Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
[/quote]Citaat:Yvanka_ schreef:Ik denk dat inderdaad de enige oplossing voor deze pony is; gegeduld, alleen geeft de eigenaar hem maar 6 maanden, omdat het een handelspaardje was die anders naar de slacht zou gaan. Opjagen/moe maken werkt echt niet, zeker niet omdat hij geen respect heeft voor de draadjes. Daarnaast hebben ze 3,5 uur achter hem aan lopen rennen om hem te vangen om hem hier te krijgen. Toen gaf hij ook niet op, heeft echt een giga uithoudingsvermogen/conditie. Zijn toen 12 mensen bij elkaar gekomen en hebben hem zo een stal ingejaagd. Met een hek de hoek ingejaagd en zo is het halster omgekregen.
Erg sneu voor het beestje. Dus als het niet op korte termijn lukt verdwijnt ie alsnog in de salami? Nu geloof ik zeker dat je een dergelijk paardje in 6 maanden ruimschoots zover kunt krijgen. Ook veel sneller. Maar het vervalt wel weer makkelijk in 'verkeerd' gedrag in verkeerde handen en het is de vraag of zo'n beestje via het handelscircuit goed terecht komt.
Sneu.
Weet je zeker dat je hem niet komt brengen?
)
Haha gekkigheid. liljebo schreef:Ik had al begrepen dat het een gigantisch probleem was en niet een standaard probleem van een pony die zich niet laat pakken in de wei omdat ie geen zin heeft. Juist daarom zou ik het graag willen proberen.
Plaats heb ik meer dan genoeg. Tijd ook. Al zou het 5 jaar duren. Maar goed... ik woon te ver weg en ik ga er niet van uit dat jullie zin hebben om hem naar zweden te brengen. ( maar anders mag je hier best logeren)
Sneu voor het beestje, want hij kan er niets aan doen. Maar ik snap jullie dilemma wel. Begrijp mij niet verkeerd.
Eindeloos afwachten is voor de meeste mensen niet haalbaar
Hoe dan ook... wellicht is het toch een optie om je in het clickeren te verdiepen en uitgerekend met deze pony daarmee aan de slag te gaan? Het is namelijk niet hetzelfde als lokken met een snoepje. Dat werkt vrijwel nooit.
Indien je geinteresseerd bent, kan ik je wel aan een goede site helpen of mensen die hierin ervaring hebben.
Maar het gaat absoluut tijd van jezelf kosten, dus dat is een overweging die je zelf moet maken.
sartje schreef:liljebo schreef:Ik had al begrepen dat het een gigantisch probleem was en niet een standaard probleem van een pony die zich niet laat pakken in de wei omdat ie geen zin heeft. Juist daarom zou ik het graag willen proberen.
Plaats heb ik meer dan genoeg. Tijd ook. Al zou het 5 jaar duren. Maar goed... ik woon te ver weg en ik ga er niet van uit dat jullie zin hebben om hem naar zweden te brengen. ( maar anders mag je hier best logeren)
Sneu voor het beestje, want hij kan er niets aan doen. Maar ik snap jullie dilemma wel. Begrijp mij niet verkeerd.
Eindeloos afwachten is voor de meeste mensen niet haalbaar
Hoe dan ook... wellicht is het toch een optie om je in het clickeren te verdiepen en uitgerekend met deze pony daarmee aan de slag te gaan? Het is namelijk niet hetzelfde als lokken met een snoepje. Dat werkt vrijwel nooit.
Indien je geinteresseerd bent, kan ik je wel aan een goede site helpen of mensen die hierin ervaring hebben.
Maar het gaat absoluut tijd van jezelf kosten, dus dat is een overweging die je zelf moet maken.
Ik heb ervaring met zulke paarden en andere mensen die meegekeken hebben ook. En echt geloof me, we doen alles rustig aan op zijn tempo maar inmiddels neemt hij je ook gigantisch in de maling.
En dan, ga je 5 jaar achter hem aanzitten clikkeren etc, elke aanraking met mensen heeft hij liever niet, dan ga je hem dus 5 jaar stress bezorgen in de hoop dat hij opgeeft? Ook dat is niet leuk voor de pony, ondanks je eigen portomonee in dit geval even achterwegen laten. Nee, de pony doe je er geen plezier mee, als we hem over een kleine 6 maanden nog niet mogen aaien dan alleen zn neusje of niet bij ons durft te staan dan zal de pony het gewoon niet willen en kan je in dit geval de pony beter uit zijn lijden verlossen. Hoe sneu het voor ons klinkt des te beter voor de pony soms
liljebo schreef:Tja, hier verschillen we dan toch van mening. Ik vind niet dat je kunt praten over lijden van de pony omdat hij zich niet laat aanraken.Jullie zijn degenen die daaronder lijden, niet hij.
Als het mijn dier zou zijn, zou ik zeker niet 5 jaar achter hem aan gaan zitten clickeren, zoals je dat omschrijft (helaas erg negatieve benadering, jammer) om hem stress te bezorgen en te hopen dat hij opgeeft. Zo werk ik nooit en ja, ook ik heb hier ruimschoots ervaring in.
Het enige wat ik zou doen zou het onbeperkt tijd geven aan zo'n paard. Tijd die hij nodig heeft. In die tijd zou zo'n paard zich prima vermaken in een kudde op een flinke lap natuurgrond en dat zie ik niet als lijden. Erachter aan zitten is nooit een optie, net zo min als stress bezorgen. Maar met geduld (desnoods jaren) , begrip en vertrouwen kweken, kun je een heel eind komen.
Het is niet de pony die behoefte heeft aan mensen/aanraken of wat dan ook. Dat is de mens.
Het is niet de pony die hieronder lijdt.
Dat zijn jullie
Uit zijn lijden lossen vindt ik dan ook eerlijk gezegd geen goede term hiervoor. Als je het beestje met rust laat, lijdt hij niet.
Daarom vind ik het echt heel erg jammer om zo'n beest de dood in te sturen.
Let wel... ik snap best dat je geen pony wil waar je niets mee kan en dat hij zo niet verkoopbaar is en dat je geen zin hebt om hem dan toch te houden en kosten voor te dragen. Maar het is evengoed erg sneu voor het dier en het zou mijn keuze niet zijn.
gohya schreef:Hebben jullie hem vanaf het begin aandacht gegeven en geprobeert hem te aaien of te pakken/lokken?
De merrie waar ik het over had deden we helemaal niets mee.Ze liep gewoon in de groep,de andere werden geborsteld,geaait,bereden en haar lieten we links liggen.Als ze zelf kwam kijken staken we een hand uit om haar te laten snuffelen of een brokje te geven,maar dan liep ze weer weg,en lieten we der gaan.Zo heeft dat 3 mnd. geduurt en toen ging het pas geleidelijk aan wat beter.
sartje schreef:In het begin hebben we hem volledig genegeerd, geen aandacht niks. Alleen met de andere pony's bezig. Dan blijft hij zover mogelijk vanaf staan tot hij niet meer verder kan. Toen zijn we hem alleen gaan voeren en met rust laten, ook geen verbetering in. Toen dachten we hem om hem snoepjes te voeren, deze wilt hij aanpakken maar als die vlucht dan vlucht hij, met of zonder snoepje.
We hebben zelfs antistress middelen door zijn voer gedaan zodat hij misschien iets zelfverzekerder zal zijn, ook dit heeft geen nut.
We zitten geregelt uren en uren in de paddock, en negeren hem compleet. Hij weet wel dat wij diegene zijn die voeren want hij hinnekt dan altijd zachtjes.
liljebo schreef:ps de boeken van mark rashid heb ik ook. Zeker de moeite waard, maar het zal jullie met dit specifieke probleem niet de oplossing bieden. Dat is echt een kwestie van heeeeeele lange adem, veel tijd (maanden) en geduld
manex schreef:[ Al denk ik niet dat je moet verwachten dat
je na het lezen van dat boek ineens het ei van Columbus hebt gevonden wat betreft het omgaan met moeilijke paarden.
manex schreef:Kwam net ook haar andere topic tegen waarin ze hetzelfde vraagt en uitlegt wat ze al hebben geprobeerd. Daar kreeg ik inderdaad ook het idee dat het allemaal veel te snel moet. Wel met de beste bedoelingen, maar toch. Dit is een probleem waar je gewoon geen tijdslimiet aan kunt plakken.
gohya schreef:Zo heb ik het ook gedaan maanden lang negeren en er niets mee doen.
Ik vond het na 3 mnd. al vrij snel gaan dat ze toen zich liet aaien en pakken enzo,ik had een véél langere tijd verwacht.