moeilijk paard en waarschijnlijk zomerexceem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:18

Het gaat om deze dame:
Afbeelding

amyz

Re: moeilijk paard en waarschijnlijk zomerexceem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:56

Tsja... Dan had je misschien óf erg veel mazzel met het karakter van je Fries, óf je hebt met deze dame net een erg lastige getroffen.. Either way, zou idd zorgen voor hulp want dit is ook geen doen natuurlijk.. Niet fijn als je je paard nauwelijks kunt benaderen :n

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:38

Is ze wel een Fries of een kruising tussen ? Zit er welsh-bloed in ?
Ik zie zo al een aantal punten waar duidelijk problemen uit voort kunnen komen en dan denk ik aan onzekerheid en pijn vanuit een tekortkoming...dan willen ze met bijten en schoppen de druk bij zichzelf weghouden...dus eigenlijk bijten en schoppen om zelf niet gebeten en geschopt te worden...dus eigenlijk een manier van zelfbeschermen !
Kun je een filmpje van haar maken dat ze in beweging is ,liefst links en rechtsom ?
Ik heb ook veel arabo-friezen gedaan met soortgelijke overeenkomsten, die hadden de snelheid in denken van de arabier, maar konden deze snelheid lichamelijk niet evenaren, met als gevolg ALTIJD SPIERPIJN, DEZEN WILDEN NIET AANGERAAKT WORDEN....!
Deze zit ook letterlijk niet lekker in haar vel, ze is wel alert maar straalt tegelijk wat norsheid uit...eigenlijk vind ik het helemaal géén Friesje.....
Vooral die aangetrokken halsspier ....zodra ze haar hoofd opzij trekt ervaart zij pijn en snapt dan zelf niet wat er aan de hand is...als jij er dan bij staat geeft ze jouw de schuld van wat ze voelt...dan denkt ze dat jij haar op dat moment bijt...zo denkt/reageerd een paard...
dus iedere keer met het inbuigen/omtrekken zal ze boos worden...vanuit een pijn-prikkel !

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:35

Lady is geen fries. Mijn andere paad is een fries. Zij is een kwpn er

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:13

haha, vond het al heel vreemd...maar soms worden knollen voor citroenen verkocht...leesfout van mijn kant dus...sorry !

Wat willen jullie met dit paard gaan doen....rijden (dress.spr.of western),mennen...?

Het is een jong paard , die nu nog op zijn plek gezet MOET worden...is tot zijn 6e jaar en dan blijft het vaak zoals het zich heeft gevormd...
Zowel lichamelijk als psychisch worden gecontroleerd !

Waar woon je (via pb ), mag ik ook weten wat er met jouw is ?
Welke ervaringen heeft jouw vriend met paarden ?
Heb je een bak bij huis met een omheining ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:15

kjoetie schreef:
iemand laten komen die er verstand van heeft en die bekijkt hoe jullie met t paard omgaan, die daar hulp bij kan bieden. Vanachter een pc is er onmogelijk iets over te zeggen, kan een medisch of een omgangsprobleem zijn en dan moet iemand jullie leren er beter mee om te gaan. "Eens flink aanpakken" zonder goede analyse van wat er met t paard aan de hand is heeft totaal geen nut en kan je met een beetje pech van de regen in de drup helpen.

ik kende ook zo'n paard, gigantisch vals.. bleek zenuwaandoening te hebben en daardoor vreselijke pijnen.... is ingeslapen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 15:27

Hoi, ik ben spastisch aan mijn rechterbeen en arm waardoor ik een beetje waggel en niet snel of ver kan lopen of lang kan staan. Verder heb ik thuis niet echt een bak maar wel een soort van bak op gras een vierkant met wit lint zeg maar. Het is geen zand. Ik wil er eigenlijk verder niet op gana rijden omdat ik het niet zie zitten. Maar het is echt een spring paardje. Dat kan ze al echt super goed. ( Springt namelijk vaak over slootjes of bedrading) Ik zou al blij zijn als ik haar gewoon iedere week een keer uit het land kon halen om haar te poetsen. Dat ze een gezelschapspaardje is voor mijn andere paard. Of dat we iemand kunnen gaan zoeken die haar wil gaan rijden als verzorgpaard. Maar dat kan nu echt niet daar is ze te gevaarlijk voor. Mijn vriend heeft verder niet echt veel ervaring met paarden.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:07

ik hoop niet dat ze ingeslapen moet worden

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:09

Nee joh, dat paard moet gewoon opgevoed worden. Inslapen is wel erg drastisch.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:35

ja gelukkig er is nog hoop haha

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:24

Inslapen is wel heel drastisch hoor... Ze moet gewoon eens weten wat ze wel en niet mag. Maar als ik je verhaal zo lees denk ik alleen dat dit voor jullie een heel moeilijk op te lossen probleem blijft. Jij kan niet makkelijk uit de voeten en je vriend heeft niet echt ervaring met paarden. Dan is zo'n lastige merrie nog veel moeilijker in het gareel te krijgen. Ik denk dat je hele goede begeleiding moet zoeken of haar een periode ergens anders stallen bij iemand die weet hoe je dit soort problemen het hoofd biedt. Een andere optie is haar verkopen maar dat zal ook niet eenvoudig zijn als ze zich zo gedraagt

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:07

appiesjappie schreef:
Ze is al altijd al zo geweest. Altijd vervelend, bijtenen trappen.

Dan denk ik ten eerste.. waarom heb je haar gekocht?? Óf bij het zelf fokken niet direct opgevoed..

Ze is jong, kan nog veel leren.. Breng haar een maandje weg naar een prof, die red zich er wel mee en voelt ook wel snel of er bv iets medisch aan de hand is. Kost even wat, maar nu kun je ook niks, je blijft zo maar door modderen..

En.. verkoop d'r.. Als je al zoveel hebt mee gemaakt vertrouw je het toch nooit meer voor 100%. Deze weg, ik bedoel je brengt d'r niet naar de slager, je geeft haar een eerlijke kans. Koop een andere en dan niet weer eentje die vervelend is, bijt en trapt...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:19

Hoe is het dier voorheen en nu gestald?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:24

Smurffies vraag kwam ook gelijk in mij op.

Je praat telkens over dat ze in de stal zo doet enz. Maar hoe veel en vaak komt ze buiten in de weide of paddock. Staat ze alleen of met meerdere paarden enz?

Ik denk niet dat jullie zelf in staat zijn om zo'n paard her op te voeden. Hiervoor moet je echt sterk in je schoenen staan en weten wat je doet.

De enigste optie lijkt mij: een trainer zoeken die dit tegen betaling wil doen of iemand zoeken die haar wil kopen hoe moeilijk ze ook is.
Kan je haar tijdelijk naar iemand doen met veel paardenverstand die haar goed op kan voeden?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 17:40

Elan_GV schreef:
appiesjappie schreef:
Ze is al altijd al zo geweest. Altijd vervelend, bijtenen trappen.

Dan denk ik ten eerste.. waarom heb je haar gekocht?? Óf bij het zelf fokken niet direct opgevoed..

Ze is jong, kan nog veel leren.. Breng haar een maandje weg naar een prof, die red zich er wel mee en voelt ook wel snel of er bv iets medisch aan de hand is. Kost even wat, maar nu kun je ook niks, je blijft zo maar door modderen..

En.. verkoop d'r.. Als je al zoveel hebt mee gemaakt vertrouw je het toch nooit meer voor 100%. Deze weg, ik bedoel je brengt d'r niet naar de slager, je geeft haar een eerlijke kans. Koop een andere en dan niet weer eentje die vervelend is, bijt en trapt...

ze is zelf gefokt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 17:41

smurffie schreef:
Hoe is het dier voorheen en nu gestald?

ze staat altijd buiten maar de stal staat altijd open dus ze kan altijd naar binnen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 17:42

we willen haar wel verkopen maar weten niet of iemand haar wil kopen en we zijn bang dat ze misschien bij een handelaar ofslager eindigd

MarliesV schreef:
Smurffies vraag kwam ook gelijk in mij op.

Je praat telkens over dat ze in de stal zo doet enz. Maar hoe veel en vaak komt ze buiten in de weide of paddock. Staat ze alleen of met meerdere paarden enz?

Ik denk niet dat jullie zelf in staat zijn om zo'n paard her op te voeden. Hiervoor moet je echt sterk in je schoenen staan en weten wat je doet.

De enigste optie lijkt mij: een trainer zoeken die dit tegen betaling wil doen of iemand zoeken die haar wil kopen hoe moeilijk ze ook is.
Kan je haar tijdelijk naar iemand doen met veel paardenverstand die haar goed op kan voeden?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:31

Als je haar wilt verkopen is het inderdaad heel verstandig om haar eerst naar iemand met ervaring met lastige paarden te brengen. Daar zijn natuurlijk wel kosten aan verbonden maar je geeft haar daardoor wel een betere kans op een fijne toekomst..Heel veel succes en wijsheid...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 09:53

dankjewel

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 02:58

Als pijn is uitgesloten dan zou ik gewoon iemand zoeken die jullie kan helpen bij het opvoeden van jullie paard.
Mijn merrie was ook zo vroeger geen verstand van jonge paarden en dus mijn schuld.
Je wilt niet weten hoeveel keer ik haar in gedachten al verkocht had.
We hebben hulp gezocht en ik heb haar zelf met deze hulp ook ingereden.
Nu heb ik het meest fantastische paard van de wereld, al die dingen zijn verdwenen hoewel ze behoorlijk dominant blijft heb ik het onder controle doordat ik geleerd heb consequent te zijn.
Ik wens je veel succes bij je beslissing, maar stiekum hoop ik dat je voor dit paard gaat want echt als je met haar leert omgaan heb je straks het beste paard dat je je had kunnen wensen :j .

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:56

Tussen willen en kunnen...
Soms is nietsdoen voor paarden een straf...moeten ze werken om gezond te blijven...
Jij dacht een grasmaaier en vriendje voor je paard te krijgen maar dat pakt met deze mogelijke springer toch wat anders uit...
KUN JE HAAR NIET RUILEN MET IEMAND, DIE EEN UITDAGING ZOEKT EN ER TIJD EN KENNIS AAN WIL GEVEN ?
HEBBEN JULLIE AL EEN BESLISSING GENOMEN ?
Hoe gaat het totnogtoe ?
Het kwam zo op jouw pad, kon je niet vooraf weten , maar nu ???
blensink kon het zelf inrijden en heeft er veel van geleerd...zo kan het ook hoor, is het niet door jouw dan wel door een ander ...!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:59

Hoi, neem alsjeblieft contact op met John en Monya van het Balingehof in Oosterstreek, je zit voor mij te ver weg. Je hebt hulp nodig!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 20:31

hoi,
We willen haar eigenlijk verkopen maar hebben nog niet echt een idee hoe we het gaan aanpakken. Zullen er echt mensen zijn die een moeilijk paar d met zomerexceem willen hebben? Wie zou zo'n paard willen ruilen? Mijn vriend heeft haar zelf gefokt en de moeder toen verkocht

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:29

Zij zijn niet voor evt verkoop, maar voor het hertrainen van je paard :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 01:17

Jammer dat je vriend niet wil proberen het probleem eruit te halen dmv hulp ;( .
Juist doordat het eigen fok is had ik dat wel gehoopt, maar jullie hebben al een keuze gemaakt.

Ik vind het jammer omdat dit soort zogenaamde moeilijke paarden met ook medische problemen vaak van baas naar baas gaan en ze tenslotte na vele eigenaren gehad te hebben afgewezen worden.
Maar goed dat is mijn mening, hoe moeilijk en lang de weg ook zal zal totdat je een paard naar je wens hebt deze weg is het absoluut waard.
Eigenlijk vind ik ben je dat ook verplicht, je vriend heeft dit veulen immers zelf gefokt.
Erg makkelijk om het dan zo maar verder te schuiven aan de volgende.

Op deze manier ben ik ook aan mijn paard gekomen en ten opzichtte van het paard is het niet eerlijk.
Toen ik haar (met hulp) had ingereden en opgevoed had wilde de vorige eigenaar haar terug kopen :( .
Hoeveel keer hij wel niet een bod heeft gedaan, terwijl hij zelf ook hulp had kunnen zoeken.
En normaal natuurlijk nu ze een blijvend probleem heeft word er niet meer geboden 8)7 .
Nu gaat mijn paard nooit meer naar een andere eigenaar, maar ik vind het jammer dat de mens niet in staat is om aan het dier te denken waar ze aan beginnen.

Ik begrijp jou ook dat het voor jou onmogelijk is om dit paard de juiste weg te leiden en val jou ook zeker niet aan maar wil wel even zeggen dat met professionele hulp je vriend heel ver komt.
Succes met je beslissing, het is jammer dat je niet hier woont want ik had je graag geholpen evt met hulp van mijn trainer.