Pony is niet te vangen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:49

Stuur een e-mail naar Petra Vlasblom (2moons.nl), zij kan je vast en zeker advies geven en indien nodig helpen.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:35

Citaat:
Yvanka_ schreef:
Ik denk dat inderdaad de enige oplossing voor deze pony is; gegeduld, alleen geeft de eigenaar hem maar 6 maanden, omdat het een handelspaardje was die anders naar de slacht zou gaan. Opjagen/moe maken werkt echt niet, zeker niet omdat hij geen respect heeft voor de draadjes. Daarnaast hebben ze 3,5 uur achter hem aan lopen rennen om hem te vangen om hem hier te krijgen. Toen gaf hij ook niet op, heeft echt een giga uithoudingsvermogen/conditie. Zijn toen 12 mensen bij elkaar gekomen en hebben hem zo een stal ingejaagd. Met een hek de hoek ingejaagd en zo is het halster omgekregen.

Erg sneu voor het beestje. Dus als het niet op korte termijn lukt verdwijnt ie alsnog in de salami? Nu geloof ik zeker dat je een dergelijk paardje in 6 maanden ruimschoots zover kunt krijgen. Ook veel sneller. Maar het vervalt wel weer makkelijk in 'verkeerd' gedrag in verkeerde handen en het is de vraag of zo'n beestje via het handelscircuit goed terecht komt.
Sneu.
Weet je zeker dat je hem niet komt brengen?
[/quote]

Ik ben onder andere de eigenaar van deze pony, en het probleem is dat hij absoluut niet te vangen is. Het gaat hem niet om het eten of het snoepje, dat is voor hem alleen mooi meegenomen. Zodra je een stap zet, of alleen al kriebelt aan je arm is hij weg, en al moet hij het snoepje ervoor laten staan vind hij dat ook prima.
Wij hebben hem zelf van bokt afgehaald omdat het meisje er niks mee kon en hem anders al wegbracht, ik en vele andere met mij dachten dat lossen we wel op. Geef hem even de tijd, helaas heb ik en ook vele andere verkeerd gedacht!
Zelfs met 12 mensen in een klein weiland is hij niet te vangen, komt over draden en hekken heen. Al moet hij zichzelf ervoor bezeren dan doet hij dat, zolang hij erdoor kan ontsnappen doet hij dat.
Zelfs in een stal van 3 bij 3 weet hij zich nog niet te laten vangen, het is een regelrechte ramp.

We hebben hem 6 maanden gegeven, omdat onze idee was opknappen en verkopen voor een leuk huisje. Maar aangezien hij niet te vangen is of er iets mee te beginnen is, hebben we een tijd gegeven. Mocht hij 7/8 maanden nodig hebben krijgt hij dit.Maar we gaan niet langer aanmodderen, want is dat dan wel realistisch tegenover de pony om hem continu op te jagen en hem in stress situaties te brengen? Denk dat we hem er geen plezier mee doen en hij dan beter af is bij een slager waar hij dan zijn rust kan vinden.

Pony heeft een gigantische litteken in zijn nek, er is ooit wat mee gebeurd en heeft voor de bokker waar wij hem kochten zeker 2,5 jaar op handelsstal gestaan. Bokker zelf had hem na 2 weken al opgegeven. ;-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:50

Ik had al begrepen dat het een gigantisch probleem was en niet een standaard probleem van een pony die zich niet laat pakken in de wei omdat ie geen zin heeft. Juist daarom zou ik het graag willen proberen.
Plaats heb ik meer dan genoeg. Tijd ook. Al zou het 5 jaar duren. Maar goed... ik woon te ver weg en ik ga er niet van uit dat jullie zin hebben om hem naar zweden te brengen. ( maar anders mag je hier best logeren :D )
Sneu voor het beestje, want hij kan er niets aan doen. Maar ik snap jullie dilemma wel. Begrijp mij niet verkeerd.
Eindeloos afwachten is voor de meeste mensen niet haalbaar
Hoe dan ook... wellicht is het toch een optie om je in het clickeren te verdiepen en uitgerekend met deze pony daarmee aan de slag te gaan? Het is namelijk niet hetzelfde als lokken met een snoepje. Dat werkt vrijwel nooit.

Indien je geinteresseerd bent, kan ik je wel aan een goede site helpen of mensen die hierin ervaring hebben.
Maar het gaat absoluut tijd van jezelf kosten, dus dat is een overweging die je zelf moet maken.

Yvanka_

Re: Pony is niet te vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 23:17

Offtopic: Je mag hem ook komen halen en hier logeren :D :D :D Haha gekkigheid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:45

Yvanka_ schreef:
Offtopic: Je mag hem ook komen halen en hier logeren :D :D :D Haha gekkigheid.

Ik heb geen trailer -O-

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:42

liljebo schreef:
Ik had al begrepen dat het een gigantisch probleem was en niet een standaard probleem van een pony die zich niet laat pakken in de wei omdat ie geen zin heeft. Juist daarom zou ik het graag willen proberen.
Plaats heb ik meer dan genoeg. Tijd ook. Al zou het 5 jaar duren. Maar goed... ik woon te ver weg en ik ga er niet van uit dat jullie zin hebben om hem naar zweden te brengen. ( maar anders mag je hier best logeren :D )
Sneu voor het beestje, want hij kan er niets aan doen. Maar ik snap jullie dilemma wel. Begrijp mij niet verkeerd.
Hoe dan ook... wellicht is het toch een optie om je in het clickeren te verdiepen en uitgerekend met deze pony daarmee aan de slag te gaan? Het is namelijk niet hetzelfde als lokken met een snoepje. Dat werkt vrijwel nooit.

Indien je geinteresseerd bent, kan ik je wel aan een goede site helpen of mensen die hierin ervaring hebben.
Maar het gaat absoluut tijd van jezelf kosten, dus dat is een overweging die je zelf moet maken.

Ik heb ervaring met zulke paarden en andere mensen die meegekeken hebben ook. En echt geloof me, we doen alles rustig aan op zijn tempo maar inmiddels neemt hij je ook gigantisch in de maling.
En dan, ga je 5 jaar achter hem aanzitten clikkeren etc, elke aanraking met mensen heeft hij liever niet, dan ga je hem dus 5 jaar stress bezorgen in de hoop dat hij opgeeft? Ook dat is niet leuk voor de pony, ondanks je eigen portomonee in dit geval even achterwegen laten. Nee, de pony doe je er geen plezier mee, als we hem over een kleine 6 maanden nog niet mogen aaien dan alleen zn neusje of niet bij ons durft te staan dan zal de pony het gewoon niet willen en kan je in dit geval de pony beter uit zijn lijden verlossen. Hoe sneu het voor ons klinkt des te beter voor de pony soms :(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:23

sartje schreef:
liljebo schreef:

Ik heb ervaring met zulke paarden en andere mensen die meegekeken hebben ook. En echt geloof me, we doen alles rustig aan op zijn tempo maar inmiddels neemt hij je ook gigantisch in de maling.
En dan, ga je 5 jaar achter hem aanzitten clikkeren etc, elke aanraking met mensen heeft hij liever niet, dan ga je hem dus 5 jaar stress bezorgen in de hoop dat hij opgeeft? Ook dat is niet leuk voor de pony, ondanks je eigen portomonee in dit geval even achterwegen laten. Nee, de pony doe je er geen plezier mee, als we hem over een kleine 6 maanden nog niet mogen aaien dan alleen zn neusje of niet bij ons durft te staan dan zal de pony het gewoon niet willen en kan je in dit geval de pony beter uit zijn lijden verlossen. Hoe sneu het voor ons klinkt des te beter voor de pony soms :(

Tja, hier verschillen we dan toch van mening. Ik vind niet dat je kunt praten over lijden van de pony omdat hij zich niet laat aanraken.Jullie zijn degenen die daaronder lijden, niet hij.

Als het mijn dier zou zijn, zou ik zeker niet 5 jaar achter hem aan gaan zitten clickeren, zoals je dat omschrijft (helaas erg negatieve benadering, jammer) om hem stress te bezorgen en te hopen dat hij opgeeft. Zo werk ik nooit en ja, ook ik heb hier ruimschoots ervaring in.
Het enige wat ik zou doen zou het onbeperkt tijd geven aan zo'n paard. Tijd die hij nodig heeft. In die tijd zou zo'n paard zich prima vermaken in een kudde op een flinke lap natuurgrond en dat zie ik niet als lijden. Erachter aan zitten is nooit een optie, net zo min als stress bezorgen. Maar met geduld (desnoods jaren) , begrip en vertrouwen kweken, kun je een heel eind komen.

Het is niet de pony die behoefte heeft aan mensen/aanraken of wat dan ook. Dat is de mens.
Het is niet de pony die hieronder lijdt.
Dat zijn jullie

Uit zijn lijden lossen vindt ik dan ook eerlijk gezegd geen goede term hiervoor. Als je het beestje met rust laat, lijdt hij niet.
Daarom vind ik het echt heel erg jammer om zo'n beest de dood in te sturen.

Let wel... ik snap best dat je geen pony wil waar je niets mee kan en dat hij zo niet verkoopbaar is en dat je geen zin hebt om hem dan toch te houden en kosten voor te dragen. Maar het is evengoed erg sneu voor het dier en het zou mijn keuze niet zijn.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:15

liljebo schreef:
Tja, hier verschillen we dan toch van mening. Ik vind niet dat je kunt praten over lijden van de pony omdat hij zich niet laat aanraken.Jullie zijn degenen die daaronder lijden, niet hij.

Als het mijn dier zou zijn, zou ik zeker niet 5 jaar achter hem aan gaan zitten clickeren, zoals je dat omschrijft (helaas erg negatieve benadering, jammer) om hem stress te bezorgen en te hopen dat hij opgeeft. Zo werk ik nooit en ja, ook ik heb hier ruimschoots ervaring in.
Het enige wat ik zou doen zou het onbeperkt tijd geven aan zo'n paard. Tijd die hij nodig heeft. In die tijd zou zo'n paard zich prima vermaken in een kudde op een flinke lap natuurgrond en dat zie ik niet als lijden. Erachter aan zitten is nooit een optie, net zo min als stress bezorgen. Maar met geduld (desnoods jaren) , begrip en vertrouwen kweken, kun je een heel eind komen.

Het is niet de pony die behoefte heeft aan mensen/aanraken of wat dan ook. Dat is de mens.
Het is niet de pony die hieronder lijdt.
Dat zijn jullie

Uit zijn lijden lossen vindt ik dan ook eerlijk gezegd geen goede term hiervoor. Als je het beestje met rust laat, lijdt hij niet.
Daarom vind ik het echt heel erg jammer om zo'n beest de dood in te sturen.

Let wel... ik snap best dat je geen pony wil waar je niets mee kan en dat hij zo niet verkoopbaar is en dat je geen zin hebt om hem dan toch te houden en kosten voor te dragen. Maar het is evengoed erg sneu voor het dier en het zou mijn keuze niet zijn.

Maar ooit moet hij dan in mensen handen komen, wat denk je van zijn hoeven? Deze moeten ooit bekapt worden, ze zijn nu al te lang niet gedaan, voor ons al niet. En ik weet bijna zeker dat de smid ze nu al niet eens meer wilt bekappen in 1 keer. Daarbij trapt hij mensen zodra je aan zijn beentjes zit, het is al een godswonder dat hij nog pijnvrij en niet kreupel loopt.

Dan kan je hem op een natuurgebied zetten met vriendjes waar hij zich ongetwijfeld heel goed zal kunnen redden, maar in deze wereld leven paarden niet meer als vroeger en zouden ze hoe dan ook met mensen in handen komen. Voor het voorbeeld bekappen, of als hij straks wat oploopt in het natuurgebied, en dan? Ook dan zou hij niet opgeven, ja als hij misschien dood en dood ziek op de grond ligt?

Er is ooit wat gebeurd met hem, en dat heeft hem getekend voor zijn leventje, en dan is nu de vraag of wij het gaan aanmodderen of straks een betere beslissing nemen voor ons beide. Zowel de mens en pony, en dan speelt geld echt geen rol op dit moment, anders had ik allang naar een andere leuke pony kunnen zoeken die zich wel laat vangen!

Maar wees wel realistische, als hij zijn neusje al laat aaien staat de pony dusdanig al in vluchtmodus dat hij meteen weg kan rennen waar nodig is, zelfs als je een uur zo stil naast hem blijft staan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:39

Hebben jullie hem vanaf het begin aandacht gegeven en geprobeert hem te aaien of te pakken/lokken?
De merrie waar ik het over had deden we helemaal niets mee.Ze liep gewoon in de groep,de andere werden geborsteld,geaait,bereden en haar lieten we links liggen.Als ze zelf kwam kijken staken we een hand uit om haar te laten snuffelen of een brokje te geven,maar dan liep ze weer weg,en lieten we der gaan.Zo heeft dat 3 mnd. geduurt en toen ging het pas geleidelijk aan wat beter.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:46

Ik wil jullie ook geenszins veroordelen. Alleen maar aangeven dat het mogelijk is dat er mensen zijn die hier toch iets mee kunnen. En dan denk ik dus aan zeer ervaren en bedreven mensen op gebied van clickertraining.
Het is echt geen schande als een bepaald probleem wellicht een brug te ver is voor iemand. In deze situatie mag dat duidelijk zijn. Ik denk dat ieder daarin zijn grenzen heeft.
Maar wellicht is er toch een mogelijkheid om het beestje nog een kans te geven.
Hem hierheen brengen is geen optie, neem ik aan, omdat het gewoon een erg lange reis is.
Maar ik zou je evt. een adres kunnen geven van iemand die nogal eens wordt ingeroepen bij hele lastige problemen, zodat je met hem kunt overleggen.
Wellicht weet hij iemand in jullie directe omgeving die kan helpen.
Uiteraard zal daarbij nog aardig wat werk op jullie neer komen, maar wellicht is dat dan niet het probleem?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:49

gohya schreef:
Hebben jullie hem vanaf het begin aandacht gegeven en geprobeert hem te aaien of te pakken/lokken?
De merrie waar ik het over had deden we helemaal niets mee.Ze liep gewoon in de groep,de andere werden geborsteld,geaait,bereden en haar lieten we links liggen.Als ze zelf kwam kijken staken we een hand uit om haar te laten snuffelen of een brokje te geven,maar dan liep ze weer weg,en lieten we der gaan.Zo heeft dat 3 mnd. geduurt en toen ging het pas geleidelijk aan wat beter.

Gewoon niets willen kan idd ooit tot verbetering leiden.
Ik heb zelf twee shetten hier gehad die als de dood waren voor mensen. Van de markt geplukt met touw om de nek.
Ik heb de eerste maanden niet eens geprobeerd om ze te pakken, maar wel heel veel tijd in de wei doorgebracht. Gewoon koffie drinken in de wei, boekje lezen, soms met het hele bezoek koffiepauze in de wei of picknicken etc... als ze kwamen, deden we helemaal niets. Zelfs niet aaien in het begin. Initiatief volledig aan de pony's over gelaten. Uiteindelijk, na een paar maanden, kwamen ze zowat op schoot zetten. Pas daarna zijn we met halsters gaan oefenen.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:57

In het begin hebben we hem volledig genegeerd, geen aandacht niks. Alleen met de andere pony's bezig. Dan blijft hij zover mogelijk vanaf staan tot hij niet meer verder kan. Toen zijn we hem alleen gaan voeren en met rust laten, ook geen verbetering in. Toen dachten we hem om hem snoepjes te voeren, deze wilt hij aanpakken maar als die vlucht dan vlucht hij, met of zonder snoepje.
We hebben zelfs antistress middelen door zijn voer gedaan zodat hij misschien iets zelfverzekerder zal zijn, ook dit heeft geen nut.

We zitten geregelt uren en uren in de paddock, en negeren hem compleet. Hij weet wel dat wij diegene zijn die voeren want hij hinnekt dan altijd zachtjes.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:04

Kennen jullie de boeken van Mark Rashid? In het boek "een goed paard is niet lelijk" staan heel goede tips over hoe je met zulke paarden contact kunt krijgen. Misschien heb je er iets aan?

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:17

Manex, nee dat boek ken ik niet. Waar zou ik deze kunnen krijgen, moeite waard om hem te lezen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:22

sartje schreef:
In het begin hebben we hem volledig genegeerd, geen aandacht niks. Alleen met de andere pony's bezig. Dan blijft hij zover mogelijk vanaf staan tot hij niet meer verder kan. Toen zijn we hem alleen gaan voeren en met rust laten, ook geen verbetering in. Toen dachten we hem om hem snoepjes te voeren, deze wilt hij aanpakken maar als die vlucht dan vlucht hij, met of zonder snoepje.
We hebben zelfs antistress middelen door zijn voer gedaan zodat hij misschien iets zelfverzekerder zal zijn, ook dit heeft geen nut.

We zitten geregelt uren en uren in de paddock, en negeren hem compleet. Hij weet wel dat wij diegene zijn die voeren want hij hinnekt dan altijd zachtjes.

We hebben het hier over maanden negeren. Ik denk niet dat jullie het zolang hebben gedaan gezien jullie hem pas ruim een maand hebben en al van alles hebben geprobeerd?
Een dergelijke tactiek zul je echt voor de lange duur moeten volhouden.
Een maand is helemaal niets bij zo'n probleem.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:23

ps de boeken van mark rashid heb ik ook. Zeker de moeite waard, maar het zal jullie met dit specifieke probleem niet de oplossing bieden. Dat is echt een kwestie van heeeeeele lange adem, veel tijd (maanden) en geduld

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:50

sartje schreef:
Manex, nee dat boek ken ik niet. Waar zou ik deze kunnen krijgen, moeite waard om hem te lezen!

Bij een ruitersportzaak waarschijnlijk. Daar heb ik die van mij ook gekocht.
Koste maar 20 euro en ik ben een hoop wijzer geworden.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:02

liljebo schreef:
ps de boeken van mark rashid heb ik ook. Zeker de moeite waard, maar het zal jullie met dit specifieke probleem niet de oplossing bieden. Dat is echt een kwestie van heeeeeele lange adem, veel tijd (maanden) en geduld

Nou, dat vraag ik me dus af. In dat boek komt (in hoofdstuk 3 geloof ik) een paard voor dat totaal niet te benaderen is.
Mark verteld dat de trainer waar hij toen werkte in zijn ogen eigenlijk niks deed en toch was dat paard in een paar weken
tijd compleet veranderd. Naderhand begreep hij de kleine dingen qua lichaamstaal die de trainer gebruikte en snapte hij hoe
zijn manier van paarden benaderen (of juist niet benaderen, net wat nodig was) werkte en kon hij het zelf toepassen.

Mark heeft een heel begrijpelijke manier van schrijven. Tenminste, dat vind ik dan. Al denk ik niet dat je moet verwachten dat
je na het lezen van dat boek ineens het ei van Columbus hebt gevonden wat betreft het omgaan met moeilijke paarden.
Ieder paard is anders en heeft z´n eigen benadering nodig. Het boek geeft je alleen wat handreikingen waar je zelf misschien
totaal niet bij stil staat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:11

manex schreef:
[ Al denk ik niet dat je moet verwachten dat
je na het lezen van dat boek ineens het ei van Columbus hebt gevonden wat betreft het omgaan met moeilijke paarden.

Dit is dus eigenlijk wat ik ook bedoel.
Ik heb het gevoel dat ze een kant en klaar oplossing wil/het nu wil oplossen en dat kan bij zo'n paardje niet.
Mark schrijft zeker goede en prettige boeken. Dat geef ik ook aan. En het is zeker een toevoeging in de boekenkast.

Maar het allereerste wat je met zo'n paardje nodig hebt is eindeloos geduld en voorlopig helemaal niets willen. 'Als ik lees dat ze het paardje pas vanaf begin mei heeft en ook lees wat er allemaal al is geprobeerd, dan denk ik.... dat is veel te veel.
Menig paard heeft weken nodig om te wennen. Paarden met nare ervaringen hebben een half jaar tot een jaar nodig om te wennen/vertrouwen te krijgen.
Dat is een simpel basisgegeven wat je niet kunt en mag overslaan.
Daarnaast leren over paardengedrag is natuurlijk evengoed een toevoeging, maar zorgt niet voor een direkte oplossing. Het kan wel in een later stadium zeer behulpzaam zijn.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:15

Kwam net ook haar andere topic tegen waarin ze hetzelfde vraagt en uitlegt wat ze al hebben geprobeerd. Daar kreeg ik inderdaad ook het idee dat het allemaal veel te snel moet. Wel met de beste bedoelingen, maar toch. Dit is een probleem waar je gewoon geen tijdslimiet aan kunt plakken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:36

manex schreef:
Kwam net ook haar andere topic tegen waarin ze hetzelfde vraagt en uitlegt wat ze al hebben geprobeerd. Daar kreeg ik inderdaad ook het idee dat het allemaal veel te snel moet. Wel met de beste bedoelingen, maar toch. Dit is een probleem waar je gewoon geen tijdslimiet aan kunt plakken.

Precies. Dat is ook wat ik bedoel
Ze kende het probleem toen ze met de pony begon en dan weet je gewoon dat zo'n paardje al eerst maanden moet wennen.
Minimaal 3 maanden laten rondlopen zonder iets te willen/zonder halster om te willen doen/ zonder wat dan ook.
Gewoon veel tijd in de wei rondlopen, geen enkel initiatief nemen en alles aan de pony overlaten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:45

Zo heb ik het ook gedaan maanden lang negeren en er niets mee doen.
Ik vond het na 3 mnd. al vrij snel gaan dat ze toen zich liet aaien en pakken enzo,ik had een véél langere tijd verwacht.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:58

gohya schreef:
Zo heb ik het ook gedaan maanden lang negeren en er niets mee doen.
Ik vond het na 3 mnd. al vrij snel gaan dat ze toen zich liet aaien en pakken enzo,ik had een véél langere tijd verwacht.

Dat is ook het beste uitgangspunt m.i.
Mijn shetten draaiden ook al na een paar maanden als een blad aan een boom, terwijl ik echt wel op een half jaar minimaal had gerekend.
Onze merrie had minstens een half jaar nodig voordat ze ons vertrouwde. En dat was niet eens een getraumatiseerd paard,.
Soms is minimaal een jaar nodig.

Daar heeft parelli een goeie voor: Take the time that it takes and it will take less time.

Maar jij hebt ook meer dan voldoende ervaring, zag ik in je profiel. ;)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:48

Ga eens een keer in de paddock staan, neem een halster mee en leg dat naast je neer. Als de pony dan naar je toekomt kan je hem belonen met een snoepje of een aai over zn hoofd en weer weggaan.
De keer daarna doe je het zelfde, maar dan met het halster om je schouder.
Dat iedere keer weer, en dan iedere keer iets meer beweging in het halster, zodat ie leert dat er niks engs aan is. Je kan ook proberen met het halster de pony te aaien, zodat ie vertrouwen krijgt in het halster ;)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:55

ik heb de eigenaresse een pb gestuurd, en in het andere topic gereageerd.
de pony is met een halster gebracht, hoe hebben ze die omgekregen?
kun je hem een stal in krijgen, en deze volledig afsluiten?
is de pony gemeen of alleen bang, oftewel trapt ie naar je als je per ongeluk in zijn ruimte staat, of draait ie alleen maar weg?