Stijgeren wanneer ze iets niet wil.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JPS

Re: Stijgeren wanneer ze iets niet wil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:08

Met dwang en geweld los je niks op. Ook niet bij het trailerladen. Integendeel.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 10:37

Bedankt voor de reacties.

Alle respect voor NH maar ik ben er niet van, of heb er geen zin in.
Paard is bij Annemarie vd Toorn geweest voor een trailercursus,
dit heeft geholpen maar ik ben gewoon van mening dat het met het stijgerprobleem,
het onder werk uitkomen, geen nut heeft.
Reacties mbt NH hoeven dus niet meer, ik ga het niet doen!

Ik ga het verhaal met het ei of waterbalon proberen,
echter doet ze dit soort grappen alleen op wedstrijd, waar ik dat soort dingen dus niet kan doen.
Thuis in de training gebeurt het vrijwel niet!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:55

Misschien ben je onbewust dan toch gespannen en breng je dat over op je paard? Als ze het alleen op wedstrijd doet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:03

Citaat:
Nu heeft ze weer wat nieuws. Ik heb haar als springpaard, loopt in het M en Z.
Gaat heel vaak heel goed, tot ze weer een bui heeft. Zoals nu.
Dan gaat ze weigeren en vervolgens alleen maar heel hoog stijgeren.
Het was altijd nog te handelen maar het wordt nu zo eng en gevaarlijk.

Omdat steigeren een manier van verzet is van haar, loop je snel in de val dat dit nu weer aan de hand is.
Echter omdat je tot het M bent gekomen zonder steigeren, en ze daar nu mee begint, stel ik jou de vraag:
- is ze klaar voor dit niveau? Of vraag je om op dit moment teveel van haar spieren? Stapje terug in de training.
- is ze veranderd qua bespiering, waardoor het zadel niet meer past? Zadel laten controleren.
- is haar rug/benen nagekeken? Misschien heeft ze vastgelegen of een verrekkening van spieren/banden/pezen. Ik zou er nooit zo maar van uit gaan dat het paard geen medische problemen heeft.

Mijn tip; sluit eerst problemen met de rug, benen, hals, gebit en zadel uit, voordat je het gevecht aan gaat.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:10

Ik heb ook geleerd dat je dan een tik tussen de oren moet geven, maar ik weet niet of dat in dit geval zal helpen..

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:20

JustLizz schreef:
Ik heb gehoord dat bij steigeren het volgende zou kunnen helpen (ik heb het niet zelf geprobeerd dus weet niet of het werkt):

Tikje met je zweepje tussen zijn oren (dan schijnt je paard namelijk te denken dat hij ergens tegen aan springt als ie steigert en zou het laten

Water op hoofd van je paard gooien als hij het doet (hoe je dit voor elkaar zou rkijgen weet ik niet want als je paard gaat steigeren heb je geen tijd om een flesje water open te draaien en leeg te gieten ;))

Wel erg vervelend dat je paard op deze manier overal onderuit probeert te komen!

Sterkte ermee!

dees blijkt echter wel te werken je kan dees ook doen met een lege water fles.
hier zal veel commentaar op komen. Maar het is wel waar wat hier boven staat. Wil wel niet zeggen dat je enorm moet slagen met volle macht maar gewoon een tikje geven.

als je dees niet durft zou ik idd om hulp vragen bij iemand anders. Je paard verkopen zou zonde zijn als je je paard al zo lang hebt.
groeten

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:28

misssixty schreef:
Bedankt voor de reacties.

Alle respect voor NH maar ik ben er niet van, of heb er geen zin in.
Paard is bij Annemarie vd Toorn geweest voor een trailercursus,
dit heeft geholpen maar ik ben gewoon van mening dat het met het stijgerprobleem,
het onder werk uitkomen, geen nut heeft.
Reacties mbt NH hoeven dus niet meer, ik ga het niet doen!

Ik ga het verhaal met het ei of waterbalon proberen,
echter doet ze dit soort grappen alleen op wedstrijd, waar ik dat soort dingen dus niet kan doen.
Thuis in de training gebeurt het vrijwel niet!

Ik vind het toch niet zo'n dom idee, ze gaan er nl. ook op, er komen 2 ruiters die heel veel ervaring hebben met dit soort problemen.
Ze doen daar dus niet alleen maar grondwerk.
En als die trailerlaadcursus goed geholpen heeft......
Baat het niet dan schaadt het niet zou ik zo zeggen.
NH is gewoon een naampje voor op een normale manier met een paard omgaan en zonder geweld een goed en blijvend resultaat te bereiken.
Ik heb echt goede dingen van gezien, ook onder de man.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 11:40

janouk schreef:
Citaat:
Nu heeft ze weer wat nieuws. Ik heb haar als springpaard, loopt in het M en Z.
Gaat heel vaak heel goed, tot ze weer een bui heeft. Zoals nu.
Dan gaat ze weigeren en vervolgens alleen maar heel hoog stijgeren.
Het was altijd nog te handelen maar het wordt nu zo eng en gevaarlijk.

Omdat steigeren een manier van verzet is van haar, loop je snel in de val dat dit nu weer aan de hand is.
Echter omdat je tot het M bent gekomen zonder steigeren, en ze daar nu mee begint, stel ik jou de vraag:
- is ze klaar voor dit niveau? Of vraag je om op dit moment teveel van haar spieren? Stapje terug in de training.
- is ze veranderd qua bespiering, waardoor het zadel niet meer past? Zadel laten controleren.
- is haar rug/benen nagekeken? Misschien heeft ze vastgelegen of een verrekkening van spieren/banden/pezen. Ik zou er nooit zo maar van uit gaan dat het paard geen medische problemen heeft.

Mijn tip; sluit eerst problemen met de rug, benen, hals, gebit en zadel uit, voordat je het gevecht aan gaat.

Ze is wel klaar voor dit niveau loopt al zeker een dik jaar op dit niveau. Het zijn echt periodes dat ze niets meer wil. Duurt een aantal week en dan is ze weer het beste paard van stal.
Zadel is onlangs gecontroleerd en ze gaat ook regelmatig naar fysio en chiropraktor. Natuurlijk zit ze de ene keer wat meer vast dan de andere keer maar geloof niet dat het een medisch probleem is.
Zoals eerder al gezegd, het zit echt in haar karakter, en als ik meerdere springruiters moet geloven is het een veel vaker voorkomend probleem bij nakomelingen van No Limit.
Die hebben gewoon een rare kop erop staan!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:12

Nu vraag ik me nog steeds af hoe jij jezelf dan voelt. Als je paard dit gedrag thuis niet laat zien maar alleen op wedstrijd, dan lijkt mij dat ze de druk misschien niet aan kan/reageert op spanning bij jou?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:13

Het zijn dus periodes en ze duren een week.
Kan het zijn dat de merrie last heeft van haar eierstokken? Is het tijdens de hengstigheid?
Haar daar al eens op laten controleren?

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:27

ik heb ong. zo'n zelfde soort paard.
Begon met gemeen bokken en daarna steeds de lcuht inkomen.
en het ging van kwaad tot erger.

op het laatst werd ik er bang van en ging ze echt over me heen lopen.

ik heb haar laten na kijken bij schriel, daar kwam uit dat ze last van haar eierstokken had.
hier heeft ze medicijnen voor gehad, maar dit heeft niks opgelost in het hele verhaal.

nou ben ik vorige week bij alie vechter geweest, daar is ze eerst nagekeken door een osteopaat.
daar kwam uit dat ze haar halsspieren verkrampt heeft en daarom dus onder het werk uit wil komen door te steigeren.
gewoon om de pijn.

en ze heeft nog heel veel in haar hoofd zitten, waar ze denkt dat het pijn doet.
nu gaat ze een tijdje daar op stalling en gaan ze daar aan werken.
en hoop dat ik dan eindelijk weer vertrouwen krijg, en weer lekker kan rijden zoals eerder :).

Mischien een tip om haar is na te laten kijken, het gedrag van een paard komt altijd ergens vandaan.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 14:32

Paard wordt geregeld na gekeken dus dat is het niet.
Het is ook niet zo dat het een week duurt.
Tis meer dat wanneer ze een keer beledigd is dat ze dan niet meer wil.
Natuurlijk is er wel enige vorm van wedstrijd spanning,
maar ze doet het bijv. ook wanneer mn trainer haar rijdt en dressuurmatig net wat meer vraagt dan mij.
Dus daardoor denk ik niet dat het aan mijn wedstrijd spanning ligt,
tuurlijk wel een deel, maar niet alleen zeg maar.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:32

Wat heb je verder al gedaan om te zorgen dat ze niet meer steigerd. Goed doorgepakt, dus zorgen dat ze goed voorwaarts is? een tik tussen haar oren? Wat heb je allemaal al geprobeerd?

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 18:47

Nou ik probeer haar om te trekken en vooruit te rijden,
Maar dat helpt niet echt..
Heb haar nog niet tussen de oren geslaan!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:58

bedenk wel dat de truc van het ei of een zakje water heel erg nauw kopt qua timing. dit is echt bijna niet te doen imo.
je moet dat ding al klaar hebben in je hand, tot ze steigerd en dan op het juiste moment slaan. je paard heeft al heel vaak gesteigerd zonder het idee te hebben zijn hoofd te stoten, dus of één keer een ei of zakje water zal helpen?

kun je haar niet eens laten rijden door iemand anders. bijvoorbeeld iemand die altijd probleem paarden doet en paarden zadelmak maakt? die mensen zien zo'n paard vaak juist als een uitdaging en durven haar waarschijnlijk wel door te pakken. dan kan jij zien wat ze doet, zonder zelf je nek te breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:11

pfffff.... succes!
Ik heb ook zo'n paard gehad en weggegeven want ik kon er niks mee. Hij heeft 3 maanden bij Eddy Modde (parelli) gestaan en het enige dat hij daarna kon was trailerladen. Hij kon nog steeds de straat niet op en ging nog steeds steigeren als hij paniekte of zich ging verzetten.
Het meisje waar ik hem aan heb gegeven kan er nu wel veel mee.
Zij heeft hem gewoon flink aangepakt... niks grondwerk en ander gezeur.... hup, erop en als hij vervelend werd een corrigerende tik, aanpakken, niet zeuren en doorwerken. (ik kon dat niet, ik was te bang voor zijn capriolen geworden).

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:17

Ik heb het ook gehad met mijn merrie.
Op zodra het moeilijk werd kwam ze omhoog en aangezien ik dat aan voelde komen ging ik al mee naar voren waardoor ze alle vrijheid kreeg om te gaan en ik dus stopte met leiden.
Buiten op vaste plekken omhoog, ik ben een paar keer afgestapt maar kwam er geen van de keren meer op en ging dus weer terug naar stal, paard weer gewonnen.
Met andere paarden was het nooit een probleem dan liep ze wel verder.

Ik was het zat om elke maandag een dik half uur naast mn paard te moeten lopen voor ik bij de bak was waarin ik les dus heb hulp gevraagd en ze zijn een paar keer op een dag dat het niet persee met de fiets mee geweest.
Zodra zed begon heb ik mn eigen zwaar gemaakt handen laag en breed gezet en been gegeven.
Dus ik speelde voor leider en mn paard moest en zou luisten, ging het echt mis dan kon degene op de fiets helpen door achter iets aan te tikken, die had meer zicht en tijd om op het juiste moment te reageren als ik.
Nu is het over, ik ga alleen naar buiten en kan weer overal komen, puur omdat ik de leiding weer heb over genomen, op een vriendelijke manier en zonder al te veel stress.

Zweep tussen de oren hebben ze ook een keer gedaan bij mijn paard, gevolg paard finaal over de rooie en helemaal in paniek.

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:02

Mijn pony steigerde ook, mensen hebben zelfs gezegt haal dat kind van die pony!! maar ik ben er op blijven zitten. En in de les heeft ze het ook geprobeert maar ik had als reflex haar naar voren drijven en daar schrok ze van, het is nu(bijna) opgelost. we hebben haar wel wat magnesium gegeven en dat heeft bij mijn pony heel goed geholpen! Ze krijg nu geen magnesium meer, en dat gaat ook goed, alleen als ze het er egt niet mee eens is steigerd ze af en toe, maar ik geef er niks om en dan vind zij het ook niet leuk meer en loopt ze door..
ik zeg ga door probeer misschien wat magnesium, verkopen kan altijd nog!

Succes!!! ;)

haffiekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:31

Citaat:
Water op hoofd van je paard gooien als hij het doet (hoe je dit voor elkaar zou rkijgen weet ik niet want als je paard gaat steigeren heb je geen tijd om een flesje water open te draaien en leeg te gieten ;))

Waterballonetje op het hoofd stukslaan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:22

Dat is toch bijna onmogelijk om zoiets bij je te houden tijdens het rijden?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:49

Of ze is onzeker, of ze neemt een loopje met je en is dominant op de manier van, ik wil niet meer,
dus ik doe het niet.

Eerst moet je uitzoeken welke van de 2 dit is, want als ze een loopje met je neemt
moet je flinkt streng zijn,maar is ze onzeker kan dat juist de situatie verergeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:01

Ik lees in reacties van de ts dat je ze niet gelooft in grondwerk. En dan vraag ik me af wat ts verstaat onder grondwerk. Is het simpelweg aan de hand meelopen? Longeren? Je was bij Monty Roberts geweest met dit paard. Wat hebben ze daar met haar gedaan? Wat heb jij daar geleerd?

Ik ben zelf heel erg van grondwerk. Problemen in het zadel zoals steigeren, zijn het beste en het veiligste op te lossen vanaf de grond. Een paard kan namelijk 6 kanten uit. Naar voren, naar achteren, opzij naar links, opzij naar rechts, omhoog en omlaag.
Nu is omhoog en omlaag iets wat wij niet zo graag zien. Op het moment dat jij het paard een stapje vooruit, achteruit, opzij naar rechts en opzij naar links kunt laten maken, daarbij de kleinste poging beloont, ben je in principe al bezig met grondwerk. En doordat je deze oefeningen doet, heeft dit een psychologische impact op je merrie. Van tevoren alleen maar naar de stamboom kijken en er vrede mee hebben dat ze zo reageert zoals ze nu reageert....tja.
En een andere manier van aanpak? Jawel die werkt. Door intimidatie kun je je paard heel ver krijgen. Maar als je contact met je paard kunt leggen op een ander niveau, ga je net dat beetje extra krijgen...

Aan jou de keus hoeveel jij jezelf en je paard tekort wilt doen....

Ik zou adviseren om je een keer in Parelli te verdiepen. Jawel, dat kan ook als je springt. Er zijn zelfs ruiters die Olympisch niveau behaalt hebben die aan Parelli doen. Omdat ze begrepen hebben dat het om communicatie gaat. En als je een "Nee" van je paard krijgt, heb je of de verkeerde vraag gesteld, of de vraag verkeerd gesteld....

Ziehier een filmpje van Olympisch Medaillewinnaar David O'Connor en zijn vrouw Karen tijdens een demonstratie op een Parelli event...

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Natural Horsemanship is niet alleen met touwhalster recreatief hobbelen. Als je tot je paard doordringt, kun je Olympisch worden. Maar goed, dat moet je net willen natuurlijk...:D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-04-11 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:05

Cassidy schreef:
Ik lees in reacties van de ts dat je ze niet gelooft in grondwerk. En dan vraag ik me af wat ts verstaat onder grondwerk. Is het simpelweg aan de hand meelopen? Longeren? Je was bij Monty Roberts geweest met dit paard. Wat hebben ze daar met haar gedaan? Wat heb jij daar geleerd?

Ik ben zelf heel erg van grondwerk. Problemen in het zadel zoals steigeren, zijn het beste en het veiligste op te lossen vanaf de grond. Een paard kan namelijk 6 kanten uit. Naar voren, naar achteren, opzij naar links, opzij naar rechts, omhoog en omlaag.
Nu is omhoog en omlaag iets wat wij niet zo graag zien. Op het moment dat jij het paard een stapje vooruit, achteruit, opzij naar rechts en opzij naar links kunt laten maken, daarbij de kleinste poging beloont, ben je in principe al bezig met grondwerk. En doordat je deze oefeningen doet, heeft dit een psychologische impact op je merrie. Van tevoren alleen maar naar de stamboom kijken en er vrede mee hebben dat ze zo reageert zoals ze nu reageert....tja.
En een andere manier van aanpak? Jawel die werkt. Door intimidatie kun je je paard heel ver krijgen. Maar als je contact met je paard kunt leggen op een ander niveau, ga je net dat beetje extra krijgen...

Aan jou de keus hoeveel jij jezelf en je paard tekort wilt doen....

Ik zou adviseren om je een keer in Parelli te verdiepen. Jawel, dat kan ook als je springt. Er zijn zelfs ruiters die Olympisch niveau behaalt hebben die aan Parelli doen. Omdat ze begrepen hebben dat het om communicatie gaat. En als je een "Nee" van je paard krijgt, heb je of de verkeerde vraag gesteld, of de vraag verkeerd gesteld....

Grondwerk kan ook tegen werken! ik ben er echt voor,maar in sommige gevallen kan het tegenwerken,
mischien ook omdat het probleem dan echt naar voren komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:07

Grondwerk kan niet tegen je werken, het zet de verhoudingen recht. Als de reacties van je paard echter te heftig voor je zijn, kun je je paard in training zetten bij een GOEDE instructeur...
En in training zetten is niet de garantie dat hij het niet alsnog bij jou weer gaat doen. In training zetten is geen excuus om niet aan jezelf te hoeven werken....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:09