Paard durft niet te drinken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 12:16

Barvrouwke schreef:
owh.. das jammer dat het met schroeven moet. Lijkt me ook stug trouwens, ze moeten toch snel de koe
vast kunnen zetten. Hier zat aan de bovenkant een haak waar het uiteinde van de ketting in vast kon worden gehaakt.

De nieuwe paarden leer ik hier altijd de waterbak kennen door uit de hand te voeren. Dan blijven ze in je hand zoeken/knabbelen naar de bix en dan laat ik m'n hand in het water zakken. Dan valt vanzelf het
kwartje.

Het hele touw op zich zit vast met een schroef maar er zit ook een haak om de koe aan vast te zetten inderdaad, maar om het hele touw eraf te halen moet die schroef los (heb er gister ff aan gepeuterd)

Uit de hand voeren heb ik ook geprobeerd. Had het nu voor het filmpje even met de emmer gedaan anders kon ik niet filmen :P

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:42

Waarom heeft jullie stalhouder die drinkbak eigenlijk aan deze kant gemonteerd?

Ik zou het er toch eens met hem over hebben of dat niet anders kan.

MissCharlie

Re: Paard durft niet te drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 12:46

Omdat dit een koeienstal is in de herfst/winter :)
In de zomermaanden is het de schuilstal voor de paarden maar zo tegen oktober gaan de koeien er weer in.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:49

Neem even iemand mee naar stal die handig is en die het touw en de drinkbak verplaatst. Ik vind dat er door het paard wel erg veel moeite moet worden gedaan voor iets wat zo belangrijk is als water.
Mocht de drinkbak zo hangen, omdat de stalbaas bang is dat ze 'm er anders afschuren, kun je er altijd een beschermingsbeugel omheen plaatsen. http://www.agradi.nl/stal-erf/watervoor ... 000118/608
Kortom: veranderen die handel. Nu zijn alle paarden in goede conditie, maar als er eentje niet lekker is, wordt zeker niet die moeite gedaan op zo'n ingewikkelde manier te gaan drinken.
Anders kun je ook deze leiding aftappen, en nog een drinkbak maken op een plek waar de paarden er wel goed bij kunnen.
Of anders een paar cementkuipen op het land zetten en met emmertjes water gaan slepen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:50

Maybe zn hoofd gestoten bij het omhoog komen na het drinken en goed zeer gehad waardoor hij dat nu niet meer durft?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 15:22

Dat idee heb ik ook Marie.

Ik ben net even naar stal geweest en de stalhouder heeft het touw weggehaald. De drinkbak zelf kan echt niet verplaatst worden volgens stalhouder.

Na veel oefenen met brokjes durft hij nu wel de drinkbak bijna aan te raken, hij komt een stuk verder dan gisteren, ook dankzij het touw, hij heeft meer ruimte. Vrijdag weer oefenen en dan als het goed gaat mag hij vanaf dan lekker in de wei blijven. Er zullen een paar mensen goed op hem letten of hij wel drinkt, zo niet gaan we alsnog met emmers water slepen. :)

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:45

Kan je niet een grote bak met water neerzetten? Is het meteen opgelost.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 19:14

Nee, want dat betekent met emmers water sjouwen en dat betekent weer dat ik echt elke dag moet komen :)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:23

Afgezien van het feit dat ik het helemaal met de rest een ben wb. de plek en de rare halshouding etc, denk ik gewoon dat je paard je keihard in de zeik neemt...
Ik denk dus niet dat hij bang is, maar dat hij het gewoon lastig vind drinken. Zit zijn drinkbak in zijn stal ook op zo'n apart plek achter een paal waardoor hij zijn nek eromheen moet vouwen en dan achterstevoren op de lepel moet duwen, drinken en ondertussen opletten dat er geen water in zijn neus loopt/paarden achter hem staan of andere vreemde dingen?

Gewoon speciekuip neerzetten en anders met mede-stalgenoten een loodgieter laten komen om een extra bak op een normale plek te installeren.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:27

MissCharlie schreef:
Nee, want dat betekent met emmers water sjouwen en dat betekent weer dat ik echt elke dag moet komen :)

Tsja... dat zou inderdaad zo maar kunnen gebeuren als je de verantwoordelijkheid over een paard hebt. ;) Of je moet met je weidegenootjes een schemaatje kunnen maken?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 21:18

Sientje schreef:
MissCharlie schreef:

Tsja... dat zou inderdaad zo maar kunnen gebeuren als je de verantwoordelijkheid over een paard hebt. ;) Of je moet met je weidegenootjes een schemaatje kunnen maken?

Toen ik Justice kocht had ik ook niet van te voren kunnen bedenken dat ik een burn-out zou krijgen......ik heb geen energie om elke dag naar mijn paard te gaan. Gelukkig hoefde ik dat ook niet omdat ik een mede eigenaresse had. Zij stopt alleen per 1 mei en ik heb nog niet voor elke dag iemand geregeld, dus ben ik aan het kijken voor een oplossing waarbij er niet elke dag iemand 'verplicht' bij hoeft te zijn.

Het ene paard is van de stalhouder, de andere pony heeft een eigenaar die misschien 1 keer in de maand eens komt. Dus een schema zit er helaas niet in.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:24

een badkuip is vaak gratis te verkrijgen en kan je zo in de weide zetten. Daarmee moet je niet elke dag komen. ik denk niet dat je paard je in de zeik neemt. dat doen paarden nou eenmaal niet (bewust ;) ) .