Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 11:37

iloveyah87 schreef:
Wat was hun motivatie om het paard niet om te draaien?

Zij hadden geleerd op hun vorige manege dat je een paard naar voren moet laten kijken.
Kijken waar die heengaat zodat die niet terugkomt naar stal.

Ik kom dit de laatste tijd meer tegen.
Ik vind het gewoon te achterlijk voor woorden dat er plaatsen zijn waar geleerd wordt dat omdraaien gevaarlijk is.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:39

Hier ook paard eerst omdraaien, en dan losmaken.
Is de veligste methode.

Die andere is toch echt levensgevaarlijk, en dat komt van mensen met verstand van paarden.

BrankaZ

Wildgirl schreef:
hier komen de paarden zodanig veel buiten dat er geen gekke sprongen komen, ik knip het halstertouw vlak voor het hek los en met een tik op hun billen hobbelen ze dan de wei in, gaat prima.
Met jonge,onrustige paarden die wél aan het stressen zijn als ze naar buiten mogen doe ik eigenlijk hetzelfde, mits ik ervoor kan zorgen dat de opening van de ingang groot genoeg is.

Bij mijn paard hetzelfde. Vaak steek ik het halstertouw door het halster zodat het er vanzelf uitglijd als ik 1 kant loslaat. Vasthouden en omdraaien levert bij mijn paard ongeduldig getrek op, hij wil n.l. zo snel mogelijk weer lekker kunnen grazen of rollen.

hippo

Ik draai het paard ook eerst om voordat ik het loslaat, zo heb ik het ook altijd geleerd.
Op een dressuurstal waar ik gewerkt heb mocht dit absoluut niet, ze zijn dan bang dat ze zich kreupel draaien.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:40

Bij een vreemd paard zou ik sowieso altijd omdraaien, dan draadje dicht, aai geven, los klikken en een stap achteruit!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:42

Ik draai ook altijd om eerst, tenzei het echt een traag paardje is.
Maar het is gewoon zo dat als je een druk paard heb en je denkt ik laat hem alvast los, dat je wel eens eentje heb die steeds eerder druk gaat doen omdat ie los wil.
nee meestal draai ik ze gewoon om dus :)

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:43

Ik draai onbekende paarden trouwens wel altijd om hoor!
Mijn merrie draai nooit om..
Hier gaan ze altijd gek doen.
1x gehad.. heel braaf omgedraaid eerst lintje dicht gedaan komt er een andere merrie aangelopen.
Vond mijn merrie het leuk om zo door mij heen te walsen.. ziens doen doe ik haar nooit meer omdraaien omdat dat voor mij veiliger is :)

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:43

Ik draai ook altijd om. Wat ik me afvraag (kan al ergens staan maar had niet zo'n zin om al de reactie's te lezen) ... Als je je paard steeds ge woon laat lopen , gaat hij op de duur dan niet zo ongeduldig worden dat hij niet meer wil wachten en gewoon de wei instormt , en daar vliegt je touw dan uit je handen ? Niet ?

Anoniem

Re: Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:44

Een kennis van mij vertelde pas dat er bij haar staigaires waren die de paarden zonder om te draaien de wei in lieten en dan ook nog eens een keer met de handen omhoog KSSST KSST riepen....
Hoe graag wil je een klap voor je kop.... :')

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:45

Ahhhh dus dáár komen de wei-in-storm-paarden vandaan :I

Das idd wel heel erg dom zeg :')

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:47

Ik doe het ook altijd, heb het 1x niet gedaan en werd gelijk gestrafd met een goede knal :+

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:47

Ik draai mijn paard ook altijd om voordat ik hem los maak.

@Mglii: Ik heb een keer een paard verzorgd dat had geleerd dat hij de wei in mocht rennen. Hij deed dit ook niet beheersd, maar met flinke bokkensprongen, levensgevaarlijk dus. Dit was gewoon routinematig aangeleerd door de vorige eigenaar die inderdaad niet aan omdraaien deed en het paard gewoon liet gaan..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:48

Mglii____ schreef:
Ik draai ook altijd om. Wat ik me afvraag (kan al ergens staan maar had niet zo'n zin om al de reactie's te lezen) ... Als je je paard steeds ge woon laat lopen , gaat hij op de duur dan niet zo ongeduldig worden dat hij niet meer wil wachten en gewoon de wei instormt , en daar vliegt je touw dan uit je handen ? Niet ?

Met de mijne geen last van ze loopt op haar gemak met haar mee heb halstertouw nooit vast geklikt zitten maar, dubbel geslagen door het halster. Verder weet ze dat ze eerst moet wachten voor het hek open gaat. En als ze ongeduldig is moet ze perse nog even voor het open hek blijven staan en dan pas de wei in maar dat gebeurt zelden ze sjokken hier allemaal op hun gemak de wei in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:50

Ik weet wel wanneer het gevaarlijk is om te draaien,
dat is het namelijk als je een paard wil draaien die altijd de wei in mag rennen :P

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:50

Loretta schreef:
Zij hadden geleerd op hun vorige manege dat je een paard naar voren moet laten kijken.

Ik vind het gewoon te achterlijk voor woorden dat er plaatsen zijn waar geleerd wordt dat omdraaien gevaarlijk is.

Alles kán gevaarlijk zijn.. omdraaien ook.. Met omdraaien heb je het risico dat ze kunnen steigeren, of lostrekken.. Elk paard is verschillend!
Bij mij ligt het gewoon aan het paard, de één is zo sloompjes dat je ze gewoon los kan laten, de ander niet. Als ze elke dag op de wei komen raken ze hun enthousiasme vaak ook wel kwijt op den duur.

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:51

Tigra_ schreef:
Mglii____ schreef:

Met de mijne geen last van ze loopt op haar gemak met haar mee heb halstertouw nooit vast geklikt zitten maar, dubbel geslagen door het halster. Verder weet ze dat ze eerst moet wachten voor het hek open gaat. En als ze ongeduldig is moet ze perse nog even voor het open hek blijven staan en dan pas de wei in maar dat gebeurt zelden ze sjokken hier allemaal op hun gemak de wei in.

Tja natuurlijk heb je van die hele lieve brave paardjes , maar ik heb iemand gekend die heel veel moeiste heeft gehad met haar paard in de wei te zetten omdat hij ook ge woon de wei in wou stormen. Maar zoals een van de bovenstaande bokkers zegt , elk paard is verschillend ! ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:52

Ik click met de clicker,paard weet dat hij moet wachten.Ik maak het halster los, click weer en geef wat lekkers.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:53

Moet eerlijk zeggen dat ik mijn pony nooit omdraai, soms moeten we door een soort van sluisje heen en is het voor mijn 23 jarige toch echt te krap om te draaien (door dat ze wat stijver is) laat haar eigenlijk altijd los, ze staat dan rustig te wachten tot ik alles open of dicht heb en loopt rustig het land op. Of heb ik nou zo een goed opgevoed model?

Nu ik er over na denk draai ik paarden die ik niet ken wel eigenlijk altijd om.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:53

Ik heb altijd geleerd, eerst paard draaien.
Mijn eigen paard kan ook zo debiel doen..dus draad open, omdraaien, daard dicht, halster af, hand op neus, ik uit de wei..en als ik dan zeg "ga maar"..dan pas gaat ie..(tot nu toe..)
Blijft wel altijd opletten..blijven toch dieren..en ik wil liever niet voelen hoeveel kacht ie kan zetten.

Als ik andere paarden op de wei zet, is het hetzelfde, eerst draaien..en dan pas los. Zo doet iedereen het op onze stal, paarden lijken het zelf ook precies te weten..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:56

Mglii____ schreef:
Tja natuurlijk heb je van die hele lieve brave paardjes , maar ik heb iemand gekend die heel veel moeiste heeft gehad met haar paard in de wei te zetten omdat hij ook ge woon de wei in wou stormen. Maar zoals een van de bovenstaande bokkers zegt , elk paard is verschillend ! ;)

En denk je dat je die rustig krijgt door hem eerst om te laten draaien? Met een beetje pech geeft ie een ruk aan het touw en liggen jouw handen open. Gaat ie vervolgens op het halstertouw staan en krijgt ie een klap in zijn nek.
Ik klik voor het hek het halstertouw los haal het einden door het halster. Doe het hek of de stroomdraad zo open dat ik er zelf achter sta en laat een uiteinde van het touw los. Als ze dan wegstormen en dreigen te bokken krijgen ze een lel met het touw en heb ik dat hek er nog tussen. Bij stroomdraad raken ze meestal liever niet, dus kans op bokken is ook kleiner.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:58

Ik draai ook altijd om! Met alle bovenstaande redenen in mijn achterhoofd.
Daarnaast geef ik ook altijd wat lekkers NADAT het halster uit is. Heel handig als ze dit kennen want ze blijven gewoon naast je staan wachten tot ze iets hebben gekregen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:01

Kijken naar het weiland en dan loslaten? Hier heb ik nog nooit van gehoord, maar het lijkt me behoorlijk gevaarlijk..

Ik heb jaren op een handelsstal gewerkt en mijn ervaring met paarden loslaten zonder te keren en het weiland in laten racen, is dat de paarden dan juist drammeriger worden en geen respect meer tonen voor je (logisch, ze willen de wei in en zijn gewend dat ze de wei in mogen racen).

Ik draai mijn paard altijd op en pas als ze rustig staat (het is echt een lui paard, dus druk doet ze niet :+) mag ze gaan.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:04

Sorry hoor maar zolang het paard vastgehouden wordt heeft hij gewoon te luisteren. Elk van de paarden die ik tot nu toe gehad heb heeft gemakkelijk geleerd rustig te blijven als ze in de wei worden gezet. Soms was daar in het begin wel een hengstenketting of kaptoompje voor nodig maar na 2 of 3 keer weten ze het al. Er wordt niet getrokken of gedramd! Anders kan ie terug naar stal. Het paard moet gewoon rustig wachten tot het hek opengemaakt is, we erdoor gelopen zijn, hij omgedraaid is, het touw is losgemaakt. Pas na een braaf en vrij mag hij zich omdraaien en weglopen. En vooral zelf heel rustig blijven. We laten ze toch ook niet zo maar de stal in stormen omdat daar toevallig voer ligt o.i.d.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:07

Ik draai mijn paard wel standaard om omdat ik het hek weer dicht moet doen, en zou ook zeggen dat het ook bij andere paarden moet gebeuren. Maar ik zou evengoed mn poown los kunnen laten als ik het hek open doe, hem erin jaag en het hek weer dicht doe, poown doet hoogstens paar stapjes het weiland in, die wacht namelijk nog op een brokje om daarna vrolijk weg te sukkelen :3

@bluesky, heb je gelijk in, zo vind ik ook dat het hoort :) maar een paard weer op stal zetten omdat ie niet braaf was is -sorry hoor- een van de raarste dingen die ik ooit heb gehoord. Een paard snapt toch echt geen snars ervan dat hij word teruggezet op stal omdat hij staat te drammen!? Die link legt een paard helemaal niet!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:08

Loretta schreef:
iloveyah87 schreef:
Wat was hun motivatie om het paard niet om te draaien?

En ging het in dat geval om geconditioneerde (manege) paarden die geen basisopvoeding hadden gehad? Want in dat geval kan ik het me voorstellen.
Maar bij eigen paarden en paarden met een goede opvoeding: omdraaien!
Als het er meerdere ruiters met paarden zijn, naast elkaar gaan staan en dan pas losmaken.