Bang voor het veulen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

potverdikkie

Re: Bang voor het veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:35

absoluut, maar sommige paarden moet je nu eenmaal iets beter duidelijk maken wat respect voor je persoonlijke ruimte is.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:45

Klopt, maar als ik het zo lees heeft TS helemaal nog niks geprobeerd om respect te krijgen. Misschien is het voor het veulen wel helemaal nog niet duidelijk.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:53

Dat zou kunnen, ik kan hiervandaan niet zien wat ze doet, maar het is goed mogelijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:16

Elma_ schreef:
Waarom nou weer meteen rammen met een zweep? :n

Natuurlijk moet je hem duidelijk maken dat dit niet door de beugel kan, maar met wijd gaan staan, met je armen of een halstertouw zwaaien, en evt. hard NEE roepen kom je ook al een heel eind hoor ;)

Dat ben ik absoluut niet met je eens: de ene hengst is de ander niet, ongeacht de grootte van het dier in kwestie. Zo heb ik een dekrijpe hengst meegemaakt die (wat je ook deed) zich niet liet vertellen wat hij moest doen. Zelfs met enigszins geweld (anders werd de situatie te gevaarlijk) was het niet te doen. Dan helpt "nee" zeggen echt niet meer en met je armen zwaaien is zo'n beest dan al helemáál niet meer van onder de indruk. De enige oplossing was in zijn geval castratie.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:21

Elma_ schreef:
Tja, dat is jou mening. Ik zie liever een paard met respect voor mijn persoonlijke ruimte dan dat ik middelen nodig heb om hem te slaan :)

Dat heeft zo'n hengst op zo'n moment echt niet meer. In de natuur gaat een leider uit de groep ook niet lopen zwaaien met zijn hoeven dat hij niet wil dat zo'n dier in zijn persoonlijke ruimte komt ("He toe, ga eens weg" :') ), maar mept er ook op los. Dekrijpe hengsten kunnen zeer fanatiek en onhandelbaar gedrag vertonen. De hengst in het voorgaande stukje had zelfs geen oog/reactie/respect voor de zweep meer en was echt niet meer te handelen. Nogmaals, de ene hengst is de andere niet, maar zodra ze met hun 5e been gaan denken, heb jij als mens echt niets meer te vertellen.

En dan moet ik er nog even aan toevoegen dat ik het in zo'n geval eerlijker voor het dier vind dat het dan geholpen wordt, dan dat het een bestaan met "geweld" krijgt. ;)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:25

Shenavallie schreef:
Elma_ schreef:
Tja, dat is jou mening. Ik zie liever een paard met respect voor mijn persoonlijke ruimte dan dat ik middelen nodig heb om hem te slaan :)

Dat heeft zo'n hengst op zo'n moment echt niet meer. In de natuur gaat een leider uit de groep ook niet lopen zwaaien met zijn hoeven dat hij niet wil dat zo'n dier in zijn persoonlijke ruimte komt ("He toe, ga eens weg" :') ), maar mept er ook op los. Dekrijpe hengsten kunnen zeer fanatiek en onhandelbaar gedrag vertonen. De hengst in het voorgaande stukje had zelfs geen oog/reactie/respect voor de zweep meer en was echt niet meer te handelen. Nogmaals, de ene hengst is de andere niet, maar zodra ze met hun 5e been gaan denken, heb jij als mens echt niets meer te vertellen.

En dan moet ik er nog even aan toevoegen dat ik het in zo'n geval eerlijker voor het dier vind dat het dan geholpen wordt, dan dat het een bestaan met "geweld" krijgt. ;)

haha, wat veroord je het leuk. En je heb natuurlijk ook gelijk. Alleen betreft het hier een mini jaarling hengst. Ik vind het dan een beetje snel om met zwepen te gaan slaan, en zoals ik het van TS heb begrepen, Heeft ze nog niet geprobeerd wat ik voorleg. Als dat inderdaad het geval is begrijpt deze pony haar misschien wel helemaal niet?
Al moet ik zeggen dat als het een tank van een hengst had betreft, ik hem ook wel even iets harder de waarheid had verteld, om echte ongelukken te voorkomen zegmaar :+

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:27

Laat je nog even weten of het is gelukt?

larissa488

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 19:27

heei heeei mensen, ;)
het is al helemaal goed gekomen,
ben naar de eigenaar gegaan en die ging soms eventjes kijken.

nu doet het veulen echt heeeeel lief tegen me <3 , ik kan nu zelfs rustig naar hem toe gaan zonder BANG te zijn.
zonder dat ik echt iets heb gedaan, alleen even duidelijk gemaakt dat het niet mocht met een duidelijke NEE!

Bedankt voor alle tips! Heb hier heelveel aan gehad. - thanksthanksthanks. +:)+

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:31

Voilla ;)