paard met 2 kruinen moeilijker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:25

onzin.. net als paarden met die extra oogwit.. die zijn zogenaamd ook wild.

of van die punten van de oren die na elkaar toe wijzen,..

allemaal onzin.

anders kon je aan een mens met de kruin rechts ook zien dan di linkshandig is..

HedwigO

Re: paard met 2 kruinen moeilijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:19

oh jeetje dan moet ik toch echt een probleempaard hebben, ze heeft twee kruinen (op de hals dan) en heel veel oogwit :P
Is een paard met veel karakter maar wel ontzettend braaf en meegaand. Dus kulverhaal denk ik

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:23

Ons paard moet dan onhandelbaar zijn :')
Die heeft er 5, verspreid over haar lichaam (2 op haar hoofd, 1 op haar hals etc..)

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:26

Wij hebben een veulen met 2 kruinen op d'r hoofd.
Tot nu toe is ze nergens van onder de indruk en vind ze alles goed. <3

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 14:34

Maar toch geloof ik het wel een beetje denk ik. Stel, je hebt een paard met 2 kruinen op het voorhoofd (en veel oogwit) wat dus van de verhaaltjes een probleempaard moet zijn, en je zet dan volgens die verhalen ook een makkelijk paard bij elkaar. en je laat ze van veulen af aan lopen, dus dat ze zichzelf opvoeden, en niet door mensen wordt gedaan. Zou dan die ene toch wilder zijn?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:39

tja t is ook maar wat je er zelf van verwacht
Als jij gelooft dat paarden met kruinen karakterpaarden zijn dan vind je altijd wel iets wat dat bevestigt
Mijn paard heeft er ook twee boven haar ogen maar ja t is (ook) een merrie (nog zo'n vooroordeel?) met een mening.
Het zegt mij echt helemaal niks.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:29

Tsja, geloof ik dit? Geen idee...

Ik weet wel dat ik mijn merrie af en toe met liefde achter het behang plak, en die heeft maar liefst drie kruinen op d'r voorhoofd....

Dus zal 't toch? ;)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:34

Mijn paard heeft wel 4 kruintjes (vrij hoog) op haar voorhoofd zitten. ;)

Haar karakter? Ze kan ontzettend eigenwijs zijn. Maar in de omgang is het eigenlijk wel een schatje. :o

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:35

Of je er in moet geloven weet ik niet, wel weet ik dat de omschrijving die bij de kruin van mijn paard hoort precies klopt. Zij heeft de kruin onder ooghoogte en kan zoals in de omschrijving staat zo ongeveer alle stallen open maken en is ook erg vindingrijk.

leootje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:38

nou die van mij heb er ook 2, geen vuiltje aan de lucht hoor!

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:49

justkid schreef:
tja t is ook maar wat je er zelf van verwacht
Als jij gelooft dat paarden met kruinen karakterpaarden zijn dan vind je altijd wel iets wat dat bevestigt
Mijn paard heeft er ook twee boven haar ogen maar ja t is (ook) een merrie (nog zo'n vooroordeel?) met een mening.
Het zegt mij echt helemaal niks.

Hier ben ik het mee eens! :j
Een goed voorbeeld van self fulfilling prophecy: wat je verwacht dat zie je ook(je houding verandert er ook weer door en daar reageert het paard ook weer op).
Je focust alleen op die dingen die bewijzen dat het paard daadwerkelijk eigenwijzer is; de andere dingen zie je over het hoofd.
En bij andere paarden let je niet zo extreem op "moeilijke/eigenwijze" gedragingen(en is jouw eigen houding over het algemeen neutraler).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:18

Voor zover ik me kan herinneren - uit documentatie van lang geleden en ik weet *frustratie* toch even niet meer waar dat in stond.... - is een paard met 2 kruinen op het voorhoofd toch juist "gevoelig" in plaats van "moeilijk"? Doordat er bij een gevoelig paard "gewoon" hetzelfde gevraagd wordt als bij een gemiddeld paard, kan een gevoelig paard daar anders op reageren waardoor het als "moeilijk" wordt bestempeld. Terwijl het dier eigenlijk vraagt om iets meer geduld, rust en begrip. Kan iemand zich daar ook nog iets van herinneren (en vooral: waar stond dat ook al weer in?).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:21

Mijn paard heeft ook 2 kruinen op het hoofd, naast elkaar.

Is best een karakterbeestje :j

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:43

Volgens mij doe je er verstandig aan naar het hele plaatje kijken en niet alleen naar de kruinen.
Daarnaast zijn er natuurlijk allerlei verschillende externe factoren die invloed (kunnen) hebben.
Onze ervaring is dat de karakteranalyse zoals beschreven door Linda Tellington-Jones in bijna alle gevallen klopt mits je hem goed uitvoert.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:46

Ik heb er twee met twee kruinen,ze hebben karakter maar zijn echt niet onhandelbaar integendeel.
Zijn super lief, werken graag, leren snel, alleen maar voordelen

Shetpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:12

Maar er was toch ook iets met de richting? Als de kruin links draait is ie op links makkerlijker en andersom?? Is dat waar?

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:26

AaronYve schreef:
Ik heb er twee met twee kruinen,ze hebben karakter maar zijn echt niet onhandelbaar integendeel.
Zijn super lief, werken graag, leren snel, alleen maar voordelen

Hier ook, twee kruintjes direkt onder elkaar. Slim, koninginnetje, enthousiast en fanatiek, supereerlijk en ontzettend lief. Maar inderdaad niet voor beginners, daar is ze te slim en te snel in reaktie voor.
Wel voor een keertje maar op den duur gaat ze er een loopje mee nemen :D maar ik vind het heerlijk, geef mij maar een dier met karakter.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 09:01

zou dat ook voor mensen gelden dan? Ik heb er geloof ik wel 6 op mijn hoofd......ben ik een partij moeilijk zeg!!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:40

Shenavallie schreef:
Voor zover ik me kan herinneren - uit documentatie van lang geleden en ik weet *frustratie* toch even niet meer waar dat in stond.... - is een paard met 2 kruinen op het voorhoofd toch juist "gevoelig" in plaats van "moeilijk"? Doordat er bij een gevoelig paard "gewoon" hetzelfde gevraagd wordt als bij een gemiddeld paard, kan een gevoelig paard daar anders op reageren waardoor het als "moeilijk" wordt bestempeld. Terwijl het dier eigenlijk vraagt om iets meer geduld, rust en begrip. Kan iemand zich daar ook nog iets van herinneren (en vooral: waar stond dat ook al weer in?).

Dit komt uit de boeken van Linda Tellington Jones.

Het punt is dat het "kruinenverhaal" uit de context wordt getild en een eigen leven gaat leiden; juist door dit soort onzinnige opmerkingen.

Wanneer je Limda Tellington Jones GOED leest, dan zie je dat kruinen een onderdeel zijn van een karakterschets.
Hierbij gaat het om ALLE componenten in het paard, die bij elkaar opgeteld een veelal goed kloppend beeld geven van datzelfde paard.

Je gaat toch ook niet aan de hand van het bandenprofiel zeggen dat een auto goed of slecht is........

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:06

Mooi verwoord Ikke! Lijkt mij ook.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:50

Precies, je moet verder kijken dan alleen de kruintjes op het hoofd.
Ken ook paarden zonder kruin, waar ik dus never nooit niet op zal klimmen.
Maar ik vind ook, dat het karakter van je paard gewoon bij jezelf moet passen, of ie nou kruintjes heeft of niet. En karakter zit in mijn ogen niet in het uiterlijk van een paard, maar ik denk meer op zijn houding gedrag en hoe jij daar mee om weet te gaan. Het klikt of het klikt niet. Kruin of geen kruin, puntige oren of korte oortjes, spitse kinnetje of hanglipje. :roll:

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:10

ikke schreef:
Shenavallie schreef:

Dit komt uit de boeken van Linda Tellington Jones.

Het punt is dat het "kruinenverhaal" uit de context wordt getild en een eigen leven gaat leiden; juist door dit soort onzinnige opmerkingen.

Wanneer je Limda Tellington Jones GOED leest, dan zie je dat kruinen een onderdeel zijn van een karakterschets.
Hierbij gaat het om ALLE componenten in het paard, die bij elkaar opgeteld een veelal goed kloppend beeld geven van datzelfde paard.

Je gaat toch ook niet aan de hand van het bandenprofiel zeggen dat een auto goed of slecht is........

Ik ga er even van uit dat jouw reactie bedoeld is voor alle andere reacties, want voor zover ik weet heb ik niets verkeerds geschreven... ;)

De boeken van Linda Tellington Jones ken ik niet, nooit gelezen ook. Ik heb het uit andere documentatie, maar weet echt niet meer waar het in stond. Wat mij wel is opgevallen, is dat de paarden die ik ken met 2 kruintjes ook inderdaad gevoelige paarden zijn. Niet zozeer in de zin van heetgebakerd, maar echt gevoelsdieren. Kan toeval zijn, maar nadat ik dat ene stuk toen gelezen had waren er wel aha-momenten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:12

hiphopje schreef:
Precies, je moet verder kijken dan alleen de kruintjes op het hoofd.
Ken ook paarden zonder kruin, waar ik dus never nooit niet op zal klimmen.
Maar ik vind ook, dat het karakter van je paard gewoon bij jezelf moet passen, of ie nou kruintjes heeft of niet. En karakter zit in mijn ogen niet in het uiterlijk van een paard, maar ik denk meer op zijn houding gedrag en hoe jij daar mee om weet te gaan. Het klikt of het klikt niet. Kruin of geen kruin, puntige oren of korte oortjes, spitse kinnetje of hanglipje. :roll:

Kruin of niet, ik stap er gewoon op (of achter, als het om mennen gaat). Daar laat ik me niet door afleiden. ;) Maar wel: veiligheid voor alles. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:34

Shenavallie schreef:
Ik ga er even van uit dat jouw reactie bedoeld is voor alle andere reacties, want voor zover ik weet heb ik niets verkeerds geschreven... ;)

De boeken van Linda Tellington Jones ken ik niet, nooit gelezen ook. Ik heb het uit andere documentatie, maar weet echt niet meer waar het in stond. Wat mij wel is opgevallen, is dat de paarden die ik ken met 2 kruintjes ook inderdaad gevoelige paarden zijn. Niet zozeer in de zin van heetgebakerd, maar echt gevoelsdieren. Kan toeval zijn, maar nadat ik dat ene stuk toen gelezen had waren er wel aha-momenten.

Het is niet persoonlijk bedoelt, maar je gaf wel de perfecte aanzet :D

Ik kan je adviseren het boek van Linda eens te lezen. Dat geeft wat meer context aan dit soort uitspraken.
Dat geldt overigens ook voor alle andere "karakterverdelingen" op basis van uiterlijk vertoon. Ze geven alleen dan een redelijk handvat wanneer je alle facetten ervan meeneemt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 08:40

ikke schreef:
Shenavallie schreef:

Het is niet persoonlijk bedoelt, maar je gaf wel de perfecte aanzet :D

Ik kan je adviseren het boek van Linda eens te lezen. Dat geeft wat meer context aan dit soort uitspraken.
Dat geldt overigens ook voor alle andere "karakterverdelingen" op basis van uiterlijk vertoon. Ze geven alleen dan een redelijk handvat wanneer je alle facetten ervan meeneemt.

Als ik er de gelegenheid voor heb en er nog eens aan denk, dan zal ik het boek eens doorlezen. Ben zelf niet zo van het paarden beoordelen op uiterlijkheden, maar puur op de omgang ansich (en dan nog beoordeel ik ze niet, maar accepteer hun karakter en probeer daarmee een samenwerking tot stand te brengen). Het was me alleen wel opgevallen dat de paarden die ik in handen heb en heb gehad - na het lezen van dat stukje - inderdaad twee kruintjes hebben, terwijl ik al langer met die paarden "werk". Ik vond het toen wel frappant. :D