Steigeren als ik mijn vinger opsteek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:27

Niks mis met een welgemeende, goedgetimede klap. Niet te zacht dan ook bij voorkeur, het moet, als je een klap geeft, wel effect resulteren. Alleen is dus de vraag, is de pony stout of doet hij simpelweg wat geleerd is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:30

_Carowa_ schreef:
en dat is niet slaan!,
slaan leren paarden niet van!

(weet niet hou jou paard op jou reageert? die houd zich vast goed! maar vaker worden ze zo bang en kunnen ook gebreken gaan ontwikkelen en kunnen ook hun baasje erg proberen te ontlopen omdat ze bang voor hun baas zijn!)

je maakt ze bang voor hun baasje en ze worden nog banger en gaan nog meer steigeren,
bij steigeren kun je het paard ook leren opcomando ALS dit paard het uit angst al doet!,
doet die het al op comando dan heb je mazzel :P veel mensen willen dat! en het is echt leuk!,

Als jij consequent bent en op het goede moment een tik geeft weten paarden héél goed waar ze aan toe zijn. Timing is enorm belangrijk.
Ik heb al verschillende paarden dingen af moeten leren, als jij consequent en duidelijk bent wordt het paard nergens bang van en is er niets aan de hand.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:32

Tja, meerdere oplossingen zoals je al kan lezen.

Wanneer het voor het paard aangeleerd is door VD heb ik de volgende mening:
Jullie hebben hetzelfde probleem: JIJ hebt iets aangeleerd wat niet werkt en ZIJ heeft iets aangeleerd wat niet werkt. Ik vind het gemeen dat je tot de conclusie komt dat ZIJ het dan maar af moet leren, want jij kan voor jezelf bedenken waarom je iets moet afleren en dat kan het paard niet. Mijn mening is dat je het jezelf maar moet afleren.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:33

H_Nalanta schreef:
nadiabritta schreef:
je gaat je pony toch niet slaan , dat vind ik zo erg he!!
als jij gaat springen gaat je moet je toch ook niet slaan??

Sorry als ik zo kort door de bocht ben maar ik ben echt tegen slaaaaaaaan!

Dat is zeker kort door de bocht ja.

In bepaalde situaties kan het zeker nuttig zijn, als je het maar goed en consequent toepast ;)
En dan bedoel ik niet 10x meppen, maar gewoon één goede mep.
Het moet veilig blijven voor jou & niet gevaarlijk worden.

Pauline schreef:
Niks mis met een welgemeende, goedgetimede klap. Niet te zacht dan ook bij voorkeur, het moet, als je een klap geeft, wel effect resulteren. Alleen is dus de vraag, is de pony stout of doet hij simpelweg wat geleerd is.

Dit is :)

Ik zou sowieso niet meer je vinger opsteken ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:34

Laura_x_ schreef:
Het moet ook niet gevaarlijk worden..

Tadaaa! Steigeren ís gevaarlijk.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:37

Laura_x_ schreef:
H_Nalanta schreef:
Dat is zeker kort door de bocht ja.

In bepaalde situaties kan het zeker nuttig zijn, als je het maar goed en consequent toepast ;)
En dan bedoel ik niet 10x meppen, maar gewoon één goede mep.
Het moet veilig blijven voor jou & niet gevaarlijk worden.

Pauline schreef:

Dit is :)

Ik zou sowieso niet meer je vinger opsteken ;)

Das nou juist het probleem, want wat als iemand die ene keertje meer haar mee is naar een vogel wijst (ik zeg maar iets) en zij zit op die pony?

Kiichi

Re: Steigeren als ik mijn vinger opsteek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:54

TS steeks vinger in gezichtveld van paard (doe ik trouwens zelf ook), dat is iets heeel anders dan naar een vogel wijzen, tenzij die op het hoofd vh paard zit (onder het rijden...)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:57

Nee maar stel nou dat TS op het paard zit, vriendin staat ernaast en roept opeens ooh kijk daar nou vliegen?! Je weet maar nooit... Paard ziet vinger omhoog gaan --> Hoppa

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:59

Pauline schreef:

Paarden geven elkaar onderling ook een correctie.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:59

Je paard vasthouden als het steigert, dus druk op de lijn houden en zodra hij gewoon staat: loslaten. Een paard doet veel om van druk verlost te zijn, jou paard heeft geleerd dat steigeren vrijheid oplevert, dat zal je moeten veranderen. Dit volhouden dan komt het echt goed.

Slaan helpt niet, wat leert je paard daarvan!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:30

Steigerend vasthouden en dan graag handschoenen aan want je verbrand je handen verschrikkelijk.
Steigeren is eigenlijk een heel dominant gebaar, het paard toont zijn kwetsbare buik en dat is een teken dat hij zich heel erg veel sterkter voelt dan jij. Als je hem vasthoudt aan een klein touwtje heb je zomaar een haal te pakken.
Wat kán is één tik te geven met een touw op die buik. Dat geeft aan dat JIJ je niet laat behandelen zo en hem dus op die kwetsbare plek kan raken. Maar eerlijk gezegd vind ik dat voor een professional.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:56

TS, heb je al eens geprobeerd het paard doelbewust op die vermoedelijke hulp te laten steigeren? Dus vinger/hand in de lucht
en eventueel hoog zeggen? Zo ja, reageerd je paard hierop met het steigeren of krijg je na een paar keer vragen
geen reactie? If not, dan is het hoogstwaarschijnlijk géén commando en probeerd je paard het gewoon uit om een
andere reden. Je zou kunnen proberen om te achterhalen wáarom het paard steigerd in plaats van meteen met methode's te
smijten om het af te leren. Als je paard echt vol tégen jou steigerd zou ik dit ook corrigeren met een optijd-genomen tik,
maar als je paard het uitproberend doet (lees: hupsjes en dan toekijken hoe je reageerd) zou ik het in het begin ook negeren.

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:14

Als je paard op je steigerd , zónder reden , of indd wat hier gebeurt , zou die van mij gewoon een tik krijgen , kom op zeg , ze zijn niet van suiker , en als je hem een keer een tik geeft , paarden in het wild corriegeren elkaar cónstand , en niet op de zachte manier hoor !

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:46

Ik wou maar eens gaan uitzoeken of dat meisje het hem geleerd heeft, want dan doet hij eigenlijk
wat hij "hoort" te doen. Maar heeft ze dat niet gedaan, moet je uitzoeken of het of angst is,
of opstandigheid door b.v dominantie. Is het dat laatste zou ik hem toch eens verschikkelijk op zijn
donder geven, en niet zo zacht ook.

Mijn merrie stiegerde uit twee dingen, of ze snapte het niet, of uit dominantie, en bij dat laatste
kreeg ze toch een flinke tik, en nu is het over, ze moeten gewoon weten dat het niet mag!

_Carowa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:05

Urko schreef:
@natalanta: Ja en dan. Je wilt van een vinger een alledaagse handeling maken, dus dat het paard dat moet negeren. KUn je ook simpel weg doen door het steigeren NOOIT meer te belonen. Maar als het gedrag zodanig geconditioneerd is maakt dat niet uit. Want dan is die 1 beloning op 10000 keer steigeren genoeg om het te blijven herhalen.
Dan maakt het dus ook niet uit dat je hem een paar keer een fikse klap of schop geeft. De volgende keer steigert hij gewoon weer. Want hij koopt gewoon een lotje en gaat weer voor de jackpot. Maar stel dat de hint wel aankomt! Dan kan het dus betekenen dat vinger in de lucht betekent voor dit paard iets heel naars betekent, dat het paard gaat uitvallen naar de begeleider of gaat vluchten.
ALlemaal situaties die kunnen ontstaan door gedrag te wilen ombuigen en zeker als je gedrag wat ontzettend geconditioneerd is wilt veranderen.

We weten uiteraard niet hoe diep het op commando staat.

dat is wat ik bedoel!>

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:42

H_Nalanta schreef:
Elke keer als hij steigert een goede mep verkopen en even achteruit zetten. Dit consequent volhouden en dan moet het toch wel snel afgelopen zijn. :) Kunnen jullie niet in contact komen met haar?

Waarom moet het op deze manier opgelost worden. Zou je zelf niet kunnen afleren je vinger op te steken?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:46

friesiszwart schreef:
H_Nalanta schreef:
Elke keer als hij steigert een goede mep verkopen en even achteruit zetten. Dit consequent volhouden en dan moet het toch wel snel afgelopen zijn. :) Kunnen jullie niet in contact komen met haar?

Waarom moet het op deze manier opgelost worden. Zou je zelf niet kunnen afleren je vinger op te steken?

en dan staat er een keer een klein kind voor die een verkeerde beweging maakt en dan is het raak. :)
Het is levensgevaarlijk en moet eruit. En een tik is niets mis mee mits goed getimed. Dat een hoop mensen dat niet kunnen is een ander verhaal.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:19

heb nu geprobeerd met me gewoon omdraaien en weglopen als ze steigert (vermits er redelijk veel mensen zijn tegen een tik) en het gaat al een beetje beter. Want ik vermoed dat het geen commando is vermits ze de laatste keer gewoon op mij wou springen. Nu ze door heeft dat ze geen pijn heeft of geen tik krijgt als ze steigert reageert ze veel beter als ik dan toch mijn vinger een keertje opsteek. Dus jullie hadden idd gelijk : die tik was geen goed idee. Volgens mij is ze door het vorige meisje (die haar blijkbaar vaak een veel te harde tik gaf) die vinger omhoog gaan assosieren met pijn ofzo, maar nu gedraagt ze zich prima nu ze door heeft dat ik haar geen pijn wil doen........Danku!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:28

heb niet geheel t topic door gelezen ,
maar wat is de blik van je pony/paard ?
als het aangeleerd is (vrijheidsdressuur) dan is het een beetje banketstaaf om er op in te gaan
dit zit nog zo vers in dat koppie dat zze het onderdeel misschien wel erg leuk vind om te doen.?

ik heb igg een pony leren voetjes geven maar bij ieder die klip met de vingers geef hij al een voetje.
tja dat ken ik moeilijk staffen het is inmiddels niet voor niets aangeleerd.?