hengsten....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:30

just_kiki schreef:
Ja ook mijn PRE kreeg zijn 2e bal pas met 2 jaar :j

Hehe.. amen!! Overigens ken ik ook zat paarden van andere rassen waar het langer duurde, je verwacht toch ook niet van elke jongen dat hij met 12 geslachtsrijp is.

Overigens baal ik een beetje van dit Topic.

De TS is nooit geweest om het paard IRL te bekijken en dan zie ik hier een tipic terwijl hij "al" :D sinds april helemaal compleet is. Paard is volkomen gezond, lief, fijn bewegen en COPLEET en dan heb je dit.....dat neigd naar smaad.
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 17-05-11 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Afgezien van de dingen waar je als eigenaar van een hengst rekening mee moet houden, heb je ook nog te maken met andere mensen. Tenzij het een héle brave wordt is het misschien niet handig om samen te moeten rijden in een bak met een hengstige merrie. En andersom kunnen andere mensen het misschien ook niet verantwoord vinden als zij met hun merrie aan het rijden zijn, en jij erbij in komt met jouw hengst. Ik weet niet wat voor mensen er op die privéstal staan, maar je zult ook moeten nadenken over wat andere mensen gaan vinden van jouw hengst. Bovendien zadel je een ander met jouw hengst op: komt hij buiten? Zo ja, wie regelt dat? Hoe wordt hij gemest? Hoe gevoerd? Allemaal dingen om over na te denken.

De hengst bij ons op stal wordt wel gewoon tussen de merries gereden, hij is echt doodbraaf. Maar zelfs hij is een keer bovenop een merrie (inclusief ruiter!) gesprongen terwijl daar van tevoren niks op wees :n

Kortom: je haalt jezelf en anderen veel op de hals...Laten ruinen lijkt mij handiger.

Cassidy

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-05-11 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:31

@Cyrina, bedankt voor je uitleg :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:35

Cyrina schreef:
just_kiki schreef:
Ja ook mijn PRE kreeg zijn 2e bal pas met 2 jaar :j

Hehe.. amen!! Overigens ken ik ook zat paarden van andere rassen waar het langer duurde, je verwacht toch ook niet van elke jongen dat hij met 12 geslachtsrijp is.

Overigens baal ik een beetje van dit Topic.

De TS is nooit geweest om het paard IRL te bekijken en dan zie ik hier een tipic terwijl hij "al" :D sinds april helemaal compleet is. Paard is volkomen gezond, lief, fijn bewegen en COPLEET en dan heb je dit.....dat neigd naar smaad.

Ik begrijp dat die dier van jou is?

Ken het topic de waarde toe die het verdient...als TS nooit zelf is komen kijken, zou ik haar het paard ook niet verkopen als ze nu wel komt kijken :D

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:35

Ooh, die topics zijn erg nuttig, ook namens mij bedankt :o

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:38

Rijerijerije schreef:
Afgezien van de dingen waar je als eigenaar van een hengst rekening mee moet houden, heb je ook nog te maken met andere mensen. Tenzij het een héle brave wordt is het misschien niet handig om samen te moeten rijden in een bak met een hengstige merrie. En andersom kunnen andere mensen het misschien ook niet verantwoord vinden als zij met hun merrie aan het rijden zijn, en jij erbij in komt met jouw hengst. Ik weet niet wat voor mensen er op die privéstal staan, maar je zult ook moeten nadenken over wat andere mensen gaan vinden van jouw hengst. Bovendien zadel je een ander met jouw hengst op: komt hij buiten? Zo ja, wie regelt dat? Hoe wordt hij gemest? Hoe gevoerd? Allemaal dingen om over na te denken.

De hengst bij ons op stal wordt wel gewoon tussen de merries gereden, hij is echt doodbraaf. Maar zelfs hij is een keer bovenop een merrie (inclusief ruiter!) gesprongen terwijl daar van tevoren niks op wees :n

Kortom: je haalt jezelf en anderen veel op de hals...Laten ruinen lijkt mij handiger.

Poeh ik vind zolang de hengst na buiten kan en contact kan hebben met andere paarden het gewoon kan!! Sorry maar dan moeten mensen met hengstige merries hun merries ook laten sterriliseren want mijn ruin wordt ook bloedirritant als ik samen met eeen pismerrie op pad bent.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:39

Graag gedaan Umay.

Cassidy, daar heb je gelijk in, maar aangezien zijn afstamming er bij staat en dit nou niet een alledaagse afstamming is, is de link naar mij snel gelegd..en dat is niet erg prettig als je ee npaard wilt verkopen en er staan zulke suggesties. Als ze nou info had gevraagd zonder dat was het wat anders geweest.

Volgens mij heeft ze al een paard gekocht, maar anders was hij idd zeker niet meer daarheen verkocht.

overigens als ze was wezen kijken en hem had verkocht, had ze hem laten castreren zodra hij hengstengedrag ging vertonen, dus de discussie of het hengst houden verantwoord is, was ook niet aan de orde.
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 17-05-11 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:39

Het is niet voor niks dat de meeste stallen geen hengsten accepteren, dat brengt gewoon te veel werk en bijbehorende risico's met zich mee. Dat heeft niks met merries te maken, als wel met hengsten die vanuit hun natuur nu eenmaal anders reageren.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 14:41

even een bericht van hier: ik heb behoorlijk veel reactie gehad en erg veel heen en weer lopen mailen en pb contact via bokt. Waar door ik op het pad ben gekomen van mijn nu huidige paard. ik heb geprobeerd dus iedereen waar ik contact mee had het af te zeggen enz.

ik wilde niet per se een hengst, hij zou dan met de tijd geruind worden omdat niemand het hier helaas accepteerde. stal aan huis had dat makkelijker gemaakt.

dit topic was op een moment rustig en heb dat ook zo gelaten. gedacht dat er niemand meer naar om keek gezien het topic ong 3 weken oud is. dit topic mag dus eventueel gesloten worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:42

Als je een hengst op stal hebt staan, hoort daar een heel management omheen. En niet iedere pensionstal heeft die mogelijkheden.
Het wordt een ander verhaal als je je hengst gewoon thuis hebt, met een kudde merries die hij mag dekken.
Gewoon op het land. Maar hoeveel mensen hebben die mogelijkheid?

Nog even een artikel, helaas in het Engels, en ik ga het toch echt niet vertalen.

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... -behavior/

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:45

Cyrina schreef:
Graag gedaan Umay.

Cassidy, daar heb je gelijk in, maar aangezien zijn afstamming er bij staat en dit nou niet een alledaagse afstamming is, is de link naar mij snel gelegd..en dat is niet erg prettig als je ee npaard wilt verkopen en er staan zulke suggesties. Als ze nou info had gevraagd zonder dat was het wat anders geweest.

Volgens mij heeft ze al een paard gekocht, maar anders was hij idd zeker niet meer daarheen verkocht.

overigens als ze was wezen kijken en hem had verkocht, had ze hem laten castreren zodra hij hengstengedrag ging vertonen, dus de discussie of het hengst houden verantwoord is, was ook niet aan de orde.

Dan is het probleem toch opgelost? TS heeft inmiddels ander paard, de hengst waar het in de openingspost om gaat is GEEN klophengst.
En misschien is het mogelijk om de afstamming in de openingspost te verwijderen? Even berichtje naar de moddies, moet toch op te lossen zijn?

HindaFree

Re: hengsten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 14:48

ja ik heb ook mijn excuus van de vergeten pb aangeboden en ben bezig een mod. te contacten

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:12

Excuses aanvaard, bericht hoeft niet meer gewijzigd aangezien ik hier al zoveel gepost heb dat mensen nu toch al weten dat het om mijn paard gaat, hahaha

En idd niks meer aan de hand, want nu weet iedereen hoe het wel zit.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:17

Cassidy schreef:
Als je een hengst op stal hebt staan, hoort daar een heel management omheen. En niet iedere pensionstal heeft die mogelijkheden.
Het wordt een ander verhaal als je je hengst gewoon thuis hebt, met een kudde merries die hij mag dekken.
Gewoon op het land. Maar hoeveel mensen hebben die mogelijkheid?

Nog even een artikel, helaas in het Engels, en ik ga het toch echt niet vertalen.

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... -behavior/

IK!! *\o/* *\o/* Nou ja, ze dekken niet op het land, doen we wel aan de hand. Hengsten staan gewoon tegelijk buiten met de rest, maar wel in hun eigen stuk en met contact met andere paarden.

Hengsten zijn geen monsters zoals men soms heel vaak denkt, maar gewoon paarden. Natuurlijk heb je er iets meer ervring voor nodig, ze zijn in de regel wat zwart / witter, dus alles of niets. Ikzelf vind dit juist heel prettig. Maar ik heb al de nodige ervaring met hengsten en heb oo keen ras wat makkelijker in omgang is. Cantaor van mij is zelfs heel makkelijk en gaat dan ook overal mee naartoe.