schrapen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: schrapen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:08

Soms heeft het niks met hongerig te maken, soms is het idd gewoon ongeduld of gewoonte.

Let wel op hoe vaak je een paard een snoepje geeft. Daar kunnen paarden ook dit gedrag door krijgen. Probeer je paard op een vast moment een snoepje te geven. Dus bijvoorbeeld na het rijden als je het hoofdstel uit hebt gedaan en het halster om. Of als je niet hebt gereden na hoeven uitkrabben oid. Dan wee thet paard ook waar hij aan toe is en kan hij niet gaan bedelen om een snoepje.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:42

ze krijgt geen snoepjes ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:47

Nee dan is het goed :j

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:54

Joolien schreef:
Wat het beste helpt is niet je stem gebruiken of een tik geven maar je been tegen haar been leggen, zodat je haar stiekum een beetje tackelt. Klinkt misschien heel gek maar ik rij nu een paard die dat ook doet en het werkt verbazingwekkend goed.

Dat doe ik ook bij mijn verzorg paard. Zodra ze 2 tellen op de poetsplaats staat begint ze als een gek te schrapen. Totdat ik der ga rossen, of me been er tegen haar been aan leg dan stopt ze. Bij haar is het meer om aandacht. Maar bij haar was het niet alleen schrapen, het was ook stijgeren en bokken waardoor ze uitgleed. Gelukkig is ze al een stuk rustiger en schraapt ze alleen nog. Helaas is ze nu kreupel en mag deze hittepetit 4 weken der stal niet uit. Word een gekkenhuis!

sweetyash17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:03

Klijntjuh schreef:
Mijn paardje schraapt met haar hoeven als ze vast staat (of stilstaat)
En niet een beetje ook! Ze blijft maar doorgaan, beide voorbenen, tot je echt even boos op haar word!

Ze is een jong paardje, en daardoor snel verveeld.. maar het is al na 2 tellen!

Wat kan ik doen met dit gedrag? Hoe kan ik het haar zo vriendelijk mogelijk afleren?

iemand tips? dit heb ik dus ook met 1 van me shetjes, tijdens het eten altijd tilt ze haar linkerbeen op en dan gaan ze schrapen of tilt ze het op en doet ze het op en neer enig idee waarom ze dit doet??

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:22

sweetyash17 schreef:
Klijntjuh schreef:
Mijn paardje schraapt met haar hoeven als ze vast staat (of stilstaat)
En niet een beetje ook! Ze blijft maar doorgaan, beide voorbenen, tot je echt even boos op haar word!

Ze is een jong paardje, en daardoor snel verveeld.. maar het is al na 2 tellen!

Wat kan ik doen met dit gedrag? Hoe kan ik het haar zo vriendelijk mogelijk afleren?

iemand tips? dit heb ik dus ook met 1 van me shetjes, tijdens het eten altijd tilt ze haar linkerbeen op en dan gaan ze schrapen of tilt ze het op en doet ze het op en neer enig idee waarom ze dit doet??

Ik heb dit gehad/dit heb ik nog steeds met mijn verzorg paard! Een drama dat ze is, maar toch een schat eerste klas! Maar naast schapen, stijgert en bokt ze ook. Zodra ik ga rossen met een roskam is alles over. Zelf ga je niet de hele tijd rossen dus tillen we haar been op.(voorbeen) Maar werkt maar 2 tellen. Een tik helpt ook niet. Omdat we letterlijk alles geprobeerd hadden zijn we tot een pijnlijke gesluit gekomen: De zweep. Wij raken haar daar tevens niet mee aan! Wij houden die zweep voor haar hoofd en daar schrikt ze van. Dan blijft ze staan. Ze weet dat een zweep pijn doet (heeft ze een trauma van, we weten niet hoe dat is gebeurt zodra we met longeren de zweep op pakken is ze weg.) Dus wij houden die zweep voor der en ze is gestopt. De hele dag :+ Nu is ze onder tussen 5 jaar en ze is wel stukken rustiger geworden. Nu is ze kreupel dus we zullen weer van voor beginnen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:36

Negatieve aandacht is ook aandacht... Ik lees hier dat veel mensen hetzelfde probleem hebben en dat het stopt als ze boos worden, het paard een tik geven, er iets heen gooien, ... Dát maakt niet dat ze ophouden, het feit dat ze aandacht krijgen maakt dat ze ophouden. En eigenlijk los je het probleem dus niet op.

Je kan verschillende dingen doen.
Een stukje negeren is toch een goede optie in combinatie met belonen als ze het niet doet. Zo kan je het gedrag dat je wil hebben gaan uitbreiden. Ik heb het zelf zo gedaan met mijn toen jaarling die constant heen en weer liep als ze vast stond tussen 2 touwen. Ik moet zeggen dat ik wel met clickertraining werk en dan dus ook op afstand kan belonen, omdat ze weet dat de beloning volgt en ze eigenlijk dus ook haar aandacht krijgt. Voordat er van ergens commentaar komt over schooierig worden i.v.m. voedsel: leer je paard respectvol omgaan met voer, geen probleem. Voer komt na de 'bridge', geen discussie mogelijk. Schrapen heeft ze ook gedaan, daar heb ik gewoon een truucje van gemaakt welke ik uitgebouwd heb naar jambette. Ok, toen stond ze af en toe met haar been in de lucht, maar ik kan je zeggen: veel minder lawaaierig en beter voor de hoeven. ;) Uiteindelijk deed ze dat later ook nog maar alleen op commando en zijn we het probleem niet meer tegengekomen.

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:01

Compleet negeren.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:30

Negeren zou ik absoluut niet doen. Ik heb namelijk hetzelfde probleem en weet uit ervaring dat negeren niet helpt. Na 10 minuten staat de voorhand van mijn pony een halve meter dieper in de grond... Geeft in de zomer ook een ontzettende stofboel.

Wat ik doe, is de aandacht van mijn pony afleiden. Dat tackelen is een optie, maar ik deed het volgende:
Als ik zijn rechterkant aan het borstelen was met mijn rechterhand, hield ik mijn linker wijsvinger klaar. Van zodra hij begon te schrapen, porde ik (heel plots en vrij hard) met mijn linker wijsvinger in zijn buik terwijl ik met mijn rechterhand rustig bleef verder borstelen. Na een aantal keren hield hij er echt wel mee op...
Ik moet bij mijn pony dus doen alsof ik hem negeer (dus niet naar hem kijken en gewoon zingend verder borstelen alsof er niets aan de hand is) maar toch onverwacht zijn aandacht wegtrekken van dat schrapen.

Bij mijn hond is het net zo, ze kan erg gefixeerd zijn op andere honden en dan kan ze ook weleens beginnen grommen en blaffen, maar als ik haar vóór dat moment roep en een commando geef, vergeet ze die andere hond volledig en denkt ze ook niet meer aan blaffen of poging tot uithalen.
Je moet er dus gewoon voor zorgen dat ze niet meer denken aan hetgeen ze van plan waren te doen.
Dat "tackelen" heeft net hetzelfde effect dus is ook een prima oplossing.

Sonar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:44

gewoon negeren!! en belonen als ze het niet doet!!!

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:37

mijn paard doet het ook, ben paar x goed boos geworden maar dat helpt niet. dus negeren en je inhouden is het beste.
want je kan er heel boos en chag om worden :o ( ik teminste wel.)

alies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:49

Ik denk dat het tackelen o.i.d. een goede oplossing is ja! Er wordt hier geroepen dat negatieve aandacht ook aandacht is, en dat klopt. Maar: als je merkt dat je paard op die manier MINDER gaat schrapen of uiteindelijk het helemaal niet meer doet, werkt het blijkbaar toch als straf. Namelijk als hij die negatieve aandacht leuk zou vinden zou hij het wel blijven doen. Dus ik denk toch dat het tackelen of goed aanpakken een goede oplossing is. En inderdaad, bij negeren blijven paarden het soms juist doen... Verschilt misschien ook per paard!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:53

Negatieve aandacht is ook aandacht lees ik hier. En dat klopt ook wel.

Maar ga jij zo'n beest maar eens negeren.

Overigens los ik het heel simpel op. Ga er naast staan met een zweep en iedere keer dat ze hun been optillen om te gaan schrapen een tik tegen het betreffende been met een HÉE! Uiteindelijk is zo nu en dan een keer een Hé voldoende. Ze leren snel genoeg. Hier doet er geen een het meer, eentje alleen nog af en toe.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:55

Mijn pony deed het ook extreem. straf geven had geen nut want inderdaad, straf = aandacht en het doel van het schrapen is aandacht. ik gebruikte een lieve stem als ik weg liep/naar haar toe liep en zelfs als ik in de zadelkamer was(zodat ze mij dus kon blijven horen), de afstanden ging ik steeds vergroten en de tijd van wegblijven steeds verlengen. zodra ze ging schrapen hield ik mijn mond, draaide van haar af en negeerde haar dus compleet. nu is het gedrag voor 98% over, ze doet het nog wel eens, maar dan staat ze meestal echt al een tijdje op mij te wachten en dan laat ze me al schrapend en hinnikend weten dat ik haar niet moet vergeten, maar het is niet problematisch meer. Straf geven heb ik jarenlang geprobeerd tot ik ook radeloos werd, vooral toen ze van haar ijzers afging moest er echt een oplossing komen ivm hoeven. Die oplossing heb ik nu gevonden door het negeren en belonen als ze braaf is. dus enkel aandacht als ze dat verdiend. ook hebben wij op de poetsplaats binnen een rubber mat, dan schrapen ze de hoeven niet kapot, is dat een idee?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:59

Straffen jullie dan wel op de juiste manier op het goede moment vraag ik me af?

Altijd maar negeren is voor sommige paarden teken dat het goedgekeurd wordt en die zullen er dan ook echt niet mee stoppen. Genoegen nemen zou ik iig nooit doen, dus dan maar straffen.

Toch? :D

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:11

Ik kocht een paard van 8 jaar, hij deed dat ook al 8 jaar (zelfs bij de koop hebben ze het vermeld) en heb het er inmiddels voor 95% uit, binnen 6 weken tijd.
Eerst deed ik het op mijn stem steeds maar "uh foei" dingen, tot ik me realiseerde dat dit bij honden ook niet zo werkt als ze tegen je opspringen en of blaffen. wat werkt is negeren!

Wat bij mij werkte met mijn paard is dus ook negeren negeren negeren en ook niet eens die kant op kijken, maar soms zelfs doelbewust omdraaien en andere kant oplopen en stug doen of je het niet hoort.

Wij zijn eraf, zijn hoeven zijn veilig en het irritante geschraap is over.

Succes

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:13

Of beloon je op de verkeerde manier. ;)

Als ze het om aandacht doen, is negeren geen teken dat het goedgekeurd wordt. Integendeel, ze krijgen niets als ze ongewenst gedrag vertonen. Belangrijk is dan wel dat ze aandacht krijgen op het moment dat het wél goed gaat en ze 'juist' gedrag vertonen.

Probleem bij negeren is dat mensen vaak niet genoeg geduld hebben en al vlug zeggen dat het niet (goed) werkt. Mijn paard brak 'vroeger' de poetsplaats af als ze tussen twee touwen stond. Ze ging omhoog, omlaag, vooruit, ter plaatste bokken, ... Als ik erbij was, geen probleem. Draaide ik mijn rug, begon het gedonder. Ik kon een brul of tik geven, dan was het 1 min. klaar. Tot ik mijn rug weer draaide.

Dus ging ik buiten haar gezichtsveld staan, aan het geluid hoorde ik of ze stil was of niet. Ik werk met clickertraining, dus dat kende ze al en als ze stil was-stond, *klik* en ging ik haar belonen. Ik ben er telkens een tijdje zoet mee geweest en zoiets is niet op één dag opgelost... Maar uiteindelijk kan ze nu een poosje netjes alleen blijven zonder de tent af te breken.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:18

Mijn pony doet het ook en het is heel moeilijk om te negeren als je aan hun hoeven denkt.

Maar het enigste wat ze willen is aandacht, dus op dit moment
is negatieve aandacht ook een beloning. Dus negeren is wel het beste,
en haar gewoon niet te lang vast laten staan zonder te poesten.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:45

negeren was voor mij ook wel ietsie makkelijker aangezien ik hem vanwege wat problemen tijdelijk voor op ijzers heb staan....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:02

Negeren van ongewenst gedrag geeft voor het paard geen duidelijkheid over wat WEL gewenst gedrag is, net als bestraffen het paard ook niet duidelijk maakt wat er WEL gewenst is.
Je kunt je paard gewoon verzoeken om 4 benen aan de grond te houden en op het moment dat ze dat doen dit gedrag dus te belonen. Is toch niet heel ingewikkeld?
Bij jonge paarden moet je gewenst gedrag soms in kleine stapjes opbouwen, dus niet te lang vastzetten als daar het ongewenste gedrag bij ontstaat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:52

Vie: Ik zeg ook niet in alle gevallen. :D
Al is het met afstraffen sneller over, maar dat is mijn ervaring. :j

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:59

Ik herken dit ook, het is zo irritant. Als ik me al omdraai dan gaat ze met haar hoef schrappen. Als ik haar aan het afspuiten ben na het rijden en ze doet het weer dan maak ik haar hals nat met de spuit (als het niet te koud is) en dan stopt ze ook, of ik spuit water tegen haar hoef dan ook. Maar je spuit je paard natuurlijk niet altijd af :+
negeren helpt ook niet, en tegen haar been aantikken ook niet. Als ik haar naam roep dan kijkt ze op en dan stopt ze 2 minuten en gaat daarna weer verder. Maarja, zo is ze nou eenmaal, ik zeg er meestal wel wat van maar stoppen doet ze toch niet..