Help? Complete gedragsverandering binnen 24u??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arethe

Re: Help? Complete gedragsverandering binnen 24u??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 23:41

Oeps dubbel antwoord :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:45

Kan het niet zijn dat hij een hersenbloeding/ tia heeft gehad? Dat kan ook dit soort reactie veroorzaken...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:46

Totaal iets anders: staat hij op gras? Een dagdeel, of hele dagen?

De hele kudde bij ons was knetter, mijn merrie kon ik niet eens aanraken...
Conclusie: door de plotselinge omslag van het weer ontstaat er een reactie in het gras, het krijgt een andere samenstelling... (hoe dat exact zit weet ik niet). Ze raken druk, prikkelbaar, rillerig en sommigen hadden keiharde spieren...
Nu even van het gras, hooi, en wanneer het weer iets stabieler is kunnen ze weer wat grazen.....

Tis maar een idee....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:55

Laat ik even een voorbeeld uit eigen ervaring geven.
Mijn merrie (inmiddels 17) staat normaal in de winter op stal, met een aantal uren op de paddock.
In de zomer, sinds vorig jaar, 24 uur buiten, in een groep met andere merries van verschillende leeftijden.
Op het moment dat ik haar nu uit de groep haal, is er serieuze paniek van haar kant. Ze brult om haar weidegenootjes, en is totaal het paard niet wat ik al 13 jaar in bezit heb.
Ik ben er zeker van dat er niets is gebeurd, maar dat het feit dat ze haar weidegenootjes mist, impact heeft op de momenten dat ze uit de groep wordt gehaald (voor smid of andere dingen).
Een buitenstaander zou idd kunnen denken dat er iets is gebeurd.
En ik ben er zeker van dat dit niet het geval is....

Als je je afvraagt waarom dergelijke reacties kunnen komen, neem even contact op met http://www.petsandpeople.nl Zij kunnen je paard ook helpen om weer in balans te komen...

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:00

Ik kan me wel iets voorstellen bij de verklaring van Ninx, Seline gaf op de eerste pagina ook al aan dat haar merrie vanaf vrijdag exact hetzelfde gedrag vertoonde. Dit lijkt me geen uitproberen als ik het filmpje zie en het verhaal van TS lees. De merrie waar ik op rijd is vanaf vrijdag ook enorm jumpy, prikkelbaar en stuiterig. Nu is dat voor haar niet heel vreemd (het is een vrij druk en springerig paard), maar ze is de laatste dagen een stuk heftiger dan ze de maanden daarvoor geweest is. Ineens zaten er overal weer spoken die we volgens mij juist overwonnen hadden :-)

Als er inderdaad iets met het gras zou dat een hoop verklaren. Maar bij het paard van TS is het wel heel heftig inderdaad. Aan de andere kant... Combinatie van zelf niet lekker in je vel zitten en een paard wat over de rooie is vanwege een andere samenstelling van het gras kan m.i. behoorlijk heftige reacties teweeg brengen... Zeker als het paard ook nog in de puberleeftijd zit. Combinatie van factoren misschien?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:07

Het weer slaat ook extreem om... er was veel wind, dieren zijn daar ontzettend gevoelig voor.
Laat het paard maar even, test het niet de hele tijd... gewoon even aankijken.
Het kan geen toeval zijn dat zoveel paarden de afgelopen dagen knetter waren... Ik zou je niet te druk maken....
Kijk het even aan...

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:10

Hey, en het regende ineens weer na wekenlange droogte. Het kan niet anders dan dat alles dat nog dicht bij de natuur staat (paarden dus ook) daar een beetje opgewonden van wordt. Eindelijk water!! :-) Inderdaad, gewoon een paar dagen aankijken en niet te veel aandacht aan schenken. Hoe meer je er op focussed, hoe onzekerder je er zelf over wordt en hoe heftiger het wordt...

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 00:20

Gras heeft het niks mee te maken, hebben vorige week dinsdag of woensdag voor het laatst erop gestaan. Als ze erop staan staan ze er voor ongeveer 1-2 uur op aangezien onze weides niet groot zijn en bij hele dagen op de weide is het land binnen een week helemaal kaal.

Uit de groep gehaald worden kan het ook niet zijn, dit gedrag had hij namelijk al in de groep. Pas toen het echt heftig werd, heb ik hem gescheiden van de groep. Maar kon nog steeds neuzen en ze zien. Stond alleen in het stukje ernaast. Heeft hier nooit moeite mee gehad. Hij geeft wel paar brullen als een paar weg gaat van stal maar daar blijft het ook bij.

Kijk het wel nog even aan, maar vertrouw het niet...
Toen ik er net was kwam hij wel naar me toe, en mocht hem aaien maar toen ik mijn andere arm bewoog sprong hij weer naar achteren toe. Moet heel voorzichtig zijn met mijn bewegingen in zijn buurt anders want hij raakt er echt overstuur van. En dat vind ik niet kloppen...

Ga nu slapen, morgen weer een dag. Hou jullie wel op de hoogte.
Bedankt voor het meedenken en de tips via PB!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 00:24

pubelia schreef:
Kan het niet zijn dat hij een hersenbloeding/ tia heeft gehad? Dat kan ook dit soort reactie veroorzaken...

Heb ik ook aan zitten denken, maar dan zou je toch ook meer moeten zien dan gedrag?
Lichamelijk qua evenwicht en anders lopen of zit ik hier fout?

bschoutese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 01:16

Ik zou toch zeggen dat er iets gebeurd moet zijn,
lijkt me sterk dat die ineens van de ene op de andere dag zo sterk veranderd
iets of iemand moet zijn vertrouwen denk ik hebben geschonden...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 06:12

als ik dit filmpje zie dan denk ik dat hij van iemand op zijn donder heeft gehad.
kijk hem helemaal na of je geen striemen,wodnjes of wat dan ook kan vinden.
zet hem op een andere wei,want daar zal de herinnering anders zijn.
maar dit is duidelijk,hij heeft op zijn kop gehad of is op een andere manier vreselijk van iemand geschrokken.

ik bedenk me net dat hij misschien erg statisch geladen is en een schok heeft gehad, er zijn paarden die daar heel heftig op kunnen reageren.
maar hij reageerd erg vreemd

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:11

ben ik blond of wat.
waar kan ik het filmpje zien.
wij hebben ook eeb fjordje op stal die dit gedrag vertoonde.
dwars door alle omheiningen heen, boven over een stal heen(geen trailies) en niet te benaderen.
in de kliniek konden ze niet vinden en na een aantal weken werd hij weer rustig, ze vermoeden een hersenbloeding.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:12

Op pagina 1 halverwege ongeveer :)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:29

Ook ik denk dat er iets gebeurd moet zijn dat hij zo angstig in ene is.

Zoals je vertelde was hij tot het weekend vol vertrouwen naar mensen toe.
Dat kan echt niet zomaar omslaan door puberen.
En dit is duidelijk angst, geen dominantie oid.

Ik weet niet of je ervoor openstaat, maar je zou iemand met je paard kunnen laten communiceren om erachter te komen.
En dan kun je er ook gerichter wat aan doen om je paard die angst en duidelijk traumatische ervaring te kunnen verwerken.
Als het iets medisch is waardoor dit veroorzaakt is kom je waarschijnlijk ook achter zo.

Als je niemand weet, heb ik wel 2 namen voor je waar ikzelf goede ervaringen mee heb.

Ik hoor het wel als je hierin intresse hebt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:21

Als je er ook voor openstaan, zou je misschien ook je paard kunnen laten masseren ? Dan kan je misschien zien of het op zijn hele lichaam is, vaak weten experts precies alle plekjes te vinden waar ze ook eventueel van ontspannen ?

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 21:44

Vandaag weer langs gegaan en alleen even gekroeld en geknuffeld.
Moet nog steeds oppassen met onverwachte bewegingen maar mag hem nu wel pakken.
Uit zichzelf komt hij nog niet naar me toe.

Ben vanavond begonnen met bachbloesem rescue remedy voor ontspanning en rust.
Ga voorlopig even op de grond aan de slag met hem om het vertrouwen terug te krijgen en het werk gaat even op een heel laag pitje. Vind zijn vertrouwen belangrijker dan werken met hem.
Ik ga op deze manier even door t/m het weekend en mocht ik te weinig vooruitgang zien dan wil ik andere opties gaan bekijken.

Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:14

Dat zijn inderdaad felle reacties zeg... ik ben het eens met de rest: ik denk ook dat iemand ervoor gezorgd heeft dat hij zo schuw is geworden. Ik denk ook aan evntueel een gevoelige huid of iig veel prikkels...misschien bloed trekken?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:39

Das wel een super idee hoor arethe! hoop echt dat je paardje vooruitgang bied, en dat degene die het gedaan heeft zich enorm maar ook echt enorm schuldig voelt en misschien wel zich zal melden, zo niet dat diegene wel gepakt wordt... mensen moeten van dieren afblijven.. Ze snappen vaak niet wat voor hun een leuk grappig iets is, een dier het zich zo kan aangrijpen! Denk dat je paardje erg geluk met jouw heeft voor je geduld!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:53

Wat gek zo'n grote gedragsverandering..
En ook heel erg voor jou!

Wie weet idd iets in de hersenen?
Misschien dat je dat kan laten nazoeken als hij na het
weekend nog zo is als nu?

Ik hoop dat je erachter komt waardoor hij nu zo doet,
en dat je snel weer je 'oude' knuffelpaard terug krijgt!

Heb je al wel telefonisc contact gehad met je DA?
Wat zeiden die ervan? En dachten hun?

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:09

Oh jeetje, dit is heel apart..Toen ik even vluchtig je topic las, dacht ik dat jouw paard je misschien spiegelde, omdat je vertelde dat je zelf niet lekker in je vel zat en paarden reageren daar fel op, maar zo fel.
Nee dat is het niet, het lijkt er helaas veel op dat iemand jouw paard flink bang heeft gemaakt. Zijn reactie bij jouw aanraking komt niet uit het niets, dit is een gevolg van iets wat er gebeurt is, vooral omdat je zegt dat het paard helemaal niet zo was en de rustheid zelve was. Je weet zeker dat kwajongens niet bij je paard kunnen komen? Want dat gebeurt de laatste tijd toch wel veel hoor, echt vreselijk. Ik hoop dat je paardje weer de oude wordt!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:10

Jeetje, wat vreemd! Ik zou ook denken dat iemand hem iets gedaan heeft..Maar je kunt het natuurlijk nooit zeker weten. Zou een reader hem misschien iets kunnen helpen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:17

Zoals wat ik zie op dat filmpje, lijkt het er sterk op dat hij iets heeft meegemaakt waar hij heel erg van is geschrokken, er is hem iets aangedaan, dit is geen puberaal gedrag/uitproberen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 06:01

Ziet er meer uit als een paard dat voor de eerste keer echt kennis heeft gemaakt met stroomdraad en een flinke oplawaai heeft gehad.
Doordat het erg droog is geweest; heeft het stroomdraad minder goed geleid. Dat was hier ook zo.
Ik kon het aan de schapen merken, want ze durfden veel dichter bij de draad dan normaal. Het geleidde slecht. Tot het ging regenen. Toen kwam de geleiding weer.
Ze hebben het 3 x geprobeerd en 3 x een oplawaai gehad.

Jouw paard reageert precies zo; heeft waarschijnlijk de link mens - stroomdraad gelegd. Mijn ene paard kan ook dagen van slag zijn als ze weer eens kennis heeft gemaakt met het schrikdraad.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 12:25

Ik heb net telefonisch contact gehad met de dierenarts. Voor de zekerheid een afspraak gemaakt voor a.s. maandag om hem even na te laten kijken, bloed te laten trekken en etc.
Mocht bij bijtrekken dit weekend door bachbloesem en grondwerk dan kan ik de afspraak gewoon afzeggen.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:02

Arethe schreef:
Ik heb net telefonisch contact gehad met de dierenarts. Voor de zekerheid een afspraak gemaakt voor a.s. maandag om hem even na te laten kijken, bloed te laten trekken en etc.
Mocht bij bijtrekken dit weekend door bachbloesem en grondwerk dan kan ik de afspraak gewoon afzeggen.

Hoe gaat het nu met je paard? Nog hetzelfde als toen je dit topic openden? Of al verandering?