Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoviBan schreef:Leuk dat je dit gaat doen.
Echter, zoals jij je onderzoek hebt opgezet, kun je het geen onderzoek naar bitloos rijden noemen.
Je vergelijkt namelijk allerlei soorten bitten met één soort bitloze optoming. Dat zegt nog niets over de andere bitloze systemen en ook niet zo heel veel over bitloos rijden an sich. Het is dus meer een onderzoek naar het kruislings systeem en ook niet veel meer dan dat.
Verder vind ik, als je een goed beeld wilt krijgen, dat je moet kiezen voor ruiters die al bitloos rijden met hun paard. Dus geen ruiters die heel onwennig en onzeker en met de verkeerde intentie zonder bit aan de gang gaan.
ikke schreef:Maar als je nu helemaal geen probleem hebt met rijden?
Ik wil best weleens kijken wat mijn paard doet op zo'n Dr Cook, maar verwacht geen spectaculaire veranderingen.
Voorwaarde is wel dat mijn lesgeefmens erbij is.........
Ran schreef:mmm, zou eerst nog een goed nadenken over de opzet van het onderzoek. De onderzoeker lijkt mij totaal niet objectief, maar heeft bij voorbaat al zelf een voorkeur voor (haar eigen) bitloze hoofdstel en zoekt bovendien paarden die slecht reageren op een bit, natuurlijk zullen die vervolgens beter lopen zonder bit. Aan de andere kant zullen er ook paarden zijn die in eerste instantie minder goed reageren op je hulpen als ze niet gewend zijn om bitloos te worden gereden, net zo goed als mijn paard mij niet zal begrijpen als ik ineens met een bit ga rijden terwijl ik dat normaal gesproken altijd op een neusriem doe, dus het is de vraag of je dit dan eerlijk kan vergelijken. Ben zelf ook een bitloze ruiter, dus vind zo'n onderoek op zich een goed idee, maar dan moet het wel goed zijn opgezet en eerlijk en objectief verlopen, anders kan je er gewoon niets mee, dat heb ik al vaker gezien bij eerdere onderzoeken naar bitloos rijden.
upendo schreef:Als ik het zo lees.. Wil ik even de vraag stellen of je er in de beoordeling rekening mee houdt dat een paard voor de eerste keer een bitloos hoofdstel omkrijgt en dan meteen een prestatie moet leveren?
Lijkt me dat het sowieso minder goed uitkomt dan een hoofdstel met bit waar het paard aan gewend is.
Puur interesse!
Elanor schreef:Ik wil best meedoen, maar ik rijd normaal al zonder bit dus kan je alleen helpen als je ook 'andersom' combinaties wilt testen.
Arabesk schreef:Ik bied me aan als precies de omgekeerde situatie; paard is alleen bitloos gewend en kent het bit niet (meer)
Ik heb twee paarden
vampiregirl schreef:Beste bokkers!
Dit is dus een uitgelezen proefje voor paarden die moeilijk te rijden zijn (hoofdschudden, wegrennen, bokken, steigeren, schrikken van niets, overmatig kauwen op het bit/ speekselen). Vaak worden gedragsindicaties verkeerd geïnterpreteerd en kan een bitloze optoming soelaas bieden.
Email is Sam_my_me@hotmail.com
Ran schreef:vampiregirl schreef:Beste bokkers!
Dit is dus een uitgelezen proefje voor paarden die moeilijk te rijden zijn (hoofdschudden, wegrennen, bokken, steigeren, schrikken van niets, overmatig kauwen op het bit/ speekselen). Vaak worden gedragsindicaties verkeerd geïnterpreteerd en kan een bitloze optoming soelaas bieden.
Email is Sam_my_me@hotmail.com
Ik las dit stukje ertussen, waardoor ik het idee krijg dat er paarden voor worden gezocht die problemen hebben, mogelijk agv rijden met het bit, waardoor je de resultaten van de test toch naar een bepaalde richting stuurt hiermee, dus misschien moet je dat dan ook aanpassen in je oproep als dit niet je bedoeling is. Verder gaf ik gewoon wat kritische aanmerkingen waar je misschien wat aan hebt in het maken van je onderzoeksplan. Sorry als dat verkeerd overkwam, zal verder m'n mond houden. Succes met je test.
Maroesjka schreef:Volgens mij staat er op you tube ook een test met ditzelfde onderwerp, ruiters die eerst met bit rijden en vervolgens zonder een proefje rijden en dat 2 x beoordeeld door een jury.
Volgens mij een amerikaans onderzoek, maar weet helaas niet meer waar het precies te is
annebe schreef:Ja vind ik ook, of zelfs nog iets specifieker. (+ in B-dressuurproef bijvoorbeeld, voor renpaarden ligt het misschien weer heel anders )Je onderzoek zou dus geen onderzoek naar bitloos rijden moeten heten, maar naar dr Cook kaakgekruisd.
Dit is ook mijn ervaring. Met een halster er twee touwtjes rijd ik dan weer bijna net zoals met bit. Het zou zonde zijn om alle bitloze hoofdstellen als "minder fijn" te beoordelen terwijl dit specifiek op de kaakgekruiste slaat. Dit is mijn persoonlijke ervaring, ik zou het leuk vinden om verrast te worden door andere uitkomsten uit een goed opgezet onderzoek!Citaat:Zelf testen wij ook al jaren met diverse bitloze hoofdstellen en drukmetingen. Daarbij komt de kaakgekruisd vaak al het minst prettig naar boven omdat de release erg slecht is.