Hoofdstel moeilijk in doen? Wie tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikjeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:02

Als je wat zoets op het bit smeert, of iets wat hij/zij lekker vind erbij houd, ruikt hij dat en zal hij wel automatisch zijn mond opendoen. (:

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:52

Waratje schreef:
Leer eerst je paard op commando/verzoek zijn hoofd omlaag te brengen. Maak daar een simpel kunstje van en als dat er heel goed inzit ga je het combineren met het hoofdstel. Hoofd op verzoek naar beneden brengen is bij een groot paard altijd handig, niet alleen met een hoofdstel omdoen.
Zoek even uit wat je paard vervelend vindt aan het hoofdstel/bit, gaat het om het bit of om het kopstuk dat over de oren gaat of houdt je paard er niet van om ingesloten te zijn? Mijn merrie was vroeger kopschuw en dan kon je dus niet op de gewone manier het hoofdstel omdoen, maar als je het hoofdstel voor haar hoofd hield wilde ze best het bit inhappen. Je moest alleen niet haar hoofd willen vastpakken. Andere paarden vinden het vervelend als je hun oren dubbelvouwt om het kopstuk op z'n plek te krijgen en veel paarden hebben gewoon slechte ervaringen met een bit. Probeer dus ook eens om het hoordstel om te doen zonder bit.

Wat Waratje zegt. Ik zou je paard eerst leren om het hoofd naar beneden te doen als je dat vraagt. Dan kun je van daaruit verder werken.

bellamy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:54

Je hebt ook bitjes met appel smaak. Misschien wil hij dan wel happen?

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 21:33

sweetyash17 schreef:
Ik zou je vinger in zn mondhoek doen doen ze automaisch hun mondje wel open:)

dan doet hij zn hoofd nog hoog hooor.. dat heeft geen enkel effect hoe moet ik het hoofdstel dan in doen.
Ik heb al gezegd het bit is geen probleem maar als ik het bit in het en het hoofdstel staat hij heel lief stil en doet zn koppie niet omhoog this echt het hoofdstel om doen. Dus dit is niet het juiste advies, maar toch bedankt :D

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 21:37

Ikjeuhh schreef:
Als je wat zoets op het bit smeert, of iets wat hij/zij lekker vind erbij houd, ruikt hij dat en zal hij wel automatisch zijn mond opendoen. (:

Dan doet hij het bit in en spuugt weer uit. 'zoo smaak binnen bit uit' :Y) :') Hij doet zn mond wel open dat is niet het probleem! maar this het hoofdstel om doen.. tjaa beetje moeilijk uit te leggen op internet.. ik kan het hoofdstel niet 8er zn oren doen en ik kan wel gewoon aan zn oren zitten. ik maak wel een x een filmpje ofzo.
Want na een tijdje krijg ik het wel in alleen ik moet zo op mn tenen staan.. en om het voor mn paard en ik gemakkelijker te maken is ht wel makkerlijk dat hij zn hoofd laag houd :j

MelissaLOVES

Re: Hoofdstel moeilijk in doen? Wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 07:07

Ik ga Waratjes advies opvolgen :j want was daar toch al een beetje mee bezig :D

En ik weet dat hij het niet gelijk doet, maaar ik heb het vorige advies al langer opgevolgd en hij reageerd er gewoon niet op :\