Hoe onderweg eten afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Hoe onderweg eten afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:58

Blijkbaar sta je niet open voor onze tips en dat vind ik jammer.
Een haf van mijn vriendin deed dit ook ontzettend en die mocht tussendoor ook met toestemming eten. Toen ik zei dat ze eens moest proberen hem helemaal niet te laten eten, ook niet met toestemming, was het hele probleem opgelost.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:01

H_Nalanta schreef:
Blijkbaar sta je niet open voor onze tips en dat vind ik jammer.
Een haf van mijn vriendin deed dit ook ontzettend en die mocht tussendoor ook met toestemming eten. Toen ik zei dat ze eens moest proberen hem helemaal niet te laten eten, ook niet met toestemming, was het hele probleem opgelost.

Ik sta wel open voor tips (daarom open ik juist dit topic!), maar de tips die tot nu toe worden gegeven, zijn allemaal dingen die ik eerder al geprobeerd heb. Ook het helemaal niet mogen eten is al geprobeerd maar leek weinig effect te hebben... Het op commando mogen eten was in reactie op de link van de Parelli-aanhanger, waarin wordt aangegeven dat je wel af en toe toestemming moet geven. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:04

Ik heb het mijn vreetlinger afgeleerd op 10 min....

Gras is haar beloning. Ik begin met heel kort haar aandacht te vragen, als ze dat doet laat ik haar gewoon direct gras eten, maar niet te lang.
Dan terug kort aandacht vragen, terug laten grazen.

Zo vraag je steeds langer en langer de aandacht en beloon je met gras.

Zo kan ik ondertussen degelijk mijn haflinger poetsen op een vol groen weiland zonder dat ze een hoofd in het gras steekt ;)

Ze weet toch dat het komt!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:05

chipieke schreef:
Ik heb het mijn vreetlinger afgeleerd op 10 min....

Gras is haar beloning. Ik begin met heel kort haar aandacht te vragen, als ze dat doet laat ik haar gewoon direct gras eten, maar niet te lang.
Dan terug kort aandacht vragen, terug laten grazen.

Zo vraag je steeds langer en langer de aandacht en beloon je met gras.

Zo kan ik ondertussen degelijk mijn haflinger poetsen op een vol groen weiland zonder dat ze een hoofd in het gras steekt ;)

Ze weet toch dat het komt!

Kijk, dat vind ik een goed idee, die heb ik nog niet geprobeerd! Ga ik testen!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:06

Isegrim schreef:
Cassidy schreef:
Het kan ook anders.
Alleen zul je terug moeten naar een basis.
En de vraag is, ben je daartoe bereid.
Want ik bespeur de tendens om niet zo hard in te grijpen als op een gegeven moment nodig zou zijn.
Dat je te soft bent en blijft.
Bij het trainen van paarden geldt de regel: zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig.

Wil je weten welke trainingsmethode ik bedoel?
Kijk dan even op http://www.parelli.com of http://www.parelli.nl

en dan met name:

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ing-grass/

Hoeveel betalen ze je voor deze prachtige commercial? :')

Niks mis met de trainingsmethodes van Parelli hoor, maar ik zit er niet zo op te wachten om eerst lid te moeten worden van een clubje en twaalf DVD's en een veel te duur stokje met een touwtje eraan aan te schaffen.

Fin kan al op commando eten en krijgt ook regelmatig toestemming om onderweg te eten. Dat maakt zijn neiging tot uit zichzelf echter niet minder.

Voor degenen die denken dat ik niet streng genoeg durf te zijn; diverse keren heb ik een zodanig harde mep uitgedeeld dat ik het gevoel had dat ik echt veel te ver ging. Maar al zou ik hem bijkans doormidden slaan; als hij staat te eten, deert het hem niet. En ik wil mijn paard graag op een geweldloze wijze manieren bijbrengen.

Koop dan Inge Teblick haar boek :+ Ze is mij les komen geven en ik heb er gigantisch veel aan gehad :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:10

:+ Als ik mocht reïncarneren wil ik terugkomen als jouw paard.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:16

chipieke schreef:
Koop dan Inge Teblick haar boek :+ Ze is mij les komen geven en ik heb er gigantisch veel aan gehad :j

Als ik er zelf niet uitkom, heb ik er ook geen moeite mee om er iemand bij te halen. :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:17

Anne_GTI schreef:
:+ Als ik mocht reïncarneren wil ik terugkomen als jouw paard.

Ik hoef geen ander paard. :P De ervaring leert mij simpelweg dat straffen heel erg weinig effect heeft bij Fin, vooral als het om eten gaat. Positive reinforcement daarentegen werkt ontzettend goed bij hem, kan 'm de gekste dingen laten doen, alleen dit ene aspect is erg lastig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:29

Mijn paarden mogen op vaste plekken eten, en ook alleen maar als er geen bit in hun mond zit.

En als ik voor iedere keer dat ik de Parelli site hier op bokt opnoem geld zou krijgen, was ik rijk geweest :D

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:34

Bit is niet van toepassing, ik rijd bitloos. :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:55

En misschien ligt daar het probleem wel :D

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 15:37

Nou nee, toen we nog met bit reden, was het probleem niet minder hoor. :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:41

Een paard is het gerust aan te leren om niet meer te eten met bit in. Op een vriendelijke manier. Maar als het paard het verschil niet kan maken tussen rijden op halster = eten en rusten zonder halster = wel of niet eten, maak je het wel heel moeilijk voor hem.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 16:20

Ik betwijfel of wel of geen bit iets uitmaakt. Een paard snapt heus wel het verschil tussen 'met baasje op pad en aan het werk' en 'in de kudde dus vrij'. Ik snap ook niet zo goed wat je nou bedoelt. Als ik op hem zit of naast hem loop, mag hij alleen met mijn toestemming eten, want ik ben op dat moment de leider. Volgens mij is dat volkomen duidelijk en maakt het dan weinig uit of je wel of geen bit gebruikt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:25

Ik weet niet op wat voor momenten jij hem laat grazen. Ik weet wel van mensen die hun paard onder het zadel laten grazen, op rustplaatsen, of gewoon omdat ze even ergens moeten wachten. En dan is het heel moeilijk voor het paard om te beslissen: nu is het wel gewenst en de volgende keer mag het niet meer.

Clinton Anderson lost het trouwens zo op: op het moment dat een paard een hap neemt, echt het gras induikt of ongewenst halverwege loopt te snacken, zet hij hem heel hard aan het werk. Klein cirkeltje als de mogelijkheid er is, desnoods in draf cirkeltje 3 meter. Laat hem zijn voeten bewegen. Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk en het probleem is zo de wereld uit. Paardlief leert snel genoeg dat: snacken = werk, doe ik dat niet, laat baasje me met rust.
Moet je alleen willen en durven doen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 16:31

Dat doe ik idd ook vaak, gewoon op een hele kleine volte zetten, laten draven etc, maar dat heeft niet voldoende effect.

Als ik hem laat grazen, is dat op commando (heb gewoon een woord daarvoor). Dat lijkt mij duidelijk genoeg, maar ik kan ook wee proberen om het grazen gewoon weer geheel te verbieden.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:39

Isegrim schreef:
[

Hoeveel betalen ze je voor deze prachtige commercial? :')

Niks mis met de trainingsmethodes van Parelli hoor, maar ik zit er niet zo op te wachten om eerst lid te moeten worden van een clubje en twaalf DVD's en een veel te duur stokje met een touwtje eraan aan te schaffen.

Fin kan al op commando eten en krijgt ook regelmatig toestemming om onderweg te eten. Dat maakt zijn neiging tot uit zichzelf echter niet minder.

Voor degenen die denken dat ik niet streng genoeg durf te zijn; diverse keren heb ik een zodanig harde mep uitgedeeld dat ik het gevoel had dat ik echt veel te ver ging. Maar al zou ik hem bijkans doormidden slaan; als hij staat te eten, deert het hem niet. En ik wil mijn paard graag op een geweldloze wijze manieren bijbrengen.

Ik denk dat je hier de fout in gaat.

Bij die van mij werkt dat niet, zeker niet als het om gras gaat.
Laat ik haar weer een keertje eten , dan prompt de volgende dagen rukt ze de teugels of halstertouw weer uit mijn handen.
Ze mag dan ook NOOIT gras eten als ik aan het rijden of wandelen ben, want de dagen daarna is het anders weer bal :+

Behalve wanneer ik bewust met haar op gras ga staan om te kunnen eten. (niet tijdens een ritje..)

Succes!

dropfruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:56

Mijn paard is ook zo'n vreetgek.
In het begin deed hij dit met wandelen en onder het zadel ook.
Wat bij mij geholpen heeft is gewoon sneller te reageren,dus het moment voor zijn.
Zodra je merkt dat hij ze hoofd naar beneden wil doen iets meer door laten lopen.
gaat hij richting berm/gras een beetje de andere kant opsturen
zodat zijn aandacht ook weer bij jou is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:30

Ik rijd bitloos en mijn paard mag ook tussendoor eten. Ik gebruik daar geen commando voor maar stuur haar gewoon naar het gras en geef de teugels dan lang en doe niks meer. Als ik de teugels weer oppak, doet zij haar hoofd omhoog, want ze weet dat ik weer iets wil vragen.

Jouw Tinker heeft die beheersing niet. Zodra hij het gras induikt, besta jij niet meer. Bij zo'n soort paard zou ik om gedoe te voorkomen het gewoon helemaal verbieden.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:43

Isegrim schreef:
Rijerijerije schreef:
Waarom moet het toch persé zonder zweep? Even een goeie tik in combinatie met stemhulp ÈÈ of FOEI doet wonderen hoor :j Dat hoef je maar een paar keer (of bij een slim paard één keer) te doen en je bent er voorgoed van af. Niet alleen is het een kwestie van manieren die een paard moet hebben, je moet ook goed beseffen dat hij ook zomaar een hap van iets giftigs kan nemen en dat wil je natuurlijk niet. Dus dan maar even niet zo lief, maar wel verstandig imo...

Dat werkt dus gewoon niet, hij reageert er totaal niet op, ook niet bij een hele forse tik. Gewoon helemaal niet.

Ik denk dat je te laat bent, dus zodra hij met zijn neus aan de grond zit en dan ga jij pas tikken. Bij mijn paard gebeurt dit ook heel af en toe maar zij is heel gevoelig voor de zweep, dus met een tikje vliegt ze van schrik 5 meter vooruit :+

Ik denk dat je je paard voor moet zijn, dus zodra hij wil trekken geef je hem al een tik. Dus zorg dat ie niet eens met zijn hoofd beneden komt want dan issie weer afgeleid door het eten :Y) . En ik denk niet dat je het zonder zweep krijgt opgelost.. Je hoeft hem echt niet af te raggelen met die zweep. Gewoon een ferme tik zodra hij al de teugels uit je handen wilt trekken en/of flink aansporen zodat ie moet doorlopen en dus niet kan blijven staan om te eten.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 13:12

Natuurlijk ga ik niet pas tikken als hij al staat te eten. Maar goed, zoals gezegd, er komt geen zweep meer aan te pas, punt.

Flicka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:19

Je moet erop gaan letten wanneer hij het doet en wat hij daarvoor doet zodat je het kunt voorkomen. Als je weet wat hij daarvoor doet moet je dan even wat meer been geven of wat stelling vragen zodat hij weer met jou bezig is en geen tijd heeft om te eten. Straffen vind ik totaal overbodig met zulke dingen, je moet het gewoon voorkomen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:33

Cassidy schreef:
Clinton Anderson lost het trouwens zo op: op het moment dat een paard een hap neemt, echt het gras induikt of ongewenst halverwege loopt te snacken, zet hij hem heel hard aan het werk. Klein cirkeltje als de mogelijkheid er is, desnoods in draf cirkeltje 3 meter. Laat hem zijn voeten bewegen. Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk en het probleem is zo de wereld uit. Paardlief leert snel genoeg dat: snacken = werk, doe ik dat niet, laat baasje me met rust.
Moet je alleen willen en durven doen.

Grappig, dat werkte bij Levi dus ook niet...die galopeerde nog met zijn mond open langs de takken van de bomen om er tijdens de galop nog blaadjes vanaf te krijgen. Hetzelfde met riet langs de sloten }:0

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 19:53

Nou, ik heb de gouden greep gevonden. :D Het is wat onorthodox en ik krijg er vast een hoop commentaar op, maar de plantenspuit does the trick. Vandaag met hem wezen wandelen, aan het touwhalster. Telkens als hij richting gras neigde een duidelijk 'nee' en een lichte druk op het halster. At hij toch, dan volgde een sproeitje richting zijn hoofd. Na een keer of vijf was het klaar. Ik kon zelfs met hem midden in de berm lopen zonder dat hij at. _/-\o_

Oh en don't worry, ik ben niet bezig mijn paard kopschuw te maken. Hij is er namelijk helemaal niet bang voor, maar hij heeft er wel de pest aan, voldoende om even niet meer aan eten te denken en de keer erop wel drie keer na te denken voordat hij het gras in duikt. Maar vervolgens pakt hij gerust de plantenspuit weer tussen zijn tanden en zolang je op zijn lijf spuit is er niks aan de hand.

De volgende keer doe ik de plantenspuit in een zakje o.i.d. zodat hij niet de link legt tussen 'plantenspuit' en 'niet mogen eten'. Ik wil voorkomen dat hij doorheeft waar de sproei vandaan komt zodat ik straks niet op elke buitenrit een plantenspuit moet meenemen. :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:57

Haha wat een geniale oplossing! :D Fijn dat het zo opgelost is, nog even dooroefenen en dan kun je straks weer lekker zonder uitgerekte armen gaan rijden! :D