!!Onderzoek naar BITLOOS rijden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Re: !!Onderzoek naar BITLOOS rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:06

Ik wil ook wel deelnemen aan het onderzoek.
Heb 2 paarden die nooit bitloos gereden zijn, maar ze zijn er wel geschikt voor denk ik.

Ze staan in de Achterhoek (winterswijk).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:17

Ik heb wel wat twijfels bij de eerlijkheid van het onderzoek (zoals Gypsy) ook aangeeft, maar ik wil wel mij en mijn verzorgpaard aanbieden als 'testobject' (als de eigenaresse toestemming geeft, maar ik neem aan van wel). Ik rijd normaal met trens, maar ook heel af en toe met een kingekruist bitloos hoofdstel of touwhalster. Hij is dus al wel een beetje bekend met bitloos, maar in het algemeen rijden we met bit.
Hij staat in Twente.

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:50

Naskapower schreef:
ik zal op de hyves van onze stal even een link van je plaatsen. Mischien willen er wel meer mensen meedoen.

Ik sta op dezelfde stal, ik wil ook wel meedoen :3

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 12:49

JoviBan schreef:
Leuk dat je dit gaat doen.
Echter, zoals jij je onderzoek hebt opgezet, kun je het geen onderzoek naar bitloos rijden noemen.
Je vergelijkt namelijk allerlei soorten bitten met één soort bitloze optoming. Dat zegt nog niets over de andere bitloze systemen en ook niet zo heel veel over bitloos rijden an sich. Het is dus meer een onderzoek naar het kruislings systeem en ook niet veel meer dan dat.

Verder vind ik, als je een goed beeld wilt krijgen, dat je moet kiezen voor ruiters die al bitloos rijden met hun paard. Dus geen ruiters die heel onwennig en onzeker en met de verkeerde intentie zonder bit aan de gang gaan.

Het is ook geen geheel onderzoek naar bitloos rijden; alleen maar een onderdeel ervan. Mocht het onderzoek tot zover een succes worden, dan wordt het waarschijnlijk voortgezet door andere studenten. Als je geinteresseerd bent kan ik het gehele onderzoeksplan toesturen; het is goedgekeurd door gekwalificeerde mensen, dus ik neem aan dat het onderzoek dan genoeg onderbouwd is :)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:25

Ik wil ook wel deelnemen aan dit project met mijn pony! Staat aan de zeumerseweg in Voorthuizen dus mooi dichtbij.

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:12

naskapower was inderdaad degene die je had gemailt.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:05

mmm, zou eerst nog een goed nadenken over de opzet van het onderzoek. De onderzoeker lijkt mij totaal niet objectief, maar heeft bij voorbaat al zelf een voorkeur voor (haar eigen) bitloze hoofdstel en zoekt bovendien paarden die slecht reageren op een bit, natuurlijk zullen die vervolgens beter lopen zonder bit. Aan de andere kant zullen er ook paarden zijn die in eerste instantie minder goed reageren op je hulpen als ze niet gewend zijn om bitloos te worden gereden, net zo goed als mijn paard mij niet zal begrijpen als ik ineens met een bit ga rijden terwijl ik dat normaal gesproken altijd op een neusriem doe, dus het is de vraag of je dit dan eerlijk kan vergelijken. Ben zelf ook een bitloze ruiter, dus vind zo'n onderoek op zich een goed idee, maar dan moet het wel goed zijn opgezet en eerlijk en objectief verlopen, anders kan je er gewoon niets mee, dat heb ik al vaker gezien bij eerdere onderzoeken naar bitloos rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:36

Maar als je nu helemaal geen probleem hebt met rijden?
Ik wil best weleens kijken wat mijn paard doet op zo'n Dr Cook, maar verwacht geen spectaculaire veranderingen.
Voorwaarde is wel dat mijn lesgeefmens erbij is.........

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 21:40

ikke schreef:
Maar als je nu helemaal geen probleem hebt met rijden?
Ik wil best weleens kijken wat mijn paard doet op zo'n Dr Cook, maar verwacht geen spectaculaire veranderingen.
Voorwaarde is wel dat mijn lesgeefmens erbij is.........

Superleuk als je mee wil doen! Nee hoor, totaal geen probleem, mij onderzoek maakt daar verder geen onderscheid in :)

Ran schreef:
mmm, zou eerst nog een goed nadenken over de opzet van het onderzoek. De onderzoeker lijkt mij totaal niet objectief, maar heeft bij voorbaat al zelf een voorkeur voor (haar eigen) bitloze hoofdstel en zoekt bovendien paarden die slecht reageren op een bit, natuurlijk zullen die vervolgens beter lopen zonder bit. Aan de andere kant zullen er ook paarden zijn die in eerste instantie minder goed reageren op je hulpen als ze niet gewend zijn om bitloos te worden gereden, net zo goed als mijn paard mij niet zal begrijpen als ik ineens met een bit ga rijden terwijl ik dat normaal gesproken altijd op een neusriem doe, dus het is de vraag of je dit dan eerlijk kan vergelijken. Ben zelf ook een bitloze ruiter, dus vind zo'n onderoek op zich een goed idee, maar dan moet het wel goed zijn opgezet en eerlijk en objectief verlopen, anders kan je er gewoon niets mee, dat heb ik al vaker gezien bij eerdere onderzoeken naar bitloos rijden.

Het onderzoek is WEL objectief, als je goed had gelezen dan had je gezien dat ik niet selecteer op 'probleem' paarden, maar graag dit onderzoek wil uitvoeren bij alle paarden. Het is alleen (zoals met ieder onderzoek) dat er keuzes gemaakt moeten worden; het is niet mogelijk om het onderzoek uit te voeren met een sidepul, en een bosal, en een FRA hoofdstel, en een touwhalster enzovoort. Dit is een punt voor discussie, obviously. Maar het is ook geen officieel onderzoek dat gepubliceerd gaat worden, het is voor mijn scriptie. Mocht dit onderdeel van het totale onderzoek leuke resultaten hebben; dan zetten andere studenten het onderzoek voort.

Ik zou het fijn vinden als eventuele opmerken op dit onderzoek even in een prive-berichtje gezet worden; Ik vind je bericht een beetje afkrakend/ aanvallend. Je hoeft niet mee te doen als je het niets vindt :) Eigen keuze, ik ben alleen op zoek naar vrijwilligers.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:46

Ik wil best meedoen, maar ik rijd normaal al zonder bit dus kan je alleen helpen als je ook 'andersom' combinaties wilt testen. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:52

upendo schreef:
Als ik het zo lees.. Wil ik even de vraag stellen of je er in de beoordeling rekening mee houdt dat een paard voor de eerste keer een bitloos hoofdstel omkrijgt en dan meteen een prestatie moet leveren? :)
Lijkt me dat het sowieso minder goed uitkomt dan een hoofdstel met bit waar het paard aan gewend is. :)

Puur interesse! :)

Ik bied me aan als precies de omgekeerde situatie; paard is alleen bitloos gewend :j en kent het bit niet (meer)

Ik heb twee paarden :j

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 21:56

Elanor schreef:
Ik wil best meedoen, maar ik rijd normaal al zonder bit dus kan je alleen helpen als je ook 'andersom' combinaties wilt testen. :)

Arabesk schreef:
Ik bied me aan als precies de omgekeerde situatie; paard is alleen bitloos gewend en kent het bit niet (meer)
Ik heb twee paarden

Superleuk dat jullie geinteresseerd zijn! Laat mij even navragen aan mijn supervisor! Ik stuur jullie even een PB als ik meer weet. :)

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:24

vampiregirl schreef:
Beste bokkers!

Dit is dus een uitgelezen proefje voor paarden die moeilijk te rijden zijn (hoofdschudden, wegrennen, bokken, steigeren, schrikken van niets, overmatig kauwen op het bit/ speekselen). Vaak worden gedragsindicaties verkeerd geïnterpreteerd en kan een bitloze optoming soelaas bieden.

Email is Sam_my_me@hotmail.com

Ik las dit stukje ertussen, waardoor ik het idee krijg dat er paarden voor worden gezocht die problemen hebben, mogelijk agv rijden met het bit, waardoor je de resultaten van de test toch naar een bepaalde richting stuurt hiermee, dus misschien moet je dat dan ook aanpassen in je oproep als dit niet je bedoeling is. Verder gaf ik gewoon wat kritische aanmerkingen waar je misschien wat aan hebt in het maken van je onderzoeksplan. Sorry als dat verkeerd overkwam, zal verder m'n mond houden. Succes met je test.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:48

Ran schreef:
vampiregirl schreef:
Beste bokkers!

Dit is dus een uitgelezen proefje voor paarden die moeilijk te rijden zijn (hoofdschudden, wegrennen, bokken, steigeren, schrikken van niets, overmatig kauwen op het bit/ speekselen). Vaak worden gedragsindicaties verkeerd geïnterpreteerd en kan een bitloze optoming soelaas bieden.

Email is Sam_my_me@hotmail.com

Ik las dit stukje ertussen, waardoor ik het idee krijg dat er paarden voor worden gezocht die problemen hebben, mogelijk agv rijden met het bit, waardoor je de resultaten van de test toch naar een bepaalde richting stuurt hiermee, dus misschien moet je dat dan ook aanpassen in je oproep als dit niet je bedoeling is. Verder gaf ik gewoon wat kritische aanmerkingen waar je misschien wat aan hebt in het maken van je onderzoeksplan. Sorry als dat verkeerd overkwam, zal verder m'n mond houden. Succes met je test.

Dank je wel :) Het woordje 'ook' had daar nog tussen moeten staan; stijlfoutje!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:15

Volgens mij staat er op you tube ook een test met ditzelfde onderwerp, ruiters die eerst met bit rijden en vervolgens zonder een proefje rijden en dat 2 x beoordeeld door een jury.
Volgens mij een amerikaans onderzoek, maar weet helaas niet meer waar het precies te is :o

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:11

Iedereen die hier gereageerd heeft; Superleuk dat jullie zo veel interesse hebben in mijn onderzoekje! :j Ik ben momenteel een planning aan het maken, en ik hoop vrijdag een rondmailing te doen om te kijken of ik iedereen helemaal kan inplannen ! Nogmaals; bedankt allemaal!! En jullie horen snel wat!! *D *\o/* _/-\o_

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:21

Leuk!
Kan wel niet helpen maar ben benieuwd naar de resultaten :D

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:21

Maroesjka schreef:
Volgens mij staat er op you tube ook een test met ditzelfde onderwerp, ruiters die eerst met bit rijden en vervolgens zonder een proefje rijden en dat 2 x beoordeeld door een jury.
Volgens mij een amerikaans onderzoek, maar weet helaas niet meer waar het precies te is :o

Ik wel, kijk en lach je een breuk.

Met bit:

Zonder bit:

Mooi voorbeeld hoe je met een zogenaamd onderzoek alles kunt bewijzen wat je maar wilt.
Geen kritiek op de TS. Ik hoop juist dat jij wèl een goed onderzoek gaat doen. Dit kan misschien een voorbeeld zijn hoe je je onderzoek NIET wilt doen. (zorg dat je objectief meetbare waarden verkrijgt, dus als een ander dit onderzoek gaat doen moet die op dezelfde resultaten uitkomen)
Succes!

Edit 1: nog leuk om te vermelden dat dit onderzoek gedaan is door Dr. Cook die deze bitloze hoofdstellen produceert. ;)

Edit 2: Ik ben niet tegen het bit, ik ben niet tegen bitloos, ik ben tegen slechte onderzoeken. :j

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 15:27

Haha, het klopt dat je met een onderzoek alles kunt bewijzen wat je maar wilt ;) Maar ik ben NIET biased betreffende het cross under bitless bridle, dat is een voordeel. Kort gezegd ga ik de ruiters die zich als vrijwilliger ter beschikking hebben gesteld vragen om een B proefje te rijden zoals ze dat normaal zouden doen, dan wisselen van hoofdstel en even de tijd voor paard en ruiter om eraan te wennen, en dan precies dezelfde oefening nog een keer. Ik ga daarin kijken naar de lichamelijke gedragingen van de paarden en dat wordt gescoord :) En ik ga totaal mee in het feit dat je objectief en subjectief kan kijken naar dat soort dingen. Zelf rij ik vooral met een bitje dus ik ben niet echt bevooroordeeld over bitloos, of niet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:35

Je onderzoek zou dus geen onderzoek naar bitloos rijden moeten heten, maar naar dr Cook kaakgekruisd.
Zelf testen wij ook al jaren met diverse bitloze hoofdstellen en drukmetingen. Daarbij komt de kaakgekruisd vaak al het minst prettig naar boven omdat de release erg slecht is.
Ook is bij verschillende kaakgekruisde hoofdstellen de druk niet altijd prettig verdeeld, zeker niet als er met constante druk (dus geen aanleuning') gereden word.

Maar goed, hoe meer onderzoeken hoe beter!! :Y)
En het is vaak de ruiter die om moet scholen, niet het paard.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:44

ik wil wel een stalgenootje vragen? Die rijdt met haat welsch cob zowel met bit als bitloos.. Ook kaakgekruist.. Is wel in zuidlimburg :p

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:46

annebe schreef:
Je onderzoek zou dus geen onderzoek naar bitloos rijden moeten heten, maar naar dr Cook kaakgekruisd.
Ja vind ik ook, of zelfs nog iets specifieker. (+ in B-dressuurproef bijvoorbeeld, voor renpaarden ligt het misschien weer heel anders )

Citaat:
Zelf testen wij ook al jaren met diverse bitloze hoofdstellen en drukmetingen. Daarbij komt de kaakgekruisd vaak al het minst prettig naar boven omdat de release erg slecht is.
Dit is ook mijn ervaring. Met een halster er twee touwtjes rijd ik dan weer bijna net zoals met bit. Het zou zonde zijn om alle bitloze hoofdstellen als "minder fijn" te beoordelen terwijl dit specifiek op de kaakgekruiste slaat. Dit is mijn persoonlijke ervaring, ik zou het leuk vinden om verrast te worden door andere uitkomsten uit een goed opgezet onderzoek!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:49

Ik kan onze paarden en pony's evt. rijden met en zonder bit. Heb er 1 die gewent is op een halster gereden te worden. De rest is uitsluitend met bit getraind. Heb 4 pony's (waarvan ik er bij 1 wel heel nieuwsgierig ben hoe die reageert) en 4 paarden.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:50

Ik denk dat TS zich echt wel bewust is van wat hier wordt opgemerkt met betrekking tot de reikwijdte van haar onderzoek. De titel van dit topic is wat breder dan de specifiek afgebakende onderzoeksvraag, maar dat is ook niet zo gek toch? :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:52

Nee, geeft niets. Maar ik hoop een beetje te kunnen helpen (vooraf, want achteraf weten we het allemaal beter ;) ). Ik ben namelijk ook benieuwd naar de uitkomst, maar vind het heel belangrijk hoe er onderzocht wordt.