EllenB schreef:@sanne83: ik heb Level 1 helemaal gedaan en ben dus helemaal niet afgehaakt... Waar baseer je dat in vredesnaam op?!?
Het is niet aanvallend bedoeld
Level 1 is alleen echt de basis van de basis, gaat eigenlijk alleen om veiligheid, zou je in drie weken doorlopen moet hebben. Het echte leren en ontwikkelen komt daarna pas. Heel veel verschillende methodes aflopen en elke keer weer de basis doorgaan, heeft niet zo veel nut. In de basis lijken methodes voor veel mensen enorm verschillend, maar het is uiteindelijk allemaal erg hetzelfde.
Ook al zou je nooit die yoyo-touw-slinger doen of een fase 4 toepassen, dan nog is er zoveel informatie die je uit dat programma kan halen (simpelweg omdat er zoveel informatie is). Juist als je paard geen druk kan verdragen, moet je weten hoe je je energie moet gebruiken (=druk) en wanneer je moet releasen (ook als je alleen je energie gebruikt, is er een release). Je fases klakkeloos verhogen heeft niets met parelli te maken. Het heeft alleen te maken met level 1, dat gemaakt is om de mens iets te leren. Zelf iets nieuws leren doe je niet met een getraumatiseerd paard, daar wordt volgens mij duidelijk voor gewaarschuwd.

en heb zo'n 10 jaar eigen paarden. Ik heb me ook verdiept in allerlei methodes om met paarden om te gaan en ze op te leiden en dit op mijn paarden uitgeprobeerd overigens met wisselend succes. Deels lag dat aan mijzelf, maar ook deels aan het feit dat bepaalde methodes niet bij bepaalde paarden passen. Mijn Friese merrie bv wordt agressief bij te veel druk en reageert op een stemhulp of zachte druk met mijn hand perfect. Nou ook prima toch!
.