Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
anne3000 schreef:Ik zou de gene die het paard vasthoud een zweep in handen geven, en als je in je eentje op moet stappen je rechterteugel heel strak vast pakken, zodat het paard naar rechts kijkt, snel opstijgen het paard direct stil zetten. zo doe je dit een aantal keer achter elkaar, tot het paard het paard begrijpen
aslan schreef:antje_vip schreef:Als mijn (net beleerde) pony steeds wegloopt laat ik haar gewoon een paar passen achterwaarts gaan. Om even weer te laten merken dat ze naar my moet luisteren. Het gaat dan altijd veel beter. Weet niet of je dat al geprobeerd hebt?
Als mijn (net beleerde) pony steeds wegloopt laat ik haar gewoon een paar passen achterwaarts gaan. Om even weer te laten merken dat ze naar my moet luisteren. Het gaat dan altijd veel beter. Weet niet of je dat al geprobeerd hebt?
Ja...heb ik al geprobeerd maar dat maakt tot nu toe weinig indrukHammeke schreef:Dan geprobeerd voet in de stijgbeugel te zetten, ging ze vooruit moest ze weer achteruit en begon ik opnieuw. Toen ik uiteindelijk met mijn voet in de stijgbeugel mocht hangen en aan het zadel mocht staan trekken en hangen heb ik haar beloond met een koekje.
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Hoewel ik geen voorstander ben om hem uit de hand te voeren, hij wordt er namelijk best wel vervelend van, is het misschien de moeite waard om het eens te proberen.
dank voor jullie reactie
.xSetjeslover schreef:Hmm hier heb ik ook last van, alleen loopt mijn paard achteruitDus kan hem niet achteruit zetten
Akhal_Teke schreef:Leren stilstaan tijdens het opstijgen doe je met 1 teugel, niet met 2.
Stap op met de linker teugel strakker zodat je paard opzij kijkt. Als hij dan gaat lopen tijdens het opstijgen dan blijf je gewoon in de beugel staan en laat hem rondjes lopen tot hij het beu is. Dan stap je af en doe je het nog een keer. Als hij uiteindlijk stil blijft staan (en dat zal wel een paar keer op en afstappen kosten) ga je pas zitten in het zadel.
Op deze manier schiet je paard er namelijk niets mee op. Hij komt steeds weer op dezelfde plaats terug en jij stapt toch niet af.

lieverties schreef:de beste oplossing is rust,consequent en belonen dus gewoon doorzetten en veel oefenen pas gaan hangen als paard helemaal stilstaat en gaan zitten als paard stil blijft staan. het eerste wat ik een jong paard leer is stil staan met opstappen en pas wegstappen als ik dat aangeef.
en bij fout, niet opstappen! direct weer opnieuw proberen. DIt gaat je waarschijnlijk een zondagmiddagje of 2 kosten maar het is hetwaard