Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:51

Angela schreef:
enkel 24/7 in de wei KAN verwaarlozing zijn.

Verwaarlozing = onverzorgd

Heeft helemaal niets te maken met wei/stal/paddock/midden op straat/waar dan ook :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:56

Arabesk, ik ben wel benieuwd welke bokker zoiets vindt, proest!!! :=

Mijn paard heeft een heerlijk leven buiten op het land in zijn kudde. Ik rij hooguit 2x per week, soms nog minder. Doe wel wat meer grondwerk en ik ga natuurlijk dagelijks naar hem toe. Hij staat voornamelijk lekker in de wei. Hij is dus ontzettend zielugggg. _O-

Tegen die bokker zou ik willen zeggen: Kom eens twee uurtjes bij ons op het land zitten. Prachtige omgeving, geen mens in de buurt, heel veel ruimte, gras, soortgenoten, struiken, riet, watertjes en diverse andere dieren in je nabijheid (herten, hazen, dassen, vogels, vossen, schapen, noem maar op....)

Denk niet dat mijn paard echt wil ruilen met een stal en urenlange trainingen, hoor. :+

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:57

nou verwaarlozen vind ik pas wanneer die geen goed eten krijgt niet bekapt/ontwormd word.. mijn friese merrie doet al 4.5 jaar niks.. is nu het een half jaartje gereden door iemand (en toen ze 4 jaar was even beleerd).. en wegens geen bijrijder meer hebben staat ze te niksen..(maar ik zie haar ervan genieten) maar dr tanden worden gedaan word bekapt en heeft gewoon een weidemaatje (rede waarom ik 2 paarden heb, 1 alleen laten staan vind ik niks).. en krijgt van mij zo nu en dan een lekkere poets/wasbeurt.. en word heel af en toe gelongeerd.. vanaf volgende week pak ik dr weer op.. (heb ik vakantie)

in die 5 jaar heeft mv. mooi uit kunnen groeien tot een knappe fries.. dus is nog nuttig geweest ook.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:58

Ik heb een ontzettend lief paatrd die al een paar jaar in de zomer in de wei staat en in de winter thuis is de paddock met inloop stal. IK VIND het niet zielig. anders wordt het de slager voor hem.....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:58

Dani_ schreef:
Mijn paard is echt zwaar depressief, ze is al vier jaar en nog niet ingereden. Zo zielig. Ze zou haar leven in een paddock paradise zo in willen ruilen met een stalpaard als dat betekent dat ze dan in godsnaam maar gewoon gereden wordt!

:')

:') net zoals de mijne, die is al vijf! Die staat de hele dag alleen maar in de wei met vriendjes en mag maar 1x per week een beetje grondwerk doen of een wandeling maken. Arm, arm paard! Ik dacht dat hij gewoon wat pilletjes antidepressiva door zijn handje muesli moest krijgen, maar ik moet hem dus gewoon op stal zetten en gaan rijden! Dat onrustig ronddraaien wat hij doet op stal is vast gewoon zijn vreugdedansje! Wat stom zeg, heb ik dat altijd verkeerd gezien!

Goed, dan nu even serieus.... Ik heb het aangehaalde topic ook gevolgd en volgens mij vraagt deze quote wel om wat nuancering, alhoewel deze discussie zo natuurlijk wel hilarisch kan worden. Volgens mij ging het namelijk vooral over de paarden die gewoon in een wei gegooid worden en verder niet verzorgd worden en dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Maar ik hoor wel vaker dat sommige mensen het vreemde idee hebben dat een paard perse bereden/ getraind moet worden om gelukkig te zijn en dat een paard zich verveeld op de wei.... Hele vreemde redenering! Mijn 5jarige zit prachtig in de spieren want hij krijgt de beste lichaamsbeweging, vrij in de wei spelen en rennen!

suuzepuus

Re: Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:59

Ik denk dat meetste paarden die lekker in de wei niks staan te doen het fijner hebben dan de paarden die op stal staan en af en toe bereden worden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:07

Als een paard 24/7 op de wei verwaarlozing zou zijn, dan hebben de meeste paarden tot 3 jaar wel een heel beroerd leven... Bijna iedereen wilt zijn jonge paard immers in de opfok, en in de zomer lekker volledig op de wei. Waarom zou een paard dat eenmaal onder het zadel is dit niet fijn vinden?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:12

Allebei mijn paarden staan nu zo'n 3 jaar 'stil' nadat ik een ernstig ongeluk heb gehad met de merrie. Ik heb nog niet het lef gehad om op te stappen (tot voorkort dan) dusja... erg veel doen ze niet.
Ik zorg dat ze bekapt zijn, ze krijgen een baal hooi daar zeg je u tegen en verder gewoon lekker dag en nacht op het land met inloopstallen.

Zeer slecht leven, al zeg ik het zelf :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:24

Waar het in de oorspronkelijke discussie om ging was om het niet meer omkijken naar je paard.
Als je een paard in de wei doet om er niet meer naar om te kijken, verwaarloos je je paard, punt.
Ook een weide paard heeft aandacht en verzorging nodig, al is het maar een dagelijkse check of er geen heksenvlechten in manen en staart zijn ontstaan of er geen verwondingen zijn of hoefproblemen, en of er geen paard continue gebullied wordt, om maar wat te noemen.
Er moet onderhoud aan de wei verricht worden, er moet gezorgd worden voor voldoende voeding en water en mest moet afgevoerd. Dit is allemaal aandacht voor het welzijn van het paard.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:25

Heksenvlechten? :oo Tis dat?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:30

Soort van dreadlocks/klitten

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:31

Oh my, dan word ik een mishandelaar ben ik bang.

Want het is wel een beetje mijn 'doel' om Sintra 24/7 per dag met soortgenoten op het land te laten staan, en elke dag even poetsen, knuffelen en wat rijden. Thats it.
Iemand, bel de dierenbescherming!! :(:)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:32

gr_roos schreef:
Soort van dreadlocks/klitten

Ma!.. nee hoor, dat zijn knopen die de heksen 's nachts in de manen maken en waar het ongeluk blijft in hangen :j
;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:33

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:34

Nou, de mijne staat 24/7 buiten en heeft wel vaker een paar weken vakantie gehad O:) echt niet dat hij dat erg vindt hoor :+

wat een mishandeling, dag en nacht buiten staan met je vriendjes, genoeg eten en niet te hoeven werken :')

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:36

Hier ook chronische mishandeling dan :D

We hebben een kudde van een paard of twintig waarvan een paar zelfs nooit binnen zijn geweest of een halster aan hebben gehad... Ik denk dat die paarden wel weten wat ze missen en zich daarom zo makkelijk laten vangen... not. :+

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:38

:j Nu snap ik het, ja dat heeft mijn merrie wel eens! Kwestie van even uitpluizen inderdaad :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:38

Heksenvlechten kunnen soms voor enorme knopen zorgen waarmee ze vast kunnen komen te zitten aan omheining of struiken en zo zelfs door kunnen hongeren.
Omdat ze in een nacht kunnen ontstaan werd er vroeger gedacht dat het heksenwerk was, vandaar de naam.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:39

Heksenvlechten zijn hier regelmaat ipv uitzondering := Ik denk dat die paarden er weinig last van hebben. Die zijn alleen maar blij dat ze de vliegen weg kunnen houden/jagen met hun manen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:40

Mijn verzorgpaard staat ook 24/7 op de wei en wordt af en toe door ons bereden. Hij staat lekker met soortgenoten. Lijkt me niet dat dat verwaarlozing is, hij vindt het volgens mij prachtig! ;) :)

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:41

Oei, mijn merrie heeft arthrose, loopt met goed weer 24/7 buiten met mn andere merrie van een jaar. Jeetje. Wat nu?
Als ze zo nodig zou willen rijden zou ze heus niet lachend wegrennen wanneer ik met een halster aankom. :p
En ja sorry, dr hoeven zien er niet mooi uit. Maarja wat wil je als ze jaren op.ijzers liep en we het nu zonder proberen :p
Maar verder, kan me amper voorstellen dat mensen het verwaarlozing vinden, in principe zullen paarden niet bestaan pm ons te dragen toch.. Maar idd, beetje onderhoud, verzorging, voer. Das nodig.
Ik wandel een beetje. Lekker wat extra voer als t gras korter is of zoals nu gewoon niet voedzaam. Kleine moet nog wat de hoogte in he!
de paarden van nu zijn gewend om verzorgd te worden, anders zouden ze het zelf denk ik erg.goed redden op een paar hectare grond met water.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:41

Calanddra schreef:
wat een mishandeling, dag en nacht buiten staan met je vriendjes, genoeg eten en niet te hoeven werken :')

Als dit samen gaat met niet genoeg gezond voedsel kunnen vinden, of overvoeren van hoefbevangenheidsgevoelige ponies, in de brandende zon moeten staan, geen toegang hebben tot schoon drinkwater, ja dan is het mishandeling.

We verleizen uit het oog waar het om gaat. Je kunt niet zeggen :"Mijn paard staat in de wei met vriendjes DUS is het gelukkig". Er komt wel wat meer bij kijken om het welzijn van een weidepaard te waarborgen!!!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:43

Dat ben ik met je eens Lusitana, maar in de OP staat dit:
"Zelf heb ik medelijden met die paarden, die zo lekker 24 uur per dag in het land staan. Waar hoeveel mee gedaan wordt. Niets. Een uurtje hier, een ritje daar, een lesje zo. Dat vind ik zielig en erg paardenwelzijns onvriendelijk."

En daar ben ik het dus niet mee eens. Hier wordt niet vermeld dat er niet genoeg voedsel en schoondrinkwater is. Dat maakt de situatie compleet anders.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:48

Nou dan verwaarloos ik mn paard ook, nu hij niet gereden kan worden (dikke knie). :+
Die vind het prima hoor lekker in de wei. Er wordt elke dag bij hem gekeken en komt niks te kort. Maar zodra zn knie weer goed is, wordt er wel weer (fanatiek) mee gereden.

Maar hij vindt het absoluut niet erg hoor, om even een tijdje 'niks' te doen :n

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:51

De OP is een zinnetje uit een heel verhaal en komt voort uit verschillende reacties uit dat topic. Door alleen dat ene zinnetje te quoten wordt alles een beetje uit zijn verband gehaald ;)

Ik kan het alleen maar met Lusitana eens zijn. Verderop bij mijn stalling is ook een stukje weide met 1 merens hengst en een hoop shetten en 1 of 2 welshjes. Er wordt af en toe wat oud brood op gegooid, ze lopen achter, maar meestal dwars door een ondeugdelijke omheining. Merries worden de hele zomer besprongen, gelukkig nog geen veulens dit jaar, maar er lopen nu ook een paar shet hengstjes bij. Zomers is het nog wel een aardig gezicht, maar in de winter met 1 maal daags een 1 plakje hooi per pony per dag en een hoop blubber, stukkende hekken, zwerfaval enz. is het een troosteloze bende om te zien.