Eigenwijs paard!! HELP!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:49

_haflinger schreef:
Ik heb zowat al heel de bibliotheek uitgelezen..!
Kan ik d'r soms wat aan doen dat dat paard van mij niet luisterd. Ik ben al lang bezig met grondwerk.
Wat misschien ook nog een oorzaak kan zijn (jaja.. daar kom ik weer.. ik vroeg om oorzaken en hulp.. niet om afkrakende berichten) is dat ik nu met de Fjord Zolar bezig ben om hem in te rijden en dus iets minder aandacht aan Cindy geef.

Eeehm.... JA!!! Het heeft ALLES met jou te maken of jouw paard luistert of niet. Dus alle oplossingen, adviezen die je hier krijgt zullen gaan over wat JIJ aan moet passen. Daar is niks afkrakends aan.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:49

dat betwijfel ik toch.

Somebitch schreef:
Dus luistert ze niet perfect. ;)

Sassol schreef:
Het lijkt mij ook heel sterk dat ze écht perfect luistert en nu dan niet. En grondwerk is alles wat je op de grond doet hè. Dus ook een hoofdstel in doen, naar de stal brengen, dat is allemaal grondwerk. En jouw paard luistert dus voor geen meter als ze er geen zin in heeft!

Ik snap dat die brokjes even je enige uitweg waren. Maar daarmee zend je wel gemixte signalen uit. Dus zorg er voor dat ze NOOIT meer los op het erf kan komen richting treinspoor.

En het kan natuurlijk zijn dat je paard zich verveeld of energie over heeft door het niks doen. Aan jou dus de taak om op de grond ervoor te zorgen dat je iets interessants aanbied en haar iets te doen geeft! Zodat ze zich niet verveeld en dáár haar energie in kan stoppen.

Vraag me ook af waarom je een hoofdstel nodig had als je paard zich niet mocht inspannen?
Laatst bijgewerkt door xSanneE_98 op 25-06-11 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:50

_haflinger schreef:
Ik ging wandelen. ik heb liever altijd een hoofdstel in.
Ze luister normaal super. En nu graag tips i.p.v afkrakende berichten .! hier word eht neit beter door hoor!

Normaal gesproken luistert ze super en toch zoek jij nog je veiligheid in een hoofdstel. Beetje tegenstrijdig...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:50

_haflinger schreef:
dat betwijfel ik toch.

Denk je dat je paard vandaag dacht, zooo laat ik mijn baasje is even lekker voor de gek houden?
Uhmm nee sorry zo denken paarden ECHT niet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:51

midgie schreef:
Zolang jij het dier op zijn flikker geeft en schopt zal het jou ook blijven schoppen en weg trekken,
Ga eerst eens leren om met een paard om te gaan zoals het hoort, leiderschap gaan leren begrijpen, in de paarden wereld vecht een goede leider niet of en dat is wat jij wel doet dus hebt totaal niks over het dier te vertellen,en het slaan geeft aan dat jij ook gene respect hebt voor het dier. slaan is vaak ook angst van uit de ruiter, begeleider, omdat wij mensen denken dat je met geweld het wel kan oplossen.
Dus neem eens wat meet les in het los en grond werk en ga je eens verdiepen in hoe je met een paard omgaat , ga eens leren hoe een paard zijn taal is b.v.
Je bent 12. dus hebt nog een hoop te leren maar ook heel veel af te leren en denk dat bij jou het begin moet zijn , niet je paard schoppen of met koekjes paaien, daar krijg je geen band mee, alleen een pony die nog lelijker naar jou gaat doen.
Ga eens wat boeken lezen b.v

Ik begrijp leiderschap prima, maar als mijn zeer dominante verzorgShet het waagt om mij te trappen, kan ze er eentje terug verwachten.
Mijn VZ shet speelt al snel de baas, ook met bijten, kan zij het terug verwachten.
Na die rotschop is ze niet bang voor me, niet ongehoorzaam, het gaat prima tussen ons.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:51

Somebitch schreef:
_haflinger schreef:
dat betwijfel ik toch.

Denk je dat je paard vandaag dacht, zooo laat ik mijn baasje is even lekker voor de gek houden?
Uhmm nee sorry zo denken paarden ECHT niet.

Jij bent toch geen paardenbrein.

Dat hoofdstel doe ik voor die drukke weg en dat Spoor!!!!
Laatst bijgewerkt door xSanneE_98 op 25-06-11 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:52

En als ze zo wel denken moet je ervoor zorgen dat ze het nooit nog een keer denken :Y)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:52

Nies_ schreef:
En als ze zo wel denken moet je ervoor zorgen dat ze het nooit nog een keer denken :Y)

Vandaar dit topic!!

Hoee doe ik dat??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:53

ja maar waarom heb je op iedere bericht dan een tegenbericht? Zo kunnen we je niet verder helpen want je doet dit allemaal al. Als je niet wilt kan het ook niet.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:54

Is dit dan een oplossing?

Waarom doe je een hoofdstel in als je paard zich niet mag inspannen?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:54

Het kan allemaal rot klinken, maar als de pony op de manege waar ik op rijdt weer eens gaat bijten, krijgt ze toch echt een klap terug.. Ga ik dr niet brokken lopen geven bv, alleen om dr weer een beetje tevreden te stellen. Ze bijt nu ook niet meer bij mij, en als ze het weer eens probeert, doet ze dat maar 1 keer..

Je pony moet leren dat jij de baas bent, en dat kan niet met brokken geven..

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:55

Hey!
Ik zag in je profiel dat ze vroeger mishandeld was en erg mager was toen ze bij jullie kwam. Waarschijnlijk is ze daardoor erg fel geworden als het om eten gaat. Dat ze daarom ook naar je trapte toen je haar bij het gras wilde weg halen.
Dat je al bezig bent met grondwerk is heel slim! Misschien kan je er een keer een lesje in nemen? En dan je problemen aan haar voorleggen.
Dan zal ze je waarschijnlijk een paar oefeningen laten zien die je helpen bij je problemen!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:56

bijten is iets anders dan wegrennen.. neem ik aan.
Als ze wegrent is het een groter probleem dan bijten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:56

_haflinger schreef:

Nee, maar wel het verdiepen in paarden, het gedrag van paarden wel te verstaan.
Je paard geen brokjes meer geven als hij wegloopt of wilt schoppen / ook niet lokken hiermee
Grondwerklessen nemen.

xSanneE_98

Re: Eigenwijs paard!! HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:56

ninajojo schreef:
Hey!
Ik zag in je profiel dat ze vroeger mishandeld was en erg mager was toen ze bij jullie kwam. Waarschijnlijk is ze daardoor erg fel geworden als het om eten gaat. Dat ze daarom ook naar je trapte toen je haar bij het gras wilde weg halen.
Dat je al bezig bent met grondwerk is heel slim! Misschien kan je er een keer een lesje in nemen? En dan je problemen aan haar voorleggen.
Dan zal ze je waarschijnlijk een paar oefeningen laten zien die je helpen bij je problemen!

super bedankt. Dat zou misschien wel eens kunnen want toen ze aankwam ging ze ook meteen op het gras af.

THNX :D

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:57

Somebitch schreef:
_haflinger schreef:

Nee, maar wel het verdiepen in paarden, het gedrag van paarden wel te verstaan.
Je paard geen brokjes meer geven als hij wegloopt of wilt schoppen / ook niet lokken hiermee
Grondwerklessen nemen.[/quote

En hoe krijg ik haar dan bij me als ze net naar me geschopt heeft en dan ineens het bos in wil lopen.. Wat zou jij doen.. roepen:
'Kom maar hier dan pak ik je.. dan is je vrijheid weg.'
Geloof me.. ieder paard wil de vrijheid in

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:59

Nee dat vergt training, je paard hoort namelijk niet naar je te schoppen en weg te lopen.
Dus pak de oorzaak aan. ;)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:59

Tuurlijk is bijten anders, maar het principe is hetzelfde. Er wordt iets gedaan wat niet mag, maar wordt eigenlijk beloond.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 17:00

Ik heb toch al gezegd dat ik daar al mee bezig ben. cindy is er nu eenmaal erg fel op.

SimoneeM schreef:
Tuurlijk is bijten anders, maar het principe is hetzelfde. Er wordt iets gedaan wat niet mag, maar wordt eigenlijk beloond.

Ze werd niet beloond!! ze werd gelokt.. anders rent ze alleen maar verder weg.. wat zou jij dan kiezen:
mens dat je terug naar stal bracht
of sappig gras

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:01

Daar kan ik me iets bij voorstellen, als ze eerst mishandeld was etc.
Denk dat je op zich best op de goede weg bent, maar misschien een andere aanpak moet proberen :)

Edit: Ze wordt wel beloond met het feit dat ze jou zo ver heeft brokken te pakken ;) Maar, ik kan me iets voorstellen bij jou hoor :j
Laatst bijgewerkt door Moon_light94 op 25-06-11 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 17:02

Wat zou ik dan moeten proberen ??
steeds weer op en neer lopen om te oefenen (waar ik dus behoorlijk de zenuwen op krijg)?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:02

Hoe kun je nu al bezig geweest zijn met de oorzaak als dit de eerste keer was dat ze het deed? :?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 17:02

2e keer!! toen we haar kregen had ze het ook al eens gedaan.. dat is 4 of 5 jaar terug geweest.. ik d8 dat ze het had afgeleerd.. Niet dus.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:10

Grondwerk kan je doen in veel verschillende vormen, wat doe jij als je aan het grondwerken bent? Misschien hebben de mensen tips voor je als ze dat weten. Je kunt er namelijk erg veel mee bereiken als je weet wat de goede oefeningen daarvoor zijn.

Verder, rotprobleem zeg! En het helpt natuurlijk niet echt als mensen zeggen dat alles aan jou ligt zonder dat je dan leert wat je er aan kan doen...

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 17:23

troi schreef:
Grondwerk kan je doen in veel verschillende vormen, wat doe jij als je aan het grondwerken bent? Misschien hebben de mensen tips voor je als ze dat weten. Je kunt er namelijk erg veel mee bereiken als je weet wat de goede oefeningen daarvoor zijn.

Verder, rotprobleem zeg! En het helpt natuurlijk niet echt als mensen zeggen dat alles aan jou ligt zonder dat je dan leert wat je er aan kan doen...

he, bedankt voor je reactie.
Ik weet niet precies wat voor vorm het was.. Ik hbe haar leren lopen op commando etc.