Ik kan m'n eigen paard niet eens vangen... help??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:49

Ik zou ook voor de brokjes methode gaan. De eerste tijd gewoon niets met een halster doen. Gewoon je paard roepen (ga er lekker voor zitten, het kan even duren), en ieder paard dat komt, een brokje geven, en weer weg sturen. Als jou paard komt, brokje geven, knuffel, en weer wegsturen. Klaar voor die dag.

Dag erop: hetzelfde verhaal, minstens keer of 10 lang. Daarna paard roepen, halstertouw om de nek (los), brokje geven en weer wegsturen (uiteraard halstertouw niet om de nek laten). Weer een paar keer later: paard roepen, halstertouw om de nek, halster om, brokje, halster af en paard wegsturen.

Weer een tijd later: met je paard een rondje aan het halster lopen, dan brokje, en halster af en weer wegsturen. Weer een tijd later: ach.. je probleem is dan toch ongeveer wel opgelost? Als je paard zich dan makkelijk laat vangen, ga je de brokjes uitstellen tot het weggaan, en op een gegeven moment misschien niet meer geven.

UMayDream

Re: Ik kan m'n eigen paard niet eens vangen... help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:09

Das een goeie Angela :j Gewoon heel langzaam het vertrouwen opbouwen :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:51

Ringo (mijn paard) wilt soms ook niet komen. Het moment dat ik van hem wegloop in plaats van naar hem toe loop, is het moment dat hij mij achterna komt, of stil blijft staan om zich alsnog te laten pakken :+

Je paard moet naar jou willen komen, en dat kost tijd en vertrouwen. Probeer je paard niet te pakken, maar zorg dat je paard bij je wilt zijn. Soms maken ze er een spelletje van (doet Ringo graag), maar het moment dat je zelf wegloopt, is het moment dat ie denkt "o, wacht! ik ben HIIIIEEEEERRRRRR"

_mila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:59

ik had eerst ook een probleem met het vangen van m'n verzorgpony
Die viel aan of rende weg ze liep dan echt door je heen als je niet opzij spron en ze schopte naar je, maar ik ben toen samen
met m'n vriendin de wei in gegaan en haar in een hoekje gedreven en dan ziet ze dat ze niet kan winnen en dan komt ze braaf naar je toe! :j en zo is het ons gelukt zonder snoepjes/brokjes!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:11

Hierboven worden al een aantal hele goede tips genoemd en de belangrijkste is ook al een aantal keer voorbij gekomen, neem de tijd. Ga rustig in de weide zitten of met de andere paarden in de weide aan de gang en laat haar in het begin helemaal links liggen, laat haar zelf het contact zoeken. Beloon iedere vorm van toenadering, in het begin met iets lekkers en later kan je denken aan belonen in de vorm van een aai of belonende woorden.
Ga haar niet in een hoekje jagen of dingen als een join up proberen, daar maak je met dit dier waarschijnlijk alleen maar meer kapot mee. Van wat de TS verteld is het bij dit dier geen dominantie of agressie waarom ze zich niet laat vangen, maar angst. En dat verhelp je alleen door heel veel tijd en rust.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:40

Ik ga met je mee hoor InekeH87, maar met een join-up maak je een paard echt niet kapot hoor.. ;)

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:42

Angela schreef:
Ik zou ook voor de brokjes methode gaan. De eerste tijd gewoon niets met een halster doen. Gewoon je paard roepen (ga er lekker voor zitten, het kan even duren), en ieder paard dat komt, een brokje geven, en weer weg sturen. Als jou paard komt, brokje geven, knuffel, en weer wegsturen. Klaar voor die dag.

Dag erop: hetzelfde verhaal, minstens keer of 10 lang. Daarna paard roepen, halstertouw om de nek (los), brokje geven en weer wegsturen (uiteraard halstertouw niet om de nek laten). Weer een paar keer later: paard roepen, halstertouw om de nek, halster om, brokje, halster af en paard wegsturen.

Weer een tijd later: met je paard een rondje aan het halster lopen, dan brokje, en halster af en weer wegsturen. Weer een tijd later: ach.. je probleem is dan toch ongeveer wel opgelost? Als je paard zich dan makkelijk laat vangen, ga je de brokjes uitstellen tot het weggaan, en op een gegeven moment misschien niet meer geven.

maar dat is het em juist.. ik krijg echt geen touw om de nek... knuffelen word em ook niet. het is al heel wat als ik m'n hand over haar hoofd mag aaien en verder kom ik niet :S ik doe dit dan ook elke dat zodat ze er aan gewent raakt maar als ik dan verder wil met mijn hand smeert ze em weer..

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:46

UMayDream schreef:
Ik ga met je mee hoor InekeH87, maar met een join-up maak je een paard echt niet kapot hoor.. ;)

Zelf vind ik dit ook een hele goeie meethode en heb het vaak bij mij kleinere pony gebruikt.. alleen ik kan het met deze niet doen want ze springt ten eerste over de draad en ten tweede krijg ik em dus niet in een longeerring.. afgelopen keer heb ik een hele longeercirckel gebouwd van hindernissen zodat ze er niet overheen kon. alleen toen kreeg ik haar er niet in.. niet met brokjes niet met wat anders en zelf ging ze er ook niet eens heen uit nieuwschierigheid.. ze bleef op een afstandje staan en ging weer met de rest mee het land in.. en dan denken jullie noh dat haal je de rest er toch uit?!?! maar dat kan dus niet want dan springt ze door alle draden heen -_-

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:47

het zelfde probleem loop ik dus ook mee
mijn shet weigert te komen bij me (ik ben van de da bezoekjes en de "nare dingetjes" )
ondanks dat ze wel weet dat we ook met regelmaat leuke dingen doen kan ik haar niet uit het land vangen
mocht de nood aan de man zijn vraag ik een die haar wel tepakken krijgt en voor de rest heb ik het op gegeven
ik vind het prima na 3 jaar heb ik het opgegeven

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:22

UMayDream schreef:

als je 't iedere keer doet dat je je paard niet te pakken krijgt, breek je je paard wel degelijk

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:15

Dilan1993 schreef:
UMayDream schreef:

als je 't iedere keer doet dat je je paard niet te pakken krijgt, breek je je paard wel degelijk

Dan wel, maar als je het zo afentoe doet (eens in de 2 a 3 maanden) kan het geen kwaad, dan versterkt het alleen maar de leider-volgeling band, en heb je dus ook een meer (op natuurlijke wijze) gehoorzaam paard. Ik doe het eigenlijk alleen als ik merk dat ze niet meer alert op mij is, of als het respect voor mij even totaal weg is. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:47

margriet94 schreef:
Angela schreef:

maar dat is het em juist.. ik krijg echt geen touw om de nek... knuffelen word em ook niet. het is al heel wat als ik m'n hand over haar hoofd mag aaien en verder kom ik niet :S ik doe dit dan ook elke dat zodat ze er aan gewent raakt maar als ik dan verder wil met mijn hand smeert ze em weer..

Ik denk dat je te snel wilt, en ook op de verkeerde plaats. Bij een paard begin je nooit bij het hoofd, maar altijd bij de schouder. Het begint echt heel klein, en het gaat heel langzaam. Het moet echt van het paard uit komen, en daarbij moet je zelf goed leren time-en in wanneer je je hand naar je paard kan toebrengen, en wanneer je je juist van je paard moet wegdraaien.

Als je er alleen niet uitkomt: zoek professionele hulp. Soms is gewoon iets in je lichaamshouding verkeerd, waardoor je paard je niet wilt benaderen.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:52

Mijn fjord heeft toen ze 2 was precies zo een zelfde periode gehad, oh ik kon haar wel wat aandoen!!
http://94.100.115.199/665100001-665150000/665117101-665117200/665117130_5_apWk.jpeg
daar stond ze, met halster én touw, naar mij te kijken van "je krijgt me lekker toch niet!"

En van de een op de andere dag was het over! Je moet wel heel rustig blijven, en vooral niet gaan rennen. Ga bijvoorbeeld ook eens gewoon de wei in, zonder dat je wat van haar wilt. Laat zien dat je haar écht niet altijd komt halen maar ook gewoon eens komt groeten.

Is niet een echt professioneel antwoord, maar bij die van mij werkte het :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:55

Join up zou ik niet aan beginnen. In sommige situaties zal het mss kunnen werken, maar ik denk niet dat de meeste mensen weten hoe ze een goede JU doen. De meeste mensen kennen volgens mij alleen de theorie, maar hebben nooit de praktijk geleerd van een ervaren persoon. In mijn ogen is de kans op mislukking dan heel erg groot.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:56

Dat is wel waar, capopjekop (leuke naam :') ) , het is eigenlijk het beste om het van een pro te leren. :j

okido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:20

o ik lees je verhaal zo en weet er namelijk alles van heb ook zo'n paard
sinds vorig jaar staat ie op een grote wei en ik heb er ook eindeloos geduld mee moeten hebben
maar heb het gevonden
je loopt de wei op met een emmertje of bak met biks of muesli richting je paardje niet in een rechte lijn maar meer met boogen wel schudden met het eten
niet naar je paardje kijken maar naar de grond als je er dichtbij bent loop je nog steeds niet recht naar dr toe maar blijf wel ter hoogte van dr schouder weer beetje rammelen en kijk of ze reageerd op het eten
als ze naar je toe komt dan geeft je dr een klein handje en loop en pas weg met je rug naar haar toe kijk of ze hierop reageer en naar je toe komt zoniet herhaal
op een gegeven moment zal ze komen of zorg dat ze stil blijft staan en voer handje voor handje
dan hang je je halster touw over dr nek en wacht even dan pak je het halstertouw onderaan vast en heb je dr al vast als ze dan rustig blijf kan je proberen en stukje zo te lopen en evt erna je halster om te doen
het zal echt wel een tijdje duren maar aanhouder wint
dit jaar ben ik ook weer zo begonnen en werkt super
maar wel telkens het op de zelfde manier blijven doen want net als die van mij is niet zo van verandering
nou misschien helpt dit ook bij jouw succes

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:59

Het is me gelukt mensen!!!
Mijn kleine kreng is nu veranders in een lief paardje..
ze heeft een halster om en ik ben er vaak mee besig!!
Het gaat heel goed.. :D

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:06

Door middel van vertrouwen neem ik aan? :)
Imo krijg je je paard niet te pakken omdat die je niet vertrouwt. Als het paard je vertrouwt, durft ie naar je toe te komen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:18

Ik ben nou inderdaad wel heel benieuwd wat er veranderd is dan, want 10 dagen vind ik niet heel veel voor zo'n grote omslag? Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Misschien dat ik er nog van kan leren :).

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:16

gefeliciteerd, wat fijn! Hoe heb je het voor elkaar gekregen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:19

Je paard roepen kijken wat hij/zei doet, nooit achter je paard aan lopen of er naar toe lopen. Je paard komt jou kant op gelopen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:52

wat fijn dat het zo goed gaat, ts :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:00

Top dat het zo goed gaat, TS! Wat was nou de oplossing?

Hier ook een tijdje zo'n kreng gehad... Hij schuurde het halster af door met zn hoofd (dat gedeelte achter de oren en dus ook achter het halster) te gaan schuren. Liet zich ook nie tmeer vangen. Gelukkig is hij heel erg gericht op lichaamshouding en konden wij hem met 2 mensen in een hoekje drijven.

Nu voer ik steeds wanneer ik hem uit de paddock haal wat bix. Hoeft niet veel te zijn, al doe je een handje in een bak of een wortel/appel. Zo associeren ze dus uit de wei halen met wat lekkers. Bij die van mij heeft het ontzettend geholpen! Zo ging hij van paard dat niet te vangen was en altijd weg rende in eentje die nu bij het hek staat te wachten en hinniken. En hij is echt niet meer op het eten gericht hoor. ;) Mijn pony is ontzettend slim en kan dat met gemak tegen je gebruiken....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:01

Ik ben ook benieuwd hoe het in zo'n korte tijd zo is omgeslagen!

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:09

Ik kan je niet helpen maar nu weet je wel gelijk dat je een goede springpony hebt! :+