Paard met aanstelleritis??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:07

Wel eens van Antropomorfisme gehoord? Die term staat voor het toedichten van menselijke eigenschappen en waarde-oordelen aan niet-menselijke wezens (dieren, planten, goden) of dingen.

Bij paarden gaat het om associaties, waardoor ze bepaald gedrag kunnen gaan herhalen (als zijnde aangeleerd). Ik vond er een prachtige uitleg over. Wat betreft de vraag van de topicstarter, ligt de waarheid ergens in het midden. Maar het toedichten van het 'menselijke denken van haar paard' is niet helemaal realistisch. Ga eens op zoek naar de associatie die je paard mogelijk kan hebben in relatie tot het onregelmatig lopen, maar dat pas nadat je fysieke oorzaken hebt uitgesloten!
Een mens kan een associatie oproepen, maar ook pijn of een oude blessure die voorheen pijn of ongemak veroorzaakte.
Ook verschillen die je noemt bij longeren en rijden, doen mij eerder denken aan iets fysieks. Ook het lopen op verharde of onverharde ondergrond kan dan al verschil tonen in het lopen. Zou je aanraden eerst een arts te raadplegen, levert dat niks op doe dan je voordeel met onderstaande :D . Nee, niet zelf bedacht. Maar wel prachtig helder uitgelegd, bron vermelding zie link onderaan.

Hoe leert een paard?
Om te leren hoe een paard leert moet je eerst weten hoe een mens leert. En dan bedoel ik niet de woordjes Frans die je in je hoofd moet stampen. Leren is:

Het associëren van jouw gedrag met de reactie van je omgeving op dat gedrag.

Dat kan het beste worden uitgelegd met een praktijkvoorbeeld. Stel, je slaapt wat slecht en je neemt daarom voor het slapen gaan een beker warme melk. En op een dag krijg je een geniale inval als je de koelkast openmaakt: Vandaag neem je geen warme melk, maar warme yoghurt. Waarschijnlijk is deze eerste keer meteen de laatste. Waarom? Omdat de yoghurt tijdens het opwarmen begon te schiften, vreselijk stonk en je vervolgens de hele nacht hebt wakker gelegen met maagkrampen?

Nee. Je herhaalt dit experiment niet meer, omdat je hersenen deze problemen gekoppeld hebben aan jouw eerdere gedrag (het opwarmen en opdrinken van warme yoghurt). Je hersenen interpreteren een bepaalde gebeurtenis aan de hand van oorzaak (jouw actie) - gevolg (wat verandert er in de omgeving) schema's en trekken daaruit een conclusie over toekomstig gedrag. Je associeert dus jouw gedrag met de reactie door de omgeving (je maagkrampen, stank) daarop. En besluit daarop om nooit meer yoghurt op te warmen. En dat is dus weer de definitie van hierboven.

De omgeving speelt dus net zo'n grote rol bij het leerproces als jijzelf, waarschijnlijk zelfs nog groter, aangezien je veel nieuw gedrag onbewust en passief aanleert doordat je omgeving je in een bepaalde richting duwt.

Okee, maar mensen zijn geen paarden, dat moge duidelijk zijn. Er moet een verschil zijn in leerprocessen, anders zouden we enkele paarden in de schaakmeester-wereldranglijst tegen moeten komen. En dat is niet zo, dus kán het leergedrag niet hetzelfde zijn.

Laten we de situatie eens vanuit het paard bekijken. Paarden worden sterk beïnvloed door 'hun' mensen en het is dus niet meer dan logisch dat de rol van de omgeving in het geval van het gedomesticeerde paard bijna geheel door de mens wordt ingenomen.

Paarden en mensen
Het belangrijkste verschil tussen paarden en mensen is de associatietijd die ze in staat stelt om gedrag aan een reactie te koppelen. Bij paarden is die maximaal drie seconden: Als je paard 's middags tijdens het rijden ondermaats presteert, dan heeft het geen nut om hem voor straf geen avondvoer te geven.

Gedrag en reactie liggen daarvoor veel te ver uit elkaar en worden door het paard niet meer met elkaar in verband gebracht. Misschien dat deze herhaling van vervelende gebeurtenissen hem in zijn idee bevestigt dat die baas inderdaad een kloothommel is, maar hij zal zich niet realiseren dat hij geen voer krijgt omdat hij slecht gepresteerd heeft tijdens het rijden en dus de volgende keer beter zijn best moet doen om een zelfde straf in de toekomst te vermijden.

Let daarbij op het verschil tussen geheugen en daadwerkelijk leren: Paarden zijn keien in het onthouden van gedrag dat ze zich eenmaal aan geleerd hebben. Het geheugen stelt een paard in staat om een onaardige ex-baas te herkennen en die een welverdiende rotschop te verkopen. Het geheugen is namelijk zeer goed ontwikkeld en stelt het paard in staat te handelen op basis van eerdere ervaringen. Het paard is echter niet in staat om het hernieuwde bezoek van de vervelende ex-baas in verband te zien met langlopende communicatieproblemen met de nieuwe eigenaar, die daarom besloten heeft het paard weer terug te sturen naar zijn oude baas. Het paard herinnert zich de onaardige ex-baas wel, maar associeert zijn verschijning niet met zijn eigen gedrag als die verschijning niet binnen 3 seconden na een bokpartij gebeurt. En zoals we gezien hebben is leren eigenlijk niets anders dan associëren.

En dat is het belangrijkste verschil tussen paarden en mensen: Bij paarden zijn het lange termijngeheugen en de associatietijd die bij het leren van nieuw gedrag hoort niet aan elkaar gelijk. Een paard moet binnen drie seconden een reactie krijgen om zijn eigen gedrag te kunnen evalueren. Een mens kan daarentegen uit een bijna oneindig lange termijngeheugen putten bij het leren van nieuw gedrag.

Dat bijna oneindige associatievermogen is het grootste verschil tussen het leergedrag van paarden en mensen. Die kloof wordt bovendien nog verder gecultiveerd doordat de mens de beschikking heeft over taal. Natuurlijk hebben paarden ook een taal, maar paardentaal kent geen werkwoordstijden. En mensentaal wel.

De uitgebreide versie valt hier te lezen: http://www.denieuweark.nl/index.php?opt ... &Itemid=96

Succes!

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:08

Valencia2002 schreef:
gwenr86 schreef:
Maar of ze het verstandelijk vermogen hebben om te denken "als ik nu kreupel ga lopen, kom ik onder mijn werk uit" geloof ik niet zo in.

Geloof ik ook niet in, maar wel in geconditioneerd gedrag: ze doen iets, worden beloond op welke wijze dan ook (stoppen, stembeloning, oid) en proberen het de volgende keer weer, want ze zijn de vorige keer toch ook "beloond"?

Dat zonder meer !!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:09

listiglistje schreef:
LarissaH schreef:
Ruim 6 weken geleden had een van mijn paarden een hele lichte blessure, bijna niet kreupelheid te noemen, zo weinig.
Eergisteren ben ik hem weer gaan rijden, en hij liep (voor mijn gevoel) nog iets gevoelig. Mijn moeder stond langs de bak en zei dat er niets te zien was. Omdat ik het wel voelde, moest ze van mij ook maar ff op hem rijden.. Zij erop. En ja toen voelde zij toch ook iets. Maar, ze vond dat het niet echt kreupel was, en dacht dat hij zich gewoon aanstelde. Hij is namelijk momenteel M1 en dus waren we bezig met meer oprichting en meer op de achterbenen. Hier heeft hij heel erg moeite mee, omdat hij een klein beetje overbouwd is. En omdat hij nogal lui is....... :9 Mijn moeder heeft hem dus gereden en wat aangepakt, en toen kon meneer ineens wel 'normaal' lopen. Ook met hals trekken (dus vrije beweging) niets te zien... Wij denken dus dat hij wat verzonnen heeft om onder het werk uit te komen.....

Kan een (/mijn) paard aanstelleritis hebben??

Die zal morgen wel spierpijn hebben :(:) nooit van opbouwen na een blessure gehoord :o dit riekt echt naar onkunde en onwetendheid....
Ik vind dat echt niet oké, 6 weken niets gedaan, 20 losrijden en dan moeder erop om hem aan te pakken 8)7

Als ik mijn paard een week stil zet ivm vakantie, bouw ik hem al langzaam op, 1e dag kwartiertje licht basiswerk, 2e dag 25 licht basiswerk enz.enz.
Laat staan 6 weken stilstaan n.a.v. een blessure.....volgens mij is je paard gewoon stijf en mist spieren die hij een tijd
niet gebruikt heeft, dan is het niet fair om hem aan te pakken en/of zwaardere oefeningen te vragen of hem in een bepaalde houding te dwingen :n

Ik sluit mij aan bij Apple01: zie haar schema.

Hier ga ik ook in mee!!

geerke

Re: Paard met aanstelleritis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:12

paarden stellen zich niet aan....als je moeder hem link voorwaarts rijdt, loopt hij vermoedelijk door de pijn heen.
Mensen die beweren dat paarden zich aanstellen zijn een apart soort 'paardenmensen'

Feria

Re: Paard met aanstelleritis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:25

Een slim paard heeft dat wel snel door hoor, als je meerdere keren afstapt omdat hij daadwerkelijk mankt.
Mijn merrie had een peesblessure en nadien zat der rug vast door het ontlasten van dat been.
Het heeft lang geduurd voor ze dat vonden, en verschillende check ups gehad. Iedere keer maar weer op der rug, maar als ze aandraafde liep ze niet correct. Dus direct halt en afstappen.
Haar rug is toen behandeld, maar paardlief wist wat ze moest doen.
Ik wou aandraven en ze liep zo mank dat ze bijna op 3 benen liep. Uiteindelijk heeft mijn DA gezegd dat ik moest doorrijden, om te kijken of het beterde, want dat ze echt niets vonden.
Na 2 minuten liep paardlief goed :j
De dag nadien nog een halve volte mank, en de 3e dag helemaal niet mank meer.
Als we nu een tijd niet gereden hebben, doet ze de eerste passen altijd manken, dan goed benen geven en wonder bij wonder loopt ze dan direct goed :j

Het kan wel, maar het moet dan ook echt vaak gebeuren dat ze echt manken en je dan direct afstapt en ze wegzet :j

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:09

Bedankt voor de complimenten van mijn traningschema'tje :) :D

@renatvb Je paard moest er gewoon even doorheen na die rugbehandeling. Ze was toen stijf.
Citaat:
Als we nu een tijd niet gereden hebben, doet ze de eerste passen altijd manken, dan goed benen geven en wonder bij wonder loopt ze dan direct goed

Dus dat bevestigd weer de argumenten die zijn aangedragen. Je paard is in het begin gewoon stijf en als je dan even doorrijdt is het over. Je geeft been -> paard gaat voorwaarter -> buigt het been een keer wat verder (rekt dus) -> en probleem is weg.
Net als dat mensen hun nek rekken bijv.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:11

Katja schreef:
LarissaH schreef:
Hij was zijn hele leven al lui
Zo eentje heb ik er nu ook in training. Is al 3 jaar bestempeld als lui (loopt ook 3 jaar onder het zadel) en is al zodanig behandeld en gereden. Na ander beslag en een behandeling in de kliniek heeft dit paard super veel looplust dus ik vind het nogal makkelijk om een paard al lui te bestempelen zonder heel zeker te weten of dat zo is.
Daarbij is het verzet in de training die je aangeeft ook een teken dat een paard het niet lekker heeft in zijn lichaam.

Bij problemen in de weke delen hoef je op het harde niets te zien en veel klachten komen aan de longe sowieso minder naar boven.

Helemaal mee eens. Niet voorwaarts zijn komt vaak door een ongemak in het lijf bij een paard.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:51

apple01 schreef:
Bedankt voor de complimenten van mijn traningschema'tje :) :D

@renatvb Je paard moest er gewoon even doorheen na die rugbehandeling. Ze was toen stijf.
Citaat:
Als we nu een tijd niet gereden hebben, doet ze de eerste passen altijd manken, dan goed benen geven en wonder bij wonder loopt ze dan direct goed

Dus dat bevestigd weer de argumenten die zijn aangedragen. Je paard is in het begin gewoon stijf en als je dan even doorrijdt is het over. Je geeft been -> paard gaat voorwaarter -> buigt het been een keer wat verder (rekt dus) -> en probleem is weg.
Net als dat mensen hun nek rekken bijv.

Kan zijn, maar ik ken haar :j