Shetland hengst steigert tegen je op en valt kinderen aan.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:23

Een hengst goed en buitengewoon streng/consequent opvoeden is een hele klus, waar zelf ik mijn handen nog vol aan heb. Je kan ze bijvoorbeeld niet voor de gein aan een merrie laten snuffelen, of ook maar een stap verkeerd laten zetten, want dat krijg je terg op je bord. Ben je daar wel klaar voor? Zeker gezien je leeftijd in combinatie met je verhaal heb ik mijn twijfels... Lukt het niet en is de hengst ongekeurd/ongeprimeerd: een bezoekje van de DA kan heel veel ellende oplossen zonder dat je een goede toevoeging aan het ras van de markt haalt. ;)

Ragdollcat

Re: Shetland hengst steigert tegen je op en valt kinderen aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:39

En om voor jezelf te beschermen zou ik een zweep meenemen. Als je naar de merries gaat. Niet bang zijn en durf streng te zijn.

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 18:40

Okeee we gaan het proberen! ;)

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 19:51

Afbeelding

ik ben zelf snel opzij gerend en toen liep hij naar voren en toen maakte hannemarie een foto! ;)
dus ik trek hem niet naar achteren hoor. xd

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:23

Goh... Paard gedraagt zich als een paard (duhhh) dus dat moet je dan ook doen, geef hem eens een goede trap. (Belangrijk is dat je wel direct reageert en niet pas nadat hij al met 4 voetjes op grond staat)

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 20:25

ik heb hem nog niet eens gestraft want ik wou weten van jullie hoe ik hem het beste kan straffen! ;)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:26

Gewoon streng wezen, al is het maar een shetje, niet toestaan, gewoon even doorpakken die handel.
Als het een groot paard was geweest zou het al helemaal gevaarlijk zijn, maar hierover heb je iets makkelijker wat te vertellen, dus dat scheelt alweer. :)

Succes!

Edit: straffen kan met stem (is denk ik niet genoeg) dreigende beweging met je arm en tegelijk uuh roepen oid, een tik verkopen met je hand, of gewoon en mep verkopen met de zweep, hij doet gevaarlijk genoeg om even wat strenger op te treden imo. :j

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 20:28

okee ikga er morgen direct mee beginnen! ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:34

Allereerst geen kinderen meer in de buurt van de paarden, zolang dit ventje nog regeert.

Vond overigens de vergissing op de vorige blz. van overGEwicht en overwicht wel schitterend :+

Het hengstje heeft of geen opvoeding genoten, danwel heeft door dat jullie totaal geen overwicht hebben.
En zo te horen is het vanwege het niet hebben van ervaring met dit soort stoute kabouters handig
om er iemand bij te halen die jullie laat zien hoe je het moet aanpakken.
(gedragsmatig, of met handige bedrijfsvoering qua weide en wie wat waar staat.)
Als je hem al verteld wat hij niet mag, dan wel lik op stuk beleidt en niet vergeten, belonen als hij het goed doet!

Ik begrijp dat deze geleende heer de dames moet dekken, tja dan zal castreren uiteraard geen optie zijn ;) .

Maar goed dat dit heerschap geen 1.80 is, want dan was het helemaal dramatisch.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:05

Mijn shet was ook zo levensgevaarlijk met kinderen. Ik heb uiteidelijk besloten om hem te laten castreren en daar is hij behoorlijk van opgeknapt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:11

Kan mijn hengst prima ff voor de gein aan merries laten snuffelen hoor, 1 rukje aan t touw en hij loopt weer keurig met mij mee :+

Anyway, ik ga mee met een aantal reacties die ik eerder zag; t is niet jouw hengt, t is tijdelijk, niet jouw probleem om op te lossen. Zorg dat de dames (en de heer uiteraard ook) er goed verzorgd bij staan dus met water en eten ed, en verder even laten gaan. Inderdaad geen kinderen bij laten. Als jij in de wei bent om water bij te vullen oid en hij valt je aan, zorg dat je een zweep bij je hebt en verkoop m een tik. Aanvallen is echt not done.

Maar verder? Lekker laten gaan. Eigenaar van de hengst mag m zelf opvoeden lijkt mij zo...

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 16:55

ja, heb de eigenaar gesproken, hij deed wel zo af en toe dit thuis en word er niet voor gestraft . :S
maarja dat is dan ook hun probleem! ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:48

Ik zou die hengst terugbrengen. Beest is gewoon niet opgevoed een aangezien er ook kinderen bij de ponies komen lijkt mij dit niet een ideale combi. Nu kun je je kinderen wel verbieden om niet bij de paarden te komen maar het zijn en blijven kinderen.
Ik zou opzoek gaan naar een wel opgevoede hengst voor de merries.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:32

Ben ik dan zo kort door de bocht... maar bij mij zou ie dus maatje 38 met stalen neus tegen zijn achterste hebben gekregen. Niks steigeren, klaar. Kan hij hengst zijn zoveel ie wil, wij hebben een AraboFriese hengst op stal van 3 jaar nu, maar daar kan je met een henstige merrie langs de wei lopen hoor, geen probleem. Kwestie idd van opvoeden maar nu zit jij er mee ook al is het tijdelijk. Wat Cowgirl zegt, stel dat één van je kids toch stiekem een keer naar de paardjes glipt, het zijn en blijven kinderen uiteraard je vergeeft het jezelf nooit.

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 19:40

omygosh jullie geloven me denk ik haast niet, maar de hengst was vandaag echt machtig lief! <3
ik ging midden in de wei zitten en ik was zo even de merries aan het aaien toen kwam luca (de hengst) eraan ook lekker geaait en hij bleef lekker bij me staan.
toen stopte ik even met aaien want ik kreeg een lamme arm, maar luca wou dat ik door aaide ging bij me liggen en legde zijn hoofd op schoot! <3
echt nu oppeens machtig lief haha :')

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:56

Je zat in de wei bij die hengst?
Dat zou niet mijn eerste keuze zijn geweest. Ivb met je eigen veiligheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:58

Sjolvir schreef:
Allereerst geen kinderen meer in de buurt van de paarden, zolang dit ventje nog regeert.

Vond overigens de vergissing op de vorige blz. van overGEwicht en overwicht wel schitterend :+

Het hengstje heeft of geen opvoeding genoten, danwel heeft door dat jullie totaal geen overwicht hebben.
En zo te horen is het vanwege het niet hebben van ervaring met dit soort stoute kabouters handig
om er iemand bij te halen die jullie laat zien hoe je het moet aanpakken.
(gedragsmatig, of met handige bedrijfsvoering qua weide en wie wat waar staat.)
Als je hem al verteld wat hij niet mag, dan wel lik op stuk beleidt en niet vergeten, belonen als hij het goed doet!

Ik begrijp dat deze geleende heer de dames moet dekken, tja dan zal castreren uiteraard geen optie zijn ;) .

Maar goed dat dit heerschap geen 1.80 is, want dan was het helemaal dramatisch.

nee jij dan met je hepsieneuzen :+
hahah

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:31

_Lisette schreef:
omygosh jullie geloven me denk ik haast niet, maar de hengst was vandaag echt machtig lief! <3
ik ging midden in de wei zitten en ik was zo even de merries aan het aaien toen kwam luca (de hengst) eraan ook lekker geaait en hij bleef lekker bij me staan.
toen stopte ik even met aaien want ik kreeg een lamme arm, maar luca wou dat ik door aaide ging bij me liggen en legde zijn hoofd op schoot! <3
echt nu oppeens machtig lief haha :')

Nooit gaan zitten bij een hengst die tussen merries staat, ook al is hij op dat moment nog zo lief. Zijn gedrag kan in een splitsecond veranderen. Dit is echt levensgevaarlijk.

Kinderen horen niet in een weide waar een hengst staat, je zult voor de kinderen een merrie uit de wei moeten halen, ook een merrie kan vreemd reageren op momenten dat er een hengst aanwezig is. Sterker nog bij mij komen ook geen volwassenen zonder gedegen verstand van hengsten in mijn weide waar hengsten staan met merries in de buurt.

Kortom; 6 weken voorzichtigheid geboden.

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:43

het is tijdelijk dus je kunt nu wel beginnen met straffen maar als hij weer thuis is krijgt hij geen straf meer en begint het gewoon weer opnieuw
verder was het ook neit mijn keus om bij een hengst zomaar in de wei te gaan zitten en zeker niet als ik zou weten dat hij dit kan
waarschijnlijk verdedigt hij de merries en vindt hij het niet goed als er een weg gaat of als hij zelf weggehaald wordt( ligt eraan wie je meeneemt)
in elk geval is hier voor de tijd dat hij er is voorzichtigheid geboden en geen kinderen meer in de wei.
ik zou er zelf voor kiezen om ze even tijdelijk met rust te laten en alleen zorgen dat er eten en drinken genoeg is

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 17:00

okee bedankt! ;)'

edit; het is echt raar als wij er niet zijn doen ze poeslief maar komen wij eraan dan gaat Misty erachter aan. :')

daar zijn we gister achtergekomen toen we ze aan het spioneren waren. :P

akreuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:07

De ballen er uit laten halen en klaar is kees .

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 10:10

het is een dekhengst. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:15

2 paginas lang onzin over het hengst zijn?

Pony is een hengst, dekhengst nog wel, leuk, dient gewoon te luisteren. Als ik zie hoe ver je het al hebt laten komen zou ik er iemand bij halen met verstand van paarden, want zo werk je jezelf dood (en ja, ook een shet kan iemand dood trappen als diegene niet met paarden overweg kan)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:22

Moet je wel fokken met dat karakter? Kun je niet beter een van nature lieve hengst zoeken?

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 10:32

alles gaat nu al weer goed, het was ws ook een beetje wennen hij is al veel liever! ;)