Het leed dat paardenhandel heet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:05

Tsja, wanneer je een paard koopt heb je het in de meeste gevallen 2/3x in handen gehad.
Thuisgekomen is het wennen, aan elkaar, maar ook aan de nieuwe omgeving.
Soms blijkt het niet te klikken, heel jammer maar geen schande.

Een paard wordt niet zomaar mensenschuw, misschien reageerd het paard gewoon op jou reacties, ben je niet consequent genoeg.
Zeker wanneer een paard net in een nieuwe omgeving komt moet jij eigenlijk een stabiele, consequente factor zijn.
Natuurlijk lukt dat niet altijd even goed, een nieuw paard is altijd spannend, en sommige paarden zijn wat makkelijker 'in te burgeren' dan anderen (meestal paarden die wat meer gezien hebben/verschillende plekken zijn geweest) maar wanneer je tegen iets aan loopt, vraag dan direct hulp.

Heb je hulp gevraagd op stal? Iemand met wat meer ervaring, die het patroon was is ontstaan kan doorbreken (oren in de nek en wegrennen).
Gewoon een paar keer het paard uit de wei halen, hupsakee.
Iemand die helpt bij het opbouwen van het vertrouwen tussen jou en je paard.

Of inderdaad terugbrengen, en een paard kiezen wat beter bij je past. :)
Een paard wat zich niet zo druk maakt in een nieuwe omgeving, en gewoon wat kalmer is.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 20-06-11 13:09, in het totaal 2 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:05

rockwitch schreef:
Kan je anders niet eens Annemarie v/d Toorn een mailtje sturen, zij hebben ontzettend veel ervaring met allerlei problemen die eigenaren kunnen hebben met hun paard. Wie weet komen zij achter iets waar je met een beetje tijd en training de boel nog kan rechtzetten.
Dat zou ik in ieder geval eerst doen, zeker met zo'n paardje zou ik die niet weer terug de handel in doen.

Waarom zou ze dat doen?
Waarschijnlijk zocht de TS een paard waar ze meteen mee kan beginnen.
Geen 'probleemgeval met gezondheidsklachten' zoals nu blijkt.
Het jaagt haar waarschijnlijk ook op kosten met het risico dat het nooit wat wordt.
Ze heeft nu de kans om het paard terug te brengen en een geschikter paard te zoeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:06

Hoezo is dit een slechte reactie van die handelsstal? Sorry hoor maar dat vat ik niet, wat was in jouw ogen (en die van killerbee gezien haar reactie) dan wel een goede reactie geweest? Paard niet terug accepteren? Ik vindt dit juist een topreactie van XXXX. Ze bieden je zelfs aan een nieuwe te bekijken. Hoeft niet, mag alleen. Dikke duim voor deze handelsstal wat mij betreft.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:07

Eh, je nek erop breken? Als ik een tijdje geleden om mijn paard was gaan zitten voor een buitenrit was ik denk ik ook niet meer heelhuids terug gekomen. Paard waarschijnlijk ook niet.

Het paard houden betekend toch niet meteen dat je erop moet gaan zitten?? Ligt eraan wat je voor het paard over hebt. Als jij met liefde nog een aantal maanden (mischien minder) wacht en vertrouwen opbouwt, dan zou ik het paard zeker niet terug de handel in doen. Maar als TS het liefst een paard wil waarbij ze kan opstappen en wegrijden, dan is het idd beter dat ze dit paard wegbrengt, hoe hard het ook klinkt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:07

kohtje: in principe geef ik je direct gelijk. Ik denk echter dat het niet zozeer met dit paard te maken heeft, maar voornamelijk met de onzekerheid van de koper (of allicht een combinatie van die twee zaken).
Hetgeen geen schande is, integendeel: volstrekt normaal.
Maar het paard dan omruilen betekent niet dat bij een volgend paard alles vlekkeloos zal verlopen.
Goed... ik ben geen helderziende, maar een 1000% bomproef paard kan bij de grootste twijfelkont een angsthaas worden. Misschien is dat een beetje wat hier gebeurt? Nogmaals... niet onaardig bedoeld.
Soms kan zo'n eerlijk kijkje naar binnen bij jezelf echt iets opleveren.... ik kan het weten, want ook ik heb wat dat betreft voldoende meegemaakt... en wie niet?

Soms is het aardig te weten waar zo'n paard is geweest, was het een paard waar een vorige eigenaar ook veel problemen mee had bijvoorbeeld?
In dit geval zul je daar wellicht maar moeizaam achter kunnen komen.

Afgaande op de inhoud van andere topics van ts, zou ik ts (vrijblijvend ;-) ) willen adviseren lekker nog wat meer ervaring op te doen en daardoor iets zelfverzekerder te worden.
Ga een paard leasen, volg eens wat leuke cursussen... kijk of je een verzorgpaard kunt krijgen. Leer en groei, en ga dan nog eens kijken naar een paard...

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:12

mylittlejoy schreef:
Ik vind het juist voor ze spreken dat ze jou en het paard de kans geven om met een ander paard/een andere ruiter verder te gaan. Een handelaar kan ook denken "stik erin, ik heb m'n geld binnen".

Ik heb dit ook meegemaakt, de handelaar waar ik toendertijd mijn merrie kocht reageerde met 'ik heb liever dat jij je nek en al je botten breekt dan ik'. Het idioot aan mijn verhaal is dat mijn man en zijn familie toen al 35 jaar bij zijn familie de paarden kocht, ik zelf daar toen bijna 4 jaar reed. Je verwacht dan toch wel een hele andere reactie.

Ik heb voordat ik de merrie kocht het paard uitgebreid uitgeprobeerd. (8 weken) Op het moment dat ik haar thuis had staan kon ik er helemaal niets mee. Je wilt niet weten hoe vaak ik op de grond heb gelegen omdat ze me uit pure paniek overhoop liep, rijden pff dat was een hele opgave en ging met heel veel ups en downs.
Uiteindelijk heb ik na 1½ jaar 'aan modderen' zo noem ik het maar want het mocht af en toe niet de naam rijden dragen.. heb ik gezegd ik rijd haar niet meer, ik fok er wel een veulen uit. Ik heb die merrie niet meer bereden sinds mijn besluit en ik had me geen lievere merrie kunnen voorstellen.
Mijn merrie had ook het een en ander meegemaakt en ik ben blij dat ik ondanks alles nooit de moed heb opgegeven.

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:15

kom kom geen drama sorry hoor maar ook al heb ik dr maar heel even gehad ze betekend super veel voor mij en deze beslissing heb ik niet zomaar genomen ze is me alles
@ ninx het ligt mischien ook wel aan mij maar dit keer niet ik ben mischien ook wel onzeker maar dit ligt aan me paard en niet aan mij
voor mij ook geen vervelende ervaringen met stal jansen vd hout maar meer een opluchting dat dirk zo correct was naar mij toe een ander paard komt er echt niet hoor ik ruil haar niet in
hulp vragen op stal heb ik gedaan maar heeft geen zin als ik met 5 mensen in totaal het weiland op moet om me meisje te pakken dat gaat gewoon niet niemand krijgt haar te pakken dus als niemand dr te pakken krijgt hoe kan ik dan meer tijd aan haar besteden en lekker poetsen e.d
ik krijg dr niet in me handen dus ik kan dr ook niet poetsen

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:17

flitzz schreef:
Ik heb dit ook meegemaakt, de handelaar waar ik toendertijd mijn merrie kocht reageerde met 'ik heb liever dat jij je nek en al je botten breekt dan ik'. Het idioot aan mijn verhaal is dat mijn man en zijn familie toen al 35 jaar bij zijn familie de paarden kocht, ik zelf daar toen bijna 4 jaar reed. Je verwacht dan toch wel een hele andere reactie.

Ik heb voordat ik de merrie kocht het paard uitgebreid uitgeprobeerd. (8 weken) Op het moment dat ik haar thuis had staan kon ik er helemaal niets mee. Je wilt niet weten hoe vaak ik op de grond heb gelegen omdat ze me uit pure paniek overhoop liep, rijden pff dat was een hele opgave en ging met heel veel ups en downs.
Uiteindelijk heb ik na 1½ jaar 'aan modderen' zo noem ik het maar want het mocht af en toe niet de naam rijden dragen.. heb ik gezegd ik rijd haar niet meer, ik fok er wel een veulen uit. Ik heb die merrie niet meer bereden sinds mijn besluit en ik had me geen lievere merrie kunnen voorstellen.
Mijn merrie had ook het een en ander meegemaakt en ik ben blij dat ik ondanks alles nooit de moed heb opgegeven.

Dat is inderdaad geen nette reactie van de handelaar.

Maar wat ik dan niet begrijp is dat je een merrie hebt waar je niet op kunt rijden, vanwege het karakter, en je dan een veulen eruit wilt hebben. Ik snap dat je "weinig hebt" aan die merrie, maar straks haal je je een veulen met hetzelfde karakter op de hals. Dat ze nu lief is, is natuurlijk geweldig! Maar het lijkt me dat je uiteindelijk toch een paard wilt (zeker als je gaat fokken) waar je ook op kunt rijden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:20

Mijn merries rennen ook weg als ze me zien aankomen... Niks mis mee hoor, geef ze groot gelijk zou ik ook doen als ik aan het werk zou moeten hahaha. Maar broodzak met snoepjes doen wonderen hier.. En geduld, vooral niet gaan jagen bereik je niets mee. Jouw paard reageerd niet op snoepjes en kalmte?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:21

sandra694 schreef:
kom kom geen drama sorry hoor maar ook al heb ik dr maar heel even gehad ze betekend super veel voor mij en deze beslissing heb ik niet zomaar genomen ze is me alles
@ ninx het ligt mischien ook wel aan mij maar dit keer niet ik ben mischien ook wel onzeker maar dit ligt aan me paard en niet aan mij
voor mij ook geen vervelende ervaringen met stal jansen vd hout maar meer een opluchting dat dirk zo correct was naar mij toe een ander paard komt er echt niet hoor ik ruil haar niet in
hulp vragen op stal heb ik gedaan maar heeft geen zin als ik met 5 mensen in totaal het weiland op moet om me meisje te pakken dat gaat gewoon niet niemand krijgt haar te pakken dus als niemand dr te pakken krijgt hoe kan ik dan meer tijd aan haar besteden en lekker poetsen e.d

Je moet ook niet met 5 mensen het weiland in gaan bij een mensenschuw paard :n Daar wordt ze alleen maar doodsbang van. Roofdieren jagen namelijk ook vaak met meerderen om hun prooi in te sluiten.

Daarom denk ik al dat je beter (bijvoorbeeld) Annemarie van der Toorn in kan schakelen. Die weet wat ze doet en hoe ze op zo'n paard moet reageren. Als tip bijvoorbeeld, niet recht op het paard aflopen en niet achter het paard aanlopen als ie wegloopt. Dan kun je beter gewoon op de grond gaan zitten en een andere kant op kijken. Zo geef je voor je paard aan dat je geen roofdier bent.

Cassidy

Re: Het leed dat paardenhandel heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:25

Op het moment dat je een paard koopt, krijg je niet alleen de kosten voor onderhoud, maar in het geval van problemen ook te maken met extra kosten voor beleren en eventueel correctie en begeleiding. Heb je al contact gezocht met iemand die je kan helpen met je probleem?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:26

Hmm. Ik heb even in je profiel gespiekt en je topics wat teruggelezen maar ik krijg totaal niet het idee dat dit een mensenschuw paard is eigenlijk.. In t topic waarin je het schraapprobleem aankaart gaat ze hinniken en schrapen als jij wegloopt, das geen mensenschuw paard en zo snel worden ze dat ook niet, of je moet wel hele gekke dingen doen maar dat geloof ik niet in jouw geval :)
Voor wat ik begrijp uit je OP zijn de problemen gekomen na de verhuizing? Dan zou het goed een kwestie van wennen of een andere stal zoeken kunnen zijn. Mijn pony is helemaal opgebloeid toen ik hem verhuisde, stalling kan echt een enorme impact hebben op een paard.
Wat heb je geprobeerd om haar weer te pakken kunnen krijgen? Mijn ukkie had dat ook in het begin (al moet ik zeggen, die was een half jaar oud en niet idioot veel in handen geweest), ben gewoon in de wei gaan zitten met wat snoepjes en een week lang niet meer gedaan dan wachten tot ie kwam, en áls ie dan kwam kreeg hij een snoepje, een aai als hij dat toeliet en meer niet. Pas toen hij makkelijk naar me toe kwam en ik hem lekker kon kroelen heb ik hem gepakt en ook nooit meer problemen mee gehad, komt altijd vol enthousiasme op me af (en na 3 weken heb ik nooit meer een snoepje gebruikt om hem te pakken dus daar ligt t niet aan :P ). Met 5 man in een hoek drijven is idd niet zo'n strak plan nee.

Ik vind het een beetje gecompliceerd. Aan de ene kant denk ik dat dit heel makkelijk op te lossen is met wat begeleiding, aan de andere kant.. Als je er geen gat meer in ziet is het misschien inderdaad wijzer om te kijken voor een ander paardje dat beter bij je past.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:28

sandra694 schreef:

Ja jij bent onzeker maar dat is niet jouw probleem maar het paard >;) .Ik denk dat het beste is dat je het diertje terugbrengt en maar een tijdje op een manege een pony huurt.Ik denk dat je dan meer leert en dan weet dat het onzeker je eigen schuld is en niet van het dier.
En graag punten en hoofdletters gebruiken,want je verhaal is allemaal zo warrig.

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 14:05

Hoe vaak moet ik het nog zeggen?? ze word niet ingerolen ik lijk wel gek met zn 5opjagen snap ik zelf ook wel dat een paard gestressd word maar wat moet ik dan ze reageerd nergens op en weer naar een andere stal Nee beginnen wij niet aan dan word het erger het is niet de onzekerheid van mij er is duidelijk iets mis met dr lokken met snoepjes brood e.d helpt niet!! Al 2 mnd lang ga k elke dag in het weiland zitten vlakbij dr met of zonder snoepje het helpt niet!! Ze kwam eerst wel naar me toe indd maar nu niet meer naar niemand niet ik denk dat het 'verborgen' gebreken zijn die nu aan het licht komen nogmaals ze word niet ingeruild voor een ander paard en Nee ik neem geen paard meer...kben helemaal op kapot en zit vol met verdriet

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:06

sandra694 schreef:
maar dit keer niet ik ben mischien ook wel onzeker maar dit ligt aan me paard en niet aan mij

natuurlijk ligt het aan het paard :+

sandra694 schreef:
dirk van stal; jansen vd hout reageerde echt belachelijk:
oow maar dat is niet zo heel erg ik ben bezig met een stel nieuwe paarden mischien wil je die van jou dan wel inruilen voor een andere uhh hallo denk je dat dit een pakje boter is die ik terug breng naar de winkel omdat die over datum is nee

sandra694 schreef:
voor mij ook geen vervelende ervaringen met stal jansen vd hout maar meer een opluchting dat dirk zo correct was naar mij toe

hoezo tegenstrijdig :+

hier kan ik me wel helemaal in vinden:
sandra694 schreef:
dayena gaat dit weekend terug naar de stalling waar ze vandaan komt...

en vooral dit lijkt me erg verstandig:
sandra694 schreef:
ik ga me meisje toch niet inruilen voor een ander paard dat zou ik pas egoistich vinden ik kijk nu puur naar haar en mijn eigen belang niet naar dat van een ander paard want geen enkel paard kan mijn meisje vervangen....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:10

Maar áls ze dan kwam voor een snoepje, wat deed je dan? Want echt, je intentie telt op zo'n moment. Ga je uit van vangen dan kun je er donder op zeggen dat ze aan de andere kant van t land blijft staan. Ga je uit van snoepje geven is al meer dan zat dan bereik je al meer :j

Maar goed, fokker van mijn poown heeft ook een merrie lopen die zich werkelijk niet laat vangen (die liet zelfs dr veulen in de steek, liet hem lekker bij de fokker staan en liep zelf hard weg..). Ze zitten er tussen, die eigenwijzen.. Maar geef het niet helemaal op hoor! Een paard kan zo veel vreugde brengen, je zou jezelf tekort doen door helemaal geen paard meer te nemen..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:10

Ik vind het maar een raar verhaaltje.

Je houdt onvoorwaardelijk van je paardje? geloof ik niks van hoor, want als je onvoorwaardelijk van haar houdt zoek je professioneel hulp en doe je haar niet terug.

Je bent beter af met een verzorgpaard, dan heb je veel hulp en begeleiding en het kost je weinig tot niks.

Je kan beter de tekst veranderen in "Het leed dat een mens voor een paard kan veroorzaken heet...

Ja sorry hoor maar er is zoveel ellende en leed in paardenwereld, dat ik het niet kon laten, het ligt niet aan het dier en of handelstallen maar aan mensen die niet nadenken en gezond verstand niet gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 20-06-11 14:21, in het totaal 4 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:15

Wat een emotioneel drama om niks.
Je hebt dit paard heel eventjes gehad , en ze bevalt je niet. nou en...?
Je kan haar terug brengen.
Als je werkelijk zo´n sterke band met haar voelt als je hier herhaaldelijk beweert (en op stuitend kitscherige manier uitdrukt) dan zou je haar houden.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:24

Ragdollcat schreef:
Ik vind het maar een raar verhaaltje.

je houdt onvoorwaardelijk van je paardje? niks van hoor, want als je onvoorwaardelijk van haar houdt zoek je professioneel hulp en doe je haar niet terug naar die klotehandelstal, dit paard probeert je iets duidelijk te maken maar je begrijpt en ziet t niet, dus is ze boos en reageert zo, denk ik. Vraag iemand als two moon (google maar eens zelf), dan als je het ervoor overhebt het probleem aanpakken en heb je echt een paard waarme je kan lezen en schrijven.

Nee hoor, ze houdt er voorwaardelijk van, heeft ze zelf gezegd in de 1e post :+

Verder snap ik niet waarom mensen nog met tips komen om het paard te houden dan wel te trainen. Ze heeft al aangegeven dat het paard weggaat, die beslissing is genomen, dus wat heeft ze nog aan al die tips. Het lijkt mij ook een verstandige keuze om het paard weg te doen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:25

Als mijn paard nu om wat voor reden dan ook niet meer te berijden/handelen zou zijn, zou ik toch eerst hulp zoeken en andere mogelijkheden proberen, ipv 'm weg te doen.

je zegt dat 't duidelijk iets mis met 'r is. Vertel dan eens wát er precies mis is, of laat grondig onderzoeken wat er mis is met 'r, zodat je er iets aan kan doen. Je kunt nou wel blijven volhouden dat er niks aan te doen is, maar dan had je het beter niet op bokt kunnen zetten, als je toch zo zeker van je besluit om 'r weg te doen bent. Er geven hier mensen de tip om hulp te gaan zoeken, maar dat helpt volgens jou niet, wat wil je dan dat er als reactie in dit topic geplaatst wordt?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:31

Dilan1993 schreef:
Als mijn paard nu om wat voor reden dan ook niet meer te berijden/handelen zou zijn, zou ik toch eerst hulp zoeken en andere mogelijkheden proberen, ipv 'm weg te doen.

je zegt dat 't duidelijk iets mis met 'r is. Vertel dan eens wát er precies mis is, of laat grondig onderzoeken wat er mis is met 'r, zodat je er iets aan kan doen. Je kunt nou wel blijven volhouden dat er niks aan te doen is, maar dan had je het beter niet op bokt kunnen zetten, als je toch zo zeker van je besluit om 'r weg te doen bent. Er geven hier mensen de tip om hulp te gaan zoeken, maar dat helpt volgens jou niet, wat wil je dan dat er als reactie in dit topic geplaatst wordt?

zo is dat.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:44

sandra694 schreef:
Hoe vaak moet ik het nog zeggen?? ze word niet ingerolen ik lijk wel gek met zn 5opjagen snap ik zelf ook wel dat een paard gestressd word maar wat moet ik dan ze reageerd nergens op en weer naar een andere stal Nee beginnen wij niet aan dan word het erger het is niet de onzekerheid van mij er is duidelijk iets mis met dr lokken met snoepjes brood e.d helpt niet!! Al 2 mnd lang ga k elke dag in het weiland zitten vlakbij dr met of zonder snoepje het helpt niet!! Ze kwam eerst wel naar me toe indd maar nu niet meer naar niemand niet ik denk dat het 'verborgen' gebreken zijn die nu aan het licht komen nogmaals ze word niet ingeruild voor een ander paard en Nee ik neem geen paard meer...kben helemaal op kapot en zit vol met verdriet

maar de handelstal neemt het paard dus terug (na 2 maanden)en jij krijgt je aankoopbedrag terug???(supernetjes zou ik zeggen :D )

maar.......volgens mij heb je 2 weken proeftijd en een half jaar omruil.
weet je echt zeker dat je je geld krijgt dan?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:46

Ik dacht dat stal JvdH dat niet deed, paard terugbrengen en geld terug.
Volgens mij kun je het paard wel terugbrengen maar moet je wel ruilen.
Helemaal omdat je het paard al 2 maanden hebt en je al buiten de proeftijd zit.
Je hebt wel 6 maand garantie op gezondheid dus als het paard medisch niet in orde is, is het wat anders.

Is het een paard van 3 jaar? (omdat de naam met een D begint?)
Dan kan het ook zijn dat het paard nog niks gewend is?

Edit: ik zie nu dat ik ongeveer hetzelfde heb gepost als Casanova :o

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:53

TS, hoe was het paard toen ze nog bij de handels stal stond ??
Heb je haar toen gepoetst,gereden,beetje met haar gerommeld ??
En niks aan haar gedrag gemerkt ??

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:00

Een handelstal is en blijft een handel stal 1 kans op 30 mss heb je kans dat je daar een paard kan kopen dat iemand heeft moeten verkopen omdat die geen geld meer had om te betalen.
De andere kanse zijn paarde dat verkocht zijn om te slachten of omdat er mensen het paard helemaal kapot hebben gemaakt.
Zelf heb ik daarin ook al men lesje gehad.