Op hol slaan door geur kadavers ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Op hol slaan door geur kadavers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:28

Geen idee, ik kan me nog herinneren dat ik jaren geleden met een buitenrit langs een kadaver onder een zeil kwam en de paarden er niks om gaven, en die lag vlak aan de weg..

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:29

Mijn verzorgpaard heeft het ook.
Maar alleen bij varkens. Die bakken van een koeienboer die vind ze ook niet leuk, maar daar loopt ze gewoon langs.
Bij de varkens doet ze altijd moeilijk.

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:33

Ik heb ook zoiets mee gemaakt.
Mijn paardje is ook bomproef.
Helaas was er bij ons op stal een paardje gestorven. (gelukkig van ouderdom)
Het paardje lag langs de weg. Ik moest die van mij uit het land halen en er langs lopen.
Normaal gesproken sjok ze dan achter me aan. Maar toen we er langs gingen en ze rook hem kon ik haar bijna niet meer houden en werd door der mee getrokken.
Ik denk dat ze toch een soort angst voelde.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:35

vroeger had ik 2 verzorg shetlanders en die stonden vlakbij het slachthuis, als we dan met ze gingen wandelen en we moesten langs het slachthuis werden ze ook helemaal gek.. als we er voorbij waren dan was alles weer goed..

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:53

Falona schreef:
robeer schreef:
Vanuit de vorige stal eens naar de Rendac in Son gereden. Daar kregen we ze met heel veel pijn en moeite langs hoor.

Daar rijden zelfs de manegelessen bij ons gewoon langs zonder problemen. Maar misschien is het ook gewenning. Als je bij ons naar buiten gaat kom je altijd wel op een of andere manier langs de Rendac.

Wij hadden toen 2 paarden echt over de zeik. Zijn zelfs afgestapt om ze erlangs te krijgen. Gelukkig was het bos daar meer dan groot genoeg om andere routes te kunnen rijden. :)

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:50

Ik heb pony's verzorgd die op het terrein van een slachterij waren gestald.
Ben 1x met een pony op hol geslagen daar, maar verder niet echt veel van gemerkt (ik was toen zelf ook nog heel jong).
Ik vond het toen wel raar dat de pony's opeens allemaal weg waren... :(:)

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:53

mijn pony ging er niet vandoor maar hij wou er eigenlijk ook niet langs. toen hij er uiteindelijk langs liep, liep hij er met een grote boog omheen!

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:23

Heel wisselend, soms reageert ze op lege kadaverbakken en soms op volle.
Andere keren negeert ze de bakken volkomen, ongeacht vol of leeg.
Kan er de vinger niet op leggen waar dat nou precies aan ligt.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:31

Mijn paard is panisch voor kadavers. Heb het tot nu toe drie keer meegemaakt dat er een kadaver vlak bij stal lag en alle keren durfde ze er niet langs. Ze is nergens anders bang voor dus als ze panisch doet, weet ik al hoe laat het is!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:17

Echt langs een kadaver ben ik nog niet langs geweest, maar wat er wordt gezegd over de afkeer van de geur van varkens herken ik meteen :D ! Wij staan op een private stalling bij een boer die helemaal aan de andere kant van het erf een varkensstal heeft. Ze haten die geur echt; als hij van de varkens komt, kan hij ook echt geen paard aanraken want ze gaan allemaal aan de kletter voor hem. Nog verderop staat een kalkoenkwekerij, en als de wind keert dan ruik je die geur (!! :r !!) ook heel sterk, maar daar lijken ze minder last van te hebben.

Wel raar eigenlijk dat de paarden de dood ruiken zeg maar, want als je de verslagen leest over excursies naar de paardenslachterij, dan lees je altijd dat daar een soort 'rust' hangt...

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:20

Vroegah hadden we een schapen slachterij 4 km verderop. Daar lagen huiden buiten opgestapeld. Je kreeg je paard er niet langs.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:56

Shanelle schreef:
Wel raar eigenlijk dat de paarden de dood ruiken zeg maar, want als je de verslagen leest over excursies naar de paardenslachterij, dan lees je altijd dat daar een soort 'rust' hangt...

Een mogelijke verklaring hiervoor:
paarden ruiken langs de weg echt een rottingsgeur (deze dieren zijn al enkele uren dood) en bij een slachterij is het niet de bedoeling dat het naar rottingsgeur ruikt, want daar wordt het vlees gelijk verwerkt en in een koelcel gestopt.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:59

:)* uiteraard, dat ik daar niet aan heb gedacht :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:02

Is het ook hoor, ze ruiken de dood niet, want ze kennen die geur niet. De geur van bloed schrikken ze ook niet van. Ze vluchten voor de rottingsgeur, daar zijn ze wel bang voor.

Gigondas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:06

Mijn Shetten reageren er niet op!
Ik heb zelf dagelijks de geur "van de dood" bij me. Werk namelijk bij een huisdierencrematorium/begraafplaats. Voor hun is die geur : vrouwtje> eten.
Hebben er nooit raar op gereageerd. 1 is er zelf zo erg dat als er een dood beestje op straat ligt (aangereden konijn, egel enz.) ie er aan gaat lopen snuffelen.
Moet alleen soms met honden oppassen die doen nog weleens raar.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:08

Mijn pony heeft een keer een compleet spektakel veroorzaakt omdat er in een veld iets doods lag (een kat oid). Tijdens het uitrijden naar het 'grote' bos moet ik langs een slachthuis. Als ik alleen rij moet ik daar afstappen en hem aan de hand leiden, omdat hij anders compleet van streek raakt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:09

De geur van dood/rotting kan voor veel paarden heel angstaanjagend zijn.
Met de geur van varkenskadavers wordt dit alleen nog maar versterkt.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 29-03-11 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:10

Dat mijn paard aan de kletter ging lag volgens mij meer aan de rijstijl van de Rendac chauffeur.
Iedereen moet vechten voor zijn brood, maar dit vond ik wel erg ver gaan. :') :D

Een tijdje terug stond er hier een wagen voor de deur, was weg kwijt oid, een half uur later roken we hem nog. Blegh.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:13

Vroeger bezorgde ik pizza's en dergelijke.
Toen moest ik ook bij de Rendac wat gaan bezorgen :')
Zouden die mensen die bij de Rendac werken, het gewoonweg niet meer ruiken?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:14

Hier ook. jaren geleden op een bomproef paard gereden. die was ECHT bomproef. reed ook mee met trouwerijen, sinterklaasfeesten in het dorp enz. maar owee als ze langs een kadaverbak moest, dan was er geen land mee te bezeilen.
die van mij gaat ook liever niet dan wel langs een kadaverbak. en als hij het wel doet dan is het snuivend en heeeeel snel.

een paar jaar terug is de mijne trouwens op een auto gesprongen omdat hij een kadaver rook. normaal doen zeiltjes en dergelijke hem helemaal niets. hij liep voor de wagen en rook het kadaver wat om de hoek van de heg lag en hij sprong zo naar de zijkant. waar toevallig netjes een auto stond te wachten om ons de ruimte te geven. :o

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:18

Kwam ook een keer een wagen van rendac tegen, dus ik een smalle zijweg in. Moest hij daar ook zijn, ik al flink balen en ben maar even afgestapt. Dacht nu gaan we het krijgen, die rent zelf naar huis. Ze heeft nog geen pas verkeerd gezet!! Nou rook die wagen ook niet zo sterk, dat dus zal wel schelen...

Gigondas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:18

BlackEyed schreef:

Nee als je er de hele dag in bezig bent ruik je het niet meer.
Ruik het op werk als ik binnen kom maar later niet meer.
Soms in de zomer is niet allemaal even fris.
Maar ja had ik maar een vak moeten leren.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:22

BlackEyed schreef:

:n mijn stiefpa werkte vroeger bij de ruimers van de riolering, in het begin was de stank niet te harden zegt hij. Maar na verloop van tijd aten ze tussendoor snel een boterhammetje, zonder hun pak uit te trekken :r :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:24

Gigondas schreef:
BlackEyed schreef:

Nee als je er de hele dag in bezig bent ruik je het niet meer.
Ruik het op werk als ik binnen kom maar later niet meer.
Soms in de zomer is niet allemaal even fris.
Maar ja had ik maar een vak moeten leren.

Oh, jij werkt bij de Rendac? :)

Nee, dat zal best dat je het niet meer ruikt, paarden en koeien ruik ik ook niet, mijn zus die in Leiden woont, vindt het hier altijd wel erg "landelijk" ruiken :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:28

Hmm.... vreemd, ik heb met Yngvar wel eens met dode beesten die ik van de weg geplukt heb gereden, hem maakt het niets uit. Terwijl die ook niet echt fris meer roken. :P
Blijkbaar is hij zo'n lekkere gezapige slofkont dat hij niet eens het idee krijgt dat je voor een luchtje bang zou kunnen zijn. :)
Ik moet zeggen dat er hier ook eigenlijk haast nooit dood vee langs de weg ligt.