Shetlander blijft maar dominant op 'zijn' terrein.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:17

Oooow oeps, had er eigenijk niet over nagedacht, en ze kwam gewoon normaal terecht. Maar bedankt dat je het zegt!!!

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:59

Ik weet niet.. Sommige steigerende paarden hebben van zichzelf al de neiging om zo hoog te gaan dat ze bijna achterover klappen.. Als ze dan ook nog tuig of iets om hebben is die kans helemaal groter. volgens mij kun je dan beter íets doen dan helemaal niets geen druk meer geven. toch?

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:01

Als je pony gewoon niet zo idioot hoog steigert (wat bij mij dus het geval was) Lijkt het niet gevaarlijk. Maar ik heb er geen verstand van..

nienke_H

Re: Shetlander blijft maar dominant op 'zijn' terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:06

Volgens mij valt het wel mee als het paard (pony ) niet super hoog stijgert, en aangezien het een shetje is :P

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:08

Nee oke.. dan zal het misschien wel meevallen ja:P Maarja, er zijn paarden die wel die neiging hebben zich helemaal uit te strekken en ik ben bang dat ze dan juist sneller achteroverklappen.. Of het ik het mis?:P
Haha ja een shetje zal misschien minder hoog komen dan een super groot paard.. maar die kan toch alsnog achterover klappen?:P

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:08

Jaa!! ik zeg ook niet dat het een goede manier is, maar een keer een vergissing kan geen kwaad

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:09

Zowieso is het altijd opassen! als ze hun been uitslaan, maar dat was echt een mini steiger. Maar tja, toch moet je het niet accepteren als ze naar je steigerne. Maar ik zal het in het vertvolg als het weer voor komt waar dan ook, anders aanpakken! Gelukkig heb ik daar al 2 jaar geen last meer van en hebben we heel veel plezier samen :)

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:11

haha, neejoh :p no sweat :p
Ik weet het ook niet precies hoor.. Maar ik had zo het idee :o
jaa, als je probeert aan te geven dat het niet goed is wat ze doen, helpt het vaak al

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:21

dat 'iets' doen moet geen tegendruk geven zijn, dus trekken. Als jij trekt aan het touw, gaat de pony daar tegen in hangen, eigenlijk 'nodig' je hem dan min of meer 'uit' om nog verder, hoger en steiler te gaan steigeren, en om om te klappen. Als jij tegendruk geeft, zullen ze daar tegenin gaan. De kans dat ze achterover klappen maak je véel en véel groter door te gaan trekken.
Nóoit, maar dan ook nóoit, een paard 'naar beneden willen trekken'. Dat is echt gevaarlijk, of je wil graag dat je paard met achterover klapt en op z'n rug land.

Om ze naar beneden te krijgen, tjsa...... daar zijn niet zo veel manieren voor. Enige wat je kan doen (en dat gebeurd hier dus ook, in de hele zeldzame gevallen dat ik dat heb meegemaakt) is een schop in de buik geven. Dan komen ze vrijwel meteen naar beneden.

Een oud boerengebruik is ook wel om een rauw ei tussen de oren kapot te 'slaan'; het paard zou dan 'denken' dat het zijn hoofd gestoten heeft, en dat het bloed. Wordt vrijwel niet meer gebruikt, of het werkt, ik heb er geen ervaring mee. Moet je overigens wel constant een rauw ei op zak hebben, ook niet echt handig ;)

Heb het één keer meegemaakt dat mijn shetruin (pas laat gecastreerd) zo hyper was tijdens het wandelen op straat, dat hij begon te steigeren. Dat sloeg ook werkelijk nergens op, hij 'schrok' van het stoeprandje en ging toen steigeren. Ik liet het touw vieren, maar hij ging echt steil omhoog, touw vieren was dus niet genoeg. In een fractie van een seconde heb ik toen het touw maar helemaal losgelaten, maar ik was niet snel genoeg, er was al druk op het touw gekomen omdat het touw niet lang genoeg was. Gevolg; pony is achterover geklapt op het asfalt, kwam gelukkig niet op z'n rug terecht en had gelukkig ook echt níets.
Echt waar, trekken is het meest stomme wat je kan doen, of je er nou naast staat, er op zit of er achter zit. Touw/teugels/leidsels laten vieren en evt. een schop/tik in de buik verkopen is het enige wat je kan doen, maar ga alsjeblieft vooral niet trekken, en adviseer dat ook niet aan mensen, dat is vragen om ongelukken!

Vergelijk het met trekken aan het touw met al je kracht, als een pony niet vooruit wil. Slechts in heel uitzonderlijke gevallen zal het beestje een pas voorwaarts zetten, maar meestal zal hij juist meer kracht zetten om niet vooruit te kunnen komen, en zal hij zich schrap zetten. Dan trek je ook niet van voren, maar dan 'duw/drijf' je van achteren aan.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-03-11 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:25

JoyCiej007 schreef:
dat 'iets' doen moet geen tegendruk geven zijn, dus trekken. Als jij trekt aan het touw, gaat de pony daar tegen in hangen, eigenlijk 'nodig' je hem dan min of meer 'uit' om nog verder, hoger en steiler te gaan steigeren, en om om te klappen. Als jij tegendruk geeft, zullen ze daar tegenin gaan. De kans dat ze achterover klappen maak je véel en véel groter door te gaan trekken.
Nóoit, maar dan ook nóoit, een paard 'naar beneden willen trekken'. Dat is echt gevaarlijk, of je wil graag dat je paard met achterover klapt en op z'n rug land.

Om ze naar beneden te krijgen, tjsa...... daar zijn niet zo veel manieren voor. Enige wat je kan doen (en dat gebeurd hier dus ook, in de hele zeldzame gevallen dat ik dat heb meegemaakt) is een schop in de buik geven. Dan komen ze vrijwel meteen naar beneden.

Een oud boerengebruik is ook wel om een rauw ei tussen de oren kapot te 'slaan'; het paard zou dan 'denken' dat het zijn hoofd gestoten heeft, en dat het bloed. Wordt vrijwel niet meer gebruikt, of het werkt, ik heb er geen ervaring mee. Moet je overigens wel constant een rauw ei op zak hebben, ook niet echt handig ;)

Steigeren is gewoon uit den boze.

Hm, ja daar heb je wel gelijk in.. Druk geven zorgt wel voor een tegenreactie en dat kan inderdaad leiden tot hoger steigeren.
Maar ik ben het er niet mee eens om dan een schop in de buik te geven. Het zou best kunnen dat ze dan vrijwel meteen naar beneden komen, maar het klinkt gewoon heel cru. En het lijkt me niet dat je een paard steeds in zijn buik moet schoppen als hij dan vaker stijgert?:P
Ja een rauw ei op zak hebben, hm.. prettig als je dan struikelt xD Meteen een ei kapot in je zak xD

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:30

lyanne_sanne schreef:
JoyCiej007 schreef:

Steigeren is gewoon uit den boze.

Hm, ja daar heb je wel gelijk in.. Druk geven zorgt wel voor een tegenreactie en dat kan inderdaad leiden tot hoger steigeren.
Maar ik ben het er niet mee eens om dan een schop in de buik te geven. Het zou best kunnen dat ze dan vrijwel meteen naar beneden komen, maar het klinkt gewoon heel cru. En het lijkt me niet dat je een paard steeds in zijn buik moet schoppen als hij dan vaker stijgert?:P
Ja een rauw ei op zak hebben, hm.. prettig als je dan struikelt xD Meteen een ei kapot in je zak xD

Als je paard vaker steigert dan is er toch echt iets mis in de omgang/opvoeding!
Denk je dat ik mijn pony's constant in de buik loop te trappen?
Nogmaals; 1x goed corrigeren, en dan is het vaak meteen gedaan, dan hóef je ook niet meer te corrigeren want dan is de boodschap al lang aangekomen.
Mijn pony's steigeren, schoppen en bokken vrijwel nooit. Als ik met een jonge pony te maken heb, corrigeer ik dat gedrag meteen en daarna hoef ik vrijwel nooit meer te corrigeren. Als jou pony met regelmaat steigert, doe je toch echt iets verkeerd.

Als jij vind dat dat cru is, vraag ik me toch echt af hoe je dan met je pony om gaat. Ik blijf er bij dat ik liever een trap verkoop, dan er zelf 1 krijg. Pony zal er verder geen schade van ondervinden, mits je het correct uitvoert, maar als ik onder een steigerende pony beland of een trap moet incasseren, mag ik in de meeste gevallen wel naar het ziekenhuis afgevoerd worden.
Het zijn geen cavia's of hamsters die van 1 tikje meteen al geplet worden, we hebben het wel over levende wezens met een eigen wil van vaak een paar honderd kilo.

Ik hoef juist haast nooit een tik of schop uit te delen, omdat, in de gevallen dat ik dat wél moet doen, dat ook doe, en daarna is het vaak meteen over.

maar echt nooit gaan trekken of tegengewicht geven als een paard steigert, dat wordt niet voor jan-met-de-korte-achternaam gezegd.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-03-11 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:31

Jeetje, tja ben blij dat dat bj mij niet is gebeurd. Maar zo zie ik wel in dat het echt link is ;) Gelukkig gebeurt het nooit meer!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:44

Bedankt voor alle goede tips! :D

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 22:00

Het gaat al veel beter, kmerk dat hij respect begint te krijgen :)

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:15

JoyCiej007 schreef:
Als je paard vaker steigert dan is er toch echt iets mis in de omgang/opvoeding!
Nogmaals; 1x goed corrigeren, en dan is het vaak meteen gedaan, dan hóef je ook niet meer te corrigeren want dan is de boodschap al lang aangekomen.
Mijn pony's steigeren, schoppen en bokken vrijwel nooit. Als ik met een jonge pony te maken heb, corrigeer ik dat gedrag meteen en daarna hoef ik vrijwel nooit meer te corrigeren. Als jou pony met regelmaat steigert, doe je toch echt iets verkeerd.

Als jij vind dat dat cru is, vraag ik me toch echt af hoe je dan met je pony om gaat. Ik blijf er bij dat ik liever een trap verkoop, dan er zelf 1 krijg. Pony zal er verder geen schade van ondervinden, mits je het correct uitvoert, maar als ik onder een steigerende pony beland of een trap moet incasseren, mag ik in de meeste gevallen wel naar het ziekenhuis afgevoerd worden.
Het zijn geen cavia's of hamsters die van 1 tikje meteen al geplet worden, we hebben het wel over levende wezens met een eigen wil van vaak een paar honderd kilo.

Ik hoef juist haast nooit een tik of schop uit te delen, omdat, in de gevallen dat ik dat wél moet doen, dat ook doe, en daarna is het vaak meteen over.

maar echt nooit gaan trekken of tegengewicht geven als een paard steigert, dat wordt niet voor jan-met-de-korte-achternaam gezegd.

Als jij vind dat er wat mis is in de opvoeding/omgang vraag ik mij af hoe jij met je paard omgaat.
Een van de paarden die stijgert is inderdaad jong, maar daar hoef je het niet eens bij te proberen om te trappen, want die trapt net zo hard weer terug met een hoofd van: wat doe jij, doe normaal, waarom trap jij mij?
Een ander paard dat stijgert doet het vanuit angst, die ga ik dus mooi niet een trap in haar buik verkopen! Dat heeft alleen maar een negatief effect, dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel. Dat jij nu zo met je paarden wilt omgaan, mij een zorg. Maar ik doe dat niet.
Ik los het steigeren liever op met geduld. Je zult waarschijnlijk ook wel gehoord hebben dat paarden vaak zo reageren uit angst of pijn, niet omdat ze agressief zijn. Als ik ze dan zo hard ga straffen, heeft dat dus echt geen nut he. Dat moet je weten als paardenkenner. Ik word echt niet het ziekenhuis ingetrapt hoor, zo dom ben ik niet. Ik doe alleen een stap achteruit en wacht totdat ze weer naar beneden komen. Bij het ene paard, dat uit angst stijgert, heeft het echt geen zin om te staan schreeuwen want daar wordt ze alleen maar banger van. De ander stijgert vaak omdat ze veel te actief is en gewoon geen zin heeft om te wachten. Ondertussen heeft ze op de manier die wij gebruiken geleerd om normaal stil te staan zodat ze losgeklikt kan worden van het halstertouw en zich dan pas mag uitleven. Dat zouden we nooit niet bereikt kunnen hebben met jou manier.
Maargoed, ieder zijn manier. Ik blijf lekker bij die van mij. Er zullen vast wel mensen zijn die het met je eens zijn dat je je paard goed moet straffen daarvoor, maar ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die het met mij eens zijn dat trappen totaal geen nut heeft. Kijk alleen al maar eens naar de andere reacties op hetgeen wat je getypt hebt. Vragen als: bedoel je dit letterlijk? En opmerkingen als: trappen is niet de oplossing, zijn er niet voor niets toch ?!
Maargoed, blijf jij maar lekker op je eigen vijandige manier dingen oplossen, als jij denkt dat dat het beste werkt moet je vooral zo doorgaan.... Totdat je een paard tegenkomt die het niet pikt :')

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:19

wendyP schreef:
Het gaat al veel beter, kmerk dat hij respect begint te krijgen :)

Fijn dat het beter gaat! Hoe heb je het nu opgelost?

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 16:15

Nou hij heeft een enorm winterhumeur zegmaar dus hij is heel vrolijk met dit weer, en ik ben wat ontspannender geworden. Niet meteen richten op werk en het goed borstelen. Maar lekker poetsen, praten klinkt miss raar maar gewoon lekker kletsen, en dan vlechten enz. En hij doet zn hoefje op rust oogjes half dicht. En toen ben ik voorzichtig begonnen met lange lijnen, dat pakt hij super op! en volgende week gaan we in zn weiland oefenen want nu het zo ontspannen is hoop ik dat het daar ook beter gaat!

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:18

wendyP schreef:
Nou hij heeft een enorm winterhumeur zegmaar dus hij is heel vrolijk met dit weer, en ik ben wat ontspannender geworden. Niet meteen richten op werk en het goed borstelen. Maar lekker poetsen, praten klinkt miss raar maar gewoon lekker kletsen, en dan vlechten enz. En hij doet zn hoefje op rust oogjes half dicht. En toen ben ik voorzichtig begonnen met lange lijnen, dat pakt hij super op! en volgende week gaan we in zn weiland oefenen want nu het zo ontspannen is hoop ik dat het daar ook beter gaat!

Mooizo ;)
Dat bedoelde ik dus met geduld hebben. Soms moet je je inderdaad eens richten op iets anders, dat heeft mij ook onwijs geholpen met een van die stijgerende paarden. Ik ben nu zo'n beetje de enige die haar normaal kan poetsen en longeren. Zelfs bij de eigenaar loopt ze weg omdat ze bang is voor haar, maar bij mij staat ze hinnikend op me te wachten. Dat is naar mijn idee toch echt beter dan je paard in zijn buik schoppen :')

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 17:53

Idd! :)
Hij hinnekt altijd als ik kom! :+:

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:12

Ach wat schattig! Dan is hij ook echt blij omje te zien :P
Dar doet een van de paarden die ik doe ook, en die is mensenschuw voor bijna iedereen! Zo schattig <3

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:13

lyanne_sanne schreef:
JoyCiej007 schreef:

Als jij vind dat er wat mis is in de opvoeding/omgang vraag ik mij af hoe jij met je paard omgaat.
Een van de paarden die stijgert is inderdaad jong, maar daar hoef je het niet eens bij te proberen om te trappen, want die trapt net zo hard weer terug met een hoofd van: wat doe jij, doe normaal, waarom trap jij mij?
Een ander paard dat stijgert doet het vanuit angst, die ga ik dus mooi niet een trap in haar buik verkopen! Dat heeft alleen maar een negatief effect, dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel. Dat jij nu zo met je paarden wilt omgaan, mij een zorg. Maar ik doe dat niet.
Ik los het steigeren liever op met geduld. Je zult waarschijnlijk ook wel gehoord hebben dat paarden vaak zo reageren uit angst of pijn, niet omdat ze agressief zijn. Als ik ze dan zo hard ga straffen, heeft dat dus echt geen nut he. Dat moet je weten als paardenkenner. Ik word echt niet het ziekenhuis ingetrapt hoor, zo dom ben ik niet. Ik doe alleen een stap achteruit en wacht totdat ze weer naar beneden komen. Bij het ene paard, dat uit angst stijgert, heeft het echt geen zin om te staan schreeuwen want daar wordt ze alleen maar banger van. De ander stijgert vaak omdat ze veel te actief is en gewoon geen zin heeft om te wachten. Ondertussen heeft ze op de manier die wij gebruiken geleerd om normaal stil te staan zodat ze losgeklikt kan worden van het halstertouw en zich dan pas mag uitleven. Dat zouden we nooit niet bereikt kunnen hebben met jou manier.
Maargoed, ieder zijn manier. Ik blijf lekker bij die van mij. Er zullen vast wel mensen zijn die het met je eens zijn dat je je paard goed moet straffen daarvoor, maar ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die het met mij eens zijn dat trappen totaal geen nut heeft. Kijk alleen al maar eens naar de andere reacties op hetgeen wat je getypt hebt. Vragen als: bedoel je dit letterlijk? En opmerkingen als: trappen is niet de oplossing, zijn er niet voor niets toch ?!
Maargoed, blijf jij maar lekker op je eigen vijandige manier dingen oplossen, als jij denkt dat dat het beste werkt moet je vooral zo doorgaan.... Totdat je een paard tegenkomt die het niet pikt :')

Ieders zo zijn eigen manier/methode, vind dat je dat ook moet respecteren. Vind jou post nogal denigrerend/aanvallend overkomen, dat is echt nergens voor nodig. Jij weet niet hoe ik verder met mijn pony's om ga, daarbij heb ik het met name in dit topic over letterlijk tégen je aanstijgeren, van pony's die dit dus uit dominantie doen.
Ik heb een hele fanatieke shetmerrie voor de wagen staan, in de omgang echt een superbraaf, doodmak en gemakkelijk ding. Omdat ze zo consequent is opgevoed. Voor de wagen is en wordt ze echter bloedfanatiek, en als ze staat ingespannen maar we moeten nog even wachten om te vertrekken, wil ze nog wel eens (vooral op onbekend terrein, op wedstrijd of bijv. op de paardenvierdaagse) half omhoog komen voor de wagen.
Levensgevaarlijk en dat mag ze absoluut niet doen, dat wordt dus ook echt wel afgestraft. Dat is geen stijgeren uit onwil, pijn, angst of dominantie, maar pure werklust en ergernis dat ze nog niet meteen mag vertrekken. En tóch straf ik dat af. Waarom? Omdat het gewoonweg levensgevaarlijk is. Dat ze zin heeft in het werk is alleen maar goed en leuk, maar dat hoeft zich niet op zo'n manier te uiten.
TS heeft het over een pony die echt dominant tegen haar aanstijgert in de wei en met wandelen e.d.
Als je dan iedere keer als hij dat doet netjes gaat afwachten tot hij weer naar beneden komt, kan je altijd bezig blijven.

Denk dat jij dan een vreemd paard hebt, als hij zo reageert als jij hem eens een schop verkoopt; wat denk je dat ze onderling doen, elkaar een zacht duwtje geven 'joh wil je alsjeblieft aan de kant gaan voor mij?'.

Dat mensen uit mijn post op maken dat ik blijkbaar veel schoppen en tikken moet uitdelen en daarom best hardhandig met mijn pony's om zou gaan, kan ik helaas niets aan doen, maar dat is verre van waar. Juist omdat ze zo consequent behandeld worden, is ingrijpen nauwelijks nodig en zijn ze allemaal prima opgevoed, daarom heb ik ook geen problemen qua dominantie e.d.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:14

lyanne_sanne schreef:
wendyP schreef:

Mooizo ;)
Dat bedoelde ik dus met geduld hebben. Soms moet je je inderdaad eens richten op iets anders, dat heeft mij ook onwijs geholpen met een van die stijgerende paarden. Ik ben nu zo'n beetje de enige die haar normaal kan poetsen en longeren. Zelfs bij de eigenaar loopt ze weg omdat ze bang is voor haar, maar bij mij staat ze hinnikend op me te wachten. Dat is naar mijn idee toch echt beter dan je paard in zijn buik schoppen :')

Als jij normaal en rechtvaardig met je paard om gaat, en als het eens écht nodig is eens 'een schop' uitdeelt, worden ze echt niet bang van je hoor, want dan doe je idd iets heel erg verkeerd.
Ik zou niet normaal met mijn pony's kunnen werken en omgaan als ze allemaal bang van mij zouden zijn.

@ TS: wat fijn dat het inmiddels beter gaat.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:40

JoyCiej007 schreef:
Ieders zo zijn eigen manier/methode, vind dat je dat ook moet respecteren. Vind jou post nogal denigrerend/aanvallend overkomen, dat is echt nergens voor nodig. Jij weet niet hoe ik verder met mijn pony's om ga, daarbij heb ik het met name in dit topic over letterlijk tégen je aanstijgeren, van pony's die dit dus uit dominantie doen.
Ik heb een hele fanatieke shetmerrie voor de wagen staan, in de omgang echt een superbraaf, doodmak en gemakkelijk ding. Omdat ze zo consequent is opgevoed. Voor de wagen is en wordt ze echter bloedfanatiek, en als ze staat ingespannen maar we moeten nog even wachten om te vertrekken, wil ze nog wel eens (vooral op onbekend terrein, op wedstrijd of bijv. op de paardenvierdaagse) half omhoog komen voor de wagen.
Levensgevaarlijk en dat mag ze absoluut niet doen, dat wordt dus ook echt wel afgestraft. Dat is geen stijgeren uit onwil, pijn, angst of dominantie, maar pure werklust en ergernis dat ze nog niet meteen mag vertrekken. En tóch straf ik dat af. Waarom? Omdat het gewoonweg levensgevaarlijk is. Dat ze zin heeft in het werk is alleen maar goed en leuk, maar dat hoeft zich niet op zo'n manier te uiten.
TS heeft het over een pony die echt dominant tegen haar aanstijgert in de wei en met wandelen e.d.
Als je dan iedere keer als hij dat doet netjes gaat afwachten tot hij weer naar beneden komt, kan je altijd bezig blijven.

Denk dat jij dan een vreemd paard hebt, als hij zo reageert als jij hem eens een schop verkoopt; wat denk je dat ze onderling doen, elkaar een zacht duwtje geven 'joh wil je alsjeblieft aan de kant gaan voor mij?'.

Dat mensen uit mijn post op maken dat ik blijkbaar veel schoppen en tikken moet uitdelen en daarom best hardhandig met mijn pony's om zou gaan, kan ik helaas niets aan doen, maar dat is verre van waar. Juist omdat ze zo consequent behandeld worden, is ingrijpen nauwelijks nodig en zijn ze allemaal prima opgevoed, daarom heb ik ook geen problemen qua dominantie e.d.

Mijn post was niet dreigend of aanvallend bedoeld hoor, geen zorgen. Ik ben het er alleen totaal niet mee eens en ik vind dat ik dat ook mag uiten.
Ik kan begrijpen dat je je shet wil afstraffen als ze te actief wordt voordat ze mag beginnen met lopen, maar ik vind dat je dat op een andere manier net zo goed kunt oplossen. Ik ken ook een paard dat te fanatiek wordt als hij voor de kar moet, maar dat los je bij hem niet op met schoppen, maar met gerust stellen en ook wel eens zonder tuig naar buiten gaan. Nu gaat dat al een heel stuk beter en is hij echt braaf. Daar heb je geen schop voor nodig, toch?
Daarnaast heeft ze het niet over een pony die tegen haar aanstijgert. Ze heeft in haar post alleen vertelt dat de pony stijgert en bokt, niet tegen haar aan. Als ze het op jou afreageren, zou ik juist niet adviseren om terug aan te vallen door een schop uit te delen, want je kunt toch niet op tegen een paard van 500 kilo! Die lopen zo over je heen hoor. Vooral als ze het écht op je gemund hebben :') Als je geduldig wacht bereik je een ander effect ja, ze komen naar beneden en kijken je aan van: hallo? ik stijgerde, moet je daar niet op reageren? En als jij dan gewoon normaal bijft dan zullen ze op een gegeven moment zelf ook wel door hebben van : oh, dit heeft dus echt geen zin!

Dan nog even over die pony die uit angst stijgert. Ze is mensenschuw. Heeft jaren op een weiland gestaan, alleen en is er toen met geweld afgehaald. Dit alles was helaas voordat ze bij ons kwam, dus daar kunnen wij ook niets aan doen. Ik krijg tegenwoordig onwijs veel complimenten dat ik zoveel met haar kan en dat ze zo braaf is bij mij. Ik ben daar erg blij mee, dus ik ga haar dan geen schop geven als ze stijgert omdat ze alsnog bang is. Paarden die eenmaal mensenschuw zijn, reageren nu eenmaal heftiger op nieuwe/enge situaties en zij stijgert dan om zich er tussen uit te krijgen of te laten zien dat ze écht niet wil. Het enige wat ik dan kan doen is haar geruststellen, niet trappen. Ik hoop dat je dat begrijpt!

Het enige punt wat ik verder wil maken, is dat WendyP het dus wel mooi bereikt heeft zónder te trappen. Mijn overtuiging is nu eenmaal dat je veel meer met een paard kunt bereiken als je deze met geduld behandeld. Dan zul je vanzelf ook respect terugkrijgen en dan zal het stijgeren ook snel over zijn. Het zal misschien wat langer duren, maar ik denk dat je daarna wel een betere band met je dier overhoud, dan wanneer je je paard dwingt respect voor je te hebben.