Hoe kan ik mijn veulen leren aan het touw te lopen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

speedy12Jarig

Re: Hoe kan ik mijn veulen leren aan het touw te lopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 20:55

Ja, zabbelen kan we...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:53

Meestal loopt het veulen wel achter de merrie aan, dus dan gewoon b.v elke keer een klein stukje naar links en dan weer naar rechts als ze naast de moeder loopt.

speedy12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 23:33

Vanaf de 1e dag liep het veulen al niet meer 8er de moeder aan!!..

xDirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:45

Ik neem ook de moeder tegelijk mee, (ook veulen van 3 weken vandaag)
Dan loopt de kleine ook mee, zodat ze kan zien dat meelopen niet eng is.

nynke_aafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:51

wat iederen zegt, moeder lekker mee.. maar probeer als je blieft niet aan het veulen te trekken.. hierdoor kunnen ze ook angstig worden en helemaal niet meer mee willen lopen. /3

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:56

Buttrope is de perfecte manier mits je deze op de juiste manier gebruikt. Mar je kan ook in de weide gaan zitten met het veulen aan een lange lijn en dan een klein rukje aan het touw geven en hem naar je toe lokken met iets lekkers en belonen. Dus steeds herhalen totdat hij door krijgt dat een klein rukje betekend naar jou toe te komen. Op deze manier legt hij de link tussen een rukje en een lekkernij. Niet gaan trekken, want dan krijg je alleen maar tegendruk. Buttrope (bilkoort) werkt geweldig, zolang je maar meer druk op je buttrope legt dan op het halstertouw. Je bent dan wel met twee handen bezig in het begin, maar als je doorhebt hoe het werkt dan kan je zowel halstertouw als buttrope in 1 hand houden en de druk op en afvoeren op de buttrope en je andere hand gebruiken voor belonen.

als je alleen halstertouw gebruikt dan kan je beter de rukjes opzij geven, dan raakt hij uit balans en moet wel een stapje zetten en voorkom je dat hij naar achter gaat hangen op je halstertouw... geduld is het sleutelwoord.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:02

Lecytinker; Je bedoelt dan een losse koord alleen om de billen?
Dan duw je het veulen als ware voorwaarts... en houd dan het halstertouw in andere hand?
Maar het veulen loopt niet netjes langs je mee.. die gaat spartelen en dwars lopen en doen }>
De optie van lange lijn in de wei vind ik een slecht idee. Het is immers geen pup. En lekkernij... dat kent een veulen nog niet, schat ik. Daarbij leer je dan uit de hand eten (mits je zo geeft), geen goed begin :+

Heb van de week wel het 'handtasje' in de stal geprobeerd, dat ging goed.. maar het is een gevecht met de lijnen. Buiten denk ik dat het gelijk los getrokken wordt. grrrrr

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:08

Branca, ik moet zeggen dat het voor mij perfect werkt. Ik heb in australie op de renstal alle veulens met een buttrope leren meelopen. Als je de handigheid hebt is er geen tegendribbelen. Buttrope is een ronding in het touw die onder de de kont hangt en dus doordat hij merkt dat er druk staat gaat hij vooruit, zolang hij voruit gaat vervalt de druk op zijn kont. Dit is mijn manier waarop ik al bijna 20 jaar werk en voor mij super. Ik leer mijn veulen nu met een lijn in de weide en meneer is nog maar twee weken en snapt het geheel. Hij komt netjes naar me toe als ik een rukje geef aan het touw en ik kan er gelijk een commando aan binden waardoor hij op commando naar me toe gaat komen. En mijn veulen is nu twee weken en eet al met mams mee en grasjes.
Iedereen heeft zijn manier en mits goed uitgevoerd werkt het allemaal.

Hope ze vroeger bij ons in het dorp deden was het veulen strak met het halster vastbinden aan een longeer singel aan moeders buik wanneer ze net een dag of twee oud waren. Op die manier leerde ze gelijk meelopen met mam en aan een touw. Ik ben niet geheel voor deze manier, maar ook dit werkte voor hun.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:17

nynke_aafke schreef:
wat iederen zegt, moeder lekker mee.. maar probeer als je blieft niet aan het veulen te trekken.. hierdoor kunnen ze ook angstig worden en helemaal niet meer mee willen lopen. /3

Omdat het dier nog geen sterkte botten heeft kan je zijn nek ook flink blesseren met gevolg op breuken. Dus idd trekken is niet slim :+

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:47

Klopt, trekken is niet slim, maar de 1x dat ik mijn veulen aan een touwtje had begon ze te springen en rennen, niet heel hard maar toen heb ik niet los gelaten, anders had ze het waarschijnelijk elke keer
gedaan en nu wist ze ook gelijk dat als ze niet mee werkt ze lichte druk voelt en anders niet.