Paardentaal-oren in de nek tijdens training

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:45

Hmm, moeilijk. Ik vind filmpje nr 1, 2 en 4 van de beginpost op het randje. In 1 heb ik het gevoel dat het paard meer reageert richting de andere paarden, maar ik vind ze daar sowieso wel erg onrustig en daar zou ik toch niet zo blij van worden. Ik werk liever vanuit rust :D.

Filmpje 2 en 4 zijn moeilijk te zien omdat het hoofd + manen zo druk op en neer bewegen dat de oren bijna onzichtbaar worden. Ik had daar het idee dat het op zich wel mee viel, oren gaan wel naar achter maar niet de nek in.

Filmpje 3 zou ik nooit zo willen. Paard bepaalt duidelijk zelf wanneer hij een beloning krijgt (in filmpje 4 overigens ook wel een beetje) en loopt eigenlijk z'n baas volledig voorbij, totaal gefocused op de snoepjes ipv de baas. Zelfs de 4-jarige die ik nu net een beetje rijd en train leer ik al netjes met z'n neus achter m'n elleboog te blijven, dichterbij moet ie niet komen. Ik wil die verhouding meteen heel duidelijk hebben, ik hoef geen paard dat telkens een half stapje dichterbij komt en opeens voor je begint te lopen. En dat accepteert ie toch prima eigenlijk, ook zonder oortjes in de nek.

Ik zou wel proberen er op te blijven letten, oortjes in de nek is wat mij betreft toch ook wel een waarschuwingsteken. Maar meestal zie je ze vooraf ook al drukker worden, dat zou ik dan denk ik eerst proberen op te lossen (waardoor je het ook kunt voorkomen).

Hoe los jij een zuur gezicht dan op liljebo? Word je even wat strenger/bozer om de verhoudingen recht te zetten, of juist even aanhalen/affectie tonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:52

ZZonneglans schreef:
Ik ben wel nieuwsgierig naar dat filmpje!

Komt eraan ;)
Moet ze even opnieuw uploaden (en ik vind het 2e niet :o ) dus ik post het zodra ik het heb :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:13

Sofy schreef:
Hoe los jij een zuur gezicht dan op liljebo? Word je even wat strenger/bozer om de verhoudingen recht te zetten, of juist even aanhalen/affectie tonen?

Niet met aanhalen/affectie, want dan beloon ik zuur gedrag.
Net als jij ben ik van mening dat de grens naar agressie dun wordt, als je een dergelijke houding accepteert.
En dan heb ik het dus wel duidelijk over combi oren plat in de nek/opgetrokken neus/ spanning etc. Niet over oren gewoon naar achteren in concentratie.

Ik werk zelf met de clicker, maar beloon dus dergelijk gedrag niet. Rappa traint graag met de clicker, maar als ze in een dergelijke stemming is, stop ik
(vind ze dus niet leuk) Later komt dan een nieuwe poging.
Ze heeft vaak de neiging om zelf al een oefening uit te pikken (met buiging op de cirkel bv) terwijl ik nauwelijks iets vraag, maar dat met de oren in de nek/zuur gezicht en veel spanning te doen. Voor mij voelt dat toch als 'overnemen'. Zij bepaalt dan wat ze doet en dat ze daar ook meteen beloning voor dient te krijgen.
Ik negeer dat dan, wacht totdat ze stopt en mij aankijkt en vraag dan iets heel anders. Meestal is de uitdrukking bij haar dan meteen anders.
Als ze op de cirkel is en een dergelijk gezicht trekt, gaat dat gepaard met naar mij toe komen op niet al te vriendelijke wijze (Vaak dus ook het opeisen van beloning) Dan stuur ik haar terug op de cirkel. Ze reageert dan nijdig, wat weer wordt genegeerd. Zodra ze ook maar een teken van rust laat zien/acceptatie, beloon ik.

Maar goed.... ik heb het dus nog niet helemaal in de vingers en worstel er toch vaak mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:28

Zo, gaan we dan :)
Heb ze maar alle 2 geüpload, de eerste is een bewerkt filmpje, korter filmpje maar heb ik zelf al lopend gefilmd dus is niet zo geweldig om te kijken :+ Het 2e filmpje is langer, maar duidelijker. Daar zie je ook wat er gebeurt als hij niet aan het jagen is enzo ;)

Filmpje 1:

Filmpje2:

liljebo

Re: Paardentaal-oren in de nek tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:45

Ik heb de filmpjes bekeken. Hij richt zijn energie voornamelijk op de wortel, maar er zijn momenten waarop hij de kont naar je toedraait en je je kunt afvragen hoeveel verband er voor hem ligt tussen wortel en jij en of het toch niet een klein signaaltje van hem is: hier met die wortel.

Het gedrag zelf zou ik, bij hoger tempo, als frustratie zien. Dat is ook het meest logische m.i. Een paard is geen jager en gewend dat gras en voer stil staat (je ziet niet zoveel grassprietjes en groentes wegrennen he)

Ik zou er alleen al om die reden niet voor kiezen. Als ik met een paard werk, wil ik frustratie voorkomen. Dan zie ik graag een ontspannen paard. Daarnaast wordt het paard in zekere zin beloond voor druk gedrag als je door de wei rent en zelfs hier en daar voor kont toekeren. Het zit, vlgs mij nog niet op het niveau dat het direct risico in houdt, maar het zijn de kleine signaaltjes die vaak tot grotere dingen kunnen uitgroeien.

Maar ik denk dat dergelijke stunten bij wilde spelletjes snel voorkomen. Wilde spellen van paarden onderling ontaarde vaak in krachtmeting. En dat zou ik hier willen voorkomen. Vandaar dat het voor mij ook niet daar komt.
Vaart kan ook in geconcentreerde vorm getraind worden, denk ik-. En dat zie ik dan liever. Met een paard wat afstand houdt en geen zure uitdrukking richting baas stuurt.
Zoals bv in dit filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=XqVLY8YfbEo

Maar.... dit is puur mijn mening en interpretatie en ik kan het fout hebben. Ik ben geen prof en heb absoluut niet de wijsheid in pacht.
Ik lees dan ook graag met interesse andere meningen.
Al discussierend leer je, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:50

Naar dat laatste filmpje zijn we nu ook naartoe aan het werken ;)
Bovenstaande filmpjes zijn meer dan een jaar geleden en toen was zoiets zowat de enige optie die ik had om iets van actie in de pony te krijgen :+ Gelukkig hebben we bijgeleerd en zijn er nu ook andere opties :Y) Ik heb het trouwens ook maar enkel die 2 keer gedaan :)

Ik begrijp je reactie ivm dat draaien :j maar het is op zo'n dingen dat ik doelde .. Dat komt misschien op een filmpje bedreigend over, vaak ook vanuit de hoek waar het gefilmd is (want het was echt niet zo dichtbij als het soms lijkt ;) ) terwijl dat voor de personen in kwestie misschien helemaal zo niet aanvoelt. Ik heb me toen op geen enkel moment bedreigd gevoeld en ook de 2e persoon op het filmpje totaal niet ...

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:55

Dat draaien heb ik eigenlijk een beetje het idee dat ie z'n wortel wil 'beschermen', dus het is niet nu onmiddellijk dreigend bedoeld maar zou het misschien kunnen worden zodra je er naar toe stapt. Overigens kan ik me ook voorstellen dat zoiets 'automatisch' gedrag is en dat hij dus helemaal niet zou reageren als je dichterbij komt, simpelweg omdat hij zich niet bewust van je had weggedraaid.

Om eerlijk te zijn heb ik het idee dat paardje de link nog niet eens heeft gelegd tussen jou en de bewegende wortel, de focus ligt volledig bij dat ding :P. Ik zou hier ook niet zo snel voor kiezen, want ik heb ook de indruk dat ie een beetje gefrustreerd raakt, maar het kan volgens mij ook nog niet zo heel veel kwaad.

Ik ken het probleem trouwens wel: een paard dat gewoon niet in beweging komt. M'n lichaamstaal is daar toch niet duidelijk genoeg in schijnbaar. Hoe hebben jullie dit uiteindelijk opgelost? Meestappen gaat prima, ook wel enigszins sneller/langzamer, maar een drafje krijg ik er niet uit...

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:16

Sabine, heb je filmpjes gezien, wat grappig! Moest er erg om lachen, het deed me denken aan de portemonnee-aan-een-touwtje-truc.
Je ziet dat de pony een beetje aan het jagen/achtervolgen gaat, vandaar die oren, en het is natuurlijk gewoon irritant als twee meiden je met een wortel in de maling nemen. ;) Ik heb er ook eentje van 'over eten maken we geen grappen'.

Ik doe, zoals jullie misschien wel merken, niet aan VD. Maar na even nadenken merk ik dat ik ook best wat dingen heb aangeleerd, wel vrij gebruikelijke dingen hoor. Paard komt niet ongevraagd binnen een armbreedte van mij, vrij brutaal typetje, vandaar dat ik daar erg consequent op ben. Soms wil ze me voorbij lopen, hand op de borst is dan meestal genoeg, desnoods til ik mijn voet op > laat haar mijn voetzool zien (dit is wel een paardenreactie moet ik zeggen, ze begreep het vanaf dag 1 al. Als kind las ik dit eens in een boek, en destijds bij de manegepaardjes werkte het bijna altijd, vandaar dat ik het nog steeds doe.). Als ik 'ga es om' zeg, gaat paard om, zónder aanraken. Als ik voor haar sta met een stukje appel en 'voetje' zeg, geeft ze een pootje (net als bij honden), zonder appel niet ;). Ik longeer graag en zo zitten er behoorlijk wat stemcommando's in: Stapppen, drrrraf, galop, ssstopp (=halt), voor de duidelijkheid, gaat puur op stem, geen handelingen daarom heen. Bijvoorbeeld overgangen stap-galop-stap, of draf-halthouden-draf, kan paardlief echt puur op stem. Vaak longeer ik zonder lijn, maar wel met bijzet, heb een mooie longeercirkel tot de beschikking, dus dat werkt erg goed. Ik hou de longeerzweep er altijd bij, voor onderhoud en af en toe is ze oost-indisch doof..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:22

Ik kan de filmpjes niet zien nu, maar wil wel de ervaring met mijn haflinger hier delen.

Mijn haf en ik doen ook regelmatig aan vrijheidsdressuur en hij kijkt ook regelmatig 'boos'. Oren in de nek, maar wel fanatiek de oefeningen doen.
Hij doet ook regelmatig de oefeningen uit zichzelf, dus imo is er zeker geen sprake van boosheid.
Ik ken mijn paard goed genoeg. Een vrolijk en blij paard dat zich overal met veel enthousiasme op stort.
Zodra hij doorheeft dat we aan VD gaan doen loopt hij stoer en enthousiast mee en doet ontzettend zijn best.
Hij legt daarbij tijdens de oefening de oren regelmatig plat en ik zie het als bloedfanatiek en het heel graag goed willen doen.
Als hij de oefening namelijk gedaan heeft kijkt hij weer gewoon blij en overenthousiast (snoepje? O:) ).
Hij kan ook heel erg boos op zichzelf worden als het niet gaat zoals hij het wil of als iets niet lukt.

Wij doen VD ook echt in alle vrijheid en als hij geen zin heeft of het niet leuk vindt kan hij gewoon weglopen of blijven staan als ik wegloop. En dat doet hij ook gerust als ik een oefening vraag die hij niet leuk vindt.
Dan staat hij een beetje verveeld te kijken of ik gek ben :+
Maar wanneer ik iets vraag wat hij leuk vindt... Dan is hij onwijs enthousiast.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 14:23

Sabina... van een echte bedreiging is vlgs mij ook idd geen sprake. Maar het zou mij alert maken en ervoor zorgen dat ik mij afvroeg of het wellicht een klein signaal was. Het feit dat het wordt beloond, kan voor meer problemen zorgen, maar dat is niet gebeurd. Het is natuurlijk absoluut niet te voorspellen wat hij zou hebben gedaan als je ermee door was gegaan.
Maar dat heb je niet gedaan
En ach experimenteren is helemaal niet verkeerd, denk ik. Heb ik zoveel gedaan. Ook genoeg zaken waarvan ik later even achter mijn oren moest krabben.
Haha...
En nog steeds wel, hoor. Ik denk dat dingen bijleren, je ontwikkelen en grenzen opzoeken altijd wel ervoor zorgt dat je soms goede keuzes maakt en soms iets doet wat misschien wat minder is. Tja.
Iemand zei eens: gelukkig heb ik heel veel fouten gemaakt, anders had ik nooit zoveel geleerd.
Goed uitgangspunt, denk ik
Agility is leuk he. Wil ik ook graag in de toekomst doen, maar ik zit momenteel met pootje omhoog. Teen in de soep. Kan alleen strompelen. Dat gaat dus ff niets worden. Helaas.

Sofie... dat is idd lastig en daar vecht ik ook wel eens mee. Harder gaan kan ik nog wel regelen, maar harder zonder lelijk gedrag is lastiger. Vooral silja wil hier nog wel eens pissig worden als je teveel gaat drijven.
Nu beloon ik goed gedrag, maar het valt niet mee om een drafje eruit te persen als ze er geen zin in heeft.
Ik werk dus nog richting oplossing. Gezien ik nu de hele winter ivm heel erg veel sneeuw en ijs hier, nauwelijks iets kon doen en nu weer de teen in de poeier ligt, kan ik nog niet vertellen hoe ik het oplos. Wel dat ik dat met de clicker ga doen en gewoon net zo lang technieken ga verzinnen en af spieken bij anderen totdat het lukt. Moet kunnen. haha.
Vraag er in de zomer nog maar eens na, als ik eindelijk weer even met de paarden heb kunnen werken.
Belangrijkste is iig motivatie. Paard moet een goede reden hebben om harder te willen gaan (sil vind een rondje rennen dus absolute onzin, want je komt nergens) en de motivatie (een lekkere beloning?)
Ik kan haar wel laten aandraven met de methode van resnick. Dus ook dat kan uitgebreid worden. We gaan het zien in de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:33

Sofy schreef:
Ik ken het probleem trouwens wel: een paard dat gewoon niet in beweging komt. M'n lichaamstaal is daar toch niet duidelijk genoeg in schijnbaar. Hoe hebben jullie dit uiteindelijk opgelost? Meestappen gaat prima, ook wel enigszins sneller/langzamer, maar een drafje krijg ik er niet uit...

Opgelost is veel gezegd, het gaat momenteel zoals in het topic in mijn onderschrift :+ Kan dus nog héél wat beter :Y) Maar z'n oren zitten wel niet in z'n nek :P Wat mij in het begin erg geholpen heeft is grondwerkles, iemand bij je die echt op je lichaamstaal let .. Iedereen heeft een lichaam en iedereen kan hetzelfde bereiken, het is alleen handig om net even te weten wat & hoe, en daarom is les ideaal ;) Had ik toen geen les gehad dan zou ik nu niet doen wat ik nu doe, dan zou hij weidedecoratie zijn denk ik ... terwijl, als je het op de "juiste" manier vraagt, er toch best wel wat uitkomt ;) En aan de laatste filmpjes te zien vindt hij het zelfs nog leuk ook :+ In het begin dat ik het zo probeerde vond ie het moeilijk of had ie geen zin (of beide) en dan gingen die oren wel naar achter op het moment dat ik actie vroeg ... en nu is dat niet meer zo ... ofwel had hij gewoon een "slechte" dag :Y) :))

Ellen91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:04

Als een paard zijn oren in de nek legt is hij dus chagrijnig of iets dergelijks.
Maar ik zou het gewoon negeren, jij bent de baas dus er wordt getraind wanneer jij dat wil.