Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ELpatcho schreef:Waarschijnlijk moet je niet zozeer je ambities bijstellen, maar eerder het tempo waarin je het wilt bereiken. Elk paardje kan met een juiste begeleiding, in het tempo dat het paard aangeeft erg leuk gaan lopen, mits er rekening wordt gehouden met het aanleer tempo en de behendigheid, spierkracht etc. die het paard bezit
Nijn schreef:Waarom kan een haflinger haar dressuurambities niet waar maken?
Een haflinger kan nl. prima met de basissport mee komen (en daar bedoel ik t/m Z).
TS je geeft zelf al aan dat je (op dit moment) teveel vraagt, probeer die grens niet constant op te zoeken maar ga helemaal naar de basis tot het paard aangeeft dat het verder wilt.
Maak overigens niet uit je verhaal op of je een instructrice hebt, wellicht is dat ook een optie mocht je die niet hebben.
Fleurtje100 schreef:Ik zou eerst eens even kijken hoe ver je, met behulp van goede begeleiding, met dit paard kan komen. Ieder gezond paard kan in principe goed mee komen in de basissport. En natuurlijk kan het zijn dat je nadelen ondervind als je paard wellicht niet helemaal de ideale bouw heeft. Maar op L/M niveau komen moet toch zeker wel lukken, ook al heeft een paard korte pootjes, geen spectaculaire gangen, is wat overbouwd etc. Het is vrijwel onmogelijk om als je op B/L niveau een winstpunt wilt halen teveel van een gezond paard te vragen. Ik denk niet dat je na 1 wedstrijd al op moet geven en het meer moet zoeken in betere begeleiding zodat je wat aan die miscommunicatie doet.

Tigra_ schreef:stef schreef:Je ambities aanpassen aan de kunnen van het paard, of het paard aanpassen aan je ambities (en dan bedoel ik dus over op een ander paard). Een andere weg is er IMO niet.
Dilan: Dat kan best wezen, maar déze trekt het niet, en het gaat om deze
Dat weet je niet of deze het niet trekt. De TS denkt dat maar waarom ze dat denkt weten we nog niet. We weten niet eens over welk niveau ze spreekt en tot waar haar ambitie gaan. Dus een erg snelle conclusie om meteen over te gaan op een ander toch?
geerke schreef:stef schreef:Dat is ooit eens in het leven geroepen op bokt en dat is nu ineens de waarheid, een waarheid die ik zéér dubieus vind
wat is ooit eens in het leven geroepen door bokt?

Maar ik zie dat ze nu al wat meer info heeft gegeven, info waarop ik zou zeggen: zorg eerst dat je goed les krijgt
stef schreef:Dat elk paard foutloos een Z proef kan lopen. Voor bokt hoorde je daar nooit wat van en waren koudbloeden in de ring ook een uitzondering (vroegah!). Hiermee zeg ik niet dat ze het niet kunnen, maar het is niet vanzelfsprekend. Ik ben ook nog steeds van mening dat als je een bepaald doel hebt (bijv dressuur rijden) je een paard aanschaft wat daarbij past. En als je al een paard hebt, en het wil niet, moet je je doel bijstellen.... Of je paard....
Zonnetje81 schreef:Dan is de vraag: Wil je L met moeite en elke keer krap winstpuntje halen of gewoon dik erbij rijden..?
stef schreef:Waves: Dat er "genoeg" zijn die het kunnen zegt niet dat ze het allemaal maar moeten. Gevolg is overigens wel dat het paard aangepast wordt naar de ambitie, want vergelijk de haflingers van nu eens met de haflingers van toen?
En tja, in dat geval: I rest my case....
Paarden worden aangepast zodat wij met ze kunnen doen wat wij willen, en dat is de omgekeerde wereld.
Ik ben ook lekker met mijn haflinger aan de slag gegaan maar blijf wel realistisch. Ik kan gewoonweg niet verwachten dat mijn dame salinero gaat imiteren
Die bouw is gewoon compleet anders en dan wordt het al snel lastiger om hetzelfde te rijden als de sportpaardjes.
Hawai schreef:Ik ken toch wel een aantal haflingers die in het Z rijden en wat er een stuk beter uit ziet als sommige KWPNpaardjes. Het ligt echt aan de instruktie en de band die je met je paardje hebt.
Hier een topic van 1 zo'n Z haffie![]()
[RIJ-ITP] Mijn 2 Z knollen op CC!Ventje de hengst en mijn maflinger!

stef schreef:Dat elk paard foutloos een Z proef kan lopen. Voor bokt hoorde je daar nooit wat van en waren koudbloeden in de ring ook een uitzondering (vroegah!). Hiermee zeg ik niet dat ze het niet kunnen, maar het is niet vanzelfsprekend. Ik ben ook nog steeds van mening dat als je een bepaald doel hebt (bijv dressuur rijden) je een paard aanschaft wat daarbij past. En als je al een paard hebt, en het wil niet, moet je je doel bijstellen.... Of je paard....
geerke schreef:ieder paard kan een foutloos Z proefje lopen hoor,mits met de juiste begeleiding.
Er lopen genoeg haflingers redelijk hoog nivo dressuur en dat ziet er prachtig uit!