Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

JoyCiej007 schreef:dat 'iets' doen moet geen tegendruk geven zijn, dus trekken. Als jij trekt aan het touw, gaat de pony daar tegen in hangen, eigenlijk 'nodig' je hem dan min of meer 'uit' om nog verder, hoger en steiler te gaan steigeren, en om om te klappen. Als jij tegendruk geeft, zullen ze daar tegenin gaan. De kans dat ze achterover klappen maak je véel en véel groter door te gaan trekken.
Nóoit, maar dan ook nóoit, een paard 'naar beneden willen trekken'. Dat is echt gevaarlijk, of je wil graag dat je paard met achterover klapt en op z'n rug land.
Om ze naar beneden te krijgen, tjsa...... daar zijn niet zo veel manieren voor. Enige wat je kan doen (en dat gebeurd hier dus ook, in de hele zeldzame gevallen dat ik dat heb meegemaakt) is een schop in de buik geven. Dan komen ze vrijwel meteen naar beneden.
Een oud boerengebruik is ook wel om een rauw ei tussen de oren kapot te 'slaan'; het paard zou dan 'denken' dat het zijn hoofd gestoten heeft, en dat het bloed. Wordt vrijwel niet meer gebruikt, of het werkt, ik heb er geen ervaring mee. Moet je overigens wel constant een rauw ei op zak hebben, ook niet echt handig
Steigeren is gewoon uit den boze.
lyanne_sanne schreef:JoyCiej007 schreef:dat 'iets' doen moet geen tegendruk geven zijn, dus trekken. Als jij trekt aan het touw, gaat de pony daar tegen in hangen, eigenlijk 'nodig' je hem dan min of meer 'uit' om nog verder, hoger en steiler te gaan steigeren, en om om te klappen. Als jij tegendruk geeft, zullen ze daar tegenin gaan. De kans dat ze achterover klappen maak je véel en véel groter door te gaan trekken.
Nóoit, maar dan ook nóoit, een paard 'naar beneden willen trekken'. Dat is echt gevaarlijk, of je wil graag dat je paard met achterover klapt en op z'n rug land.
Om ze naar beneden te krijgen, tjsa...... daar zijn niet zo veel manieren voor. Enige wat je kan doen (en dat gebeurd hier dus ook, in de hele zeldzame gevallen dat ik dat heb meegemaakt) is een schop in de buik geven. Dan komen ze vrijwel meteen naar beneden.
Een oud boerengebruik is ook wel om een rauw ei tussen de oren kapot te 'slaan'; het paard zou dan 'denken' dat het zijn hoofd gestoten heeft, en dat het bloed. Wordt vrijwel niet meer gebruikt, of het werkt, ik heb er geen ervaring mee. Moet je overigens wel constant een rauw ei op zak hebben, ook niet echt handig
Steigeren is gewoon uit den boze.
Hm, ja daar heb je wel gelijk in.. Druk geven zorgt wel voor een tegenreactie en dat kan inderdaad leiden tot hoger steigeren.
Maar ik ben het er niet mee eens om dan een schop in de buik te geven. Het zou best kunnen dat ze dan vrijwel meteen naar beneden komen, maar het klinkt gewoon heel cru. En het lijkt me niet dat je een paard steeds in zijn buik moet schoppen als hij dan vaker stijgert?:P
Ja een rauw ei op zak hebben, hm.. prettig als je dan struikelt xD Meteen een ei kapot in je zak xD
JoyCiej007 schreef:Als je paard vaker steigert dan is er toch echt iets mis in de omgang/opvoeding!
Denk je dat ik mijn pony's constant in de buik loop te trappen?
Nogmaals; 1x goed corrigeren, en dan is het vaak meteen gedaan, dan hóef je ook niet meer te corrigeren want dan is de boodschap al lang aangekomen.
Mijn pony's steigeren, schoppen en bokken vrijwel nooit. Als ik met een jonge pony te maken heb, corrigeer ik dat gedrag meteen en daarna hoef ik vrijwel nooit meer te corrigeren. Als jou pony met regelmaat steigert, doe je toch echt iets verkeerd.
Als jij vind dat dat cru is, vraag ik me toch echt af hoe je dan met je pony om gaat. Ik blijf er bij dat ik liever een trap verkoop, dan er zelf 1 krijg. Pony zal er verder geen schade van ondervinden, mits je het correct uitvoert, maar als ik onder een steigerende pony beland of een trap moet incasseren, mag ik in de meeste gevallen wel naar het ziekenhuis afgevoerd worden.
Het zijn geen cavia's of hamsters die van 1 tikje meteen al geplet worden, we hebben het wel over levende wezens met een eigen wil van vaak een paar honderd kilo.
Ik hoef juist haast nooit een tik of schop uit te delen, omdat, in de gevallen dat ik dat wél moet doen, dat ook doe, en daarna is het vaak meteen over.
maar echt nooit gaan trekken of tegengewicht geven als een paard steigert, dat wordt niet voor jan-met-de-korte-achternaam gezegd.
wendyP schreef:Nou hij heeft een enorm winterhumeur zegmaar dus hij is heel vrolijk met dit weer, en ik ben wat ontspannender geworden. Niet meteen richten op werk en het goed borstelen. Maar lekker poetsen, praten klinkt miss raar maar gewoon lekker kletsen, en dan vlechten enz. En hij doet zn hoefje op rust oogjes half dicht. En toen ben ik voorzichtig begonnen met lange lijnen, dat pakt hij super op! en volgende week gaan we in zn weiland oefenen want nu het zo ontspannen is hoop ik dat het daar ook beter gaat!

lyanne_sanne schreef:JoyCiej007 schreef:Als je paard vaker steigert dan is er toch echt iets mis in de omgang/opvoeding!
Denk je dat ik mijn pony's constant in de buik loop te trappen?
Nogmaals; 1x goed corrigeren, en dan is het vaak meteen gedaan, dan hóef je ook niet meer te corrigeren want dan is de boodschap al lang aangekomen.
Mijn pony's steigeren, schoppen en bokken vrijwel nooit. Als ik met een jonge pony te maken heb, corrigeer ik dat gedrag meteen en daarna hoef ik vrijwel nooit meer te corrigeren. Als jou pony met regelmaat steigert, doe je toch echt iets verkeerd.
Als jij vind dat dat cru is, vraag ik me toch echt af hoe je dan met je pony om gaat. Ik blijf er bij dat ik liever een trap verkoop, dan er zelf 1 krijg. Pony zal er verder geen schade van ondervinden, mits je het correct uitvoert, maar als ik onder een steigerende pony beland of een trap moet incasseren, mag ik in de meeste gevallen wel naar het ziekenhuis afgevoerd worden.
Het zijn geen cavia's of hamsters die van 1 tikje meteen al geplet worden, we hebben het wel over levende wezens met een eigen wil van vaak een paar honderd kilo.
Ik hoef juist haast nooit een tik of schop uit te delen, omdat, in de gevallen dat ik dat wél moet doen, dat ook doe, en daarna is het vaak meteen over.
maar echt nooit gaan trekken of tegengewicht geven als een paard steigert, dat wordt niet voor jan-met-de-korte-achternaam gezegd.
Als jij vind dat er wat mis is in de opvoeding/omgang vraag ik mij af hoe jij met je paard omgaat.
Een van de paarden die stijgert is inderdaad jong, maar daar hoef je het niet eens bij te proberen om te trappen, want die trapt net zo hard weer terug met een hoofd van: wat doe jij, doe normaal, waarom trap jij mij?
Een ander paard dat stijgert doet het vanuit angst, die ga ik dus mooi niet een trap in haar buik verkopen! Dat heeft alleen maar een negatief effect, dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel. Dat jij nu zo met je paarden wilt omgaan, mij een zorg. Maar ik doe dat niet.
Ik los het steigeren liever op met geduld. Je zult waarschijnlijk ook wel gehoord hebben dat paarden vaak zo reageren uit angst of pijn, niet omdat ze agressief zijn. Als ik ze dan zo hard ga straffen, heeft dat dus echt geen nut he. Dat moet je weten als paardenkenner. Ik word echt niet het ziekenhuis ingetrapt hoor, zo dom ben ik niet. Ik doe alleen een stap achteruit en wacht totdat ze weer naar beneden komen. Bij het ene paard, dat uit angst stijgert, heeft het echt geen zin om te staan schreeuwen want daar wordt ze alleen maar banger van. De ander stijgert vaak omdat ze veel te actief is en gewoon geen zin heeft om te wachten. Ondertussen heeft ze op de manier die wij gebruiken geleerd om normaal stil te staan zodat ze losgeklikt kan worden van het halstertouw en zich dan pas mag uitleven. Dat zouden we nooit niet bereikt kunnen hebben met jou manier.
Maargoed, ieder zijn manier. Ik blijf lekker bij die van mij. Er zullen vast wel mensen zijn die het met je eens zijn dat je je paard goed moet straffen daarvoor, maar ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die het met mij eens zijn dat trappen totaal geen nut heeft. Kijk alleen al maar eens naar de andere reacties op hetgeen wat je getypt hebt. Vragen als: bedoel je dit letterlijk? En opmerkingen als: trappen is niet de oplossing, zijn er niet voor niets toch ?!
Maargoed, blijf jij maar lekker op je eigen vijandige manier dingen oplossen, als jij denkt dat dat het beste werkt moet je vooral zo doorgaan.... Totdat je een paard tegenkomt die het niet pikt
lyanne_sanne schreef:wendyP schreef:Nou hij heeft een enorm winterhumeur zegmaar dus hij is heel vrolijk met dit weer, en ik ben wat ontspannender geworden. Niet meteen richten op werk en het goed borstelen. Maar lekker poetsen, praten klinkt miss raar maar gewoon lekker kletsen, en dan vlechten enz. En hij doet zn hoefje op rust oogjes half dicht. En toen ben ik voorzichtig begonnen met lange lijnen, dat pakt hij super op! en volgende week gaan we in zn weiland oefenen want nu het zo ontspannen is hoop ik dat het daar ook beter gaat!
Mooizo
Dat bedoelde ik dus met geduld hebben. Soms moet je je inderdaad eens richten op iets anders, dat heeft mij ook onwijs geholpen met een van die stijgerende paarden. Ik ben nu zo'n beetje de enige die haar normaal kan poetsen en longeren. Zelfs bij de eigenaar loopt ze weg omdat ze bang is voor haar, maar bij mij staat ze hinnikend op me te wachten. Dat is naar mijn idee toch echt beter dan je paard in zijn buik schoppen
JoyCiej007 schreef:Ieders zo zijn eigen manier/methode, vind dat je dat ook moet respecteren. Vind jou post nogal denigrerend/aanvallend overkomen, dat is echt nergens voor nodig. Jij weet niet hoe ik verder met mijn pony's om ga, daarbij heb ik het met name in dit topic over letterlijk tégen je aanstijgeren, van pony's die dit dus uit dominantie doen.
Ik heb een hele fanatieke shetmerrie voor de wagen staan, in de omgang echt een superbraaf, doodmak en gemakkelijk ding. Omdat ze zo consequent is opgevoed. Voor de wagen is en wordt ze echter bloedfanatiek, en als ze staat ingespannen maar we moeten nog even wachten om te vertrekken, wil ze nog wel eens (vooral op onbekend terrein, op wedstrijd of bijv. op de paardenvierdaagse) half omhoog komen voor de wagen.
Levensgevaarlijk en dat mag ze absoluut niet doen, dat wordt dus ook echt wel afgestraft. Dat is geen stijgeren uit onwil, pijn, angst of dominantie, maar pure werklust en ergernis dat ze nog niet meteen mag vertrekken. En tóch straf ik dat af. Waarom? Omdat het gewoonweg levensgevaarlijk is. Dat ze zin heeft in het werk is alleen maar goed en leuk, maar dat hoeft zich niet op zo'n manier te uiten.
TS heeft het over een pony die echt dominant tegen haar aanstijgert in de wei en met wandelen e.d.
Als je dan iedere keer als hij dat doet netjes gaat afwachten tot hij weer naar beneden komt, kan je altijd bezig blijven.
Denk dat jij dan een vreemd paard hebt, als hij zo reageert als jij hem eens een schop verkoopt; wat denk je dat ze onderling doen, elkaar een zacht duwtje geven 'joh wil je alsjeblieft aan de kant gaan voor mij?'.
Dat mensen uit mijn post op maken dat ik blijkbaar veel schoppen en tikken moet uitdelen en daarom best hardhandig met mijn pony's om zou gaan, kan ik helaas niets aan doen, maar dat is verre van waar. Juist omdat ze zo consequent behandeld worden, is ingrijpen nauwelijks nodig en zijn ze allemaal prima opgevoed, daarom heb ik ook geen problemen qua dominantie e.d.
Als je geduldig wacht bereik je een ander effect ja, ze komen naar beneden en kijken je aan van: hallo? ik stijgerde, moet je daar niet op reageren? En als jij dan gewoon normaal bijft dan zullen ze op een gegeven moment zelf ook wel door hebben van : oh, dit heeft dus echt geen zin!