Paard is te snel en komt elke keer los iemand idee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 22:00

tamaramt schreef:
dit geval lijkt me geen angst maar een geval van geen respect en opvoeding
heb met paarden gewerkt en moest elke dag 60 paarden op de wei zetten en er waren altijd paarden bij zoals het paard vd ts en dan heb je echt geen zin en tijd om daar mee te gaan grondwerken.
ieder zijn eigen ding en manier natuurlijk maar een paard dient respect vd mens te hebben en als je daardoor ff wat strenger moet zijn mbv een hulpmiddel dan so be it.
in mijn ervaring(ruim 23 jaar) werkt dat beter dan iets anders

Tja.. ik ken het ook veel ervaring met veel en vooral ook jonge paarden.. op zich ook echt wel wat gewend maar vind dit echt een moeilijk geval..en heb met mn werk ook niet heel veel tijd over. Diegene die me helpt met beleren werkt op een grote stal en is elke dag bezig met jonge paarden en bij hem gebeurd t ook en hij weet t ook niet meer.. vanavond was ie weer heel erg braaf (stukje gelopen met em) Maar ben wel blij met jullie adviezen en ga gewoon kijken wat werkt want op een gegeven moment weet je het zelf ook niet meer..

tamaramt

Re: Paard is te snel en komt elke keer los iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:24

komt wel goed hoor; gewoon een kwestie van opvoeding en zorgen dat hij respect b je krijgt; op mijn vorige werk hadden we regelmatig zulke paarden en dan had ik er ook 2 of 3 tegelijkertijd vast dus dat was helemaal niet handig.
alle paarden kregen we goed en normaal netjes opgevoed door het gebruik(en juiste gebruik dus niet te bang zijn om flinke correctie te geven) met hengstenketting.
wel ff handschoenen aan doen en evt kun je ook in het begin het hoofdstel aan naar de wei brengen en door het bit de hengstenketting heenhalen.
ook een goede tip die hier al eerder gegeven is; hoofd wat naar je toe halen en met je elleboog tegen de hals; dan kun je op het juiste moment net wat krachtiger een correctie geven en je paard is iets minder sterk als hij zijn hoofd niet recht heeft.
als het goed gaat en je hebt hem op de wei; zorg dat hij dan rustig blijft als je hengstenketting los gaat maken; doe dit evt met een beloning middels een snoepje of iets en met je stem

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:00

Ik heb een fjord die zich ook lostrekt. Oorzaak: het is waarschijnlijk een keer gebeurd terwijl ik met een hernia liep en hem niet kon omtrekken. Daarvoor was het nooit een probleem, kreeg ook vaak te horen dat ie netjes was opgevoed.
Gevolg is wel dat het steeds erger lijkt te worden het gebeurd bijna elke dag vooral bij het uit de wei halen. Ik houd hem gewoon niet meer en als ik vasthoud trek ik mijn rug aan gort. En nu ik zelf niet lekker in mijn vel zit werkt het al helemaal niet, daar maakt hij echt 'misbruik' van en veroorzaakt alleen maar meer frustraties. Eergister liep het helemaal uit de hand want toen kreeg ik hem niet eens meer te pakken in de wei.

Ben al enige tijd geleden(3 jaar ofzo) begonnen met parelli maar ook daar doet ie het als ie het niet leuk meer vind.
Ik gebruik nu dus maar een hoofdstel. Niet mijn ding maar dan gaat het wel goed, geen frustraties meer en vooral geen pijnlijke rug meer na de zoveelste poging paard om te trekken.

Het is echt alleen dit. Met rijden/mennen, gewoon longeren(al dan niet met hoofdstel), borstelen en langs de weg wandelen gebeurd er niks. Hij word ook ingezet als poetspaard voor mensen met een beperking en dan is ie zo braaf.
Misschien telt het ook nog mee dat ik afgelopen winter een ongeluk(je) heb gehad. Toen stonden ze met z'n 3en te dringen voor het draad(zeer foute situatie gecreerd door de eigenaar van de stal waar we toen stonden) en toen walsde de fjord dwars over mij heen, geen respect voor niks, nada noppes. Die andere 2 kreeg ik als toetje ook over mij heen. Gevolg hersenschudding en baan kwijt hierdoor. Na de verhuizing die een week later volgde merkte ik wel een kleine angst bij mij zelf maar dat is na een paar keer weer verdwenen. Behalve als ie zo voor me staat, dan bekruipt mij het gevoel wel weer.

Ik heb ook nog een haflinger en daar kan ik werkelijk alles mee en ondervind ik geen problemen. Met hem ben ik ook als eerste met parelli begonnen om het onder de knie te krijgen maar met de fjord wil het gewoon niet lukken.

Ik wil gewoon mijn paard weer uit de wei halen zonder hoofdstel en dat ie netjes blijft staan als ik de knop van de stapmolen uitzet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 07:54

Balen! Niet leuk als ze misbruik maken van de situatie! Die van mij heeft weer een beetje geleerd de afgelopen dagen :) gewoon een keer de wei in en em niet pakken maar gewoon even een brokje geven en een aai over de kop, s middags kan ik hem dan gewoon pakken :) Aan de hand precies t zelfde gedaan stukje lopen halthouden en een brokje en een klopje en nu let ie tenminste een beetje op mij. Ook geoefend in de bak met achterwaarts en draaien en dat doet ie heel goed!

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:17

Ik vind de tips van Cassidy heel erg goed, alleen ik zou het dus echt niet aanraden om zelf te gaan prutsen met een touwhalster en leadrope. Wanneer je hier geen verstand van hebt, en niet weet wat je in je EIGEN houding moet veranderen kan je meer schade toebrengen als goeddoen. Zelfs filmpjes kunnen dan niet helpen.
Ik volg sinds kort lessen met grondwerk en dergelijk, mijn paard is behoorlijk dominant. Ik had zelf ook wel een iets geprobeerd, maar dat werkt echt niet. En als ik dan lees dat het touwhalster scherp kan inwerken.. wees dan alsjeblieft op je hoede met wanneer je het op het goede moment laat inwerken. Zo te lezen is jouw paardje van nature wat angstig, dus beloof en bestraf hem op het goede moment.
Ik zou dus les hierin nemen. Succes!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:37

ik weet niet of het al gemeld is maar doet hij het met een hoofdstel ooK?anders zal je eventueel je halster aan kunnen laten en hoofdstel er over heen doen ?

ps ik weet dus niet of t al gemeld was maar heb eigelijk geen tijd om te bokken en zeker niet 2 bladzijdens vol te gaan bij lezen. :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 23:09

Nou t is meer dat ie met alles snel weg is... maar heb nu 3 dagen met em geoefend aan een gewoon halter en hij is nu niet meer bij me weg te slaan haha. Had een week stil gestaan ivm verwijderen wolfstandje dus ging net eerst even los voor het rijden maar hij bleef maar achter me aan lopen en eerst was het al een probleem om normaal de bak in te lopen omdat ie dan gelijk al af ging dus ben al een heel end op weg :)