Mijn ambities veranderen, paard kan het niet waarmaken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:03

Dus ikga met Stef mee, ik neem aan dat TS wel kan beoordelen of paard potentie heeft ja/nee.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:04

Waarschijnlijk moet je niet zozeer je ambities bijstellen, maar eerder het tempo waarin je het wilt bereiken. Elk paardje kan met een juiste begeleiding, in het tempo dat het paard aangeeft erg leuk gaan lopen, mits er rekening wordt gehouden met het aanleer tempo en de behendigheid, spierkracht etc. die het paard bezit

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:05

ELpatcho schreef:
Waarschijnlijk moet je niet zozeer je ambities bijstellen, maar eerder het tempo waarin je het wilt bereiken. Elk paardje kan met een juiste begeleiding, in het tempo dat het paard aangeeft erg leuk gaan lopen, mits er rekening wordt gehouden met het aanleer tempo en de behendigheid, spierkracht etc. die het paard bezit

Hier ben ik het niet mee eens. En wat is leuk lopen??? Beetje sullig rondgaan..?

Net zo goed als opmerking dat elk paard een Z proef zou moeten kunnen lopen.....

Ik heb een paard gehad wat met 5 jaar nog niet kon en wilde wijken! Lichamelijk zat hij niet goed genoeg in elkaar.... Dat kan gewoon, maar op bokt ligt alles aan: de ruiter, het zadel, het bit, sporen, oh misschien heeft hij wel rug/tand of whatever problemen..... Net zo goed als dat niet iedereen een marathon kan lopen of kan turnen zijn er paarden die lijfelijk beperkt zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:11

Western gaan rijden!!! 8-)
Nee hoor, ik zou als ik jou was rustig de tijd nemen, zorgen dat je goede instructie hebt. Geef het nog even de tijd totdat je zeker weet wat je nou echt wil... zodat je geen overhaaste beslissingen gaat maken.
Ik heb het ook, ik wilde graag de westernsport in, en wilde daar ook een ras voor wat daar echt geschikt voor is. Maar wij hebben er 1 bijgekocht (quarter) en mn haf erbij gehouden om ook mee western te rijden maar dan te kijken hoever ze aankan. Als dat voor jou geen mogelijkheid is zou ik dus rustig de tijd nemen tot je zeker weet wat je wil!

owja en iedereen heeft het hier maar over het KUNNEN van een paard.... maar WIL het paard het wel?
mijn haf kon alles t/m M2 maar toen gaf ze duidelijk aan dat ze er geen zin meer in had. Ze werd dwars, werkte op wedstrijd niet mee etc.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-04-11 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Underwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 16:11

Nijn schreef:
Waarom kan een haflinger haar dressuurambities niet waar maken?
Een haflinger kan nl. prima met de basissport mee komen (en daar bedoel ik t/m Z).

TS je geeft zelf al aan dat je (op dit moment) teveel vraagt, probeer die grens niet constant op te zoeken maar ga helemaal naar de basis tot het paard aangeeft dat het verder wilt.
Maak overigens niet uit je verhaal op of je een instructrice hebt, wellicht is dat ook een optie mocht je die niet hebben.

Allereerst bedankt voor alle reacties!
@ Nijn: Een instructrice heb ik nog niet, ik heb wel zo nu en dan begeleiding. Maar ik ben het helemaal met je optie eens, ik heb daarom ook al contact opgenomen met een eventuele instructeur hier in de buurt.

Fleurtje100 schreef:
Ik zou eerst eens even kijken hoe ver je, met behulp van goede begeleiding, met dit paard kan komen. Ieder gezond paard kan in principe goed mee komen in de basissport. En natuurlijk kan het zijn dat je nadelen ondervind als je paard wellicht niet helemaal de ideale bouw heeft. Maar op L/M niveau komen moet toch zeker wel lukken, ook al heeft een paard korte pootjes, geen spectaculaire gangen, is wat overbouwd etc. Het is vrijwel onmogelijk om als je op B/L niveau een winstpunt wilt halen teveel van een gezond paard te vragen. Ik denk niet dat je na 1 wedstrijd al op moet geven en het meer moet zoeken in betere begeleiding zodat je wat aan die miscommunicatie doet.

Bedankt voor je duidelijke reactie! :)

Tigra_ schreef:
stef schreef:
Je ambities aanpassen aan de kunnen van het paard, of het paard aanpassen aan je ambities (en dan bedoel ik dus over op een ander paard). Een andere weg is er IMO niet.
Dilan: Dat kan best wezen, maar déze trekt het niet, en het gaat om deze

Dat weet je niet of deze het niet trekt. De TS denkt dat maar waarom ze dat denkt weten we nog niet. We weten niet eens over welk niveau ze spreekt en tot waar haar ambitie gaan. Dus een erg snelle conclusie om meteen over te gaan op een ander toch?

Mijn ambities liggen op dit moment bij de pony's echt in de basissport, L moet haalbaar voor mij zijn en M zou helemaal te gek zijn. Ik hoop iig dat het met de juiste instructie kan, en het plezier moet natuurlijk erin blijven, nu is het rijden voor ons beide niet prettig...

Zonnetje81

Re: Mijn ambities veranderen, paard kan het niet waarmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:13

Als je nog geen les hebt, zou ik GOED les gaan nemen! :)

L zou haalbaar moeten zijn maar als je echt in de top mee wil draaien dan moet je toch een behoorlijke sporthaflinger hebben of een ander ras wat meer aanleg voor dressuur heeft. Maar dat kunnen we zo niet beoordelen. :)

Succees!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:14

geerke schreef:
stef schreef:
Dat is ooit eens in het leven geroepen op bokt en dat is nu ineens de waarheid, een waarheid die ik zéér dubieus vind

wat is ooit eens in het leven geroepen door bokt?

Dat elk paard foutloos een Z proef kan lopen. Voor bokt hoorde je daar nooit wat van en waren koudbloeden in de ring ook een uitzondering (vroegah!). Hiermee zeg ik niet dat ze het niet kunnen, maar het is niet vanzelfsprekend. Ik ben ook nog steeds van mening dat als je een bepaald doel hebt (bijv dressuur rijden) je een paard aanschaft wat daarbij past. En als je al een paard hebt, en het wil niet, moet je je doel bijstellen.... Of je paard....

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:14

@ Zonnetje81:
Beetje overdreven reactie. Ik heb nog niemand horen roepen dat ze de osteopaat er bij moet halen :')

TS vraagt toch om advies? Anders moet ze geen topci openen als ze het zelf allemaal zo goed in kan schatten. En als je om advies vraagt (of uberhaupt je verhaal vertelt) is het voor de lezer wel prettig als je wat context geeft, namelijk wat is dan je niveau, wat is je ambitie, wat lukt dan niet precies met de haf.
Daar kunnen mensen wat mee. Geef je dat niet dan gaan mensen vragen stellen daarover, zo gek is dat niet.

Als TS het allemaal al weet en dit topic alleen maar opent om even te melden dat de haf niet meekomt, dan moet ze dat er bij zetten. Dan kunnen we allemaal zeggen van "ach wat jammer, succes met je volgende paard". :) Maar ik zie dat ze nu al wat meer info heeft gegeven, info waarop ik zou zeggen: zorg eerst dat je goed les krijgt :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:20

stef schreef:
Dat elk paard foutloos een Z proef kan lopen. Voor bokt hoorde je daar nooit wat van en waren koudbloeden in de ring ook een uitzondering (vroegah!). Hiermee zeg ik niet dat ze het niet kunnen, maar het is niet vanzelfsprekend. Ik ben ook nog steeds van mening dat als je een bepaald doel hebt (bijv dressuur rijden) je een paard aanschaft wat daarbij past. En als je al een paard hebt, en het wil niet, moet je je doel bijstellen.... Of je paard....

Ze wil L/M halen.... :\
L moet écht elke gezonde huis tuin en keuken pony kunnen, anders is er iets ernstig mis. ;(

De reden dat er vroeger geen koudbloeden meeliepen was omdat er toen helemaal niet zoveel haflingers en al helemaal geen tinkers enzo waren.
Bovendien had niet iedere penny een paard zoals nu en waren wedstrijden echt weggelegd voor mensen met veel geld. Er zijn nu gewoon véél meer en meer verschillende soorten paarden en véél meer mensen die paarden hebben en wedstrijden rijden.

Dat er vroeger dus minder koudbloeden meeliepen in de dressuur heeft andere oorzaken dan dat ze het niet zouden kunnen. Genoeg haflingers in de hedendaagse dressuur die het tegendeel bewijzen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:21

Dan is de vraag: Wil je L met moeite en elke keer krap winstpuntje halen of gewoon dik erbij rijden..?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:26

Waves: Dat er "genoeg" zijn die het kunnen zegt niet dat ze het allemaal maar moeten. Gevolg is overigens wel dat het paard aangepast wordt naar de ambitie, want vergelijk de haflingers van nu eens met de haflingers van toen?
En tja, in dat geval: I rest my case....

Paarden worden aangepast zodat wij met ze kunnen doen wat wij willen, en dat is de omgekeerde wereld.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:33

TS,als je pas één keer bent gestart, kun je toch voorlopig lekker doortrainen? inderdaad met goede begeleiding zoals anderen hier ook voorstellen. Je weet nu wat je hebt! Lijkt mij ook een uitdaging om te kijken hoe ver je kunt komen.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:35

Zonnetje81 schreef:
Dan is de vraag: Wil je L met moeite en elke keer krap winstpuntje halen of gewoon dik erbij rijden..?

En nu ga je er van uit dat het peerd 'omdat het een haflinger is' alleen maar krappe winstpuntjes kan rijden? Dat is nu een typisch vooroordeel. Het is nog een jong dier, dus wie weet is het wel zo'n sportgefokte haf. Zo lang je het peerd niet in real life hebt gezien kan je daar helemaal geen conlusies over trekken.

@ TS: kijk eens of je met goede instructies de miscommunicaties kunt verminderen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:37

Zonnetje, dan weet je iig wel dat je er écht voor moet rijden en dus niet met twee vingers in je neus winstpunten haalt omdat paardlief zo spectaculair is.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:40

stef schreef:
Waves: Dat er "genoeg" zijn die het kunnen zegt niet dat ze het allemaal maar moeten. Gevolg is overigens wel dat het paard aangepast wordt naar de ambitie, want vergelijk de haflingers van nu eens met de haflingers van toen?
En tja, in dat geval: I rest my case....

Paarden worden aangepast zodat wij met ze kunnen doen wat wij willen, en dat is de omgekeerde wereld.

_/-\o_ Ik ben ook lekker met mijn haflinger aan de slag gegaan maar blijf wel realistisch. Ik kan gewoonweg niet verwachten dat mijn dame salinero gaat imiteren :j Die bouw is gewoon compleet anders en dan wordt het al snel lastiger om hetzelfde te rijden als de sportpaardjes.

Misschien cru maar je moet wel realistisch blijven ten opzichte van de bouw van je paard.

Underwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 16:47

Sees schreef:
Zonnetje, dan weet je iig wel dat je er écht voor moet rijden en dus niet met twee vingers in je neus winstpunten haalt omdat paardlief zo spectaculair is.

Hier heb je ook wel een punt.. :D

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:52

Tuurlijk moet je realistisch zijn en niet verwachten dat een gemiddelde pony Salinero wordt maar kom op zeg, we hebben het over L!

Dressuur is imo nog altijd het gymnastiseren van een paard zodat hij een mens kan dragen zonder al te veel schade. Als je paard daar de minimale basis (wat L is) niet eens van kan leren dan moet je er helemaal niet op gaan zitten...

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:52

Ik denk dat ik wel snap wat TS bedoeld.

Ze wil gewoon graag meerijden met de wedstrijden, lekker hoog eindigen.Tenminste, je snapt het wel gewoon lekker met de beste meedoen. En dat is gewoon een stuk moeilijker met een haflinger dan met een lekker werkwillige warmbloed paardje, even eerlijk wezen nu.

Dat wil helemaal niet zeggen dat haar haflinger het niet aankan, maar gewoon haar ambities zijn misschien te hoog voor de combinatie ansich. Met mijn pony reed ik ook M1, die zou het eigg niet kunnen, dat was ook haar top. Hoger dan 181 zouden we niet kunnen halen. Dan kan je denken; M1 blijven rondsjokken, en je ambities niet volgens, of dan maar een ander paard? Ik denk dat je je haflinger er geen kwaad mee doet, om bijv nog een ander erbij te zoeken. Je kan altijd bij je haflinger blijven, en dan evt een ander meisje erop laten rijden die het bakwerk wel leuk vind!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:57

Oh ik kan me echt ontzettend kwaad maken om je titel.
Wat nou je paard kan het niet waarmaken....Ik denk dat het toch echt bij jou ligt.

Maargoed, ik begrijp je ook wel.
Ben zelf ook iemand die soms echt te gedreven is om te presteren, en daardoor het idee krijgt dat mijn paard niet goed genoeg is.
Dat is niet zo, elk paard kan presteren, maar met goede begeleiding.
Ik zal maar eens beginnen met het idee van ' ik MOET wedstrijd rijden, hij MOET goed lopen, hij moet het kunnen' uit je hoofd te zetten.
Heb je het gevoel dat hij de druk niet aan kan, maak het werk dan wat leuker.
Zelfs een buitenrit kan goed zijn voor zijn dressuur prestaties, beter evenwicht en het bevordert ook de gangen.
Loop eens balkjes, gewoon eens wat anders.
Als je hem dan 2/3 keer per week dressuur rijdt, dan lijkt dat weinig, maar is dat misschien beter voor jou paard.

Met sommige paarden moet je nou eenmaal onderaan beginnen, maar dat maakt het alleen maar leuker om uiteindelijk wat te bereiken.
Omdat ik niet weet wat je niveau is van rijden, kan ik je alleen maar adviseren om instructie te zoeken.
Maar wel iemand die je paard niet overvraagd! Aangezien je al aangeeft dat hij nu al laat merken dat het te zwaar wordt.

Mijn jonge paard vind ook dat het werk al snel te zwaar voor hem wordt.
Doorvechten heeft dan echt geen zin, hoe moeilijk ik het ook vind, ik stop er dan mee en ga bijv. balken draven.
Dan maar niet doortrainen op het wijken of iets, dat mijn paard plezier heeft is het allerbelangrijkste!

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:59

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:00

Hawai schreef:
Ik ken toch wel een aantal haflingers die in het Z rijden en wat er een stuk beter uit ziet als sommige KWPNpaardjes. Het ligt echt aan de instruktie en de band die je met je paardje hebt.
Hier een topic van 1 zo'n Z haffie :j

[RIJ-ITP] Mijn 2 Z knollen op CC!Ventje de hengst en mijn maflinger!

Sorry maar ik denk dat door dit soort reacties de TS alleen maar meer de neiging heeft om harder te werken, en haar paard dus te overvragen.
Dat er van die haflingers zijn dat weet iedereen wel, het gaat er nu om dat die van haar niet zo is.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:16

stef schreef:

Dat was al veel eerder dan dat het idee om het forum bokt te starten ook nog maar opgeplopt is bij de forumstarters.

Mij word al van jongs af aan gezegd dat elke gezond paard Z kan halen.

Denk persoonlijk ook dat het probleem op dit moment in het hoofd van de ts zit.
Zonder niveau en goede instructie heeft ts geen kennis genoeg om te kunnen oordelen dat het aan de pony ligt. Ts als ik jou was zou ik op zoek gaan naar goede instructie waarmee je samen naar het geheel gaat kijken dus naar de pony, naar jou en naar de combinatie en vanuit daar een beslissing nemen hoe nu verder te gaan of niet.Maar ga alsjeblieft niet zelf te snel oordelen daar kan je jezelf nog behoorlijk pijn meedoen en dat is absoluut niet fijn natuurlijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:20

geerke schreef:
ieder paard kan een foutloos Z proefje lopen hoor,mits met de juiste begeleiding.
Er lopen genoeg haflingers redelijk hoog nivo dressuur en dat ziet er prachtig uit!

Precies!! IK heb een M2 haflinger staan die reed mee met de paarden!
Nu rijd er weer een nieuwe amazone omdat de vorige een eigen paard heeft gekocht, waar ze trouwens minder mee rijd als de Haflinger ( maar dat zal ook vast wel komen!).

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:29

Ik denk dat het gewoon te vroeg is om te zeggen of die pony het wel of niet kan. Je hebt nog geen les en bent pas 1x gestart. De meeste bij mij op stal die voor het eerst starten met hun KWN'ers of NRPS'ers halen ook niet in de eerste wedstrijd een winstpunt, worden ook niet meteen eerste en kost het ook nog moeite.

Ik zou eerst eens gaan kijken hoe het gaat met goede instructie zoals je zelf ook al aangeeft. Eerst maar eens zien wat die van je manier van rijden vindt en hoe je haf daarop reageert.

Heel veel succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:31

ik denk dat ts meer heeft aan goede instructie. Je instructeur kan het paard, de ruiter en de combinatie beoordelen en dan bekijken of de combinatie geschikt is voor de basisdressuur. Want het kan ook zo zijn dat ts niet het talent en de inzet heeft voor de Z dressuur.
Een paard is maar een deel van de combinatie.
De meeste ruiters zouden met Salinero of Totilas ook geen goede B proef neer kunnen zetten. Er komt heel wat meer bij kijken om een paard om goed niveau te trainen en daar te houden.