Is dit normaal bij het beleren van een 3 jarig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:25

ik vind het in ieder geval niet normaal en hoop dat het ook niet op veel plaatsen normaal gevonden wordt.
uitgangspunt lijkt mij werken vanuit plezier en vertrouwen, ik denk dat je dan ook het beste resultaat krijgt uiteindelijk. natuurlijk moeten er duidelijke grenzen zijn ivm veiligheid, het paard moet niet over je heen gaan lopen oid, maar alle ongewenste gedrag dmv slaan bestraffen gaat mij te ver. ik vind het niet eerlijk een paard zo te straffen als hij nog niet geleerd heeft wat er dan wel van hem verwacht wordt. belonen van wat je wel wil zien is toch minstens zo belangrijk als straffen...
en ook lang niet alle paarden willen per se dominant zijn, het gros vindt het prima als jij goeie leiding geeft om te doen wat je zegt. als het paard echt geen respect voor je heeft is het een ander verhaal, maar dat lees ik in dit voorbeeld niet, iig niet in het stukje over het longeren, weet niet of je met been optillen tijdens poetsen echt dreigen te slaan bedoelde?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:25

Ik snap je hoor Lusitana, maar ga jij dan ook bij elk paard direct ervan uit dat het niet sensibel is en zal lachen om de uitgedeelde sanctie?

Ik ben het absoluut eens dat je duidelijk moet zijn en consequent en we zijn er bij TS niet bij geweest. Maar zoals ik het lees (al kan dat in de praktijk anders zijn geweest) is dat deze stal direct de eerste keer naar het hardste middel grijpt (rubber slang die overal al klaar hangt, met volle kracht meppen op de benen) en dus niet het paard de kans geeft om op ene brul of tik te reageren. Even ervan uitgaand dat die stal dat zou doen (nogmaals, het kan in de praktijk ander zijn) zou jij dat dan ook doen? Ga jij ook bij elk paard uit van dat de "normaal" krachtige middelen als een brul of ferme tik met de hand/ zweep niet voldoen en zou jij dus ook direct naar een rubber slang grijpen? Of vol met al je kracht meppen bij het longeren?

Is er echt wat mis met de volgende aanpak:

jong paard op poetsplaats, eerste keer. Paard tilt been op of staat niet stil. Brul geven en reactie afwachten. Juiste reactie (stil staan, been neerzetten) = belonen. Fout gedrag herhalen is brul vergezeld laten gaan van ferme pijnprikkel zodat geleerd wordt dat A: Brul betekend onprettig gevoel plus B: ik moet een ander gedrag laten zien om brul + onprettige prikkel te voorkomen?

(dit is echt uit interesse hoe jij dat ziet in paardengedrag/ leercurve etc)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:26

mika11 schreef:
Lusitana:
Dat is zo, op zo'n trainingsstal gaan mensen beroepsmatig met de paarden om en moeten binnen 4 weken een paard keuringsklaar hebben. (in dit geval, na de keuring gaat het paard weer terug om onder het zadel beleerd te worden)
Maar het ziet er wel heel hard uit, als je het niet gewend bent.
Dat zal dan wel 'te zachtzinnig' zijn.

Sommige reacties lees ik nog steeds alsof de trainster te pas en te onpas het paard sloeg.
Dat was niet zo, het ging alleen verschrikkelijk hard, op de momenten dat ze sloeg.
Voornamelijk de eerste 10 minuten met longeren en op de poetsplaats een keer.

Opzich als je een paard wil straffen of corrigeren is het opzich niet eens nodig om hard te slaan, dat vindt ik persoonlijk ook niet prettig maar goed heb je de eigenaar nog gesproken je zei in je beginpost geloof ik dat ze best schrok in het begin. Heeft ze daar naar afloop nog wat over gezegd?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:28

mika11 schreef:
Lusitana:
Dat is zo, op zo'n trainingsstal gaan mensen beroepsmatig met de paarden om en moeten binnen 4 weken een paard keuringsklaar hebben. (in dit geval, na de keuring gaat het paard weer terug om onder het zadel beleerd te worden)
Maar het ziet er wel heel hard uit, als je het niet gewend bent.
Dat zal dan wel 'te zachtzinnig' zijn.

Sommige reacties lees ik nog steeds alsof de trainster te pas en te onpas het paard sloeg.
Dat was niet zo, het ging alleen verschrikkelijk hard, op de momenten dat ze sloeg.
Voornamelijk de eerste 10 minuten met longeren en op de poetsplaats een keer.

Nou dat is mijn vraag dus ook een beetje aan Lusitana. Moet het dan echt zo gruwelijk hard? Als een paard een vlieg al kan voelen, moet de onprettige prikkel dan echt zo hard zijn? Paarden onderling gaan ook niet direct gruwelijk hard er bovenop. Daar zit ook een waarschuwing aan vooraf (danwel lichaamstaal, orentaal of een trap of beet maar niet in het volle kracht gegeven)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:30

Citaat:
De eigenaresse van het 3 jarig paard vond het eerst ook wel schrikken. Maar later was ze wel blij omdat ze waarschijnlijk over een paar maanden een keurig opgevoed, gehoorzaam paard terug krijgt.

Blijkbaar is er uitleg geweest en snapt ze het.

Tigra_ schreef:
Ik zeg nergens dat ik helemaal tegen ben als je een paard een tik verkoopt helemaal niet heb die van mij ook weleens een paar tikken gegeven. Maar als je alles wil oplossen met een klap ben je verkeerd bezig. Zoiezo ben ik er tegen om op de benen te mikken maar goed dat is een ander verhaal. ?

Er is geen probleem dus er wordt ook niet opgelost met slaan! Dat is al een verkeerde gedachtengang.
Het gaat om corrigeren van ongewenst gedrag. Door een aantal keer te laten weten wat ongewenst is, zal het paard alleen nog gewenst gedrag vertonen. Dat is problemen voorkomen of in de kiem smoren.

ELK paard kan in een seconden "megagevaarlijk" zijn. Daarvoor hoeft het geen slecht karakter te hebben, alleen maar even wat gevaarlijks te doen. Het is dus belangrijk dat ze leren dat ze bepaalde dingen niet mogen doen en dat ze respect moeten hebben voor mensen ook al zijn het maar kleine wezentjes. Ze moeten die persoonlijke ruimte gunnen, niet pletten, bijten, slaan, overlopen, omvergooien etc. Heel erg basic. Dit leer je ze af door te corrigeren als ze de neiging ertoe vertonen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:31

Ik vind het belachelijk :(

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:32

Zilfstar:
Ze werkten daar niet met de stem omdat er soms meerdere paarden tegelijk worden geoefend. En dan kunnen de paarden in de war raken.
Belonen was volgens de trainster: als het paard keurig op de cirkel draaft zonder dat de trainster hoefde te corrigeren.

En nogmaals: er hingen op een paar plekken rubberen slangen, maar ik het het maar 1x gebruikt zien worden. Echt niet te pas en te onpas.
Die ene keer was toen na het longeren het paard op de wasplaats stond om afgespoeld te worden.
Paard wilde niet stilstaan, stond te piafferen, en kreeg toen een klap met de rubberen slang op de achterbenen. Het paard stond daarna wel stil de rest van de tijd.
Ik had alleen nog nooit zoiets gezien.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 30-04-11 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:34

Lusitana schreef:
De eigenaresse van het 3 jarig paard vond het eerst ook wel schrikken. Maar later was ze wel blij omdat ze waarschijnlijk over een paar maanden een keurig opgevoed, gehoorzaam paard terug krijgt.

Blijkbaar is er uitleg geweest en snapt ze het.

Oeps sorry blijkbaar toch niet goed gelezen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:35

mika11 schreef:
Zilfstar:
Ze werkten daar niet met de stem omdat er soms meerdere paarden tegelijk worden geoefend. En dan kunnen de paarden in de war raken.
Belonen was volgens de trainster: als het paard keurig op de cirkel draaft zonder dat de trainster hoefde te corrigeren.

En nogmaals: er hingen op een paar plekken rubberen slangen, maar ik het het maar 1x gebruikt zien worden. Echt niet te pas en te onpas.
Die ene keer was toen na het longeren het paard op de wasplaats stond om afgespoeld te worden.
Paard wilde niet stilstaan, stond te piafferen, en kreeg toen een klap met de rubberen slang op de achterbenen. Het paard stond daarna wel stil de rest van de tijd.

OK. Snap ik, ook van dat niet de hele tijd slaan. Mij gaat het meer idd om de kracht/ hardheid. Of dat nou altijd nodig is de eerste keer.

Vraag blijft bijv of met een simpel woord op de poetsplaats (HO! bijv) het dier miss ook stil was gaan staan. Of met tik met de vlakke hand...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:35

Zilfstar schreef:
Nou dat is mijn vraag dus ook een beetje aan Lusitana. Moet het dan echt zo gruwelijk hard? Als een paard een vlieg al kan voelen, moet de onprettige prikkel dan echt zo hard zijn? Paarden onderling gaan ook niet direct gruwelijk hard er bovenop. Daar zit ook een waarschuwing aan vooraf (danwel lichaamstaal, orentaal of een trap of beet maar niet in het volle kracht gegeven)

Ik weet niet of er geen waarschuwing aan vooraf is gegaan en ook niet of betreffende paard in voorgaande dagen bv niet op minder hard gereageerd heeft en harder nodig was.
Ik heb hier ook hengsten die al opspringen als ik "boe" roep, en anderen moet ik een tik geven en anderen een mep en dan doen ze het nog met een zucht van "okee vooruit dan maar".
Ik ging hier met een hengst om waarvan ik vond dat hij te hard aangepakt werd, dus ik deed dat niet. Ik was best streng, maar zonder slaan. Wat was mijn dank? Hij beet me in de rug bij het van de bak naar de stal lopen. 0,0 respect. Toen moest ik hem dus alsnog slaan, en ik vertrouwde hem niet meer...
Had ik van meet af aan niet dat vingertje toegestaan, met dan maar tegen mijn principe in harder optreden dan had hij ook niet uiteindelijk de hand eraf gerukt!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:40

De merrie waar het om gaat uit de OP is een 3 jarige, lieve merrie maar natuurlijk wel helemaal groen.
Maar geen wild, moeilijk of ongehoorzaam paard. Loopt gewoon aan een touwtje met je mee naar het weiland.
Het is een mooie merrie dus daarom wil eigenaresse haar naar de keuring brengen om hopelijk een ster te halen.
Maar de eigenaresse moet op de wijze vandaag de komende twee weken zelf gaan longeren en haar paard op deze manier opleiden.
Daarna gaat het paard een maand naar die trainingsstal.
Maar volgens mij is dit wel een risico, de eigenaresse denkt dat ze nu met harde hand verder met haar paard moet gaan.
Het gevaar is dan volgens mij dat de eigenaresse ook onervaren is met jonge paarden en het verkeerd/te hard gaat doen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 30-04-11 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:41

Als ze is wezen kijken en ze wil haar paard er neer zetten, weet ze blijkbaar toch dat het niet slecht is voor haar paard.

Op een keuring zijn veel jonge paarden bij elkaar, er is publiek, herrie etc. De rustigste paarden kunnen daar druk van worden. Optimale controle en een paard dat jou in de gaten houdt als begeleider is dan zeer belangrijk. De stal waar het om gaat zal best ervaring hebben in keuringsklaar maken en zo het meeste succes hebben?

Zilfstar schreef:
OK. Snap ik, ook van dat niet de hele tijd slaan. Mij gaat het meer idd om de kracht/ hardheid. Of dat nou altijd nodig is de eerste keer.

Vraag blijft bijv of met een simpel woord op de poetsplaats (HO! bijv) het dier miss ook stil was gaan staan. Of met tik met de vlakke hand...

Een tik met de vlakke hand is een beloning. Een en ander kan beter niet doorelkaar gebruikt als straf en beloning. Daarbij, nogmaals, moet je voor een tik met de hand in de directe nabijheid staan en dat doe je bij een vreemd paard liever niet als het een klap krijgt omdat je niet weet hoe de reactie is.

"HO" werkt alleen als een paard weet wat "ho" is.
Daarbij als er een paard naast staat dat juist moet gaan, en dan ho hoort...is dat ook verwarrend.

Je kunt niet uitgaan van een thuissituatie. Dat is echt anders!

Mag ik vragen hoeveel wildvreemde paarden je hebt ingereden voor een ander?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 30-04-11 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:43

Lusitana: dat is het lastige idd. Hoe weet je welk paard er sensibel is en welke je hard moet aanpakken. Ik zelf vind het eigenlijk een beetje van de zotte dat je dan elk paard op de hardste manier moet aanpakken. Want dan delven de sensibele wel het onderspit. Maar het is wel een harde les voor de ruiter/eigenaar als je een paard te zacht aanpakt :j

Mijn paard is bijv op punten ook sensibel (als ik een boze stem opzet op poetsplaats of tijdens het rijden/longeren trilt ie al...) en op andere momenten (Help ik zie kabouters en wil weg hier) moet ik hem dus gewoon hard aanpakken. Maar ja, ik heb hem al 2 jaar en leer hem inmiddels kennen.

Ik vind het wel sneu voor de sensibele paarden als ze direct hard aangepakt worden. Kan ook weer fout uitpakken denk ik dan.

Blijft lastige materie hoe hard je moet zijn (vooral bij onbekende paarden). Is er een gulden middenweg waarvan uit je kan bepalen of je harder moet of zachter mag?

(en idd weten we niet hoe voorgaande dagen gegaan zijn en hoe lang het paard daar al stond.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:44

Er staat helemaal nergens dat elk paard meteen zo wordt aangepakt!
Pardon, edit, er staat dat trainster wil dat elk paard gehoorzaamd en dat gaat met harde hand.

Maar wat hard lijkt voor een leek , hoeft het niet te zijn, daar blijf ik bij.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:47

Zilfstar: het paard was daar nog nooit geweest. Was daar nu eenmalig voor een longeerles. Gaat er over een paar weken voor een maand heen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 30-04-11 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:47

Lusitana schreef:
Mag ik vragen hoeveel wildvreemde paarden je hebt ingereden voor een ander?

Mag je vragen en ik geef je eerlijk antwoord: geen een! Daarom wil ik juist jouw mening horen en ervaring om kennis op te doen! Ik ben dan miss geen jong broekie meer maar leer iedere dag bij :j
Mijn vragen naar jou toe zijn dan ook geen kritiek of commentaar :) en ik ben dankbaar voor je input in dit topic. Denk dat zowel ik als TS er wat van kunnen leren. immers, ik heb hier ook geen ervaring mee, mij stuit het in eerste instantie tegen de borst als ik zoiets lees. Dus input van ervaringsdeskundigen kunnen het beeld veranderen. De vraag is immers van TS: is dit normaal....

Lusitana schreef:

Snap ik en onderschrijf ik helemaal! Een klap kan bijv ook harder klinken dan in weze is gegeven bijv.

Tsja, dit soort zaken blijven moeilijk en lastig vanaf een PC. Ik denk TS dat het aan de eigenaar is om te besluiten of ze deze aanpak bij dit paard vind passen. Want ik ben het zeker met Lusitana eens dat er echt wel paarden zijn waar deze aanpak wrs direct het beste resultaat geeft (en niet eerst pappen en nat houden). Of dat voor deze merrie ook geldt is alleen aan eigenaresse om te bepalen denk ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:52

Ik vroeg hoeveel vreemde paarden je had ingereden om te zien of en hoeveel inzicht je hebt in dit soort situaties. Dat is belangrijk in discussies. Je hebt meningen die gebaseerd zijn op eigen ideeen, emoties en invullingen van waarnemingen en je hebt meningen gebaseert op feiten, kennis en ervaring. Het is belangrijk voor meelezers dat ze weten met wat voor soort mening ze te maken hebben om een beeld te vormen. Ik heb dus ook geen kritiek op mensen die er geen ervaring in hebben.

Zilfstar schreef:
Blijft lastige materie hoe hard je moet zijn (vooral bij onbekende paarden). Is er een gulden middenweg waarvan uit je kan bepalen of je harder moet of zachter mag?

Dat merk je meestal in de omgang al in de eerste seconden. Paarden die wel wat kunnen hebben zijn die niet voor je opzij gaan als je de stal in komt, die je mee willen sleuren, ze letten totaal niet op je. Sensibele paarden gaan wel voor je uit de weg, houden je in de gaten.

Maar het is niet voor een leek altijd even duidelijk. Zo heb ik ene paard getrained die iedereen aanvloog, maar dat deed ze uit pure angst. Zo van ik maak jou bang voordat je mij bang maakt. IK zie dat verschil wel en al moest ik dus met hoofdbescherming de stal in, ik sloeg haar niet, nooit!
Wordt zo'n paard wel geslagen, dan komt het niet meer goed. Dan krijg je of een zeer angstig of een vals paard.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 30-04-11 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:55

Lusitana schreef:
Ik ging hier met een hengst om waarvan ik vond dat hij te hard aangepakt werd, dus ik deed dat niet. Ik was best streng, maar zonder slaan. Wat was mijn dank? Hij beet me in de rug bij het van de bak naar de stal lopen. 0,0 respect. Toen moest ik hem dus alsnog slaan, en ik vertrouwde hem niet meer...
Had ik van meet af aan niet dat vingertje toegestaan, met dan maar tegen mijn principe in harder optreden dan had hij ook niet uiteindelijk de hand eraf gerukt!

Misschien komt dat omdat de hengst beleerd is met- en gewend is aan een harde hand, Lusitana.
Het is imo lastiger om dan terug te gaan naar zachtere hand.
Omgekeerd werkt dat volgens mij stukken makkelijker, namelijk altijd beginnen en ook altijd weer terugkeren naar een subtiele hulp.. je kunt altijd versterken áls dat al nodig mocht zijn. Ikzelf ga altijd uit van een subtiele hulp om het paard ook de káns te geven om je te begrijpen, bij het beleren onder het zadel en ernaast. Zo ook geloof ik dat goed gedrag belonen en een positieve bekrachtiging, veel beter werkt dan het gewenst gedrag af te dwingen. Eén van de redenen waarom ik mijn paard nooit naar deze stal zou brengen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:56

Lusitana schreef:
Er staat helemaal nergens dat elk paard meteen zo wordt aangepakt!
Pardon, edit, er staat dat trainster wil dat elk paard gehoorzaamd en dat gaat met harde hand.

Ja dat snap ik.
Het verschil hoe een particulier (zoals ik) met z'n paard omgaat en hoe het op zo'n trainingsstal te werk gaat is gewoon een wereld van verschil.
Daar stond ik echt van te kijken.
Mijn paard is 9 maar die heb ik nog nooit een klap met de zweep o.i.d. gegeven. Toch is ze heel gehoorzaam.
Soms is ze wel eens wat dwars of wat dan ook, maar dan ben ik gewoon wat langer met haar bezig.
Maar op zo'n trainingsstal moet een paard altijd en per direct gehoorzamen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:04

JPS schreef:
Lusitana schreef:

Misschien komt dat omdat de hengst beleerd is met- en gewend is aan een harde hand, Lusitana.
Het is imo lastiger om dan terug te gaan naar zachtere hand.
Omgekeerd werkt dat volgens mij stukken makkelijker, namelijk altijd beginnen en ook altijd weer terugkeren naar een subtiele hulp.. je kunt altijd versterken áls dat al nodig mocht zijn. Ikzelf ga altijd uit van een subtiele hulp om het paard ook de káns te geven om je te begrijpen, bij het beleren onder het zadel en ernaast. Zo ook geloof ik dat goed gedrag belonen en een positieve bekrachtiging, veel beter werkt dan het gewenst gedrag af te dwingen. Eén van de redenen waarom ik mijn paard nooit naar deze stal zou brengen

Nee, dit ging om een hengst die bij een boertje wegkwam (ik kende hem al vanaf twee jaar) dat juist veel te lief is voor zijn paarden en daarom ook niet zelf in KAN rijden, omdat het dan gevaarlijk wordt. Als ze drie zijn worden ze door een ander opgevoed en ingereden en dan komen ze terug en worden ze verkocht.
Niet zelf een achtergrond erbij gaan verzinnen aub.

Ik ben dus ook zoals jij, ik begin subtiel en geef ze een kans en vertrouwen, maar dat gaat gewoon niet bij elk paard.

Ik doe zelf met name in verreden paarden en "kneusjes", dus iets heel anders en dan werk ik uitsluitend met positieve bekrachtiging. Maar dat is een ander soort paarden dan jonge dingen die willen proberen of ze je aankunnen.

Mijn hengst vliegt tegen de wand als je je hand verheft. Ik zou nooit willen dat een paard zo wordt door hardhandig optreden. Maar een ongehoorzaam paard door te zacht optreden is een gevaar voor iedereen!

mika11 schreef:
Mijn paard is 9 maar die heb ik nog nooit een klap met de zweep o.i.d. gegeven. Toch is ze heel gehoorzaam.
Soms is ze wel eens wat dwars of wat dan ook, maar dan ben ik gewoon wat langer met haar bezig.
Maar op zo'n trainingsstal moet een paard altijd en per direct gehoorzamen.

Heb je haar zelf opgevoed en ingereden, of profiteer je van werk wat anderen met haar gedaan hebben toen ze jong was?
Want de paarden die van zo'n stal komen hoeven daarna ook nooit meer slaag. Sterker nog, dat hoeft vaak daar al niet na een paar keer. Goed gedrag = geen slaag. Dus als ze kiezen voor goed gedrag, krijgen ze geen slaag!

mika11

Re: Is dit normaal bij het beleren van een 3 jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 21:12

Nee ik heb haar zelf niet ingereden en beleerd.
Wel was het een 'stijger' paard bij de vorige eigenaar (hoorde ik pas toen ik haar al had gekocht) en dat heb ik er wel zelf uitgekregen.
Gewoon door ontspannen en met rust te rijden.
Ze was denk ik met teveel druk gereden, want zodra ik maar iets druk op de teugels had begon ze al te 'stuiteren'. Maar nu kan ik alles met haar.

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:24

mika11 schreef:
Zilfstar: het paard was daar nog nooit geweest. Was daar nu eenmalig voor een longeerles. Gaat er over een paar weken voor een maand heen.
Is het paard al bekend met longeren of was dit de 1e keer?
Keuringsklaar maken moet je toch wel 6-8 weken de tijd voor nemen, 4 weken vind ik aan de korte kant.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:27

Ik zei ook 'misschien komt dat omdat..', Lusitana en als ik het zo lees, dan zit ik er niet ver naast.. want als het paard de eerste paar jaar nauwelijks geleerd heeft dat er verschil is tussen gevaarlijk en ongevaarlijk gedrag, weinig begrepen heeft van de communicatie met mensen, dan maken zachte heelmeesters inderdaad stinkende wonden op het moment dat het paard naar een stal gaat waar hij (binnen tijdsbestek?) opgevoed en beleerd moet worden voor een eventuele verkoop. Er is in dat geval geen sprake van procesvorming en het dier wordt van het ene in het andere gegooid en moet het allemaal maar begrijpen. Zo niet, dan komt er nogal eens dwang aan te pas.
Laatst bijgewerkt door JPS op 30-04-11 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:28

Dit heeft niks met dominant gedrag te maken, er word een paard iets geleerd

Als jij iets niet snap word je ook niet geslagen maar word het nogmaals herhaald, dat hoor bij een jong paard net zo..Je probeerd het dier iets te vertellen, en niet er in te slaan, of angst te kweken, hoe krijg je onzeker, gedrag? op deze manier.

Dat is mijn idee.. :j

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:30

Pffft.. niet normaal vind ik. Zou mijn 3 jarige (die ik overigens niet heb :') ) never naartoe gaan!