Haflinger 3 jaar, wanneer beginnen met eerste stappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Haflinger 3 jaar, wanneer beginnen met eerste stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:52

Hai hai ! Nou Sunny heeft dus een super goede conditie, loopt ook erg mooi in de weide als ze gek doet met de andere paardjes, en is SUPER sterk... wordt nog wat haha...
Vast staan ben ik mee bezig, dat kende ze totaal nog niet, halster 100% wel vind ze geen probleem, mee lopen is ook geen probleem en stilstaan op commando gaat ook perfect! en dat na 1 dag... ze is zo slimme meid! (en snoepjes helpen ook he!) Dus na 1 dag trainen kan ze dit al op commando:
- Komen als ik haar roep vanaf de weide, ze komt ik galop al aanrennen!
- Stilstaan op commando
- Halster om krijgen zonder problemen en meelopen zonder problemen
- "terug" (naar achteren lopen) op commando
- Klein beetje de hand drukken op dr zij en dan "opzij" dat kent ze ook al op commando
- De trailer, ze is er nog niet in geweest maar rondje eromheen en ze vond het allemaal wel erg spannend, maar ze kon zo ook de geur herkennen van Vera het andere paard die er wel eens in geweest is.
- Kruiwagens, daar lopen ze ook veel mee op het terrein van het bedrijf

Verder zijn we niet gekomen want doen het rustig aan, maar ze doet het super en pikt alles héél snel op, ook dankzij snoepjes, en blijven dus dit even herhalen de komende tijd tot alles er goed inzit, en ben ook bezig met de hoefjes op laten tillen als ik me hand erop leg en "hoefje" zeg, die zijn natuurlijk ook erg belangrijk om bij te houden. Ook zat ze heel geïnteresseerd te kijken naar Vera toen die gereden werd naast het weiland, ze vond het maar raar geloof ik haha.

@cassidy: Inrijden uit handen geven omdat het dan goed gebeurd vind ik een beetje raar zonder dat je kan oordelen wat ik al heb gedaan kwa dat gedeelte ;) Ik heb vanaf zadelmak maken jaren gedaan en alle fjorden en haflingers die ik toen gedaan heb zijn succesvol verkocht zonder ook maar iets van problemen.. Enige wat ik nog moet leren, en samen met sunny, is hoe je alles leert van vóór die tijd en welke volgorde handig is,normaal werd dat door de eigenaren gedaan van de pony's en paardjes. En dat zijn we nu samen aan het uitzoeken en gaat tot nu toe super goed zoals hierboven beschreven,we leren beide elke keer weer wat bij en het is een voordeel dat ze alles heel snel snapt....sta ik toch een beetje van te kijken voor een ponytje waar niet echt iets mee gedaan is ooit... haha

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:03

Mioux dat klinkt allemaal erg goed en leuk. Ik denk dat je goed voelend bezig bent.

Mijn vriendin ging afgelopen weekend met een groene merens naar buiten en met een ander braaf paard er naast. Zij lopend zoals jij ook van plan bent. Op een gegeven ogenblik was ze in een gebied buiten de bewoonde wereld en toen zei ze tegen haar maatje: "mag ik je cap even want ze is zo verschrikkelijk braaf ze kijkt echt nergens naar, ik ga eens voorzichtig hangen en kijken wat ze doet en als het goed gaat dan spring ik erop". Dat is dus allemaal goed gegaan en ze heeft een kwartier op de merens (zonder zadel, zonder hoofdstel) gereden. Halster touwtje aan twee kanten en dat was het. Nu moet ik er wel bij vertellen dat mijn vriendin dit paardje al kent vanaf veulen want zij heeft het zelf gefokt. TEvens heeft mijn vriendin zeer veel ervaring met paarden (heeft ooit endurance 60 km uitgereden zonder zadel toen er iets mis ging met het zadel), dus dan kun je wel wat.
Ik vertel je dit verhaal dan ook om je te stimuleren om dicht bij je gevoel te blijven, want dat lees ik wel dat je dat doet en dat je ook durft af te wijken van de begaande paden. Als het kan dan kan het en als het niet kan :n dan ook niet doen. Hou ons maar op de hoogte. *\o/*

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 18:04

Hierbij nog 2 foto's van Sunny nog met haar haartjes... ze wordt binnenkort geschoren samen met de 2 shetjes en Vera het draversmerrietje die er staat.

Afbeelding
Afbeelding

Ik wilde een beetje een fjorden kam maken maar haar manen zijn zo ontzettend zwaar... dat het toch hangt en heb het ene gedeelte al heel kort, erna had ze geen geduld meer dus heb nog niet alles geknipt, maar iemand een tip? Want anders worden ze wel extreem kort als ik het wil laten rechtop staan haha.
Laatst bijgewerkt door Mioux op 11-04-11 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 18:08

pien_2010 schreef:
Mioux dat klinkt allemaal erg goed en leuk. Ik denk dat je goed voelend bezig bent.

Mijn vriendin ging afgelopen weekend met een groene merens naar buiten en met een ander braaf paard er naast. Zij lopend zoals jij ook van plan bent. Op een gegeven ogenblik was ze in een gebied buiten de bewoonde wereld en toen zei ze tegen haar maatje: "mag ik je cap even want ze is zo verschrikkelijk braaf ze kijkt echt nergens naar, ik ga eens voorzichtig hangen en kijken wat ze doet en als het goed gaat dan spring ik erop". Dat is dus allemaal goed gegaan en ze heeft een kwartier op de merens (zonder zadel, zonder hoofdstel) gereden. Halster touwtje aan twee kanten en dat was het. Nu moet ik er wel bij vertellen dat mijn vriendin dit paardje al kent vanaf veulen want zij heeft het zelf gefokt. TEvens heeft mijn vriendin zeer veel ervaring met paarden (heeft ooit endurance 60 km uitgereden zonder zadel toen er iets mis ging met het zadel), dus dan kun je wel wat.
Ik vertel je dit verhaal dan ook om je te stimuleren om dicht bij je gevoel te blijven, want dat lees ik wel dat je dat doet en dat je ook durft af te wijken van de begaande paden. Als het kan dan kan het en als het niet kan :n dan ook niet doen. Hou ons maar op de hoogte. *\o/*

Ik doe alles op de tempo van Sunny en ga zeker niks overbelasten dus ben blij dat je dat zegt!

Het nadeel voor mij is dat Sunny mij niet 100% kent, ze vertrouwd me wel helemaal en is ook erg aanhankelijk naar mij toe maar ik durf haar dat nog niet te laten proberen haha. Ze is nu nog aan het begin en leer nu langzaam kennen wat ze wel en niet wil al, en wat ze al snapt wil alles liever 30 keer herhalen als 1 stap te snel gaan :) Ik merk wel dat ze nog meer wilde doen maar heb het niet gedaan, wil eerst dat ze alles goed snapt en dat ze straks echt alles op commando kent. Erop klimmen denk ik pas dat ik dat na een jaar doe, mits ze er al helemaal klaar voor zou zijn maar tot nu toe zijn we nog met kleine stapjes aan het beginnen en dat vind ze nog superleuk, dus ik doe lekker rustig aan heb helemaal geen haast :) Hoe we t nu doen vind ze t nog leuk, en dat vind ik het belangrijkste het rijden is bij mij absoluut niet in de prioriteiten lijst :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:14

Mioux schreef:
pien_2010 schreef:

Ik doe alles op de tempo van Sunny en ga zeker niks overbelasten dus ben blij dat je dat zegt!

Het nadeel voor mij is dat Sunny mij niet 100% kent, ze vertrouwd me wel helemaal en is ook erg aanhankelijk naar mij toe maar ik durf haar dat nog niet te laten proberen haha. Ze is nu nog aan het begin en leer nu langzaam kennen wat ze wel en niet wil al, en wat ze al snapt wil alles liever 30 keer herhalen als 1 stap te snel gaan :) Ik merk wel dat ze nog meer wilde doen maar heb het niet gedaan, wil eerst dat ze alles goed snapt en dat ze straks echt alles op commando kent. Erop klimmen denk ik pas dat ik dat na een jaar doe, mits ze er al helemaal klaar voor zou zijn maar tot nu toe zijn we nog met kleine stapjes aan het beginnen en dat vind ze nog superleuk, dus ik doe lekker rustig aan heb helemaal geen haast :) Hoe we t nu doen vind ze t nog leuk, en dat vind ik het belangrijkste het rijden is bij mij absoluut niet in de prioriteiten lijst :)

Super ben je bezig! Jouw tijd om er op te klimmen komt inderdaad wel als de tijd daar is. Veel plezier met je leuke paardje. Drie jaar is tenslotte ook nog heel erg jong. Over een jaar zal ze je zeker heel goed kennen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:19

Mioux schreef:
Hierbij nog 2 foto's van Sunny nog met haar haartjes... ze wordt binnenkort geschoren samen met de 2 shetjes en Vera het draversmerrietje die er staat.
http://i53.tinypic.com/2aalv0n.jpg
http://i51.tinypic.com/5nm36f.jpg
Ik wilde een beetje een fjorden kam maken maar haar manen zijn zo ontzettend zwaar... dat het toch hangt en heb het ene gedeelte al heel kort, erna had ze geen geduld meer dus heb nog niet alles geknipt, maar iemand een tip? Want anders worden ze wel extreem kort als ik het wil laten rechtop staan haha.

Waarom nu nog scheren? Meeste paarden zijn al flink aan het verharen.

Een fjordenboog die te lang is geworden en dus omvalt is niet meer te redden, enige optie is geheel afscheren en dan regelmatig bijknippen als het weer aangroeit.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 18:23

tamary schreef:
Mioux schreef:
http://i53.tinypic.com/2aalv0n.jpg
http://i51.tinypic.com/5nm36f.jpg

Waarom nu nog scheren? Meeste paarden zijn al flink aan het verharen.

Een fjordenboog die te lang is geworden en dus omvalt is niet meer te redden, enige optie is geheel afscheren en dan regelmatig bijknippen als het weer aangroeit.

Ze worden geschoren omdat ze luis hebben, zo gaat de behandeling ertegen ook sneller ;) En zoals vera is donker van kleur en de shetjes ook en zweten dus ook snel als er iets mee gedaan wordt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 21:22

Vandaag was ik bij Sunny en ik merkte dat ze wel erg sterk wordt al voor haar jonge leeftijd, ze is nu bijna 3 en ze heeft al een hele bonk spieren in haar nek zitten terwijl er nog niks mee gedaan is, Is het een aanrader om vroeg te beginnen met beleren? Ze pikt alles kwa andere dingen erg snel op, halster geen probleem, hoefjes gaat steeds beter, poetsen geen probleem, niet bang voor auto's en/of groot verkeerd en worden de 30e van april voor het eerst geschoren. Als ze iets doet wat niet mag en je zegt duidelijk "nee" luistert ze wel, maar ze is gewoon al erg sterk vind ik zelf voor een bijna 3 jarige.. Wat vinden jullie wat ik het beste kan doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:34

Opvoeden. Eerst moet er op de grond absoluut gehoorzaamheid inzitten, dus wijken voor druk onder alle omstandigheden en uit jouw ruimte blijven tenzij uitgenodigd. Je wil nl echt niet op kracht moeten gaan werken als je er op gaat zitten. Als ik het zo lees is ze gehoorzaam omdat dat haar zo uitkomt en niet omdat het een gewoonte is die er zo goed inzit dat het bijna instinct is geworden.
Breng eerst de grondmanieren/grondwerk maar naar Parelli level 3/4 of vergelijkbaar van andere NH-er.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:02

ik zou inderdaad ook beginnen met lopen aan de hand en zorgen dat ze commando's als bijv. ho, halt, vooruitgaan kent.
als ze dat kent zou ik proberen haar te longeren om wat spieren op te bouwen.
tussendoor zou ik haar laten wennen aan een hoofdstel. een longeersingel omdoen zodat ze went aan druk op haar rug en buik.
daarna een zadeltje op leggen.
en met haar de bak doorlopen aan een touw. dit kan met hoofdstel en zadel of eerst alleen het hoofstel of alleen het zadel.
daarna kan je haar denk ik wel longeren met hoofdstel en zadel in.
wat je zelf al zegt is dat je natuurlijk niet meteen te lang longeert. je kan haar ook los laten lopen om haar op deze manier je commando's aan te leren.

en luiser zowieso bij alles wat je doet naar je eigen intuitie, maar houdt reacties van anderen in je achterhoofd.
het is en blijft natuurlijk jou paard. en je moet hem aanleren wat jij wil dat hij aanleert.
zolang het maar diervriendelijk blijft

succes en veel plezier !!

Roosstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:08

Beginnen met grondwerk, laat het paard zien dat jij de leider bent, jij bepaald wat er wel en niet mag, wees daar consequent in.
Ga daarna beginnen met longeren met dubbele lijnen, zo went hij aan het sturen etc.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:19

Je bent zo te lezen al hartstikke goed op weg! Ga zo door. Als aanvullende tip wil ik nog geven: kijk heel goed naar je paardje wat ze wel en niet aankan. Sommige paarden kunnen met 3 jaar al prima een zadel op maar sommige paarden kan je beter mee wachten tot ze 4/5 zijn. Goed kijken dus en goed op de signalen die ze geeft letten.

Succes en enjoy!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 13:27

Hai hai allemaal, bedankt voor alle info !
Aankomende zaterdag, 30e, worden ze voor het eerst geschoren, dus ook Sunny.
Ik heb al een dekentje besteld via Lucinda hier op bokt en die is al binnen, dus voor het eerst krijgt ze ook een dekentje op, en ben benieuwd hoe het haar bevalt zaterdag ! Ik ben inderdaad heel erg streng ook voor haar wat wel en niet mag, als je duidelijk bent weet ze ook dat je het meent.. Helaas hebben andere verzorgsters van een ander paardje op het erf het een beetje verprutst.. ze hebben Sunny zonder toestemming gepakt en weet dus niet wat er gebeurd is maar ik denk dat ze haar zin met alles hebben gegeven.. Want nu is ze dus een beetje vervelend, maar dat komt goed!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:33

ik begrijp niet zo goed waarom je er nu een deken op gaat doen het is hardstikke warm ook snachts. is nergens voor nodig hoor. de meeste paarden hebben al alleen hun zomervacht en ook geen dkeen meer nodig.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:01

Ze worden zaterdag geschoren ;) En ze krijgen alleen snachts een fleece dekentje. Dat is helemaal niet een dikke deken hoor, en ga ik natuurlijk niet doen met een dikke vacht eronder haha :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 18:59

http://www.youtube.com/watch?v=NFJ7E8ZfUFk
Dit is ons eerste "werk" filmpje, we hebben 5 minuutjes aan de longeerlijn gelopen en toen weer lekker rust gegeven :D

P.S. kan iemand het topic aanpassen in FjordxFries 3 jaar, eerste stappen?