secricible schreef:oke, nu ben ik helemaal confused, haha.
Dus een join-up is sowieso niet iets ergs begrijp ik sanne83? Ik heb juist altijd geleerd dat je een paard daarmee mentaal in de stress werkt. Nu snap ik er niets meer van.
Leg uit, leg uit!
Je hebt ook helemaal gelijk. Het eerste gedeelte van de join-up (het wegjagen in een afgesloten ruimte) is gewoon enorm stressvol. Het heeft ook nog eens geen nut, je paard leert er helemaal niets van.
De signalen die volgens Monty Roberts bij de join-up horen, zijn gewoon normale signalen voor een paard. Oor naar je toe, hals strekken, likken en kauwen, heeft allemaal niets met een join-up te maken. Elk paard zal die signalen laten zien als je hem eerst in de stress jaagt en daarna laat ontspannen. Maar ook als je het op een vriendelijke manier vraagt, zal het paard likken en kauwen en de hals strekken uit ontspanning.
Het likken en kauwen zegt dus niet over de (on)vriendelijkheid van wat je doet, het zegt alleen dat het paard zich op dat moment net iets meer ontspannen voelt dan op het moment daarvoor.
Oor naar je toe betekent gewoon dat het paard op je let. Als jij in het midden niets staat te doen en het paard loopt rond met een oor op je gericht, dan doe je het goed. Het paard heeft ook een oor naar je toe, als je hem half door de omheining jaagt....
De signalen ansich zijn dus niet goed of slecht. Alle signalen die het paard bij elkaar geeft, zijn een hulpmiddel om te bepalen hoe snel je je training kan opbouwen en hoe snel het paard het zal oppakken.