Te Dun?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Te Dun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:40

Vraag is dan waar je mee gaat beginnen, de wormenkuren hebben namelijk ieder een bepaald type wormensoorten die ze aanpakken. Dat wordt dus gokken welke wormen ze nu last van hebben en welke kuur je als eerste moet gebruiken om die dieren het beste te helpen (kies je de verkeerde heeft het allemaal geen zin namelijk). Wil je liever niet gokken dan zou je een mestmonster kunnen nemen (schepje mest in een zakje) en dat aan de dierenarts geven om te onderzoeken, die kan je dan vertellen welke wormen erin zitten en welke kuur het beste helpt. Kost geloof ik iets van 15 euro.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:43

Ik denk dat je het beste even met de dierenarts kunt overleggen welke wormenkuur je het beste kunt geven. :j

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 21:44

Ik heb de mest al nagekeken, heb zo snel op mijn zicht geen wormen gezien!
Ik weet ook niet zeker of het door de wormen komt, en iemand vertelde me, dat als ze wormen hadden, dat ze dan juist dikker werden ( weet niet of het zo is.)
Ik ga morgen gewoon een stukje wei afzetten, en dan laat ik ze in een stuk grote wei
dan kijk ik wel of ze aankomen, en anders ga ik toch echt de dierenarts raadplegen :)!

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:44

De tweede vind ik zeker niet te dun.. Eerste mag idd wel wat dikker. Ik zou me geen zorgen maken over de wormen. Paarden kunnen geen wormen door wormen in appels krijgen. ;)

Zou ook strookbegrazing toepassen, en hooi voeren!

ornament

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:45

Slobber is een optie denk ik.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 21:45

Dus de wormen die in appels zitten, die zijn niet schadelijk? En maken ze ook niet dunner?
Ik ga morgen gelijk een stuk afzetten met prikpaaltjes en stroomdraad :)

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:35

Nee, de wormen in appels zijn een heel anders soort wormen, en maken ze dus ook niet dunner.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:42

Het is wel van belang je paarden goed te ontwormen.
Dit zou ik zeker even in overleg met de DA doen. Je hoeft hem niet langs te laten komen, maar je kan wel even de situatie vertellen en vragen wat hij je aanraadt.

Strookbegrazing is een goed idee, die tweede mag inderdaad wel wat aankomen.
Succes!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 03:03

Dat valt me echt reuze mee hoe die er uit zien ;)
1e paard is indrerdaad wat te dun. 2e vind ik er mooi uit zien.
Goed gaan ontwormen is inderdaad een noodzaak! Onbeperkt ruwvoer zou ook fijn zijn voor het 1e paard :j
Dat ze gewoon altijd kuil of gras te eten heeft.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 10:43

Ik ga zometeen ( om 12 uur ) de paarden eerst naar de kleine wei brengen, als ze daarin staan, ga ik m'n draad en prikpaaltjes voor de dag halen, en ga ik de eerste strook afzetten, zodat ze daar kunnen grazen.
Ik laat wel de draad van de kleine wei open, zodat ze daar ook heen kunnen ( daar staan inmiddels de drinkbak!) Als het vanavond slecht weer word, haal ik ze wel weer naar de overkant, anders laat ik ze vannacht daar gewoon staan.
Zaterdag nadat ik les heb gehad op de manege, ga ik naar de dierenarts, om even de situati te overleggen, en te kijken wat die aanrijd!
Ik zal straks ook gelijk een paar foto's nemen, van hoe ze er nu uitzien, en dan hoe ze er aan het eind van de week uitzien ( zou zo snel al verschil kunnen zien?)

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:37

Ze hebben speciaalvoer om het paard wat voller te krijgen. Ik zou niet weten hoe het heet ofzo. Dus als je langs de dierenwinkel komt zou je het kunnen vragen.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:53

Paarden die niet zo veel bespiering hebben lijken vaak ook wat dunner. Hier kan het misschien gedeeltelijk ook door komen.
Door wormen worden paarden zeker niet dikker, de meeste wormen hechten zich aan de darmwand en nemen de voedingsstoffen op die langskomen. De voedingsstoffen die voor je paard bedoeld waren, dit betekent dus dat je paard minder voedingsstoffen opneemt, waardoor deze dunner zal worden. En wormen in appels zijn inderdaad hele andere wormen, deze gaan volgens mij gewoon dood als je paard er per ongeluk eentje op eet.
Het is trouwens niet goed om je paard te vaak te ontwormen zonder dat het nodig is. Hierdoor worden de wormen resistent; ze gaan dan niet meer dood van de ontwormingsmiddelen die er nu zijn. Als je dan zo'n worm krijgt kun je er niets tegen doen.
Mijn Da heeft gezegd dat je het beste een keer in het voorjaar kan ontwormen, en als je later het vermoeden krijgt dat je paard wormen heeft, zijn poep te laten onderzoeken en dan indien hij wormen heeft een bepaalde wormenkuur te geven.

Succes!

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:58

Bedankt! Ik ga zaterdag even langs bij de DA om te overleggen wat die aanraadt :)!

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 22:05

Mijn da raadt Equest aan (Via mail, omdat ik de situatie uit heb gelegt, en hij wilde eerst afwachten, of deze helpt.) Ik ga zaterdag even langs.
Dan die zaterdag ga ik ze gelijk ontwormen.
Als ze dan nog niet aankomen, laat ik ze toch nakijken!
ze staan er nu zo bij:

Afbeelding
Ze hebben vandaag weer een klein stukje bij gekregen! :)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:50

Met het bruine paardje zou ik wel uitkijken dat ze niet te dik wordt... En de DA raadt dan de Equest Pramox aan zeker?

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 10:55

De lichtbruine??
Die ziet er vanaf een andere kant wel wat anders uit :o!
Want ze is nogsteeds een beetje mager.
Ja, die raadt dat Equest Pramox aan!!
Ik ga 'm zaterdag ophalen!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:02

Ze bedoelt de andere bruine denk ik, aangezien hij/zij al op goed gewicht was.

tom94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:04

Ik denk dat je ook speciaal voer hebt om je paard dikker te krijgen ;P misschien eens aan de DA vragen :9

Annisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:52

Ik vind ze eigenlijk beide niet veel te mager,
vooral bij die lichte zou wel wat bij aan kunnen,
misschien bijvoeren met slobber?
en ik zag al dat je ze meer gras 'geeft'
maar pas wel op dat je ze niet te veel vers gras
laat eten he. :)

stoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:25

het valt me op dat niemand aan zand denkt, aangezien ze veel op het zand hebben gestaan, kan het zijn dat er teveel zand is binnen gekomen.
ik zou van beide paarden een hoop mest in een emmer doen en dan vol met water zetten. mestballen uit elkaar laten vallen en de grassen eruit halen. het water bijna allemaal weg laten lopen en opnieuw beetje water in doen, en dat in een doorzichtige zak doen als er meer dan een thee lepel zand in zit moet je ze een zand kuur geven. hier kan een paard echt mager door blijven en zelfs erge koliek krijgen

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:42

Gewoon elke 6 tot 8 weken ontwormen, daar kan het ook aan liggen. Aangezien ze zoveel op de wei staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:01

awel ik ga eens iets vertellen:

Ik heb hier een 6 jarige staan en ik mag daar instoppen wat ik wil... hij komt geen gram bij... DA er al bijgeweest... tanden gecontroleerd (hij mist er enkele) maar dat lossen we op met slobber... bloed na laten checken en ook niets gevonden

nu het paard dat hier staat en al 20 is is zo wel een jaar geweest... daarna is hij wel terug bijgekomen