grondwerk met veulen van circa 2 jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: grondwerk met veulen van circa 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:45

Houdt er rekening mee dat hij al vruchtbaar is. Weet dus niet met wat voor veulens je hem op de weide wilt zetten maar als dat geen hengsten zijn maar merries vind ik dat zeer onverstandig.

Mijn keuze zou zijn om hem ook gelijk te laten castreren. Dan is hij met een week of 6 niet meer vruchtbaar.

Qua grondwerk kan je wel beginnen met het meelopen/poetsen/stilstaan/voetjes maar ook wijken voor druk. Verkeersmak maken, schriktraining.

Houdt er rekening mee dat je echt korte sessies doet met een jong paard en lang niet elke dag. Zo krijgen ze de tijd om alles te verwerken en nog lekker paard te zijn.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:54

lekker rustigg wat mee gaan doen. Hier een 2 jarige merrie die nu wel al 3 keer een paar stap rondjes aan de long doet (3 min elke kant op en een keer halthouden en stoppen) en gisteren een keer lange lijnen erachter en mijn vriend ernaast om haar de stuurhulp te leren. We doen ongeveer om de week dus een sessie van 5 a 10 minuten en daarnaast mag ze een keer in de week mee lekker een wandeling naar buiten (wat ze heerlijk vindt)

Maar kijk naar je paard wat hij in zijn kopje aankan.

Mijn 2 jarige op vrijblijvende schriktraining (ook goed voor de wat oudere paarden die steun zoeken bij de jongste)
Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:42

je moet nog niet willen werken met een 2 jarig dier, laat hem nog maar lekker met vriendjes spelen

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:05

Dat vind ik echt onzin. Iedereen werkt met zijn dier, ook al ga je er alleen maar naar toe om hem te aaien of te kriebelen, dan ben je ook al bezig met het opbouwen van een band en het 'makkelijk' maken van het paard. Hoe jij het zegt, lijkt het net alsof je het paard 3 jaar op de wei zet, er nooit naar toe gaat, er niet naar om kijkt. Dat doet volgens mij niemand. Sommige mensen hier nemen 'werken' alleen al zo zwaar. Je moet het inderdaad niet iedere dag doen, zelfs niet iedere week en als je het doet, doe je het heel kort, maar er echt helemaal niks mee doen, vind ik onzin. Het is superbelangrijk om al van jongs af aan een goede band op te bouwen.

Edit; geen aanval, maar een andere mening.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:48

Moll schreef:
je moet nog niet willen werken met een 2 jarig dier, laat hem nog maar lekker met vriendjes spelen

De wereld van een paard is (hopelijk) groter dan de wei met vaste kudde.
Wil je er later wat mee kunnen zal je er meer mee moeten doen dan naar kijken totdat jij hem oud genoeg acht om gereden te worden. Bovendien is het paard de gewoonte aanleren om regelmatig in handen te zijn alleen maar handig ipv 3-4 jaar vrijwel alleen andere paarden zien. Zal niet de eerste zijn die na 4/5/6 jaar bijna geen mensen of andere dingen dan de(zelfde) wei geheel in paniek raakt en blijft omdat mensen er plotseling wat mee willen. Aanpassen aan wat paard aankan absoluut. Jezelf moeten beheersen om er nog niet op te stappen kan inderdaad lastig zijn, maar daarom helemaal niks doen is het andere uiterste.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:05

tamary schreef:
Moll schreef:

De wereld van een paard is (hopelijk) groter dan de wei met vaste kudde.
Wil je er later wat mee kunnen zal je er meer mee moeten doen dan naar kijken totdat jij hem oud genoeg acht om gereden te worden. Bovendien is het paard de gewoonte aanleren om regelmatig in handen te zijn alleen maar handig ipv 3-4 jaar vrijwel alleen andere paarden zien. Zal niet de eerste zijn die na 4/5/6 jaar bijna geen mensen of andere dingen dan de(zelfde) wei geheel in paniek raakt en blijft omdat mensen er plotseling wat mee willen. Aanpassen aan wat paard aankan absoluut. Jezelf moeten beheersen om er nog niet op te stappen kan inderdaad lastig zijn, maar daarom helemaal niks doen is het andere uiterste.

laat het paard paard zijn , handmak word je paard wel als die nog bij de moeder is dat is de fase waarin ze dingen moeten leren daarna lekker paard laten zijn , niet mee lopen fruten en tuten dat moet dat dier zijn hele leven nog.

als dieren geheel in paniek raken dan ligt dat echt wel aan de mensen die ze wat willen leren op die leeftijd kan allemaal heel rustig verlopen.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:09

Handmak wordt een paard niet als hij 3 jaar lang alleen maar bij zijn moeder of andere paarden staat. Het paard heeft enigzins contact nodig met mensen. Of dat nou aan een touwtje lopen of aaien is, dat maakt niet uit. Desnoods erbij gaan staan als het paard eet, zodat het niet dominant wordt, ook prima. Maar je gaat me niet vertellen dat als je een veulen koopt of er zelf een fokt, je er nooit naar om kijkt. Een stom voorbeeld: bijna iedereen doet het veulen direct een halster om nadat ze geboren zijn. Ook dit is een teken van mensmak maken en een band opbouwen met het dier. Bij de jonge paarden zit het in kleine dingen die je doet, die zijn belangrijk.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:11

zeg ik toch ook de tijd dat ze bij de moeder zijn is de beste tijd om de veulentjes hand mak te maken aan halstertje wennen touwtje lopen inprentingsfase lijkt me dat iedereen dat wel weet , das wel erg handig om niet mee te wachten tot ze zo groot zijn.
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 18-07-11 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:12

Excuses, verkeerd gelezen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:13

haha geef nie

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:17

Persoonlijk vind ik wel dat je al wat met je paardje kunt gaan doen.
Zolang het maar niet te veel is en alleen wat kleine dingen leren, datie weet wat het is om mensen om zich heen te hebben.
Dat hij je overal toe laat zodat als je een keer de dierenarts en hoefsmid nodig hebt je ook geen problemen hebt.
Ook vind ik het wel zo belangrijk dat hij vroeg in de hand is zodat hij al vroeg weet wat de normale gang van zaken is en hij alles langzaam aan in zich op kan nemen.
Als je op 4 jarige leeftijd in eens alles in 1x wil doen is dat veel slechter voor zo een dier dan langzame stapjes.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:25

te veel tutten en frutten met jonge dieren maakt heel brutale paarden

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:26

liberty22 schreef:

Welnee, inconsequent en toegeeflijk zijn maakt brutale paarden, op elke leeftijd..

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:28

troi schreef:
liberty22 schreef:

Welnee, inconsequent en toegeeflijk zijn maakt brutale paarden, op elke leeftijd..

je wilt ze geen geld geven die geen kaas hebben gegeten van jonge paarden maar denken van wel is weer een heel vak apart waar idd consequentie en congurentie bij komt kijken , en dan nog ik werk met jonge paarden heb liever de onbedorven als de opgetutte frutte dieren dat kan ik je op een briefje geven

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:43

liberty22 schreef:

Welnee, inconsequent en toegeeflijk zijn maakt brutale paarden, op elke leeftijd..[/quote]

liberty22 schreef:
je wilt ze geen geld geven die geen kaas hebben gegeten van jonge paarden maar denken van wel is weer een heel vak apart waar idd consequentie en congurentie bij komt kijken , en dan nog ik werk met jonge paarden heb liever de onbedorven als de opgetutte frutte dieren dat kan ik je op een briefje geven

Dat ligt er natuurlijk aan wat je onder 'tutten en frutten' verstaat. Ik behandel mijn veulen niet als een baby door te aaien, te friemelen, gezellig te zijn, veel snoepjes te geven, etc. Ik 'werk' met mijn veulen door consequentie en duidelijkheid in samenwerking met de mens 1 keer in de 3 weken en de andere weken/dagen mag hij zijn ding doen op de wei met andere paarden en voeden ze elkaar op.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:52

nou prima toch 1 keer in de drie weken noem ik lekker paard laten zijn en een verstandig van de mens die het paard later gaat opleidden.
maar ik was in de veronderstelling dat het gros hier bedoelt dat diertje drie keer per week uit zijn land in de bak en op stal te tutten en te frutten zo noem ik dat haha niet wat jij omschrijft zo doe ik het zelf ook , plus dat ze hier snachts op stal komen dus dan zijn ze sowieso vaak in handen en dan gaat het als vanzelf.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:56

hier staat ze 24/7 lekker in de wei en het tutten (wat ik wel met haar doe) gebeurt zonder dat ze vaststaat lekker kroelen en een beetje krabben (zeker in het voorjaar dan staan ze in de rij), Staart in de vlecht (anders moet ik haar vaker pakken om haar staat te ontdoen van de poep) even oefenen met een thermometer in de kont en aan de tietjes zitten (maar dit allemaal bijna los). Werken in de bak (hier een stukje wei) is 1 keer per week dus net 5 minuten. Van de winter is het weer bagger en dan mag zij erin maar ik blijf eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:17

ik heb een 2 jarige die staat meestal 24/7 buiten (met gietend regen niet) ik doe niet echt veel met hem... gewoon poetsen en wandelen... omdat hij heel braaf is in stilstaan e nvoeten geven e.d doe ik soms wel wat NH (frendly en wijken onder druk) en heel af en toe wat schriktraining... ik heb hem heir ook niet elke dag in de hand hoor....

ik doe ook soms met hem dat ik hem uit de wei ga halen of er heen moet brengen met miijn ander paard dan stap ik op mijn ander paard en 'rijd' ik rahere met flint er naast (met halster en touw) en hij doet dat super

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:24

Gaat het trouwens over een groot warmbloedpaard?
Maakt nogal wat uit. Een 2 jarige brutale KWPN hengst zou ik liever in de wei laten staan , ook voor je eigen veiligheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 01:39

Ik ben een voorstander van het vroeg in handen nemen van veulens, maar dan tot leeftijd tot max. een half jaar.
Daarna inscharen, en niet naar omkijken. Wat ze in hun jeugd hebben geleerd vergeten ze niet meer.
Bij een hengst zou ik serieus kijken wat je met hem wilt. Als je geen plannen of/en geen middelen hebt om hem tot dekhengst te laten opleiden, zou ik castreren. Vanaf dat moment kunnen de hormonen geen roet meer in het eten gooien, en als ruin kun je - ook op 2 jarige leeftijd - grondwerk met hem doen.
In dat geval zou ik hem uit de opfok halen, er even 2 maanden grondwerk mee doen, en hem vervolgens in een groep nog laten uitgroeien.
Bij een dekhengst-in-spe wordt het een ander verhaal. Daar zou ik oppakken en doorgaan met het opleidingstraject. Ja, ook op 2 jarige leeftijd.

Zie onderstaande discussie:

[WN-AM] De leeftijd van het zadelmak maken

En in dat geval gaat het over Quarter Horses.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:52

Dit is geen rijtechnische discussie. Ik verplaats het naar OPG.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:17

Wat voor een ras is je hengst?
Het is nogal een verschil of het een shetlander of een kwpn-er is.
Ik wil ook nog graag even reageren op de reactie van jonge paarden vroeg inrijden dit heeft te maken met datgene wat mensen(juryleden) graag willen zien.
Neem de pavocup hier worden jonge paarden voorgesteld waar al veel van gevraagd wordt ga je pas inrijden met drie jaar dan is het een snelle training voor het paard om aan deze eisen te kunnen voldoen.
Net als de hengsten keuring paarden moeten zich op drie jarige leeftijd al op hun best laten zien dus worden ze met twee en een half al getraind.
Dit is wat mensen graag willen zien(tragisch maar waar), Je kijkt zelf ook liever naar een spectaculair paard dan een jonge slungel waar nog geen spier op zit.
Niet dat ik het hier mee eens ben maar het is de realiteit dit heeft ook te maken dat het voor de toeschouwer steeds spectaculairder moet we willen allemaal dat ze net als totilas door de baan lopen.
Dit heeft ook met de commercie te maken er gaat namelijk veel geld om in de paarden wereld.
Zelf heb ik een twee jarige en een jaarling hengst (kwpn).
In de winter gaan ze in de paddock en lopen aan een halster en een touwtje mee.
In de zomer staan ze met z'n tweeen op het land 24/7 dan doe ik er niks mee maar kunnen ze lekker spelen.
Ze staan bij mij thuis dus dat is ook makkelijker maar ik doe niet veel met ze daar hebben ze straks als ze drie zijn nog alle tijd.
Voor het inrijden neem ik altijd drie maanden de tijd met longeren en grondwerk voor ik er op ga.
Maar ik hoef ook geen totilas.
Die twee jarige is een echte hengst dus niet voor beginners en zeker niet geschikt om aan een halster langs de weg te lopen.
Gezien je ervaring denk ik dat je zelf wel weet of dat met jou paard kan.
Maar let op het is een blijft een hengst.
Na een castratie is een hengst nog 6 maandenen niet maar 6 weken vruchtbaar.
Je moet dan nog zeker op blijven letten en hem nog niet bij merries zetten.
Nou veel succes met je paardje en het zal wel goed komen blijf zelf vooral goed nadenken dan komt het vast wel goed.

Cintios

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:34

Ik vind dat je hem gewoon al elke dag kan pakken, en nee niet te veel doen maar gewoon een beetje poetsen en de hoefjes doen kan in mijn ogen totaal geen kwaad.

ik heb op dit moment zelf een jaarling (mei 2010), en pak haar gewoon elke dag, poets haar, doe haar hoefjes even. Laat haar zelfs meestal nog een tijdje staan, ben er namelijk eigenlijk nooit alleen en dan wacht ik gewoon tot me zus haar paardje gereden heeft geven we ze biks. Daarna mag ze weer lekker terug het land in. ik vind zelf dat dat 1e uurtje op een dag echt niet uitmaakt. Ze staat dan 23/7 op het land, gewoon tussen de volwassen paarden. Ik zou niet weten waarom het verkeerd zou zijn als ze nu al gewend is aan mensen, die van mij houd er zelfs van, ze wil het liefste van iedereen die langsloopt een beetje aandacht hebben.

Dus als ik jouw was zou ik gewoon lekker beginnen met poetsen en goed handmak maken, en met een half jaartje ofzo stukjes gaan lopen. en ja met longeren en zadelmak maken zou ik nog zeker een jaar wachten of misschien zelfs langer maar dat hangt toch een beetje van je paardje af.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:16

@Cintios, verschil is dat jij het over een 'zij' hebt en de TS een 'hij' heeft.....

Cintios

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:23

ik denk niet dat dat nou echt heel veel uitmaakt met of je hem nou wel of niet al kan pakken en ermee beginnen