Misselijkmakende adviezen van +/- 13 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:30

Een join up vind ik niet gelijk staan met geestelijke mishandeling hoor.
Heb jaren geleden met mijn Fjord een natural horsemanshipcursus gedaan met mijn zeer dominante fjord.
Thuis gekomen dacht ik kom laat ik het ook eens uitproberen met ons monstertje van een shetlander, (ex dekhengst, laat geruind)
En wat denk je, hij bleef staan keek me aan met grote ogen, zo van jee snap jij onze paardentaal.
Hij keek werkelijk verbijsterd ( voor zover een pony dat kan).
Ach en idd die meiden van 13 hebben vaak geen idee waar ze het over hebben, die kletsen maar wat mee met de groten, om er bij te horen en interessant te doen.
Zo was ik een keer op een manege bij een westernshow aan het kijken.
In de pauze even naar buiten waar ook een paar meiden met hun huurpony's aan het rijden waren in de bak (dressuur en springen, geen westernruiters)
1 van de meisjes zei tegen haar moeder die aan de kant stond, mama hij is heet!!
Ja zegt de moeder (die er dus totaal geen verstand van had) dan moet je even je jas uitdoen.
Neeeeheeeee de pony is heet.
Oh zo ja, zei haar moeder.
Ik bekeek de "hete" pony eens, die braaf zijn rondjes liep, gewoon sukkeldrafje niks aan de hand.
Ach dan moet ik altijd wel lachen hoor.
Stoere praat en verder niks.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:31

ninajojo schreef:
AppelQueen schreef:
ik vind het ook vervelend, ik dacht dat er aparte forumgedeelten waren voor "young riders"
Ik zou als de young riders dan toch in alle inhoudelijke gedeelten kunnen plaatsen ook graag een gedeelte zien waar alleen volwassenen (21+) reageren.

21+ ? :o
Dat vind ik dan weer net iets te overdreven. Ik ben 19, moet nog steeds leren (ben van mening dat je dat altijd blijft doen), maar ik ben ook in staat goed advies te geven.

Ik denk persoonlijk dat als je een topic aanmaakt met een vraag en je krijgt advies, dat het jouw verantwoordelijkheid is om de brond daarvan te achterhalen.
Zo kijk ik bijvoorbeeld altijd even in het profiel van degene die mij advies geeft.

Daar heb je gelijk ik, ik kijk ook altijd even. en het is natuurlijk de toon die de muziek maakt ( die zit bij jou wel goed geloof ik) Maar ook veel mensen van rond de 18 reageren zeer ongenuanceerd en betweterig is "helaas" mijn ervaring

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:31

ninajojo schreef:
21+ ? :o
Dat vind ik dan weer net iets te overdreven. Ik ben 19, moet nog steeds leren (ben van mening dat je dat altijd blijft doen), maar ik ben ook in staat goed advies te geven.

Ik denk persoonlijk dat als je een topic aanmaakt met een vraag en je krijgt advies, dat het jouw verantwoordelijkheid is om de brond daarvan te achterhalen.
Zo kijk ik bijvoorbeeld altijd even in het profiel van degene die mij advies geeft.

Het hangt er maar vanaf hoelang je al 'tussen de paarden' zit. Als je op 18jarige leeftijd begint te rijden, denk ik dat je als 19jarige nog steeds onzin kunt uitkramen. En dat bedoel ik niet op jou hoor :D Ik bedoel er mee, dat je gelijk hebt. Je blijft altijd leren. Je kan als 19jarige perfect goed advies geven (ik ben zelf 22, en ik weet lang niet alles, maar op sommigen dingen heb ik vermoedelijk toch het juiste antwoord klaar liggen), of ook helemaal fout. Je hebt dus helemaal gelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:33

Ik zie een 13-jarige meisje liever zogenaamd "join uppen" dan dat ze gaan longeren.
In beide gevallen weten ze vaak niet eens wat ze aan 't doen zijn, maar dan liever een pony die aan die onervarenheid kan ontkomen (omdat ie vrij rondloopt) dan dat ie aan een lijn en wellicht zelfs ook aan hulpteugels vastgebonden zit.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:34

jes_sira schreef:
Air schreef:
Oh ik dacht er komt een mooi stuk over advies wat wordt gegegeven door nieuwelingen..... Gaat niet alleen over de join-up hoor.

Tja je moet eerst 25 nuttige berichten plaatsen... ookal ben je 10/11/12/13 jaar....

Een join-up zo groot uitvergroten en zeggen dat het mishandeling is... :+ Ik neem dan aan dat je ook niet longeert? Velen zien dat namelijk als volledig normaal maar voor het paard is het dat ook niet.

Heb je wel eens gezien hoe een Join-up door een Zeer Ervaren persoon uitvoerd wordt bij een paard waarbij het "nodig" was?
Het had zeker effect, maar het paard was er mega van door slag/verward.
Ik kan je vertellen dat dat geestelijk zeer veel doet met het betreffende paard. Dit was ook duidelijk aan het paard te zien.
En toch nam dit paard na de correct uitgevoerde Join-up de gedwongen onderdanige positie in.
Dit was een probleempaard en daarvoor is een join-up bedoeld.

En ja, het is mishandelijk als je dit (lees, de goede manier) bij een paard dit niet nodig had en dus niet verdient had.

toevoeging en wijziging, wat is er mis met longeren? Dat doe ik namelijk wel, welliswaar los, maar ook dan doet die van mij (meestal) wat ik haar vraag. Eigenlijk is alles wat wij mensen met paarden doen niet "normaal" voor paarden.
Ook met mijn 20 jaar ervaring weet ik niet alles, dus ben benieuwd naar jouw tegens hierover.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:36

@jes_sira

Er zijn meisjes die denken dat je aan de longe een paard zo diep mogelijk aan een hulpteugel moet knopen (power and paint idee). Of hulpteugels en bit combinaties gebruiken waarvan je maag spontaan omdraait, terwijl ze helemaal niet snappen wat ze doen en hoe het inwerkt.

Of te ver naar voren staan, zodat het paard zich kan vastdraaien in de longe? Of de longe veel te lang hebben, zodat het paard erin kan stappen?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:40

Uiteraard, longeren kun je ook goed fout doen.

Mijn manier van longeren is eigelijk alleen voor de beweging en samen bezig zijn.
Niks geen hulpmiddelen....
Ik drijf (volgens sommige te ver naar achteren) loop mee (dus loop ook in een klein rondje)

chevax

Re: Misselijkmakende adviezen van +/- 13 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:44

Ik zie het probleem niet zo, behalve dat je soms je wenkbrauwen flink kunt optrekken bij de adviezen van jonge kinderen. Als iemand van die leeftijd niet weet wat een join-up is, kunnen ze het dus ook niet "correct" uitvoeren en ik denk dat menig "moeilijk" paard ook echt niet onder de indruk raakt van een kind dat in de bak rondloopt, rug toedraait of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:44

jes_sira schreef:
Gevaarlijk is het ook niet. Wel geestelijke mishandeling.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens.
Sterker nog; ik zie er soms het tegenover gestelde in.

Het kán gevaarlijk zijn (want een paard dat wat verzet geeft, kan nog wel 'ns naar binnen trappen en in zo'n korte cirkel is er een kans dat hij je ook kan raken).

Maar geestelijke mishandeling is het absoluut in geen enkel geval.

Sterker nog; ik heb mijn (super brave) merrie als jong paard via de join up methode getrained.
En zij vond het héérlijk om op die manier aan de gang te zijn in de roundpen.
Heerlijk spelen en zich uitsloven om te laten zien hoe goede ze het al kan.

Als je een paard netjes leert hoe het in z'n werk gaat, kun je met het verplaatsen van je lichaamsgewicht of zelfs het subtiel bewegen van een paar vingers (!!!) richting het paard het paard al in beweging krijgen, en met iets naar de andere kant (richting de voorkant van het paard) toe leunen het paard al laten afremmen of zelfs omdraaien.
Na een paar weken oefenen had ik haar zo ver dat ik mijn armen langs mijn lichaam kon laten hangen, terwijl ik in het midden van de roundpen stond, en dan kan ik door slechts m'n linker of rechter vinger iets op te tillen, haar laten bewegen of juist laten vertragen.
Hoezo geestelijke mishandeling????

Véél subtieler, natuurlijker en vrijer dan bijv. het gedwongen werk aan de longe (met vaak de hulpteugels die daar ook nog bij gezet worden), waar veel rijpaarden niet aan ontsnappen. Waarbij men continu met een zweep achter 't paard aan zit en het paard krom getrokken wordt als hij het nog niet helemaal snapt of niet goed luistert.
Natuurlijk, met góed longeren doe je dat niet, maar er zijn maar zóooooo weinig mensen die góed kunnen longeren.

In de roundpen heb je daar geen last van, omdat het paard dan tenminste niet opzij getrokken wordt door een longeerlijn, of continu een zweep achter zich aan heeft hangen...

Bovendien kun je in de roundpens tijdens een join up ontzettend goed spiegelen.
Zelfs onervaren mensen kunnen het binnen een paar minuten leren, en als het niet helemaal goed gaat, zie je direct aan het paard wat je verkeerd doet. Terwijl het paard er niet onder te lijden heeft.

Een meer diervriendelijke methode dan een join up is er in mijn ogen niet.
Tenminste, ik ben 'm nog niet tegen gekomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-06-11 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:45

Het is voor minder ervaren longeerders handig om het eens te doen met een gevoelig paard. 1 van mijn paarden laat je precies zien wat en wanneer je fout doet. Als ik aan mn neus kriebel, naar een vogel kijk of op een andere manier even mn aandacht niet heb waar het hoort te zijn laat hij het meteen weten!!
een Ideaal leerpaard!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:47

Femke en suuzepuus, volgens mij bedoelen jullie gewoon freestylen.

Een paard wegjagen tot het mentaal breekt zou ik persoonlijk niet als leuk omschrijven. :n
Zelf vond ik het ook afschuwelijk. In 20 min tijd van dominante zelfverzekerde merrie naar zielig hoopje poown...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:48

Gypsy schreef:

Een paard wegjagen tot het mentaal breekt zou ik persoonlijk niet als leuk omschrijven. :n
Zelf vond ik het ook afschuwelijk. In 20 min tijd van dominante zelfverzekerde merrie naar zielig hoopje poown...

Ik ben blij dat er tenmiste 1 iemand is die begrijpt wat ik bedoel en wat een Join-Up inhoud en doet met een paard.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:49

Gypsy schreef:

Ik heb dit idee ook... Ik heb een keer geholpen, vanaf de zijlijn, terwijl iemand anders een join-up deed met een zeer dominante ruin, die viel bijvoorbeeld ook andere paarden aan. En het was niet makkelijk, in het begin viel hij de persoon aan, daagde hij uit, etc. Maar na verloop van tijd werd het een onzeker hoopje ellende, kauwen, likken en helemaal in de war. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit geen grote impact heeft op het dier :n

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:50

Ik 'speel' wel eens met mijn paard in de paddock.
Laat haar mij volgen, stuur haar weg, we doen een wedstrijdje rennen (wat ik nooit win) :+
Soms komt ze teveel in mijn ruimte, en maak ik me groot (vaak met stemhulp), dan draait ze zich om en draaft boos weg.

Ik denk dat veel 13-jarige dit als een join-up zien, terwijl bovenstaande echt geen kwaad kan. Je maakt gewoon je persoonlijke ruimte bekend.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 20-06-11 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:51

MLoeser schreef:
Gypsy schreef:

Ik heb dit idee ook... Ik heb een keer geholpen, vanaf de zijlijn, terwijl iemand anders een join-up deed met een zeer dominante ruin, die viel bijvoorbeeld ook andere paarden aan. En het was niet makkelijk, in het begin viel hij de persoon aan, daagde hij uit, etc. Maar na verloop van tijd werd het een onzeker hoopje ellende, kauwen, likken en helemaal in de war. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit geen grote impact heeft op het dier :n

_/-\o_ , gelukkig, nog iemand die het snapt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:52

Gypsy schreef:

Hoho ik reageerde op iemand die over longeren begon. Niet over een join up. sorry ik ging offtopic. Ik weet wat een join up is en heb het gelukig bij mijn lieve dieren nooit hoeven doen!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:56

Oké gelukkig ik schrok al!!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:57

MLoeser schreef:
Maar na verloop van tijd werd het een onzeker hoopje ellende, kauwen, likken en helemaal in de war.

Sorry, ik zie kauwen en likken als een vorm van communicatie van een paard (hoe wil je anders dat hij jou iets verteld; via een schriftelijk document in drievoud?) en de rest lijkt me sterk op antropomorfisme.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:00

Met longeren drijf je het paard ook uit de ''kudde'', dus van jou vandaan.
Als je dus gigantisch tegen de join-up bent en het geestelijkemishandleing vind moet je ook niet longeren.

Kauwen is een teken dat ze aan het nadenken zijn.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:00

Ik heb er allemaal geen verstand van dus of een joinup nou gevaarlijk is of niet en wel of niet handig is in welke situatie ..daar zal je mij niks over horen zeggen.

Maar A: er zijn vast wel meiden van een jaar of 13/14 die wel weten wat ze doen en verstand hebben (kijk naar die meid die zo kalm en goed heeft gehandel toen haar bijrijdpaard vast zat in dat wildrooster)
En B: er zijn genoeg volwassenen die doen alsof ze alles weten en je volgens eigen zeggen vanalles kunnen leren. En als puntje bij paaltje komt weten ze bar weinig en doen ze gevaarlijke dingen.

Dus niet alles over 1 kam scheren ;)
En soms moet je dingen met een korreltje zout nemen of er gewoon overheen lezen ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:01

Blabla1980 schreef:
Maar A: er zijn vast wel meiden van een jaar of 13/14 die wel weten wat ze doen en verstand hebben (kijk naar die meid die zo kalm en goed heeft gehandel toen haar bijrijdpaard vast zat in dat wildrooster)
En B: er zijn genoeg volwassenen die doen alsof ze alles weten en je volgens eigen zeggen vanalles kunnen leren. En als puntje bij paaltje komt weten ze bar weinig en doen ze gevaarlijke dingen.

Dus niet alles over 1 kam scheren ;)
En soms moet je dingen met een korreltje zout nemen of er gewoon overheen lezen ;)

Daar ben ik het overigens ook mee eens :j
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 20-06-11 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:02

Zunzuncito schreef:
MLoeser schreef:
Maar na verloop van tijd werd het een onzeker hoopje ellende, kauwen, likken en helemaal in de war.

Sorry, ik zie kauwen en likken als een vorm van communicatie van een paard (hoe wil je anders dat hij jou iets verteld; via een schriftelijk document in drievoud?) en de rest lijkt me sterk op antropomorfisme.

Als het dier daarvoor nog met het hoofd in de lucht richting mens zit te trappen vind ik het op zijn minst een opvallende verandering in een paar minuten. Hij durfde niets meet liep met zijn hoofd laag en naar buiten... en kauwen/likken in een teken van overgave.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:03

Air schreef:
Kauwen is een teken dat ze aan het nadenken zijn.

Klopt geen zak van. Kauwen is een teken van onderdanigheid.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:03

Pion schreef:
Ik 'speel' wel eens met mijn paard in de paddock.
Laat haar mij volgen, stuur haar weg, we doen een wedstrijdje rennen (wat ik nooit win) :+
Soms komt ze teveel in mijn ruimte, en maak ik me groot (vaak met stemhulp), dan draait ze zich om en draaft boos weg.

Ik denk dat veel 13-jarige dit als een join-up zien, terwijl bovenstaande echt geen kwaad kan. Je maakt gewoon je persoonlijke ruimte bekend.

Ben ik met je eens. Een paard dient je altijd als "leider" te zien en dus te accepteren dat je haar wegstuurd.
Maar een Join-up gaat dus veeeeeeel verder hierin en is bedoeld voor paarden die de leiderschap over hen totaal niet accepteren.

Dit wat jij noemt is inderdaad samen bezig zijn en spelen. De lichte "protest" van je paard is ook helemaal niet erg in mijn ogen.
Mijn mening is dat dieren best aan mogen geven als ze iets niet leuk vinden, maar jij bent de leider en jij bepaald wat er gebeurt.
En dat ze dat doet, ondanks dat ze "boos" is, geeft aan dat ze je als leider ziet en mokkend doet wat jij wil.
Die van mij is hier ook erg goed in overigens. :+ Moet soms echt lachen om die kwaaie kop van d'r.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:04

MLoeser, kun je je afvragen of het wel correct is uitgevoerd. Hoofd richting naar buiten klinkt nou niet als een correct uitgevoerde join-up, iig wat ik er van gelezen heb moet het paard richting de persoon gaan kijken, kijken of hij toenadering mag zoeken.