mijn jaarling gaat er vandoor met wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:52

daar hebben we clinton weer :P
ik heb wel eens clinics gezien van mensen die zijn methodes ook gebruiken,maar wat ik er van heb gezien stond mij niet geheel aan.
maar goed,dat lag echt aan die mensen die het niet helemaal goed begrepen en alsnog veel dwang gebruikten als een paard niet snapte dat een wiebelend touwtje achteruit gaan betekend ;)

cassidy:
met dat schuin achter/naast je lopen vind ik toch wel dat je dat moet aanleren aan mensen die nog niet zo veel ervaring met paarden hebben..

Cassidy

Re: mijn jaarling gaat er vandoor met wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:55

Mensen die niet zoveel ervaring met paarden hebben zouden moeten nadenken of ze met een 10 maanden oud veulen zonder goede basisopvoeding wel willen gaan wandelen...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:56

Ik ben het eigenlijk wel met Stalnollie eens en vind ik jouw reactie wat overdreven Cassidy.
Als je eens een dip hebt, ben je echt niet dood met een hengst hoor. Dan had ik namelijk allang dood moeten zijn. _O- (Simpel weg gewoon onzin dus).

Hengsten zijn een ander verhaal dan merries en ruinen. Een hengst moet je gewoon boven staan, zeker met 1 die ontdekt heeft dat ie gewoon weg kan rennen. Grondwerk is allemaal leuk en aardig, voornamelijk voor de "hobbyist" zonder hengsten. Want als je met een hengst aan het grond werken gaat, moet je toch echt wel weten waar je mee bezig bent. Ze willen namelijk best terug vechten, wat een merrie of ruin niet of veeeeeel minder heeft.

Ben wel benieuwd wat voor antwoorden je zelf geeft op de vragen die je zelf gesteld hebt?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:56

Cassidy schreef:
Mensen die niet zoveel ervaring met paarden hebben zouden moeten nadenken of ze met een 10 maanden oud veulen zonder goede basisopvoeding wel willen gaan wandelen...

Goed, hier ben ik het wél volledig met je eens. :)

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 23:58

ellepel schreef:
ik had het afgelopen week nog met een veulen van 9 maanden oud, die schrok en wilde er vandoor gaan.
bij mij gaat alles dan heel snel.
ik laat de lijn een seconde vieren en trek hem dan weer aan.

door die seconde ruimte kun je dus het hoofd omtrekken en waar het hoofd van een paard heen gaat,daar gaat het lichaam ook heen :j
kijk constane druk werkt niet,dat wint een paard altijd,maar geef je ze dus een tiende van een seconde de ruimte en trek je op dat moment de lijn weer aan dan stoppen ze eigenlijk altijd wel.

uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Dat is dus geen optie! Als hij er vandoor gaat, dan gaat het ook keihard. En hij is enorm sterk, dus ik vlieg er letterlijk achteraan als ik vasthoud. Dus ik zie niet in hoe ik dat moet doen om even het touw te laten vieren.. en hem dan weer aan te halen.

Ik zal eens proberen een foto er op te zetten. Dan kun je hem zien..

Hij is verder ook altijd heel lief geweest hoor.. Dit is zijn eerste en enige streek.. Het probleem is dat de keuring over een maand is en dat ie zich daar moet gedragen.

Zelf heb ik veel ervaringen met (dek)hengsten. Maar ik heb nooit grondwerk gedaan. Meer ervaring met gewoon één of een paar keer goed aanpakken en verder consequent blijven.

Maar ik sta zeker open voor nieuwe dingen, dus ik ga alle filmpjes van het grondwerk in elk geval rustig bekijken.
Ook ga ik maandag naar een vrouw toe die ook vrijheidsdressuur / grondwerk en parelli doet. Daar kan ik ook al veel van leren denk ik..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:58

ellepel schreef:
daar hebben we clinton weer :P
ik heb wel eens clinics gezien van mensen die zijn methodes ook gebruiken,maar wat ik er van heb gezien stond mij niet geheel aan.
maar goed,dat lag echt aan die mensen die het niet helemaal goed begrepen en alsnog veel dwang gebruikten als een paard niet snapte dat een wiebelend touwtje achteruit gaan betekend ;)

cassidy:
met dat schuin achter/naast je lopen vind ik toch wel dat je dat moet aanleren aan mensen die nog niet zo veel ervaring met paarden hebben..

Ik heb weleens vaker een link naar de progressie van de training van een heel schrikkerig paardje op bokt neergezet.
Fancy was een rescue en is getraind volgens de methode Clinton Anderson.
Die - by the way - niet zo heel veel verschilt van Parelli

Zie de vorderingen van Fancy:

Dag 1

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

Dag 2 tm dag 8 aub even zelf opzoeken.

met na voorbereidend grondwerk, dat op de site allemaal te zien is, een trailparcours op dag 3 (!!!!) na het zadelmak maken...

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Hi7YGCKlgE
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-03-11 00:07, in het totaal 2 keer bewerkt

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 00:00

Cassidy schreef:

hoe kom je er bij dat ik niet zoveel ervaring met paarden heb? Ik vraag hier gewoon goede hints. en dat ik geen ervaring met grondwerk heb, wil niet zeggen dat ik helemaal geen ervaring heb.
Ik ben alleen de harde aanpak gewend.

Daarom zei ik al: Ik sta open voor tips en hints.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:02

patjuh87 schreef:
Ik ben alleen de harde aanpak gewend.

Daarom zei ik al: Ik sta open voor tips en hints.

Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan.
Zul je de resultaten krijgen die je altijd hebt gekregen.
Maar er is meer.
Zo ontzettend veel meer.
Durf over de rand van je bord te kijken.
Begin met grondwerk, ga starten met Parelli!

Maar nog een kleine tip voor je.
Als je paard je met twee ogen aankijkt, heb je zijn aandacht en zijn respect.
Op het moment dat het paard naast je er vandoor schiet, vraag zijn hoofd naar je toe, en drijf de achterhand bij je vandaan.
Kan hij geen vaart maken, en je niet met de achterbenen raken.
Two Eyes = Respect.
Kijk op eerder gepostte link naar hoofdstuk "disengage hindquarters".

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 00:06

Elin_ schreef:
@Cassidy vind je vrij opdringerig en comanderend overkomen...
:\

@Ts niet gelijk naar hulpmiddelen zoals bit etc grijpen.
Ik zou hem nog eerder een tik geven dan dat..
Wat ik zelf bij irritante paarden doe is knoop in uiteinde van halstertouw en dan mochten ze er vandoor willen gaan eerst trek een keer aan het halstertouw , deinzen ze nog niet terug gelijk een goede tik met die knoop.

Zijn ze het zo afgeleerd :) :')

hoe doe je dat als je achter een paard een "skiëd" als het ware..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:08

Sneller zijn dan je paard.
Je paard lichter maken.
Basis meenemen
Grondwerk meenemen.
In het trainen van paarden bestaan geen "Quick Fixes"
Het probleem dat je nu tegenkomt is geen geisoleerd probleem.
Zorg voor een goede basis, voor een goed fundament.
Want als dat niet klopt is alles wat je daarna doet op drijfzand gebouwd....

Neem alle filmpjes even door.
Wil je meer weten, kijk dan even hier:

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZH ... re=related

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 00:13

nou ik weet niet hoe ik hier een foto moet plaatsen maar ik heb de foto's op mijn hyves even openbaar gemaakt, zodat jullie hem kunnen zien als jullie daar belang bij hebben.

Mijn hyves is: xx-patjuh-xx.hyves.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:15

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:16

patjuh87 schreef:
nou ik weet niet hoe ik hier een foto moet plaatsen maar ik heb de foto's op mijn hyves even openbaar gemaakt, zodat jullie hem kunnen zien als jullie daar belang bij hebben.

Mijn hyves is: xx-patjuh-xx.hyves.nl

Profiel is helaas niet zichtbaar voor iedereen.
Maar ik vraag me af wat het plaatsen van een foto bijdraagt aan het oplossen van het probleem dat je hebt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:28

Cassidy schreef:

onder goede begeleiding kan dat prima.
je moet toch ergens je ervaring op doen toch?
;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:38

Het moet vooral veilig blijven.
En grondwerk kan gerust met een 10 maanden oud veulen.
Maar omdat te krijgen zul je ook een beetje moeten longeren.
En dan krijg je al weerstand.
Mensen die roepen dat je vooral een 10 maanden oud veulen geen rondje om je heen moet en mag laten lopen.
Dus wat wil je?
Luisteren naar bokt, en wat men te zeggen heeft?
Waar de extremisten van mening zijn dat je een paard tot zijn zesde levensjaar vooral niet moet gaan berijden (omdat de groeischijven in de rug dan pas sluiten)?
Of degenen die zeggen dat je er goed aan doet om het dier vanaf dag 1 in handen te hebben, en niet tot zijn zesde te wachten met zadel, hoofdstel, en eerste keer ruiter op zijn rug? En dat je gerust eerder dan zijn zesde kunt beginnen met longeren en zadel en ruiter en bit en het eropzetten van knoppen en ruiter enz?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 02:47

Cassidy schreef:
Ga eens even wat aan de basisopvoeding doen, desnoods grondwerk. Begin alsjeblieft niet aan een hengstenketting of bitten. Een paard pijn doen is een lapmiddel voor gebrek aan opvoeding....

Voorbeelden voor grondwerk (en dat kan ook met een paard van 10 maanden oud...

Is dit niet een beetje te veel werk op circels voor een jong dier? Of bedoelde je niet zo zeer deze oefeningen met het vet gedrukte?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 02:53

Het probleem met een jong dier is dat het zich niet zo lang kan concentreren.
Dus dat grondwerksessies nooit zo uitgebreid kunnen worden als er in de fimpjes wordt getoond.
Maar wat een jong dier wel degelijk kan keren is wijken voor druk. Op ieder gedeeltje van het lichaam.
Ik weet niet of je bekend bent met imprinting volgens Dr. Miller? Zo niet, staan er een aantal leuke filmpjes op het internet.
Ik ga even kijken of ik wat kan vinden.

Edit:

http://www.youtube.com/watch?v=-RX9X5B1dmQ

http://www.youtube.com/watch?v=CcOUT9KG ... re=related

en zo pakt Parelli het aan:

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=BrTLm6wE ... re=related

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:51

patjuh87 schreef:
Sjors493 schreef:
is hij mischien niet ergens van geschrokken?

nee, er is eigenlijk niks waar hij kan van schrikken, want hij staat in een weiland met helemaal niks er om heen. Hij kijkt ook niet bang of zo. Hij laat zich ook niet goed meer pakken als hij los is gekomen. En zodra ik hem te pakken heb en verder wandel vliegt hij er zo weer vandoor.
Ik wou eerst eens proberen met een touw over de neus, voordat ik hem een bit in doe eigenlijk.
Maar volgende maand (17 april) is de keuring al. En voor die tijd moet ik toch een goede oplossing hebben. Dat hij in elk geval hanteerbaar is.. Het moet niet zo zijn dat hij daar ook wegrent..

er zijn altijd vogels en konijnen in je land toch? mischien zat er eentje tussen het gras dat die net toen jij ging wandelen weg vloog/renden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:21

Er is hier een soort van discusie ontstaan door "casidy" & "stal nollie" wel volgens mij hebben ze allebei gelijk.
Grondwerk is idd een noodzaak, en af en toe eens durven echt net iets krachtiger te reageren is zeker ook nodig, dit hangt idd ook van het paard af natuurlijk, maar bij sommigen kan dat echt wel eens flink hard nodig zijn.
Maar het probleem is daar zeker niet mee opgelost, de vraagsteller hier, heeft een jong paardje en kan waarschijnlijk wel een beetje rijden, maar echt een paard opleren, een paard trainen, das allemaal eigenlijk vrij nieuw.
Ze vertelden al dat ze geoefend hebben met stappen aan de lijn , en alles verliep heel goed, maar zo ineens , tjaaaa nu trekt het paardje zich ineens los en zitten ze met een probleem.
Dit is een probleem dat te verwachten was, het opleren is maar half goed gedaan en de begeleider ruiter is nu op dit moment eigenlijk het paard net aan het leren hetgeen hij niet wil hebben, het paard leert nu zijn kracht kennen, en vooral ook de onmacht van de mens, dit moet zo vlug als mogelijk is weer recht gezet worden want anders zal dit een probleem blijven voor heel het verdere leven van dit paard.
De fout zit hier niet in het halster, die zit ook niet in een bit, maar in de manier waarop de eigenaar dit paard benadert en aan het opleren is.
Vooral een jong paard opleren is echt niet zo simpel als het eruit ziet, paarden leren door uitproberen, door het belonen van de goede antwoorden, en dit gaat vrij traag, paarden zijn niet heel slim, maar ze hebben wel een ongelooflijk goed geheugen ze vergeten bijna niets. Maar dat wil dus ook zeggen dat het paard op zo'n manier moet opgeleerd worden dat er bijna niets negatief wordt aangeleerd, want je kan dit nooit meer uit zijn geheugen wissen, je kan wel weer gaan corigeren en een nieuwer en beter gedrag gaan invoegen, maar het oude verkeerde blijft wel ergens heel diep bewaard en zal ooit wel eens weer naar boven kunnen komen.
Daarom is het belangrijk niet op eigen houtje een paard op te leren, of zelf zadelmak gaan maken of zelf gaan inrijden, doe die dingen in overleg met een gediplomeerd instructeur/trainer, en de kans zal veel groter zijn dat je een braaf en goed opgeleid paard gaat krijgen, ook het potetieel vermogen zal dan ook meer naar voren kunnen komen, hetgeen je er niet als jong paard insteekt kan er eigenlijk nooit meer goed ingeraken.
Ik adviseer dus heel sterk , aan de eigenaar/verzorger doe niet zelf verder, maar zoek goede begeleiding, dit kost centen maar je zal er veel meer goed resultaat mee boeken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:44

Ezz93 schreef:
Je kan ook een hengstenketting gebruiken, dan ben je net wat sterker.

meen je dit nu serieus ???
dit is een puppy van 10 maanden waar we het over hebben !!!

Cassidy schreef:
ABSOLUUT ALLES is op te lossen met grondwerk.

Al zijn hengsten weer een heel ander verhaal....
Die gaan door waar een ruin of een merrie ophouden.
Puur door de hormonen.
Met een hengst is en blijft het uitkijken.
Altijd.

grond werk ??
ben ik het niet mee eens
veel wel maar langer niet alles
je hebt er paarden tussen zitten waar je bepaalde knopjes niet kwijt van raakt niet op de grond en ook niet op de rug

tevens ken je mijn standpunt over hengsten ook wel
het is belachelijk dat iedereen alles op hengsten gooit dus ook jij
die dieren zijn niet veel anders dan andere paarden het enige is consequentie is belangrijker bij ze dan bij het "gemiddelde" andere dier

tot de dood er op volgt tjonge je trekt het nu ineens wel heel zwaar he ...
zucht... je weet van ieder hengsten topic haast wel een rel topic te maken, jammer hoor

ts ik weet niet of je meerdere paarden hebt maar je zou kunnen kiezen om een makkelijk paard te gebruiken om hem een wat zelfvertrouwender te krijgen
leer hem korte stukjes mee te lopen als "pakpaard" (maar dan zonder bepakking) zo leert ie gelijk volgzaam te worden
nog een voordeel is dat als je een western zadel hebt op het begeleidende paard heb je een knop waar je een slag omheen kan doen (geen knoop) zodat ie niet zo heel snel los kan
tevens is het grondwerk idee ook wel goed ga bv kleine spelletjes met hem doen met bv een grote bal ofzo, er is hierover genoeg te vinden voor je kleine man op bokt en internet die hem niet "over werken/belasten"
verder zou ik hem ook niet te vaak pakken max 2 keer per week en dan een halfuurtje ofzo met 2 jaar zou je evt wat kunnen uitbreiden naar 3 keer
maar wees voorzichtig je wil snel teveel ;)

verder staat mijn pb box wel open mocht je vragen hebben ;)

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 16:52

nee ik heb geen volwassen paarden. ze staan nu met zn tweetjes, die tinker waar we het over hebben samen met een shetlander die een maand jonger is.
Ik denk inderdaad dat ik te veel vraag. Ik ga eens beginnen met een beetje spelletjes af en toe. Dat is genoeg. Hij mag nu ook nog lekker genieten van zijn jeugd! :)
Inrijden was ik zowieso niet van plan om zelf te doen hoor! ondanks dat ik het wel zou kunnen en genoeg ervaring heb met inrijden en doorrijden van jonge paarden. Maar helaas niet echt iemand in mijn omgeving die me daar mee zou kunnen helpen (op dit moment). Maar goed, dat is van later belang. hij mag nog lekker een aantal jaartjes kind zijn.. :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:02

hmm dat is jammer ..
in welke omgeving zit je ??

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:52

mischien kun je het met een longelijn proberen? dan heb je een langer touw en dan kan je langer vasthouden. als ik jou was dan zou ik wel handschoenen dragen, anders snijd het touw in je handen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:15

patjuh87 schreef:
nee ik heb geen volwassen paarden. ze staan nu met zn tweetjes, die tinker waar we het over hebben samen met een shetlander die een maand jonger is.
Ik denk inderdaad dat ik te veel vraag. Ik ga eens beginnen met een beetje spelletjes af en toe. Dat is genoeg. Hij mag nu ook nog lekker genieten van zijn jeugd! :)
Inrijden was ik zowieso niet van plan om zelf te doen hoor! ondanks dat ik het wel zou kunnen en genoeg ervaring heb met inrijden en doorrijden van jonge paarden. Maar helaas niet echt iemand in mijn omgeving die me daar mee zou kunnen helpen (op dit moment). Maar goed, dat is van later belang. hij mag nog lekker een aantal jaartjes kind zijn.. :)

ik begrijp hieruit dat hij maar met 1 pony samen staat, dus twee kleuters zonder juf?
misschien een juf erbij zetten die de ukken eens opvoed, dat zou ook al een hele hoop schelen in zijn gedrag. Als hij nu de opperkleuter is krijg je nog het nodige met hem te stellen als je hem nu niet consequent opvoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:27

Ik zeg ook grondwerk, en als je hier zelf geen ervaring mee hebt neem dan aub les ...

Ik heb trouwens een (dominante) ruin, zat in een dip en heb geluk dat ik niet dood was ... En dit is niet om te lachen. Als je letterlijk omvergelopen wordt door je pony omdat die schijt aan je heeft dan ben je niet goed bezig ... Dus ik kan het hengstenverhaal wel volgen, al moeten het niet altijd hengsten zijn, omdat ik het (jammer genoeg) zelf heb meegemaakt ...

Mijn oplossing? Tja .. grondwerk .. Ik kon trouwens niks anders meer, erop durfde ik niet meer en vanop de grond had ik ookal problemen. Heb toen het geluk gehad meteen een goede lesgeefster te vinden en na 1 les ging het al een stuk beter. En ondertussen doen we dingen die ik nooit voor mogelijk had gehouden en heb ik een pony die qua doen en reageren zowat 180° gedraaid is .. Ik weet wel wat ik het leukste vind :j