Wanneer geef je het defenitief op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

Re: Wanneer geef je het defenitief op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:07

Ik heb het al gelezen, ik zou ook eens proberen om hem tussen andere paarden te zetten, die wel gewend zijn. Als hij ziet dat de andere paarden totaal niet bang zijn en zonder problemen uit een emmertje eten zal hij na een tijdje misschien wat meer vertrouwen krijgen en nieuwsgierig worden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:14

Net even in je profiel bij de eigen berichten gekeken, maar ik denk dat bij mij het kwartje is gevallen.
Jullie zochten een goed koop dier, vonden deze, wisten totaal niets van hem, maar omdat hij waarschijnlijk goedkoop was, toch meegenomen?
Op de foto staat hij er nu niet echt bij als een paard dat bang is voor mensen!
Geloof mij, ik weet hoe die kijken!
Mijn advies..zo snel mogelijk weer weg doen naar iemand die weet hoe er mee om te gaan!
Die eerlijkheid zie ik niet terug in jullie verkoop topic, daar word n.l niets vermeld over het probleem!!!
Het is een leuke pony die een kans moet krijgen!

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:15

aerdenhout1 schreef:
sartje schreef:
Pony staat nu met een shetlander in een paddock met schuilstal. Weide is helaas te groot dus dit is een goede optie. Er is een stal aanwezig deze breekt hij geheel af omdat hij mensen handen wilt ontkomen.
We hebben hem zelf van een bokker vandaan die hem na 2 weken al had opgegeven, zij heeft hem van een handelsstal.

We gaan er uiteraad alles aan doen, er zijn meerdere mensen geweest met kennis van zaken, deze weten niet wat ze ermee aanmoeten en wensde ons veel succes en goede moed toe. :(

Het is heel erg lastig, je weet de geschiedenis niet van zo'n pony, heeft een flink groot litteken in zijn nek.

Pony is op dit moment 6 volgens zijn paspoort, ik vind hem jonger tonen. Hij is pas in 2010 bij de handelaar gechipt, helaas een schatting van zijn leeftijd dus.

Wij hebben geen pony te koop staan, en deze gaat ook niet te koop. Het is niet de pony in profiel. ;-)

Bij de handelaar en ons heeft hij altijd in de kudde gestaan, bij het meisje 2 weken niet omdat hij hun shetlander zou aanvallen.

Medicatie is toegedient via zijn voer in overleg met de dierenarts om hem wat stabieler te krijgen voor zichzelf, een pony met stress is niet fijn en hij verwond zichzelf als hij ons maar kan ontlopen. Hij slaat hier niet op aan.

Uiteraad verwachten wij niet dat hij zich binnen 3 maanden laat vangen, maar er moet toch wel verbetering aan inzitten, desnoods over een half jaar dat hij zich wat laat aaien, zo niet dan is het naar ons idee niet eerlijk om de pony te laten lopen.

Intensief verstaan wij onder andere negeren en enkelt voeren. Er valt weinig verder mee te beginnen, maar elke aanwezigheid dat wij in een paddock zitten of al buiten de lijntjes loopt hij naar achter. Zo blijven we soms wel uren zitten, maar hij blijft mooi staan en wilt niks van iemand weten.

Hij komt bij een handels stal vandaan??? En wat hebben die er mee gedaan dan???
Ik mag aan nemen dat die hem wel konden pakken als er klanten kwamen?

Nee bij handelaar hebben ze hem niet te pakken gekregen. Wat ik gehoort heb is dat de pony in een stal is gejaagd, herbij opgesloten trailer ervoor gezet en hem daarin gezet hebben. Bij de bokker hebben ze hem op de weide gegooit en na een week te koop gezet. Toen hebben wij hem opgehaald, eerst met gedult dit werkte niet en begrijpelijk ;-) Daarna uiteindelijk met 8 man de trailer ook inlaten lopen. Het werd al donker en tijd drong en waren al een hele dag bezig.

Hier hebben wij hem in eerste instantie op de wei gezet, alleen dit was te groot en zal hij snel bevangen worden. Omdat hij heel nodig naar de smid moet eigelijk hebben we besloten om hem opnieuw te vangen en op stal te zetten en hieruit te gaan werken.
Maar meneer breekt ook stal af (ook logisch) dus besloten om hem te verhuizen naar andere stalling met paardjes en paddock dat hij zelf kan kiezen.
Hij is sociaal naar andere paarden en word geregelt op zijn plek gezet en accepteerd dit door de paarden.

We durven hem niet in grote weide te zetten ivm hoefbevangen en nooit meer vangen. En dan zou hij in de winter er ook weer vanaf moeten halen, probeer hem dan maar weer te vangen.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:16

aerdenhout1 schreef:
Net even in je profiel bij de eigen berichten gekeken, maar ik denk dat bij mij het kwartje is gevallen.
Jullie zochten een goed koop dier, vonden deze, wisten totaal niets van hem, maar omdat hij waarschijnlijk goedkoop was, toch meegenomen?
Op de foto staat hij er nu niet echt bij als een paard dat bang is voor mensen!
Geloof mij, ik weet hoe die kijken!
Mijn advies..zo snel mogelijk weer weg doen naar iemand die weet hoe er mee om te gaan!
Die eerlijkheid zie ik niet terug in jullie verkoop topic, daar word n.l niets vermeld over het probleem!!!
Het is een leuke pony die een kans moet krijgen!

Wij hebben geen pony te koop staan. De goedkope pony wat wij zochten was voor een relatie,
die hebben een totaal andere beginnerspony gekocht. Deze is van mijzelf.
En deze pony was verre van goedkoop voor een probleemding, en daarbij heb ik ervaring met dit soort paarden.
En zoals ik al vermeld had, er zijn al diverse mensen met meer kennis langs geweest.
Jou reactie is erg kort door de bocht.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:19

Misschien haal ik wel van alles door elkaar, dan sorrie.
Maar ze hebben hem bij de handelaar toch ook te pakken gekregen, anders had hij nu niet bij jullie gestaan.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:21

aerdenhout1 schreef:
Misschien haal ik wel van alles door elkaar, dan sorrie.
Maar ze hebben hem bij de handelaar toch ook te pakken gekregen, anders had hij nu niet bij jullie gestaan.

Geef niet, waar mensen zijn worden fouten gemaakt. ;-)
Handelaar heeft hem in stal gedreven daarna in trailer gejaagd. Bij bokker op land eruit gegooit, en daar nooit meer gevangen.
Zie uiterbreider post boven ;-) haha

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:27

Typische bokt reacties dat er in eens word gezegt dat je hem heb gekocht omdat ie goedkoop was.

Is het een optie om een ervaren prof NH'er erbij te laten, om te kijken hoe die het daarmee doet? Die kunnen toch vaak de lichaamstaal van het paard goed lezen en met hun eigen lichaamstaal goed communiceren met zulke paarden.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:30

Dat is nog een goed idee, alleen die heb ik niet in mijn kenniskring.
Dus iemand omgeving Wassenaar (zuid-holland)?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:31

inslapen en slachten is voor zo'n pony natuurlijk helemaal beangstigend en kan ook helemaal mis gaan.
geef hem idd nog een aantal maanden/jaar. trauma's en vertrouwen winnen duurt erg lang, maar er komt een moment dat je verandering bemerkt.

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:40

Hij is wel erg jong om op te geven, mocht je het echt op willen geven, pb mij dan alsjeblieft eerst :)

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:48

Ik zeg ook van eerst een tijd in de wei doen.
Dan laat je het paard tot rust komen.
En kan hij om maar te zegen voor zichzelf alles op een rijtje zetten.
Vaak is dat al een goed begin.
Ik heb zelf ook zoon soort van pony. (alleen doet zij het niet uit angst)
Die heb ik nu twee jaar op het land staan zonder er iets mee te doen.
Dit gaat ook steeds beter.
In het begin was het dichste bij wat ik kon komen ongeveer 300 meter.
Nu na alleen maar 2 jaar rust is dat aantal al terug gekomen tot ongeveer 10.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:51

probeer hem de longeerbak te krijgen en doe na een paar dagen een join up. werkt bijna altijd...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:54

MarkusHaifa1 schreef:
probeer hem de longeerbak te krijgen en doe na een paar dagen een join up. werkt bijna altijd...

Als hij al uit een wei uitbreekt, en een box sloopt, denk ik dat je wel een hele stevige en vooral hoge dan wel dichte longeer cirkel hebben.
Snap je wel, maar denk niet dat het haalbaar is.

RomyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:54

ik bn het met LiesjeEZ eens

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:57

Japeloup schreef:
MarkusHaifa1 schreef:

Als hij al uit een wei uitbreekt, en een box sloopt, denk ik dat je wel een hele stevige en vooral hoge dan wel dichte longeer cirkel hebben.
Snap je wel, maar denk niet dat het haalbaar is.

ja sorry,, wij hebben een overdekte longeerbak.. daamee :) maar je kan moeilijk in d wei een join up doen? :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:07

Correct me if I'm wrong maar voor zover ik weet is een join-up een ''oplossing'' voor een dominant paard.. Je gaat een paard dat al bang is van mensen toch niet zo'n psychisch enorm ingrijpende straf opleggen?

Rust en geduld.. Ts, is het ook niet mogelijk een stuk land af te zetten zodat hij evengoed in een groep op t land kan? Zou best wel eens kunnen helpen hoor!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:07

Ja hier komt ik dus weer.... vers vanuit je andere topic, waarbij je het in laten slapen van deze pony het verlossen uit zijn lijden noemt.

Je hebt hem ruim een maand en al alles uit de kast gehaald om ervoor te zorgen dat hij zich laat pakkern.
Zo werkt dat gewoon niet. Zo'n paardje heeft bovenal tijd nodig en dat noemt vrijwel iedereen hier in dit topic. Dat kun je niet forceren.
Hoe meer je aan de gang blijft met hem op allerlei manieren te pakken, hoe erger het probleem wordt,

Je moet deze pony gewoon een aantal maanden tot een jaar helemaal met rust laten. Niets willen, niets doen, Alleen tijd doorbrengen in de wei en niet eens een poging doen om hem te vangen. Zelfs niet aan denken.

Dat kost geduld en ik heb het gevoel bij het lezen van je topics dat daar de schoen wringt. Je hebt het diertje gekocht in de hoop dat je het even kon oplossen en nu blijkt het een brug te ver en heb je je geduld verloren.

Dat is op zich niet erg en kan iedereen overkomen. Maar ben daar nu eerlijk in, zet je ego aan de kant en geef dit paardje aan iemand die maanden /jaren de tijd heeft, niets hoeft van dit beestje en bereid is het een kans te geven.
Dan doe je dat wat het beste is voor jou en de pony

In laten slapen is absoluut onnodig.

Iriz712

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:13

Ik denk idd ook dat een join up goed is voor het vertrouwen van het paard.
En dan niet 1 keer maar regelmatig. Dan zal hij naar je toe komen en achter je aankomen.

Als jullie geen goede longeerbak daarvoor hebt. Zou ik een ander plekje zoeken waar ze dat wel hebben.

Je zegt dat je er zelf geen kennis mee hebt (NH) Dan zou ik zeker nog iemand erbij zoeken die wel wat van NH afweet en veel ervaring ermee heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:16

een join up, bij zon onzeker paard???

Elke dag voeren met een emmer en rustig erbij blijven staan/zitten. Als hij klaar is gewoon weglopen met de emmer. Dat elke dag tot hij nieuwsgieriger word. kan een aantal maanden duren maar wat wil je...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:18

Meestal bemoei ik me hier niet te veel met problemen, maar dit topic spreekt me aan.
Je wanhoop is goed te begrijpen, en ik bewonder je moed om hulp te zoeken. Je wil het beste voor het paard en voor jezelf, en dat is ook wel zo eerlijk tegenover een paard of pony.
Aanpassen is veel verstandiger dan vluchten en wie weet ooit vechten.

Wat mensen vaak doen als ze een pony willen vangen in staren. We gaan 'zogenaamd niets doen' en geloven zelf heel hard dat dieren daar in trappen. Je pony heeft al verteld dat hij dat heel goed begrijpt, en maakt dat hij weg komt. Een ouderwetse methode is om, en daar is heel veel geduld en wijsheid voor nodig een middag uit te trekken om in de buurt te gaan zitten. Niets doen, neem eventueel een spiegeltje mee om ook achter je te kunnen kijken, maar neem je voor; 'vandaag doe ik niets'.

Ik weet niet hoe je het andere paard bij je lokt, maar er is vast wel iets interessants. Goed voorbeeld doet volgen, dus als het paard wat wel mensen vertrouwt in je buurt durft te komen dan zal de pony dat opmerken. Het kost je veel geduld, veel wijsheid en mogelijk veel mais, appel of wat je ook gaat gebruiken. Maar als de pony je durft te benaderen, en bij angst durven ze dat meestal alleen maar aan de achterkant dan lukt het je !
Wacht, wacht en wacht. Maak gebruik van zijn instinct, een onderdeel van instinct is nieuwsgierigheid en (net als wij) de behoefte aan sociaal contact, ook met mensen. Maar wel met mensen die niets van je willen als je daar nog niet aan toe bent als pony.

Dus, staar niet, verstijf niet maar doe gewoon. Ga in het gras zitten, het is zomer !!!, neem wat te lezen mee, bokt.nl ofzo en wacht. Wees tevreden met bijna niets, en heb vertrouwen in je liefdevolle kant.
Als je het vertrouwen van deze pony kunt winnen dan kun je de rest van je leven met alle paarden overweg, deze pony leert je heel veel. Dingen die je misschien nu niet aangenaam vindt, maar lessen die je nooit meer zal vergeten. Durf het aan te gaan.

Ieder paard verdient een kans.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 16-06-11 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:19

Ik weet wel iemand die hem misschien van je over zou willen nemen, en ik weet 100% zeker dat ze het goed krijgt. Alleen ik weet niet zeker of ze plaats heeft voor een paard erbij. Als je interesse hebt kan ik je even PB'en met haar website en telefoonnummer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:21

helemaal met paardentango eens.... elke dag zitten en niks doen....
ik kende ook zon pony, die gingen ze op het laatst met detrekker het land uitjagen, hij liet zich NIET vangen... heb daar echt weken elke avond in de wei gezeten, tot ik hem heel rustig kon aanraken, toen aaien, toen meer aaien, toen verder naar achter aaien, toen onder de buik/over de rug, toen een touw over zijn hals, toen over zijn neus, toen een halster om, en gelijk losgelaten........
en toen was het over. heeft heel lang geduurd..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:23

mooi gesproken paardentango

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:25

Nicolette, onze voorzitter van onze stichting is zo'n 2 jaar met Shaggy bezig geweest... Die was zó bang dat hij zich zelfs op de grond liet vallen als je in de buurt kwam... Zo van, ik geef me over.... Die heeft het echt zwaar gehad... Tot op de grond toe geslagen...
Maar nu... Je herkent hem NIET meer terug!!!!
Je kunt niet verwachten dat je in 2 maanden vooruitgang boekt... Vooral veel geduld en laat hem het eerste jaar maar eens.... Dan zul je merken dat hij jou in elk geval vanzelf gewoon gaat vinden....
Kocht je vragen hebben, kun je Nicolette ook altijd een mailtje sturen... Ik kan je het e-mail adres wel in PB geven... Je kunt ook kijken op http://www.equifuturum.org.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:29

Ik denk dat je met dit paard beter wegkomt met Parelli.
Ga je verdiepen in NH of zoek een Parelli instructeur die vind dit een mooie uitdagingen en je gaat gegarandeerd verandering zien.

Wel vind ik dat dit paard met veel mensgerichte paarden in een kudde moet