Opeens gaat het gedrag weer mis...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:18

Ik heb niet alles gelezen, maar in dit geval denk ik niet hoofdzakelijk aan dominantie, maar spier-gewrichtspijn. Denk maar eens goed na: op de volte belast je paard het binnenbeen meer dan het buitenbeen. Bovendien willen linksgebogen paarden moeilijker rechtsom en omgekeerd, simpelweg omdat dat moeilijker is om in balans te blijven.
Dit 'lost' hij op door dominant uit de hoek te komen. Hij wil niet die ene kant op en zal dat niet doen.
Dit kan je eventueel uitbreiden door te beginnen met aan zijn moeilijke kant mee te lopen/stappen en langzaamaan meer ruimte te nemen.
Met het gebruik van een dubbele longe houdt je je pony veel makkelijker op één zijde: je kan het paard namelijk volledig sturen (als het correct gebeurt).
Maar hiermee los je het dominantieprobleem niet op. Hij moet ontzag voor je krijgen. Dit bereik je alleen met consequentie. Eventueel grondwerk en liefst van al: hulp.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 19:57

Vandaag ging het al wel weer iets beter, maar hij bleef zich omdraaien en naar mij lopen met zijn oren in de nek.
Verder heeft hij niet gesteigerd, wel gebokt maar dit was volgens mij meer naar de zweep. Hij draafde tegen de longeerzweep met zijn hoofd, en ging toen heel laag lopen met zijn hoofd en gapen. Ik weet niet precies wat dit was, maar hij kreeg geen tik op zijn neus. Ik wou hem van voren begrenzen en van hand laten veranderen toen hij tegen de zweep draafde.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:12

Volgens mij is hier geen sprake van een shetlander, die hebben een maximale schofthoogte van zo'n 1.07 cm en jouw verzorgpony lijkt groter!
Valt jouw verzorgpony je ook aan tijdens het rechtsom longeren als je geen tuig gebruikt, dus als je niet met bijzetteugels werkt?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:39

missverynice schreef:
Volgens mij is hier geen sprake van een shetlander, die hebben een maximale schofthoogte van zo'n 1.07 cm en jouw verzorgpony lijkt groter!
Valt jouw verzorgpony je ook aan tijdens het rechtsom longeren als je geen tuig gebruikt, dus als je niet met bijzetteugels werkt?

Nee toch? Volgens mij is het een echte shetlander, ik zou niet weten wat het anders zou zijn! Ik heb wel een foto met mij ernaast van afgelopen winter, ik ben 1.77. 1.10 is trouwens een schatting, nooit officieel gemeten. En ohja, op die foto van mijn profiel, daar zit ik op mijn knieën. :')

Afbeelding
En deze
Afbeelding
Maar nee, hij valt me niet aan tijdens het rechtsom longeren. Rechtsom doet hij het met bijzet, zonder bijzet, en geheel los.

Independant

Re: Opeens gaat het gedrag weer mis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:34

Ik ging af op de foto welke je gepost heb op 03-07-11 om 17:42, deze pony lijkt veel groter?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:43

Ik zal maar even voor de TS antwoorden, omdat die er even haar hoofd niet naar heeft staan, kan ik me zo voorstellen:
Pipo, de betreffende pony, zal vandaag worden ingeslapen.

Dit is overigens wel terug te vinden in andere topics van TS op bokt.

Irmy, ontzettend veel sterkte vandaag :(:)

Anoniem

Re: Opeens gaat het gedrag weer mis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:03

Wat vreselijk verdrietig...
Wellicht verklaart dat ook het gedrag van de pony.
Irmy: heel veel sterkte!