Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ninajojo schreef:AppelQueen schreef:ik vind het ook vervelend, ik dacht dat er aparte forumgedeelten waren voor "young riders"
Ik zou als de young riders dan toch in alle inhoudelijke gedeelten kunnen plaatsen ook graag een gedeelte zien waar alleen volwassenen (21+) reageren.
21+ ?![]()
Dat vind ik dan weer net iets te overdreven. Ik ben 19, moet nog steeds leren (ben van mening dat je dat altijd blijft doen), maar ik ben ook in staat goed advies te geven.
Ik denk persoonlijk dat als je een topic aanmaakt met een vraag en je krijgt advies, dat het jouw verantwoordelijkheid is om de brond daarvan te achterhalen.
Zo kijk ik bijvoorbeeld altijd even in het profiel van degene die mij advies geeft.
ninajojo schreef:21+ ?![]()
Dat vind ik dan weer net iets te overdreven. Ik ben 19, moet nog steeds leren (ben van mening dat je dat altijd blijft doen), maar ik ben ook in staat goed advies te geven.
Ik denk persoonlijk dat als je een topic aanmaakt met een vraag en je krijgt advies, dat het jouw verantwoordelijkheid is om de brond daarvan te achterhalen.
Zo kijk ik bijvoorbeeld altijd even in het profiel van degene die mij advies geeft.
Ik bedoel er mee, dat je gelijk hebt. Je blijft altijd leren. Je kan als 19jarige perfect goed advies geven (ik ben zelf 22, en ik weet lang niet alles, maar op sommigen dingen heb ik vermoedelijk toch het juiste antwoord klaar liggen), of ook helemaal fout. Je hebt dus helemaal gelijk! jes_sira schreef:Air schreef:Oh ik dacht er komt een mooi stuk over advies wat wordt gegegeven door nieuwelingen..... Gaat niet alleen over de join-up hoor.
Tja je moet eerst 25 nuttige berichten plaatsen... ookal ben je 10/11/12/13 jaar....
Een join-up zo groot uitvergroten en zeggen dat het mishandeling is...Ik neem dan aan dat je ook niet longeert? Velen zien dat namelijk als volledig normaal maar voor het paard is het dat ook niet.
Heb je wel eens gezien hoe een Join-up door een Zeer Ervaren persoon uitvoerd wordt bij een paard waarbij het "nodig" was?
Het had zeker effect, maar het paard was er mega van door slag/verward.
Ik kan je vertellen dat dat geestelijk zeer veel doet met het betreffende paard. Dit was ook duidelijk aan het paard te zien.
En toch nam dit paard na de correct uitgevoerde Join-up de gedwongen onderdanige positie in.
Dit was een probleempaard en daarvoor is een join-up bedoeld.
En ja, het is mishandelijk als je dit (lees, de goede manier) bij een paard dit niet nodig had en dus niet verdient had.
jes_sira schreef:Gevaarlijk is het ook niet. Wel geestelijke mishandeling.
Gypsy schreef:Femke en suuzepuus, volgens mij bedoelen jullie gewoon freestylen.
Een paard wegjagen tot het mentaal breekt zou ik persoonlijk niet als leuk omschrijven.![]()
Zelf vond ik het ook afschuwelijk. In 20 min tijd van dominante zelfverzekerde merrie naar zielig hoopje poown...
Gypsy schreef:Femke en suuzepuus, volgens mij bedoelen jullie gewoon freestylen.
Een paard wegjagen tot het mentaal breekt zou ik persoonlijk niet als leuk omschrijven.![]()
Zelf vond ik het ook afschuwelijk. In 20 min tijd van dominante zelfverzekerde merrie naar zielig hoopje poown...

MLoeser schreef:Gypsy schreef:Femke en suuzepuus, volgens mij bedoelen jullie gewoon freestylen.
Ik heb dit idee ook... Ik heb een keer geholpen, vanaf de zijlijn, terwijl iemand anders een join-up deed met een zeer dominante ruin, die viel bijvoorbeeld ook andere paarden aan. En het was niet makkelijk, in het begin viel hij de persoon aan, daagde hij uit, etc. Maar na verloop van tijd werd het een onzeker hoopje ellende, kauwen, likken en helemaal in de war. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit geen grote impact heeft op het dier
, gelukkig, nog iemand die het snapt. Gypsy schreef:Femke en suuzepuus, volgens mij bedoelen jullie gewoon freestylen.
MLoeser schreef:Maar na verloop van tijd werd het een onzeker hoopje ellende, kauwen, likken en helemaal in de war.

Blabla1980 schreef:Maar A: er zijn vast wel meiden van een jaar of 13/14 die wel weten wat ze doen en verstand hebben (kijk naar die meid die zo kalm en goed heeft gehandel toen haar bijrijdpaard vast zat in dat wildrooster)
En B: er zijn genoeg volwassenen die doen alsof ze alles weten en je volgens eigen zeggen vanalles kunnen leren. En als puntje bij paaltje komt weten ze bar weinig en doen ze gevaarlijke dingen.
Dus niet alles over 1 kam scheren
En soms moet je dingen met een korreltje zout nemen of er gewoon overheen lezen
Zunzuncito schreef:MLoeser schreef:Maar na verloop van tijd werd het een onzeker hoopje ellende, kauwen, likken en helemaal in de war.
Sorry, ik zie kauwen en likken als een vorm van communicatie van een paard (hoe wil je anders dat hij jou iets verteld; via een schriftelijk document in drievoud?) en de rest lijkt me sterk op antropomorfisme.
Pion schreef:Ik 'speel' wel eens met mijn paard in de paddock.
Laat haar mij volgen, stuur haar weg, we doen een wedstrijdje rennen (wat ik nooit win)
Soms komt ze teveel in mijn ruimte, en maak ik me groot (vaak met stemhulp), dan draait ze zich om en draaft boos weg.
Ik denk dat veel 13-jarige dit als een join-up zien, terwijl bovenstaande echt geen kwaad kan. Je maakt gewoon je persoonlijke ruimte bekend.
Moet soms echt lachen om die kwaaie kop van d'r.