Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Nu heeft ze weer wat nieuws. Ik heb haar als springpaard, loopt in het M en Z.
Gaat heel vaak heel goed, tot ze weer een bui heeft. Zoals nu.
Dan gaat ze weigeren en vervolgens alleen maar heel hoog stijgeren.
Het was altijd nog te handelen maar het wordt nu zo eng en gevaarlijk.
JustLizz schreef:Ik heb gehoord dat bij steigeren het volgende zou kunnen helpen (ik heb het niet zelf geprobeerd dus weet niet of het werkt):
Tikje met je zweepje tussen zijn oren (dan schijnt je paard namelijk te denken dat hij ergens tegen aan springt als ie steigert en zou het laten
Water op hoofd van je paard gooien als hij het doet (hoe je dit voor elkaar zou rkijgen weet ik niet want als je paard gaat steigeren heb je geen tijd om een flesje water open te draaien en leeg te gieten)
Wel erg vervelend dat je paard op deze manier overal onderuit probeert te komen!
Sterkte ermee!
misssixty schreef:Bedankt voor de reacties.
Alle respect voor NH maar ik ben er niet van, of heb er geen zin in.
Paard is bij Annemarie vd Toorn geweest voor een trailercursus,
dit heeft geholpen maar ik ben gewoon van mening dat het met het stijgerprobleem,
het onder werk uitkomen, geen nut heeft.
Reacties mbt NH hoeven dus niet meer, ik ga het niet doen!
Ik ga het verhaal met het ei of waterbalon proberen,
echter doet ze dit soort grappen alleen op wedstrijd, waar ik dat soort dingen dus niet kan doen.
Thuis in de training gebeurt het vrijwel niet!
janouk schreef:Citaat:Nu heeft ze weer wat nieuws. Ik heb haar als springpaard, loopt in het M en Z.
Gaat heel vaak heel goed, tot ze weer een bui heeft. Zoals nu.
Dan gaat ze weigeren en vervolgens alleen maar heel hoog stijgeren.
Het was altijd nog te handelen maar het wordt nu zo eng en gevaarlijk.
Omdat steigeren een manier van verzet is van haar, loop je snel in de val dat dit nu weer aan de hand is.
Echter omdat je tot het M bent gekomen zonder steigeren, en ze daar nu mee begint, stel ik jou de vraag:
- is ze klaar voor dit niveau? Of vraag je om op dit moment teveel van haar spieren? Stapje terug in de training.
- is ze veranderd qua bespiering, waardoor het zadel niet meer past? Zadel laten controleren.
- is haar rug/benen nagekeken? Misschien heeft ze vastgelegen of een verrekkening van spieren/banden/pezen. Ik zou er nooit zo maar van uit gaan dat het paard geen medische problemen heeft.
Mijn tip; sluit eerst problemen met de rug, benen, hals, gebit en zadel uit, voordat je het gevecht aan gaat.
.

Cassidy schreef:Ik lees in reacties van de ts dat je ze niet gelooft in grondwerk. En dan vraag ik me af wat ts verstaat onder grondwerk. Is het simpelweg aan de hand meelopen? Longeren? Je was bij Monty Roberts geweest met dit paard. Wat hebben ze daar met haar gedaan? Wat heb jij daar geleerd?
Ik ben zelf heel erg van grondwerk. Problemen in het zadel zoals steigeren, zijn het beste en het veiligste op te lossen vanaf de grond. Een paard kan namelijk 6 kanten uit. Naar voren, naar achteren, opzij naar links, opzij naar rechts, omhoog en omlaag.
Nu is omhoog en omlaag iets wat wij niet zo graag zien. Op het moment dat jij het paard een stapje vooruit, achteruit, opzij naar rechts en opzij naar links kunt laten maken, daarbij de kleinste poging beloont, ben je in principe al bezig met grondwerk. En doordat je deze oefeningen doet, heeft dit een psychologische impact op je merrie. Van tevoren alleen maar naar de stamboom kijken en er vrede mee hebben dat ze zo reageert zoals ze nu reageert....tja.
En een andere manier van aanpak? Jawel die werkt. Door intimidatie kun je je paard heel ver krijgen. Maar als je contact met je paard kunt leggen op een ander niveau, ga je net dat beetje extra krijgen...
Aan jou de keus hoeveel jij jezelf en je paard tekort wilt doen....
Ik zou adviseren om je een keer in Parelli te verdiepen. Jawel, dat kan ook als je springt. Er zijn zelfs ruiters die Olympisch niveau behaalt hebben die aan Parelli doen. Omdat ze begrepen hebben dat het om communicatie gaat. En als je een "Nee" van je paard krijgt, heb je of de verkeerde vraag gesteld, of de vraag verkeerd gesteld....