help, mijn paard jaagt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:43

Heb gelezen dat je paard het gedrag ook begon te vertonen met de 2 merries die hij al jaren kent en daar een tijd alleen mee stond. Ik vind dit wel beetje raar eigenlijk, als het idd een normaal paard is zou dit namelijk over moeten zijn gezien hij de dieren al kent rangorde bepaald is en er niks nieuw bij komt. mag ik vragen hoe lang je paard samen met de 2 dames stond?

Heb je enig idee over zijn achtergrond?

Mijn paard (merrie) heeft vorig jaar en hele tijd op een weiland gestaan van 2 hectare met 4 paarden op gemiddeld :P (niet zo n sterke bezetting dus ;). Toch werd elk nieuw paard duidelijk terecht gewezen als iets gedaan werd wat niet mocht.... Nu staat ze op stukje van half hectare met een pony sinds zondag en de pony heeft toch wel te verduren moet ik zeggen. Ze trapt nooit raak en bijt nooit raak maar pony mag pendelen tussen 2 hooiplaatsen en beste stukje gras als ze denkt dat hij iets beters heeft dan zij heeft dan loopt ze erheen en jaagt ze hem weg. Ik ben zeker dat dit gedrag bij haar overgaat omdatik weet dat het bij die andere paarden ook altijd gebeurde, maar als jou paard dat gedrag nog steeds vertoonde of nog erger pas na een tijd samen was opnieuw vertoonde vind ik toch enigszins apart. Was er een verschil in erhoudingen toevallig doordat een merrie hengstig was geworden ofzo?

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:44

Ik herken dit. Mijn 3 jarige ruin jaagt ook heel erg.
Ik heb hem vanaf 1,5 en ken zijn hele voorgeschiedenis, hij heeft vroeger gedekt en is een paard met karakter.
Hij staat overdag met mijn 2 merries, 's nachts apart zodat mijn oudere merrie ook de rust krijgt om te eten.
Hij jaagt ook vreselijk op de shet en de tinkermerrie, die beide apart staan, maar zelfs door het draad heen loopt hij ze nog te koeioneren..

Hij is pas 3 en er word nog niets met hem gedaan, wij hopen dat zodra hij aan het werk gaat het over is. Weet niet hoe het met jou paard zit, maar ik merk mijn ruin behoorlijk intelligent is en constant op zoek is naar nieuwe uitdagingen. Echt een paard dat nooit 5 minuten stil staat. Denk dat dat er ook mee te maken heeft, een soort van zelfverzonnen spel.

Verder is het, bij mijn ruin, ook een teken van onzekerheid. Alle rangen onderling zijn allang bepaald, maar hij blijft constant het gevoel houden dat hij zich moet bewijzen. Hij is begonnen met jagen toen hij door mij op zijn plaats is gezet. Hij is erg onzeker tegenover mensen en ik hoop hoe meer vertrouwen en begrip hij krijgt, hoe zekerder hij zichzelf weer voelt, hoe minder hij blijft jagen.

Hoop dat je een oplossing kan vinden, tis erg vervelend..
Succes!

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:40

Ik zou een stuk van een wei afzetten of een andere wei zoeken, en hem daar met 1 ander paard samen zetten.
Maar misschien is ie gewoon even zn rang aan het bepalen en houd ie er weer mee op?

Koopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 22:27

cyclo86 schreef:
Heb gelezen dat je paard het gedrag ook begon te vertonen met de 2 merries die hij al jaren kent en daar een tijd alleen mee stond. Ik vind dit wel beetje raar eigenlijk, als het idd een normaal paard is zou dit namelijk over moeten zijn gezien hij de dieren al kent rangorde bepaald is en er niks nieuw bij komt. mag ik vragen hoe lang je paard samen met de 2 dames stond?

Heb je enig idee over zijn achtergrond?

Mijn paard (merrie) heeft vorig jaar en hele tijd op een weiland gestaan van 2 hectare met 4 paarden op gemiddeld :P (niet zo n sterke bezetting dus ;). Toch werd elk nieuw paard duidelijk terecht gewezen als iets gedaan werd wat niet mocht.... Nu staat ze op stukje van half hectare met een pony sinds zondag en de pony heeft toch wel te verduren moet ik zeggen. Ze trapt nooit raak en bijt nooit raak maar pony mag pendelen tussen 2 hooiplaatsen en beste stukje gras als ze denkt dat hij iets beters heeft dan zij heeft dan loopt ze erheen en jaagt ze hem weg. Ik ben zeker dat dit gedrag bij haar overgaat omdatik weet dat het bij die andere paarden ook altijd gebeurde, maar als jou paard dat gedrag nog steeds vertoonde of nog erger pas na een tijd samen was opnieuw vertoonde vind ik toch enigszins apart. Was er een verschil in erhoudingen toevallig doordat een merrie hengstig was geworden ofzo?

Ja, dat vond ik idd ook raar, dat hij ineens achter die 2 merries aanging. Daar stond hij toen al een paar jaar mee in de kudde. Er waren in die periode wel net 4 nieuwen bijgekomen, dat wel. En eigenlijk is dat ook altijd wat dit gedrag triggert, het bij de kudde voegen van meerdere nieuwe paarden tegelijk.

Eén van de nieuwe paarden die er laatst bij zijn gekomen, heb ik hem een paar keer de pas af zien snijden toen hij achter één van de andere nieuwen aan zat. Hij haakte meteen af en ging staan grazen. Daar was ik erg blij mee. Maar helaas vond hij een ander slachtoffer en dat was dan weer 1 van de merries waar hij al veel langer mee in de kudde staat. Daar snap ik niets van, dat is altijd goed gegaan en ze is nooit onder de indruk van hem geweest. Ze is zelf ook vrij dominant. En nu gaat ze ineens voor hem op de loop?!

Ik zie het andere paarden ook wel eens doen, het houdt ook na een tijdje altijd wel weer op en het gaat natuurlijk ook meestal goed, maar toch. Ik blijf er toch over inzitten en zou graag een situatie creëren waarin dit gedrag niet meer voorkomt. Het aanpassen van de huidige weide of kuddesamenstelling is geen optie. Daaraan zal de pensionhouder niet willen en kunnen meewerken. Als ik de situatie wil veranderen, zal ik hem echt moeten verplaatsen. Ik neig naar een situatie met een beperkt aantal paarden, alleen ruinen en weinig wijzigingen in de kudde. Maar erg overtuigd dat dit het probleem zal oplossing ben ik niet eerlijk gezegd. ;(

Koopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 22:37

nouksjens schreef:
Ik herken dit. Mijn 3 jarige ruin jaagt ook heel erg.
Ik heb hem vanaf 1,5 en ken zijn hele voorgeschiedenis, hij heeft vroeger gedekt en is een paard met karakter.
Hij staat overdag met mijn 2 merries, 's nachts apart zodat mijn oudere merrie ook de rust krijgt om te eten.
Hij jaagt ook vreselijk op de shet en de tinkermerrie, die beide apart staan, maar zelfs door het draad heen loopt hij ze nog te koeioneren..

Hij is pas 3 en er word nog niets met hem gedaan, wij hopen dat zodra hij aan het werk gaat het over is. Weet niet hoe het met jou paard zit, maar ik merk mijn ruin behoorlijk intelligent is en constant op zoek is naar nieuwe uitdagingen. Echt een paard dat nooit 5 minuten stil staat. Denk dat dat er ook mee te maken heeft, een soort van zelfverzonnen spel.

Verder is het, bij mijn ruin, ook een teken van onzekerheid. Alle rangen onderling zijn allang bepaald, maar hij blijft constant het gevoel houden dat hij zich moet bewijzen. Hij is begonnen met jagen toen hij door mij op zijn plaats is gezet. Hij is erg onzeker tegenover mensen en ik hoop hoe meer vertrouwen en begrip hij krijgt, hoe zekerder hij zichzelf weer voelt, hoe minder hij blijft jagen.

Hoop dat je een oplossing kan vinden, tis erg vervelend..
Succes!

Onzekerheid is idd zeker een belangrijke factor volgens mij. Zoveel nieuwe paarden tegelijk zetten natuurlijk de hele rangorde op zn kop. Daar heeft hij moeite mee. Hij is ook altijd erg van het uiterlijk vertoon. Hij doet heel stoer en maakt zich heel groot, maar eigenlijk is hij best een watje. Als er 1 zich omdraait en boos een oor naar achter legt, hobbelt hij er voorbij en doet hij alsof er niets is gebeurd. 'Tomtiedomtiedom, ik bedoelde er niets mee hoor...' Zoiets. Ik heb hem nog nooit het gevecht zien aangaan, dat gaat hij uit de weg. Ja, slim is hij ook wel.