bitloos beleren? of met bit beleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Re: bitloos beleren? of met bit beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:26

Goed van je dat je dan toch naar je paard hebt geluisterd Loulou

coolpool11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:42

Ik heb altijd zonder bit leren rijden. Sommige mensen zeggen dat het gevaarlijk is
maar dat is niet waar. Op een bepaald moment heb ik op een Arabische Volbloed dekhengst gereden zonder zadel en zonder bit.
Dat heeft nooit voor problemen gezorgd.

groetjes Steven

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:40

Klimop schreef:
Als iemand zegt 'je moet met bit beleren anders kun je er niks mee' zegt dat meer over hun rijkunsten/-kennis ;) Niks van aan trekken dus!

Mijn oom dus :')
Ik zou voor bitloos gaan. Ik denk dat het een stuk fijner voor het paard is en miss ook wel voor de ruiter zelf. Want ik heb weleens gelezen dat mensen de ervaring hadden dat het paard meer op de ruiter ging letten zonder bit. En veel ontspannender liepen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:43

Ik denk dat je gewoon moet uitproberen. Mijn pony reageert veel beter met bit dan zonder. :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:44

Hoe reageert je pony beter Antje, bij gebruik van bit?

jl131149

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:43

Sorry hoor maar ik werk echt niet met pijnprikkels. Daar ben ik op tegen de manier waarop wij paarden rijden is één van de vriendelijkste manieren gewoon in rust en kalmte. En als jij denkt dat een bit bedoelt is voor pijnprikkels dan snap je het concept van een bit niet goed. een bit is bedoeld zodat je met hele lichte druk kan werken en dat het paard het makkelijk voelt en snel reageerd. We werken zonder zweep en gebruiken meer onze stem dan dat we schopjes geven alleen druk voor het wijken en dat soort dingen. Een paard behoord te reageren op het been en niet op wat er in de mond zit dat is alleen maar zodat het lichter is om te sturen (dat is ons doeleinde). En als dit niet het concept is van een bit en het wel de bedoeling is voor pijnprikkels dan ben ik ook tegen het bit. En ik ben helemaal niet tegen bitloos.
Dit is geen aanval tegen het bitloos ik ben juist hondert % voor het bitloos en het is ook zeker een goede manier om te rijden maar de paarden die wij rijden worden onder andere ook voor het mennen gebruikt en dan kan je zoiezo niet zonder bit en we gebruiken het onder het zadel ook.
Ik vind het trouwens een goede manier van inrijden alleen moet je wel denken aan sommige wedstrijden die je niet kan doen maar dat maakt niet veel uit want er zijn ook heel veel wedstrijden voor bitloos. En het gaat toch niet om de wedstrijden het gaat om de band tussen het paard en jouw bijvoorbeeld gewoon lekker buiten rijden.
Ik rij ook welleens gewoon met een halster en een paar touwtjes eraan. x)
En met bit heb je wel meer in handen... alleen dat moet je niet gebruiken (veel mensen doen dat jammer genoeg wel...) dus ik snap dat je het over die pijnprikkels hebt.
Sorry voor m'n vage beredeneringen ik snapt het ook niet meer... ik stem voor bitloos... als ik saggo overkom dat komt door m'n computer, hij werkt niet mee... ben namelijk beetje saggo xd maarja het is allemaal goed bedoeld oké x)

Slofje schreef:
jl131149 schreef:
Je hebt wel meer met een bit in maar in het begin maakt dat denk ik niet uit.

Dat is dus niet waar :) Als je je paard niet hebt goed leren wijken voor druk,
en je met een bitloos hoofdstel niet verder komt,
zegt dat naar mijn idee meer hoe de ruiter met het bit werkt en tot in hoeverre dat paard heeft leren wijken voor druk.
Een paard dat goed wijkt voor druk kun je, als het écht goed is, gewoon met een touwhalstertje rijden.
Als je het idee hebt dat je meer met bit kunt dan bitloos, werk je met pijnprikkels ipv met drukprikkels.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:47

8)7

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:57

Met bit...
Moest de dag ooit komen dat ik moest verkopen, is dat niet nieuw. Verder ben ik beter vertrouwd met bit en is vertrouwen toch een grotere factor bij beleren met of zonder bit.

Maar op zich heb ik er niks op tegen. Het zijn nog altijd de handen die maken of iets vriendelijk is of niet!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:07

intel_1x schreef:
Hoe reageert je pony beter Antje, bij gebruik van bit?

Ik denk dat het is, dat ze met iets anders om haar hoofd beter snapt dat ze aan het werk moet? Als ik met een halster rijd, luistert ze niet. Ik heb dan sowieso al gelijk geen rem meer. Maar ik ben haar ook nog aan het inrijden :)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:48

Met bit, en daarna bitloos.
Of gewoon door met bit kan natuurlijk ook.

Lotje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:00

Zelf heb ik een paard waar ik nu een jaar mee rij en zat ook erg te twijfelen. Ik heb besloten met een touw halster te rijden. Deze is iets scherper dan een gewoon halster. Het gaat prima in de bak, alleen ben ik nu ook bezig om haar aan een leren bitje te laten wennen voor als we buiten gaan rijden. Mijn paard is namelijk nogal een tanker, dus voor de veiligheid zal ik dan misschien met bit buiten gaan rijden. Ik zie wel. Gewoon kijken wat het beste voor jou en je paard werkt.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:02

Ik heb de eerste periode bitloos gereden, vanwege het wisselen. Ik heb met een side pull en een glucksrad gereden. Vind ik erg fijne hoofdstellen.

Voor bakwerk rijden we nu op een trensje, buiten pak ik vaak bitloos.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:50

Bitloos, dat vind ik vriendelijker tegenover het paard :)

Zelf heb ik geen ervaring met het beleren.
Op de manege waar ik rij, rij ik vaak op een pony die geen bit heeft. (vanwege gevoelige mondhoeken)
En dat werkt prima, hij kan nogsteeds alles en ik vind er niks anders aan dan met bit =)

Maar je moet ook kijken hoe je paard erop reageert, want je drukt tenslotte wel op z'n neus :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:50

Ik kies persoonlijk voor beleren met bit. :)
Achteraf als het paard netjes is ingereden kan je nog overschakelen naar bitloos, als je dat prettiger vindt.
Hangt er ook van af wat je met het paard wilt doen ...
Een paard voor de verkoop kan je best zowiso beleren mét bit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:03

Tja hier op bokt is er een beetje een hype rond het bitloos hé.
En idd er is zeker niets mis mee, je kan idd een paard best wel sturen en stoppen ook zonder bit.
Maar bedenk wel dat het aanleren , het inrijden van een jong paard, niet iets is dat heel simpel is, je krijgt maar één kans, eens die beginperiode voorbij is kan je idd nog veel gaan bijleren, en ook nog heel wat gaan corrigeren, maar die eerste periode is eigenlijk waar je een goed paard kan maken of kraken.
Als je daar een paard leert om tegn druk in te trekken, en dat zie je heel vaak bij het systeem side-pull, maar nogmaals het is niet het systeem, het is de kennis die de mens bezit die het systeem goed of slecht maakt.
Het paard moet leren nageven, en dit zowel in de nek als ook in de hele hals, en daar bbovenop dan nog zijn kaak loslaten, dit krijg je zelden klaar op een bitloos hoofdstel systeem side-pull.
Een indian bosal is daar dan heel anders in, maar daar moet je dan weer echt mee leren werken, is vele malen moeilijker om het corect te gebruiken.
Maar denk er wel aan , tis niet omdat je bitloos rijdt dat de lat vel lager moet liggen, een paard moet leren nageven, een paard moet gehoorzamen, een paard moet 100% stuurbaar zijn, de rem moet altijd en dadelijk werken ( dus niet na een halve lengte van de piste ) , het paard moet wijken voor het been, het moet zowel zijn voorhand als zijn achterhand verzetten eerst appart dan samen, het paard moet achterwaarts kunnen, en al die dingen moeten nageeflijk kunnen uitgevoerd worden, willingly guided, ....
Als je zeker bent van je zelf dat je dit klaar krijgt de eerste 2maand training, ok dan ben ik akkoord doe het dan zoals je het zelf wil doen, twijfel je daar aan , vraag dan een professional die kan je dan helpen.
Want dit is geen grootspraak, hetgeen ik nu opnoemde moet elk paard op 2 maanden training in basis vorm kunnen uitvoeren. Hou dit in gedachten.