Paard hangt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:26

opisop_shop schreef:
oplossing voor paarden die snel gaan hangen;

http://www.depaardenverzorger.nl/dekens ... -clip.html

Die heb ik ook en kan je zeggen, ding gaat overal mee naartoe, zit levenslang garantie op waar ik m gekocht heb, dus de gok durfde ik wel te nemen.
Topding! Paard hangt niet meer sinds ie 1 keer heeft geprobeerd aan de clip. Erg tevreden dus.

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:43

Toen ik mijn paard 2 jaar geleden kocht had ik ook dit probleem met het hangen, ze heeft menig halster en halster touw stuk gekregen. Toen heb ik het touw om de tralies gedaan waar ze altijd vast stond maar niet vastgeknoopt en zelf vast gehouden (zoals hier ook al meer word genoemd) als ik aan zag komen dat ze wou hangen gaf ik haar een klein klopje op haar schouder dat ze naar voren moest en dan was de druk weg dus bleef ze weer rustig staan.zo heb ik dit opgebouwd. Als het een paar keer goed ging wel een knoop in het touw maar heel goed opletten, dat ging goed daarna kon ik gewoon weg lopen en bleef ze keurig staan (in het begin wel iemand in de buurt gevraagd of die wou opletten)
Nu heb ik haar verhuisd en daar moest ik weer van voor af aan beginnen. Nu kan ze vast staan maar laat haar nog even niet alleen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:31

maikeltje schreef:
Saskiakefie, nee lekker vastzetten en veulen op de grond laten stuiteren. Dat is een vele betere oplossing :+ Voor hetzelfde geld breekt ie z'n nek :n Bij een veulen moet je gewoon de tijd uittrekken en eerst zelf oefenen met voetjes geven voor je een hoefsmid erbij haalt. Kwestie van op tijd met de opvoeding beginnen en je hebt nooit een probleem. Maar geduld is tegenwoordig een zeldzaam goed ;)

Natuurlijk gooi je een touw van 6 meter niet zomaar neer. Als je erbij blijft en zorgt dat het touw op spanning blijft dan kan ie er niet in stappen of omdraaien.
opisop_shop schreef:
oplossing voor paarden die snel gaan hangen;

http://www.depaardenverzorger.nl/dekens ... -clip.html

Dit is ook wel een goeie, nooit geweten dat dat bestond :)

haha denk je dat we nooit geoefend hebben? Ja hoor vaak zat, maar dat kreng bleef eigenwijs :D Met geduld kan je veel bereiken maar soms moet je even doorpakken.
En nek gebroken doordat ie hing? :+ Lijkt me sterk, overigens stond ie niet helemaal vast hoor, iemand had hem vast via zo'n paardenvaststabuis ja ik weet niet hoe dat heet :P

aerdenhout1

Re: Paard hangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:38

Longeer lijn, zelf vasthouden, meegeven als hij gaat trekken en als er weer "rust" is op zijn plek terug zetten. Vastzetten aan een touw wat niet kan breken en hem laten worstelen, En ZEKER geen uur, wat ik ergens las!!!,kan hele erge schade toebrengen aan, atlas, rug, enz.....dus eigenlijk het hele paard!
Als hij in zijn paniek komt te vallen heb je echt een groot probleem!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:59

de manier die Nobelwisse beschrijft zal bij mijn paard niet helpen. hij gaat niet omlaag met zn kop om te hangen, hij staat gwn en gaat in een keer hangen met zn hele gewicht. hij zal op deze manier zijn hoofd kapot maken, want hij hangt tot alles stuk is, al is het zijn eigen hoofd..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:07

saskiakefie schreef:
haha denk je dat we nooit geoefend hebben? Ja hoor vaak zat, maar dat kreng bleef eigenwijs :D Met geduld kan je veel bereiken maar soms moet je even doorpakken.
En nek gebroken doordat ie hing? :+ Lijkt me sterk, overigens stond ie niet helemaal vast hoor, iemand had hem vast via zo'n paardenvaststabuis ja ik weet niet hoe dat heet :P

Jullie laten het wel zover komen dat het veulen valt, dat schrijf je zelf:
saskiakefie schreef:
Ooit een keer gebeurd bij een haflingerveulen die ik verzorgde. Dat was al een vreselijke etter en toen kwam de hoefsmid tja toen moest ze toch wel een voetje geven. Beest was zo eigenwijs als wat, ze hebben d'r vast gezet, de hoefsmid hield haar voet vast, nou hangen wat ze deed niet normaal, vervolgens viel ze op de grond en bleef liggen hijgen, ja uh ze deed het toch echt zelf. Daarna was het een mak lammetje :D Haha nee hoor ze had nog wel karakter maar ze kon wel gewoon voetje geven :j
Ik hoop dat dat beest geen blijvende schade heeft opgelopen....

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:10

maikeltje schreef:
saskiakefie schreef:

saskiakefie schreef:
Ooit een keer gebeurd bij een haflingerveulen die ik verzorgde. Dat was al een vreselijke etter en toen kwam de hoefsmid tja toen moest ze toch wel een voetje geven. Beest was zo eigenwijs als wat, ze hebben d'r vast gezet, de hoefsmid hield haar voet vast, nou hangen wat ze deed niet normaal, vervolgens viel ze op de grond en bleef liggen hijgen, ja uh ze deed het toch echt zelf. Daarna was het een mak lammetje :D Haha nee hoor ze had nog wel karakter maar ze kon wel gewoon voetje geven :j

mentaal zowiezo
voor de rest van zijn leven,
lekker dan zoon hoefsmid

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:13

tinkerfunss schreef:
de manier die Nobelwisse beschrijft zal bij mijn paard niet helpen. hij gaat niet omlaag met zn kop om te hangen, hij staat gwn en gaat in een keer hangen met zn hele gewicht. hij zal op deze manier zijn hoofd kapot maken, want hij hangt tot alles stuk is, al is het zijn eigen hoofd..

Dan is een hele lange lijn misschien een optie. Als ie dan gaat hangen en in z'n achteruit gaat dan laat je langzaam het touw meeglippen zodat ie zich niet kan verwonden maar wel de druk nog voelt achter de oren van het halster. Staat ie stil, dan haal je de druk weg als beloning (ruimte geven door spanning van touw af te halen). En aan een touw van 6 meter staat ie heus een keertje stil :j
Druk wegnemen en hem daarna weer bij je vragen en zo doe je het weer opnieuw. Meestal hebben ze vrij snel door dat de beloning (wegnemen van druk) komt op het moment dat ze netjes stil blijven staan.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:17

Had ook zo'n paard die ging hangen bij de spuitplaats en dan heerlijk de dijk op liep om daar te gaan staan grazen. Paard deed het totaal niet uit angst. Heb er een keer met een bezem bij gestaan. Op het moment dat ze wilde gaan hangen prik gegeven met bezem en daarna snel losgemaakt. Paardjelief heeft eht daarna nooit meer gedaan :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:20

maikeltje schreef:

Ja heeft ie het gelijk goed geleerd :))

Tuurlijk niet, ze weten wel waar ze mee bezig zijn >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:29

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:02

saskiakefie schreef:
maikeltje schreef:

Ja heeft ie het gelijk goed geleerd :))

Tuurlijk niet, ze weten wel waar ze mee bezig zijn >;)

Tuurlijk ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:09

Goed jij kent die paarden niet, jij kent de hoefsmid/eigenaar niet, je kent de desbetreffende haf niet. Ze heeft er geen mentale schade aan overgehouden. Was ook heus nog wel temperamentvol, maar hier vroeg ze gewoon even om :j En nee ik ben helemaal niet van geweld ofzo en dit moet je zeker niet zomaar doen maar soms kun je beter een keer doorpakken dan aan blijven tutten en vragen. Heb een hoop jonge paarden/pony's halstermak gemaakt, voetjes leren geven enz. Maar dit was gewoon een uitzonderingetje

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:15

saskiakefie schreef:
Goed jij kent die paarden niet, jij kent de hoefsmid/eigenaar niet, je kent de desbetreffende haf niet. Ze heeft er geen mentale schade aan overgehouden. Was ook heus nog wel temperamentvol, maar hier vroeg ze gewoon even om :j En nee ik ben helemaal niet van geweld ofzo en dit moet je zeker niet zomaar doen maar soms kun je beter een keer doorpakken dan aan blijven tutten en vragen. Heb een hoop jonge paarden/pony's halstermak gemaakt, voetjes leren geven enz. Maar dit was gewoon een uitzonderingetje

Als jij zoveel ervaring hebt dan zou je dit soort tips niet zomaar op internet planten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:17

Het is geen TIP het is een VOORBEELD. :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:18

+:)+
En nu weer on topic, dit is niet fijn voor de TS.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:20

Jij gaat er steeds tegen in :')

Maargoed ontopic inderdaad

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:15

Mijn verzorgpony hangt ook heel veel helaas. Weet niet meer precies wat nu het beste is om te doen. We hebben bij de stallen een poetsplaats en daar hangt ze niet. Daar kan ze uren staan en niets aan de hand.
We hebben ook een plek om vast te staan bij ons in de bak waar ook de zadels liggen. Ze heeft hier eerst altijd gewoon aan vast gestaan maar is een paar jaar geleden begonnen met hangen. Ik heb tot nu toe echt GEEN idee waar dat door komt.
Ze is een flinke tinker en trekt ook zo alles kapot. Ze komt daardoor bijna altijd los en loopt dan op dr gemakje weg en als ze gras ziet gaat ze dat eten :(.
Ze wil ook echt niet meer in de buurt komen van die plek om vast te staan in de bak. Al bij het binnenkomen gaat ze protesteren. Is ze daar eindelijk dan blijft ze snuiven en is heel erg op haar hoede. Ze heeft er altijd vast gestaan en snap echt niet wat ze dan zo eng vindt. Als ik haar na het rijden daar 9niet vast) laat staan is het allemaal weer geen probleem :+
Ik heb ook de longeerlijn gepobeert maar ze rent gewoon achteruit (en komt daarna ook niet meer terug). Dus dan moet ik met 2 personen zijn maar dat ben ik bijna nooit.
Ik weet ook niet of ik in dit geval juist heel streng moet zijn omdat ze echt loopt te kloten of juist voorzichtig omdat ze het echt eng vindt.
bij vreemde plaatsen gaat ze ook altijd hangen, als we op buitenrit zijn en pauze willen nemen dan zit ik er niet rustig naar te kijken!

Daarom ben ik benieuwd of jullie misschien ook tips voor mij hebben die ook anderen kunnen helpen. Ik weet het allemaal niet meer zo :P

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:03

Maikeltje, dat is presies wat ik doe!:) maar dan met een gewoon halstertouw paar keer door de ring heen. en als ie gaat snel t touw aan zijn kant pakken, na een paar keer terug zetten vind ie het saai worden en stopt ie wel. dit is dan voor even helaas, de volgende dag is het weer het zelfde, maar er zit vooruitgang in.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:58

Ik zie hier hele vreemde tips voorbij komen, zeker die van paard gewoon maar vastzetten en laten vechten :n Zoals aerdenhout al zegt: dit kan erge schade toebrengen aan het lichaam van je paard!
Mijn paard hangt ook, die raakt echt in paniek als ze het gevoel heeft dat ze niet weg kan, dus ik zet haar eigenlijk altijd vast tussen 2 touwen, dan gaat het goed.
Ik zou wel graag willen dat ze ook gewoon vast kan staan, dus ik ga het eens proberen met een longeerlijn, zoals eerder genoemd is. Die clip vind ik trouwens ook een hele goede, ik wist niet dat er zoiets bestond!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:00

Sjors493 schreef:
lees even mee. Fabiola befint nu ook een beetje te hangen

ik doe dan wel een touw om de neus, hij heeft zijn vorige halster ook al kapot getrokken

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:51

Oef... is lees net ook dat vastzetten wordt "aangeraden". Absoluut niet doen!
Ik heb ooit meegemaakt bij een stalgenoot dat een paardje viel tijdens zoiets en uiteindelijk zijn nek- en rugwervels zo erg had beschadigd waardoor hij ingeslapen moest worden!

Het was dan niet mijn paardje maar als ik eraan terug denk springen de tranen me weer in de ogen! Dus dat iemand de opmerking maakt dat een paard hiermee zijn nek kan breken klopt helemaal.

Toen ik een paar jaar geleden een hengst vast zag staan in een opfokstal (hij had een halster om en kwam hiermee vast te zitten) kwamen deze beelden weer terug. Toen ik er eenmaal bij was gekomen had hij zijn lichaam op de grond laten vallen en draaide zijn nek... Gelukkig ligt er altijd een mes bij het stro waardoor ik zijn halster kon lossnijden. Loshaken was geen optie wegens de druk dat erop zat. Hij was een aantal weken flink stijf en zover ik weet hebben ze hem daarna ook geen halster meer om kunnen doen ...

Voor de veiligheid van je paardje vraag ik mensen, nee, smeek ik mensen deze manier aub niet toe te passen bij een paard. Dat het welleens goed afloopt geloof ik wel maar het is de risico echt niet waard. De angst in de ogen van dat paard vergeet ik nooit meer.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 01:32

Fleury schreef:
Mijn verzorgpony hangt ook heel veel helaas. Weet niet meer precies wat nu het beste is om te doen. We hebben bij de stallen een poetsplaats en daar hangt ze niet. Daar kan ze uren staan en niets aan de hand.
We hebben ook een plek om vast te staan bij ons in de bak waar ook de zadels liggen. Ze heeft hier eerst altijd gewoon aan vast gestaan maar is een paar jaar geleden begonnen met hangen. Ik heb tot nu toe echt GEEN idee waar dat door komt.
Ze is een flinke tinker en trekt ook zo alles kapot. Ze komt daardoor bijna altijd los en loopt dan op dr gemakje weg en als ze gras ziet gaat ze dat eten :(.
Ze wil ook echt niet meer in de buurt komen van die plek om vast te staan in de bak. Al bij het binnenkomen gaat ze protesteren. Is ze daar eindelijk dan blijft ze snuiven en is heel erg op haar hoede. Ze heeft er altijd vast gestaan en snap echt niet wat ze dan zo eng vindt. Als ik haar na het rijden daar 9niet vast) laat staan is het allemaal weer geen probleem :+
Ik heb ook de longeerlijn gepobeert maar ze rent gewoon achteruit (en komt daarna ook niet meer terug). Dus dan moet ik met 2 personen zijn maar dat ben ik bijna nooit.
Ik weet ook niet of ik in dit geval juist heel streng moet zijn omdat ze echt loopt te kloten of juist voorzichtig omdat ze het echt eng vindt.
bij vreemde plaatsen gaat ze ook altijd hangen, als we op buitenrit zijn en pauze willen nemen dan zit ik er niet rustig naar te kijken!

Daarom ben ik benieuwd of jullie misschien ook tips voor mij hebben die ook anderen kunnen helpen. Ik weet het allemaal niet meer zo :P

Ik heb het idee zo uit je verhaal dat je met een slimme tinkerdame te maken hebt. :D
Het is haar een paar keer gelukt zich los te wringen en dat had voor haar een dubbele beloning tot gevolg: geen druk meer aan haar hoofd en lekkere grasjes :Y)

Ik zou bij deze slimme madam even wat hulp erbij halen. Iemand die niet twijfelt en naar haar omkijkt als ze moeilijk begint te doen maar haar gewoon meeneemt. Want heb je haar aan het touw en kijk je om, dan zegt jouw lichaam eigenlijk al dat zij ook mag stoppen met lopen. Daarom heb je iemand nodig met ervaring op het gebied van lichaamstaal tov jouw paard. Want daar begint denk ik het probleem al.

Wanneer het volgen en meelopen inh orde is dan zet haar maar eens bij zo'n ring samen met een ervaren persoon. Je bindt haar niet echt vast maar zorgt dat het touw mee kan wanneer ze wil gaan hangen. En ik denk dat 1 goed getimede tik met de zweep op haar billen, net op het moment dat ze achteruit wil komen zetten, genoeg is om haar ervan te overtuigen dat ze dit niet mag. Maar nogmaals: hier moet je even iemand voor vragen met ervaring in het op de plaats zetten van paarden.

Ik heb even in je profiel gespiekt en zie foto's van Sonniushof. Staat je verzorgpony daar? Dan zou ik je evt wel een keer kunnen komen helpen als je dat zou willen. En er lopen daar genoeg ruiters rond die jou ook zouden kunnen helpen. Als je wat namen wil weten aan wie je dat zou kunnen vragen dan pb je me maar.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 01:37

tinkerfunss schreef:
Maikeltje, dat is presies wat ik doe!:) maar dan met een gewoon halstertouw paar keer door de ring heen. en als ie gaat snel t touw aan zijn kant pakken, na een paar keer terug zetten vind ie het saai worden en stopt ie wel. dit is dan voor even helaas, de volgende dag is het weer het zelfde, maar er zit vooruitgang in.

De aanhouder wint hoor :D

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:01

Bedankt voor je antwoord Maikeltje, ga het weer proberen met de longeerlijn en iemand anders erbij. met zijn 2en gaat het ook wel een stuk beter want dan kan 1 iemand haar "vasthouden" en kan ik haar poetsen enzo. Als ik alleen ben lukt het me niet want moet de spullen ook pakken en dat ligt dan net buiten bereik.

Ik rij trouwens alleen in de manegelessen bij Sonniushof, mijn verzorgpony staat ergens anders, in de buurt van Tilburg.