Filmpje 2 en 4 zijn moeilijk te zien omdat het hoofd + manen zo druk op en neer bewegen dat de oren bijna onzichtbaar worden. Ik had daar het idee dat het op zich wel mee viel, oren gaan wel naar achter maar niet de nek in.
Filmpje 3 zou ik nooit zo willen. Paard bepaalt duidelijk zelf wanneer hij een beloning krijgt (in filmpje 4 overigens ook wel een beetje) en loopt eigenlijk z'n baas volledig voorbij, totaal gefocused op de snoepjes ipv de baas. Zelfs de 4-jarige die ik nu net een beetje rijd en train leer ik al netjes met z'n neus achter m'n elleboog te blijven, dichterbij moet ie niet komen. Ik wil die verhouding meteen heel duidelijk hebben, ik hoef geen paard dat telkens een half stapje dichterbij komt en opeens voor je begint te lopen. En dat accepteert ie toch prima eigenlijk, ook zonder oortjes in de nek.
Ik zou wel proberen er op te blijven letten, oortjes in de nek is wat mij betreft toch ook wel een waarschuwingsteken. Maar meestal zie je ze vooraf ook al drukker worden, dat zou ik dan denk ik eerst proberen op te lossen (waardoor je het ook kunt voorkomen).
Hoe los jij een zuur gezicht dan op liljebo? Word je even wat strenger/bozer om de verhoudingen recht te zetten, of juist even aanhalen/affectie tonen?