join-up verschijnselen bij los longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:11

secricible schreef:
oke, nu ben ik helemaal confused, haha.
Dus een join-up is sowieso niet iets ergs begrijp ik sanne83? Ik heb juist altijd geleerd dat je een paard daarmee mentaal in de stress werkt. Nu snap ik er niets meer van.
Leg uit, leg uit!

Je hebt ook helemaal gelijk. Het eerste gedeelte van de join-up (het wegjagen in een afgesloten ruimte) is gewoon enorm stressvol. Het heeft ook nog eens geen nut, je paard leert er helemaal niets van.
De signalen die volgens Monty Roberts bij de join-up horen, zijn gewoon normale signalen voor een paard. Oor naar je toe, hals strekken, likken en kauwen, heeft allemaal niets met een join-up te maken. Elk paard zal die signalen laten zien als je hem eerst in de stress jaagt en daarna laat ontspannen. Maar ook als je het op een vriendelijke manier vraagt, zal het paard likken en kauwen en de hals strekken uit ontspanning.
Het likken en kauwen zegt dus niet over de (on)vriendelijkheid van wat je doet, het zegt alleen dat het paard zich op dat moment net iets meer ontspannen voelt dan op het moment daarvoor.
Oor naar je toe betekent gewoon dat het paard op je let. Als jij in het midden niets staat te doen en het paard loopt rond met een oor op je gericht, dan doe je het goed. Het paard heeft ook een oor naar je toe, als je hem half door de omheining jaagt....

De signalen ansich zijn dus niet goed of slecht. Alle signalen die het paard bij elkaar geeft, zijn een hulpmiddel om te bepalen hoe snel je je training kan opbouwen en hoe snel het paard het zal oppakken.

romja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:27

De tekenen die jouw paard vertoond zijn tekenen van ontspanning en repect,
Zolang jij een ontspannen houding hebt in de longeer ring, is het niet dat je je paard 'dwingd' of iets in die richting!

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:42

Jessix schreef:
Wat jouw paard doet is de bedoeling tijdens het trainen van paarden op welke manier dan ook. Hij heeft aandacht voor jou (kijken, oor richten op je) en verwerkt het gevraagde of de informatie die jij hem geeft. (kauwen, likken) Dat is gewoon paardentaal en betekend dat jullie goed op een lijn zitten.

dit klopt, je paard is helemaal gefocust op wat jij van je paard verwacht en verwerkt dit doormiddel van kauwen.

Wat je wel kan doen is stoppen met drijven op het moment dat je merkt dat ie naar je toe wilt komen. Laat je paard naar je toe komen, geef hem een aai over de bol :D en stuur hem weer terug de ronde op. Je paard wilt op dat soort moment weten of ie het allemaal goed doet, hij stelt je eigelijk een vraag wanneer die zn hoofd naar je toe draait. Dit gewoon blijven herhalen en na een paar sessies het langzaam afbouwen. Op een gegeven moment snapt ie dat het goed is wat ie doet, heeft ie zelfvertrouwen opgebouwd en blijft ie op zn ronde lopen.

Hoop dat je hier wat aan hebt! :o

Luclu

Woonplaats: Bosjesland, in de dozevilla, aan de koekiemonsterstraat met iloon, annie enn juudje <3

Re: join-up verschijnselen bij los longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:21

Leuk toch!

Naomi_JRSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:42

Bij een join-up doen de paarden dit idd om naar je toe te komen, maar nu is het dat hij graag bij je wil zijn misschien als je mee loopt dat hij dan anders doet:)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:47

Mijn observatie bij een JU is dat het paard eerst alleen weg wil rennen en zich later op je gaat richten (d.m.v. het oortje, likken/kauwen etc.)
Jouw paard doet dit al TS, hij is al op je gericht, niks meer en niks minder.

Hij is dus netjes aan het opletten ;)

Naomi_JRSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:35

Eigenlijk is het alleen maar goed dat hij op je let want nou weet je zeker dat hij zn aandacht er bij houd en naar jou wil lusiteren enwil dat jij zijn baasje bent:)

Hannavdwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:03

Ik denk ook dat als jij hem met je stem beloont en idd af en toe naar je toe laat komen en beloont, hij wel doorheeft dat hij het goed doet en braaf is, en geen stress ondervindt?

Naomi_JRSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:49

Ben het met je eens Hannavdwerk!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:09

dianaw33 schreef:
Ik denk dat geen enkel paard joepie roept als hij gelongeerd wordt, op welke manier dan ook. Is ook niet leuk toch, een beetje op een cirkeltje rondgejaagd worden? :D

Ja, opgejaagd worden zou ik ook niet leuk vinden. Mijn paard vindt longeren wel leuk, dravuhnn!!! :Y) hoor je 'm denken. En showen dattie doet. Komt vast ook doordat ik kweel hoe práchtig hij wel niet loopt, en hoe soepeltjes hij wel niet over de balkjes zweeft. Als je het voor je paard een beetje leuk maakt werkt 'ie heus wel mee :D Tegenwoordig kan ik 'm ook in de bak op de volte sturen zonder een stuk van de bak af te zetten, en we maken er een spelletje van waar we die voltes maken. Enige waar ik echt zeggenschap over wil is op welke hand hij loopt. Hij mag zelf aangeven welke gang hij wil, soms hebben we daar best discussies over, evenals het tempo, maar we komen er eigenlijk altijd wel uit (komt er meestal op neer dat hij enthousiast begint te draven, dan een galoppie en vervolgens briest hij heel hard en gaan we in stap en een rustig tempo draf aan de slag waarbij hij netjes zakt)

Het is juist goed als z'n binnenoor naar jou is gericht, je zou zomaar eens een aanwijzing kunnen geven en je paard hoort alert te zijn of je niet iets zegt. En met zijn buitenoor hoort hij de omgeving in de gaten te houden zonder dat hij echt is afgeleid. Let erop dat je zo subtiel bent met je lichaamstaal en zweep als je kunt, je doet al gauw te veel. Het wil inderdaad ook helpen om met 'm mee te lopen, en bijvoorbeeld wanneer je wil dat hij aandraaft ren je zelf ook een stukje. Het is een samenspel. Longeer ook niet te lang, 10 a 15 minuten is echt zat als je genoeg afwisselt.