Maeve schreef:[***] schreef:En als hij geen zin heeft om te lopen dan leg ik bv. wat balkjes neer, springen vindt hij helemaal geweldig en dan gaat het ineens allemaal vanzelf.
Maar doe je zelf niet precies hetzelfde? Je pony vind springen geweldig? Dus als jij je pony met een hindernis in de bak zet, springt hij er uit zichzelf keer op keer overheen? Zonder dat jij 'm hoeft aan te moedigen?
Alsof jouw paard wel springt en loopt zonder longeerzweep, die gebruik jij ook ja?? Dus ik zie het probleem niet.. Paarden hebben ook beweging nodig, als je ze laat gaan ze zich dik eten op de wei..
We wéten niet wat een paard wel/niet leuk vind omdat ie niet kan praten, misschien vind jouw paard het wel niet leuk om gereden te worden.. tja das dan jammer toch?
Een paard kan heel duidelijk laten merken als die iets bepaalds niet leuk vindt.
En je hebt gelijk, sommige dingen moeten gewoon omdat het goed is voor je paard. Maar als je paard het dressuren echt een ramp vind en jij (daardoor) ook, moet het dan persé zo? Kan je dan niet werken aan een recht paard door dressuur aan de hand (lange teugelen) te doen bv.? Of met dubbele longe? Of weet ik het ... Zo zou ik dan denken. Ik rij om diverse redenen momenteel niet meer op mijn pony, komt misschien ooit nog, misschien niet. Maar 1 van die redenen is ook (maar er zijn er dus nog anderen) omdat we er beide geen bal aan vinden .. Wel wil ik hem getraind hebben en dat hij z'n lichaam & spieren goed gaat gebruiken enzo, en dus ook recht loopt. Maar ik denk dat we dit ook wel vanop de grond kunnen bereiken ... een heel groot voordeel is dat hij wel meewerkt vanop de grond en niet (een heel stuk minder toch) als je erop zit ... Dus wat dan het beste is? Kan zijn dat ik er over een jaar anders over denk hoor
Maar daarom denk ik dat, als ik daar les in neem, dat ik hem op die manier wel kan gymnastiseren .. en dan is het voor beide leuk