Wat zien paarden nou eigenlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:50

claud31 schreef:
Onze pony kreeg zijn voer in een nieuwe RODE voerbak....hij ging achterin zijn stal staan te snurken....ik heb toen de vertrouwde blauwe voerbak weer teruggehangen en hij ging gewoon weer eten!

Dat kan ook de geur van de nieuwe bak zijn.

Maar paarden zien wel kleur alleen zien zij felgeel als normaal geel. Ze zien de kleuren donkerder dan wij. En daarom lijkt rood en groen bijv. veel op elkaar. Hier heb ik het eens uitgebreid over gehad met een da.

buukske

Re: Wat zien paarden nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:53

Ik heb een weekje later de bak nogmaals geprobeerd, onze andere pony heeft de gehele week uit de rode voerbak gegeten,....toen ik dus een weekje later de rode voerbak weer ging proberen....weer achter in de stal en weer snurken....dus ik ben van mening dat ze echt wel kleur zien.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:30

Maar toen kende hij de geur al, maargoed wat de reden ook is, ik geloof ook dat ze kleur zien.
Alleen niet zoals wij ze zien. Daar is toch ook onderzoek naar geweest.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:04

Er lopen nog steeds onderzoeken naar wat paarden zien en hoe. Vind het wel interessant om te weten wat ze zien. Kan een hoop narigheid voorkomen. Hoeveel manege rijders weten er nu dat een paard met 2 verschillende hersenhelften ziet? Dat wat ze eerst met links zien NIET ook met rechts zien. En andersom. Dat een paard niet op de zelfde manier ziet als wij mens. Als men hier beter over voorgelicht word lijkt het mij dat ongelukken ook vermindert kunnen worden.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:09

Maar zijn er juist ook niet paarden die bang zijn voor bepaalde kleuren en dat voornamelijk met jongere paarden bij het springen?

Misschien is het contrast diepte van grijs en wit maar ergens denk ik dat ze kleuren kunnen zien maar misschien niet zoveel kleurdiepte als wij?.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:12

Ik was een keer bij een springles aan het kijken iedereen ging nog 1 keer springen omdat de balken opnieuw
geverft waren voor de springwedstrijd. En over een heleboel hindernissen wilde de paarden opeens niet meer. En als ze geen kleuren zouden zien dan zien ze geen verschil tussen doffe kleuren balken met veel schrammen of felle nieuw geverfde.
En als paarden al vanaf heel verweg geen hindernis kunnen zien dan kunnen we toch ook niet vrijspingen. Mijn paard nog wel eens een heel kort galopsprongetje voor de hindernis als hij niet goed uitkomt met vrijspingen. Dan heeft hij zelf toch gezien dat hij niet goed uitkomt.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:41

Ik heb altijd gedacht dat een paard zeker geel kan zien omdat gele bloemen vaak giftig zijn. Zo kunnen ze ze onderscheiden.
Lijkt simpel, maar toch ook weer logisch...

En dat een paard een hindernis vanop zo veel meter niet meer ziet kan niet kloppen.
Een paard kan niet recht voor zijn neus zien, maar het doet zijn hoofd voor de hindernis altijd omhoog om in de mate van het mogelijke een dieptezicht te creëren.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:28

Dat van het springen ben ik met jullie eens, dan zou je dus ook met een steke blind paard een Z parkoers kunnen springen. Uit ervaring weet ik dat een paard met 1 oog goed oog geen diepte kan inschatten. Net als mensen dus. Dat paard waar ik mee reed kreeg ik niet over een hindernis hoger dan een cavaletie.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:32

Vind het ene heel interessant filmpje...!

Kan alleen zelf niet echt bepaald een mening geven...
Als ik recht achter mijn pony sta, draait hij altijd zijn hoofd om me te zien...

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:33

@ Aikon hoe verklaar jij dan dat paarden die blind zijn aan één oog wel degelijk kunnen springen?
Mijn bijrijdpaard is er een voorbeeld van.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:47

isabelleke schreef:
@ Aikon hoe verklaar jij dan dat paarden die blind zijn aan één oog wel degelijk kunnen springen?
Mijn bijrijdpaard is er een voorbeeld van.

Ervaring en een goede ruiter die ze begeleidt?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:48

Vertrouwen...?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 13:22

Ik ga met de bovenste 2 mee, mijn oude paard kon niet springen met 1 blind oog. Had ook nooit eerder gesprongen, alleen maar plank gas recht vooruit (renbaan) Als een paard voor dat deze blind is geworden aan 1 oog gaat het makkelijker. Ze hebben dan ervaring.

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:28

Paarden hebben per oog 2 brandpunten, hetgeen ervoor zorgt dat een paard tegelijkertijd zowel dichtbij als ver weg kan focussen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:32

Mijn groene veters vinden paarden toch vaak erg interessant..ook als ik ze in m'n rode schoenen heb zitten.
Ik geloof dus best dat paarden een verschil zien in die twee kleuren..wat de professors ook zeggen :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:17

Rode schoenen met groene veters? Daar zou ik ook van op kijken :)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:19

Mijn pony heeft alles tegen te opvallende kleuren haha.
Ik heb in Monty Robert's boek gelezen dat paarden hun ogen niet zo kunnen instellen als wij.
Als zij iets van veraf willen zien moeten zij hun hoofd hoog heven en willen ze iets van heel dichtbij zien moeten ze met hun hoofd richting de grond.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:23

Interessant :j

Ik denk dat paarden wel degelijk kleur kunnen zien, ik had laaang gelededen een keertje een knalgroene jas aan en ponylief heeft toch staan blazen naar me, terwijl dat met bijv. een roze jas niet zo was.

Ook lijkt het me dat paarden wel degelijk van minder dan 7m afstand een hindernis kunnen zien, anders zouden ze toch nooit zo goed kunnen meten en zich op het laatste moment redden, mochten ze toch niet helemaal goed uitkomen.

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:30

Met de eerste stelling ben ik het zeker eens. De tweede zou ik begot niet weten.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:47

zeer interessant dit zeg! En hoe zit het met qua vormen zien denken jullie? Wat ik namelijk grappig vind is dat ook als ik geen geluid maak alleen mijn paard reageert met kijken als ik de wei in loop. De anderen tillen hun hoofd op en laten hem weer zakken.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:27

Een paard heeft erg goede oren, dus waarschijnlijk hoort hij/zij dan aan je voetstappen dat je eraan komt?

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:49

Komt hij dan, uit Desmond Morris' paardenboek... flink ingekort.

Een paard kan in schemerduister veel beter zien dan zijn berijder.

Een paard kan ongeveer 340 van de 360 graden om zich heen zien, waarbij maar 2 kleine blinde vlekken voorkomen, de zg, dode hoek.
De ene hoek bevind zich vlak voor het paard de andere vlak achter hem.

Omdat paardenogen aan de zijkant van het hoofd staan kan het paard geen diepte zien zolas wij.
Het ziet alles zoals wij zien als we 1 oog sluiten.
Daarom ziet het paard ook minder details dan wij, maar het ziet veel sneller bewegingen, ook zeer kleine.

Als gevolg van zijn lange hoofd kan het paard pas op 1.80 meter of meer voor zich uit dingen onderscheiden.

Heel lang heeft men gemeend dat paarden kleurenblind zijn.
We weten nu dat dit niet het geval is, maar hun kleurgevoeligheid is minder dan die van onze ogen.
Uit proeven blijkt dat paarden het best op geel, dan op groen en vervolgens op blauw reageren en het minst op rood.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:33

akp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:48

interessant, ga dit even doorlezen, vraag me dit ook al lang af. :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 09:18

Ik heb er een die nachtblind is. In het schemer stiefelde hij gewoon over dingen heen die ik wel kon zien. Gelukkig raakte hij niet in paniek, dat had hem zijn benen kunnen kosten. Ik moet hem echt sturen in het schemer/donker anders raak hij van alles.