Sorry maar typische bokt reactie is hup naar opfok! Laat hem maar vanaf 3 jaar dingen aanleren..
Ik was ook 13 jaar als ik mijn veulentje van dezelfde leeftijd begon dingen aan te leren, ze is daardoor geen slecht paard geworden..

Dit is goed voor dingen uit te leren ook voor het meisje, en niet zagen dat ze ze zo gaat verpesten want soms mogen kleine foutjes, ik heb erdoor ook veel geleerd
Nu wat tips: Als je veulen er vandoor gaat, wat mijn ander veulen momenteel wilt doen ben ik gewoon streng. Zoals eerder al gezegd moet je het veulen een beetje opvoeden, natuurlijk ben ik strenger omdat mijn veulen bijna 2 jaar is.
Eerst moet je hem laten wennen aan druk. Enorm veel oefenen met stappen en stoppen. Je stapt 6 stappen,zegt dan duidelijk HO en als hij niet wilt staan dwing je hem tot stilstand of duw je er lichtjes tegen, dit paar keer proberen en als hij het begint door te krijgen altijd met klein snoepje ofzo belonen.
Je kan het veulentje al lichtjes proberen laten stilstaan aan de muur. Dit oefen ik eerst zo : Je neemt een muur met ring en veel ruimte, klikt een longeertouw vast en je wacht op paar meters afstand dat je jezelf niet in gevaar kan brengen. Eens het veulen protesteert hou je eerst tijdje vast en dan lossen, zo kan je druk ook oefenen. Lossen betekent hier belonen. Als hij lang rustig blijft geef je snoepje..
Doe dit alles, maar echt NIET lang, een veulentje heeft nog niet zoveel concentratie, maar een kwartiertje is al meer dan genoeg
Zo ik hoop dat dit je al kan helpen x
Edit: fuego3 : paarden in eerste 3 jaren niet bekappen? Leg uit..