Alweer dat gestijger en geren.. :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Re: Alweer dat gestijger en geren.. :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 01:02

Kan hij dan niet in plaats van een hele kudde, met 1 of 2 paarden staan, die je dan langzaam koppelt...

Basti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 02:43

Sil_Bill schreef:
Oke, bedankt voor de reacties.

In een groep gooien hebben we al twee keer geprobeerd. en was niet van plan het nog een keer te doen.
Het word echt een groot bloedbad, en niet alleen hij, maar ook andere paarden.
En ik heb geen geldboompje.. helaas
Aangezien ik de vorige keer na 3 dagen gebeld werd dat hij met een dik been op het land stond.
Hij was in de omheining gevlogen en dat was niet goed afgelopen...

En aangezien ik graag wel op hem wil kunnen rijden, en ik heel veel geluk heb gehad.
Durf ik dat echt niet aan, ik zou geen oog meer dicht doen.

Daarom een half jaar en er niet naar gaan kijken. Dat dikke been wordt heus wel weer dun na een periode. Niks wennen en pamperen, gewoon voor de leeuwen gooien. Laat hem maar eens een beetje onzeker worden in zijn gedrag, dat is voor dit soort paarden juist goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:51

Dan heeft hij dus ook in de kudde flink praatjes, maar vraag of hij met de baas van de kudde een weekje samen mag gaan staan, dan gaat het op een andere manier. Er zijn bazen van kuddes dat zijn geen slopers, maar eerlijke en sociale bazen die absoluut het kaas niet van zijn brood laat eten en hem paardentaal leert.

Ik heb er zo eentje hier staan en een hengst met weinig manieren en flink praatjes heeft hij in een paar weken tijd geleert te "praten"en dat is zonder enige wond gegaan. De baas talloze bijtwonden van het stoute kind, maar het kind geen haar gekrenkt, kruipt nu bij de baas weg als er iets engs is en eet uit zijn hand. Ik zal niet zeggen met een opgroeiende hengst dat dit zo blijft, maar zo kan het ook.

In een kudde gaan er meer mee doen en dan kan het zelfs zijn dat de baas op een afstand blijft...en slopers zijn vaak weer de merries...

Ik zal je zeggen als hij wordt opgevoed door een statuspaard en dat kan ook een alphamerrie zijn, maar eentje die er niet meteen op los hakt, want opvoeden is plaats wijzen en gedragen...en dat kan al met een blik zijn die brutaal wordt ervaren...dan zal jij er een flink gemak van hebben...en als jij zelf ook wordt opgevoed hoe je dan met hem omgaat, is je probleem over.

Even een paar rangorders terug zetten deze onbehoorlijke brutale bok en dat kan alleen een paard.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:20

Wat is de reden van het steigeren, is het dominatie, want dan zou ik het echt niet langer pikken
en hem een rotschop geven als hij weer aan het klieren gaat.
Het belangerijkste is dat je weet waar het vandaan komt, dus angst, dominantie of iets wat hij niet snapt?
Want dan pas kunnen wij je advies geven over hoe je moet handelen.

En idd, bij dominantie heb je 2 keuzes, of hem zelf op zijn plek zetten,
of het laten doen door anderen paarden.
En bij dat laatste is het gewoon heel makkelijk, hij maakt zelf de keuze om geschopt te worden
als hij een dominante houding aan neemt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:27

Is het de Chinook uit je profiel?
Dan heb je toch aardig wat bereikt in een jaar als je nu L1 rijd lijkt mij.
En in een ander topic, of het staat in je profiel, zeg je dat hij klophengst is?
Als dat zo is hoef je niet verder te zoeken waar het gedrag vandaan komt!

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:59

@aerdenhout1: Jah, het is de Chinook uit mijn profiel. Ik rij nu idd L1 met hem, hij heeft ook wel goede dagen, en zoals ik al in het begin vertelde met hengstenketting kan ik hem wel (zo goed als) onder controle houden. Het is idd een klophengst, dus daar zal het ook deels aan liggen idd.

Maar ik wil hem graag zonder hengstenketting kunnen vervoeren, en halverwege het jaar ging het goed, tot nu zechmaar.

Overigens hebben m'n stalgenoten veel meer problemen met hem als ik heb, Het is ook mijn grootste angst dat hij hun iets doet.
Als hij mij verwond is het mijn paard, als hij hun iets doet dan zou ik me enorm schuldig voelen.

@HorsesWoman: Alleen met wormspuiten is het angst en dan kan hij er ook niks aan doen dat hij hysterisch word, dan werkt het alleen maar om rustig te doen en hem gewoon even te laten.
Maar normaal aan de hand is hij gewoon echt een draakje, en niet van plan om te gaan luisteren.

Overigens al contact gezocht met de vorige eigenaar(en) maar de fokker wist al niet meer dat die hem ooit had gehad. En de tweede eigenaar liet eigenlijk niks los over hoe en wat. Alleen dat zo vonden dat hij goed terecht was gekomen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:10

dan is het heel erg simpel.
naar de kliniek,bal er uit.
waarschijnlijk met enkele maanden probleem opgelost.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:31

Inderdaad, dat gaat je enige optie worden, voor zowel het paard als voor jou veel fijner!
Nu heeft hij hengsten neigingen en die haal je er niet zo maar even uit.
Wil je dat echt niet, bedenk dan dat je met zo'n moeilijk paard toch al heel veel gewonnen hebt in 1 jaar, dus tel je winst, niet je verlies.
Maar dit zal altijd een probleem blijven vrees ik, mits je hem laat ruinen.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 17:00

oke. bedankt..

@aerdenhout1: je hebt idd wel gelijk. In een jaar is hij al heel erg verandert. Dus er is ook wel veel winst.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:48

Hier een stille meelezer O:) !

Er zijn al veel goede tips gegeven vind ik!!
Maar voor een klophengst is het idd beter gewoon te castreren. Het zijn namelijk juist vaak de klophengsten die niet goed met hun hormonen om kunnen gaan..
Klophengst castreren is een grotere ingreep dan gewoon een HTK-castratie, maar dan heb je wel grote kans dat zijn gedrag een stuk beter word!

qsshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:00

Ik denk dat je iig hulp van een proffesioneel iemand moet nemen.
Als je wil kan ik je daarbij helpen, ik heb zelf een africhtingsstal.
mocht je meer info willen, dan stuur maar even een pb. succes

JMVPSZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:57

Een goede africhtingsstal is zeker een aanrader! Wel zou ik in jouw geval vragen of, wanneer je maatje wat beter opgevoed is, ze je even kunnen helpen. Dit om er voor te zorgen dat jij leert op de "nieuwe" manier met hem om te gaan, zodat dit probleem voorgoed verleden tijd is.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:07

Ik vroeg me na het lezen van de eerste pagina al af waarom niemand het had over het feit dat hij klophengst is...
Maar nu op de 2de pagina zie ik het inderdaad terug komen.
Mijn advies is inderdaad ook op de operatietafel ermee en die bal eruit.
Hele grote kans dat dat hem zo lastig maakt ook in de kudde hij is eigenlijk gewoon nog hengst en heeft zoals je zegt op jonge leeftijd nooit gellerd wat rangorde is.
Het feit dat hij daarbij dus ook nog klophengst is maakt hem waarschijnlijk de draak waar je over schrijft.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:59

ajesca123 schreef:
Ik vroeg me na het lezen van de eerste pagina al af waarom niemand het had over het feit dat hij klophengst is...
Maar nu op de 2de pagina zie ik het inderdaad terug komen.
Mijn advies is inderdaad ook op de operatietafel ermee en die bal eruit.
Hele grote kans dat dat hem zo lastig maakt ook in de kudde hij is eigenlijk gewoon nog hengst en heeft zoals je zegt op jonge leeftijd nooit gellerd wat rangorde is.
Het feit dat hij daarbij dus ook nog klophengst is maakt hem waarschijnlijk de draak waar je over schrijft.

Staat volgens mij pas op de ze pagina dat het een klophengst is , is dan ook niet handig oom zo een paard in een koppel te doen als hij dat niet gewent is van jongs af aan, zeker niet bij merries.
Dus inderdaad knip ballen weg :(:) en na een paar maanden word hij wel rustig. 8-)

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:51

Mmmz lees vooral veel over wat aan het paard veranderd moet worden en een heropvoeding nodig heeft.
Denk eerlijk gezegd dat je daar nog niet mee klaar bent, je zou ook bij jezelf moeten kijken wat jij kan veranderen want als hij naar de 'opvoed trainer' luistert komt dat deels door de manier waarop deze persoon met je paard om zal gaan. Als jij niet mee groeit met je paard dan heb je er denk ik zelf nog steeds erg weinig aan.
Je zou het beste echt samen met je paard op een cursus kunnen gaan of wat lessen volgen, dat jij het werk doet met je paard maar wel de juiste begeleiding krijgt.

Zelf doe ik nu een jaar of 2 aan NH en dat heeft mij ogen op bepaalde wijze wel geopend. 1 van mijn verzorg shetten houd er ook van om te steigeren tot vervelend toe, heb van alles geprobeerd en niks hielp.
Heb haar 1x mee genomen naar de les waar ik samen met de lesgever er achter kwam dat ik de pony altijd heel erg in bescherming had genomen (echt als baby behandeld, te knuffeling geweest enz.) was dus meer mijn eigen schuld dat de pony zo dominant is geworden omdat ik heel veel toeliet. (heb ook heel erg moeten huilen toen ik daar achter kwam).
Ben nu dus heel hard aan het werk om dat weer recht te zetten door de oefeningen en tips die ik via de lessen steeds leer, en het gaat echt veel beter! ze steigert soms nog wel maar ik weet nu hoe ik moet ingrijpen en hoe ik laat zien dat ik daar niet van gediend ben op een manier die zij als pony snapt.

Wil nu niet zeggen dat je ook gelijk aan NH moet gaan doen (voor mij werkt dat wel goed) maar dat als je wat wilt bereiken dat je dat het beste samen met je paard kan aangaan en zien wat voor zowel jou als je paard goed werkt.
Succes er mee en hopelijk kom je er uit met het beestje :) ik weet hoe irri het kan zijn en bij mij is het dan nog maar een klein paardje.