problemen op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:02

_Amigo schreef:
Deed mijn pony eerst ook, maar hij was de baas over mij ;)
Ik heb dus gewoon een paar keer de zweep erover heen moeten halen, anders trapte hij mij. (ook als ik hem ging voeren, borstelen etc. etc.

Dan was jou pony gewoon heel erg dominant,maar dat is TS der pony niet.
Slaan moet ze nooit aan beginnen [en zal ze ook niet doen denk ik],haar pony is gewoon angstig.
Deze pony is gewoon slecht behandeld int verleden,waarschijnlijk veel klappen gehad tussen de oren of tegen het hoofd,ze is duidelijk kopschuw.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 00:04

Ohja voordat we op concour gingen heb ik een half uurr een boek zitten lezen in haar stal.
Toen ik kwam lag ze en toen ik ging zitten legde ze haar hoofd op mijn been en brieste heel zachtjes dat is een begroeting dus blies ik zachtjes terug in haar neusgat.
Later ging ze staan en ging boven mijn hoofd eten en daarna het hooi uit mijn haar eten volgens mij zit dat wel goed :D
Iemand nog idee om ook vertrouwen te winnen en teugel om de nek doen en hoofdstel om doen?(moet haar wel rijden anders word ze stijf)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:12

hoi de band is goed hoor ik ik zou gewoon in het begin hulp vragen met halster hoofdstel om zo weinig mogelijk onrust te creeeren voor haar ook fijn zovan geen poespas het moet toch om. en heb je al aan haar gebit gedacht is daar al een keer naargekeken? Ja en kopschuw is erg lastig misschien kan je met de zachte borstel haar eens lekker gaan verwennen richting haar hoofd zodat ze merkt dat dat ook lekker kan zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:14

Ga je eens verdiepen in het Parelli systeem?

Parelli doet het halster zo om:

http://www.youtube.com/watch?v=exfxuIlR ... re_related

En Linda Parelli (de vrouw van Pat Parelli) doet het zo om:

http://www.youtube.com/watch?v=dYPKwncy ... re=related

En meer heb je niet nodig, want als je je echt in het Parelli systeem gaat verdiepen, dan ga je snappen waarom een paard zo reageert zoals hij reageert, en leert daarop in te spelen. En als je het systeem echt gaat volgen, ga je leren rijden met het touwhalster, en heb je voorlopig het hoofdstel helemaal niet nodig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:38

Waarom laat je niet gewoon een stalhalster om totdat ze zichzelf wel makkelijk pakken? Elke keer even voor de deur of in de opening van de deur gaan staan, kijken of ze interesse heeft. Eventueel wat lekkers geven, aaien, belonen. Dit uitbouwen door haar even vast te pakken aan het halster, belonen. Touwtje eraan en belonen. Uit de stal halen om wat te laten eten ergens anders en dan weer op stal zetten. Nou ja, je snapt nu de bedoeling denk ik wel. Neem de tijd. Paarden zijn van nature wel nieuwsgierig, helemaal als jezelf niet te veel pushed. Als jij steeds laat zien dat het bij je komen en halsteren leuke ervaringen oplevert dan slaat haar gedrag vanzelf om.

Succes.

Cassidy

Re: problemen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:54

Ik ben zelf geen voorstander van het omlaten van een halster op stal. Ik denk dat je dit probleem zo snel mogelijk, maar wel correct moet aanpakken.
Parelli begint bij de training van zijn paard met "de friendly game". En wil daarbij echt ieder plekje op het paardenlijf kunnen aanraken. Komt hij weerstand tegen zoals bij flank of oren, dan gaat hij bij het aaien terug naar de plek waar je geen weerstand kreeg, en als het protest weer over is, tast hij zich gaandeweg weer naar de plek toe waar hij wel weerstand kreeg. Advance and retreat heet deze methode. Je kunt geleidelijk aan steeds verder komen, tot je paard helemaal geen reactie meer geeft bij de oren.
Als je dit met je blote handen gedaan krijgt, kun je het met een touwtje proberen, zoals Linda Parelli in haar filmpje laat zien.
En uiteindelijk het halster....moet geen probleem meer zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 01:09

Cassidy schreef:
Ik ben zelf geen voorstander van het omlaten van een halster op stal. Ik denk dat je dit probleem zo snel mogelijk, maar wel correct moet aanpakken.
Parelli begint bij de training van zijn paard met "de friendly game". En wil daarbij echt ieder plekje op het paardenlijf kunnen aanraken. Komt hij weerstand tegen zoals bij flank of oren, dan gaat hij bij het aaien terug naar de plek waar je geen weerstand kreeg, en als het protest weer over is, tast hij zich gaandeweg weer naar de plek toe waar hij wel weerstand kreeg. Advance and retreat heet deze methode. Je kunt geleidelijk aan steeds verder komen, tot je paard helemaal geen reactie meer geeft bij de oren.
Als je dit met je blote handen gedaan krijgt, kun je het met een touwtje proberen, zoals Linda Parelli in haar filmpje laat zien.
En uiteindelijk het halster....moet geen probleem meer zijn.

Dit is inderdaad een betere aanpak. Ik zat aan een eigen situatie te denken, maar dat paard was net gearriveerd. Onwennig en een beetje bang, dus heb ik hem de eerste 2 dagen het halster om laten houden, zodat ik hem makkelijk kon pakken wanneer hij naar me toe kwam.

Ik zie dat TS haar paard al enkele maanden heeft, dus dat gaat dan niet op. Toont het paard dit gedrag alleen op stal? Niet in de bak/wei?

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 17:40

ze toont dit gedrag alleen maar als ze doorheeft dat ik haar het halster of hoofdstel om wil doen.
heb haar gebit laten controleren is helemaal goed.
heeft iemand anders nog een idee hoe ze vertrouwen krijgt in het halster en hoofdstel?
ze vind het namelijk ook best eng als je iets over haar hals wilt doen.
heb die linken over de parelli manier bekeken en hopelijk werkt het.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:45

Mag ik even tussendoor zeggen dat ik het echt levensgevaarlijk vind om in een paard zijn stal te gaan zitten? En dan met name bij een paard wat jou nog helemaal niet vertrouwd?

Weet je dat als er iets gebeurt waardoor ze schrikt (bv iets in de stalgang, geluid) ze hoogstwaarschijnlijk dwars over je heendendert, en je geen kant op kan vanuit een zittende positie?
Niet meer doen hoor, je moet nog langer mee!

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 13:09

dankje esther maar ze vertrouwd mij wel ik bedoel in de wei loopt ze vrolijk achter me aan enzo.
en oke is zal niet meer in haar stal gaan zitten was ook wel een beetje dom.
ik kan wel bij haar voerbak zitten dat is hoger en veiliger en toch in haar stal.
ze vind een halster,teugel en hoofdstel niet eng alleen maar als het over haar hoofd moet.
en kopschuw weet ik nog niet ik kan haar overal aanraken op haar hoofd.
alleen bij haar oor vind ze niet lekker.
maarja daar moet het hoofdstel en halster wel overheen.
hoe kan ze leren dat het niet erg is om even iets over je hoofd te krijgen?
of hoe kan ik zorgen dat ze haar hoofd niet omhoog gooit?
XX

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:11

Het antwoord heb je in het topic al gekregen. Gebruik de friendly game, en pas advance and retreat toe. Uiteindelijk zal ze accepteren dat je aan haar oor zit. En uiteindelijk zal ze ook accepteren dat er iets over de oren heengaat. Gun het de tijd, maar oefen wel. En weet wanneer je door MOET gaan, en weet wanneer je KUNT stoppen. Stop je te vroeg, krijg je het tegengestelde effect.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 14:03

oke dankje had ik niet goed gelezen :oo
maar ik snap de frienly game niet echt hetzelfde voor advance en retreat
zou iemand me dat even kunnen uitlegggen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:10

Friendly game is het eerste van de 7 games van Parelli. Je gaat je paard met handen en later met stick overal op zijn lichaam aanraken. Ook op plekken waar ze van nature wat voorzichtiger zijn, zoals bij hun flanken, of bij hun oren. Krijg je weerstand als je bijvoorbeeld te dicht bij de flanken of bij de oren komt, ga je met je handen weer aaien bij een plek die ze wel fijn vinden, en daarna tast je je weer naar de plek toe waar je de reactie kreeg. Krijg je daar weer reactie, ga je weer terug naar een plek waar ze het wel fijn vindt, en ga je daarna weer terug naar een plek waar ze reactie gaf. Dat is "advance" (dus naar de plek toegaan die het paard vervelend vind) en "retreat" (terugtrekken van de plek waar je paard reactie gaf). En je zult zien dat de afweerreactie steeds later komt, dat je iedere keer een beetje verder kunt komen. Tot ze op een gegeven moment helemaal niet meer protesteren als je bij de flank komt (of bij de oren)...

De friendly game doe je eerst met je handen, later met je grondwerkstokje met de string eraan. Dat kan zo extreem worden dat je naast je paard op de grond kunt slaan zonder dat hij een krimp geeft. Dat is de extreme friendly game. Je paard moet je leren vertrouwen dat je hem geen kwaad doet.

Ik had je al eerder een link gegeven naar de website van Parelli, en naar het Youtube kanaal. Ga maar even kijken, je vind er genoeg....

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 14:12

oke ga nu meteen kijken dankje!! :D

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 14:13

enne misschien stomme vraag maar wat moet ik doen als ik les heb en er is niemand en mijn paard draait haar kont naar me toe?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:16

In wat voor situatie? Bij het uit de stal halen? Ging het hele topic daar nou niet over?
Als je je paard niet te pakken kunt krijgen, gaat de hele les niet door...toch?
En je weet ver van tevoren dat je les hebt, dus kun je de tijd ervoor uittrekken om haar te pakken te krijgen. Met een paard als die van jou heeft het echt geen zin om snelsnel te willen. Zoals al eerder gezegd: neem de tijd die nodig is om dit probleem op te lossen. En dan heb ik het niet over uren, dan heb ik het over weken DAGELIJKS oefenen....

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:39

Je paardje komt van de paardenmarkt. Je zal er nooit achterkomen wat er precies is gebeurd, maar dát er in het verleden iets is gebeurd, is duidelijk. Ik geef je het advies net zo lang met je paard thuis aan de slag te gaan om met alles wat je doet: halster om, hoofdstel aan, teugels over de hals, het complete vertrouwen terug proberen te winnen. Misschien lukt dat nooit helemaal, je weet niet hoe diep het "trauma" zit, maar met een liefdevolle benadering en ontzettend veel geduld kom je een heel eind. En laat die wedstrijden maar even zitten, stel ik voor. Daarmee haal je niet probleem bij het dier niet weg.
Je zou eigenlijk eens iemand moeten inschakelen die er écht verstand van heeft, die ten alle tijden rustig blijft en die jou kan begeleiden. Dus iemand die verstand heeft van paardengedrag, vertrouwen kan opwekken bij paarden, dat aan jou over kan brengen, ervaring heeft met grondwerk, dat soort dingen. Als je zo alleen blijft "prullen" zal er altijd wel iets zijn/komen waar je weer tegenaan loopt. Er zijn ook goede boeken te koop over paarden en hun gedrag, probleempaarden en grondwerk. Dat zou je kunnen gebruiken als extra ondersteuning.
Als ik het allemaal zo lees, heb je duidelijk geen verstand van paarden, dat is helemaal niet erg, maar dat kan je leren, echter niet in je uppie en het kost veel tijd en geduld.

Ik wens je veel succes ! *D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:34

viwi schreef:
bedankt voor alle reacties :D
gister ben ik in de stal gaan zitten dat ging goed ze ging met mijn haar spelen en ik kon haar gewoon aaien.
maar zodra ze het halster ziet wou ze zich omdraaien.
ik heb toen snoepjes in haar bak gedaan om daar bij te komen moest ze met haar neus door het halster.
het halster was om.
toen ik wou rijden (heb vandaag concours) en het hoofdstel om moet werd ze bang (ze is bang als je met je hand achter haar rechter oor/oog komt).
de teugels lagen om haar nek en ze had het bit in maar ging zo hoog met haar hoofd dat ik het hoofdstel niet over haar rechteroor kreeg.
het is wel gelukt later (neus naar beneden geduwt en heel snel over haar oor heen gedaan).
zo meteen heb ik concour dus hoop dat ze beetje lief is vandaag.
iemand enig idee wat er kan zijn gebeurt vroeger en wat ik er aan moet doen?

Je niet als een roofdier gedragen. Je paard deed het al heel goed met het halster. Meteen daarna moet ook het hoofdstel in en óók nog een concours rijden! Loont echt... dat meewerken.

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:58

misschien in stal gaan zitten en idd kijken wat ze intresanter vind
en miss werkt het om iemand te laten helpen

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 17:42

ik wou wel even zeggen dat ik WEL verstand van paarden heb maar mischien op een andere manier ik rijd al jaren paard en heb als klein kindje altijd al met paarden geweest.
maar zaterdag hinnikte ze toen ik kwam ik kon het touw om haar hals doen en beloonde haar het halster ging ook goed.alleen het hoofdstel nog niet zo.
heb gekeken hoever ik bij haar oor kon komen en dat ging ook goed het is 5 cm achter het oor en toen gingen haar oren in de nek en gooide ze haar hoofd op.ik ben toen met mijn hand weer terug gegaan en beloonde haar omdat ze toen "niks" meer deed.
en wedstrijden ben ik al meegestopt alleen onderling af en toe een parcoursje maar geen wedstrijden enzo.
eigenlijk weet ik nu wel genoeg hoe ik het moet doen maar als je nog een tip hebt hoe ik vertrouwen kan winnen enzo zijn die altijd welkom

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:18

Bij het trainen van paarden moet je weten wanneer je kunt stoppen en wanneer je door moet gaan.

Het is op zich al heel goed dat je terug bent gegaan naar een plek waar je geen weerstand meer kreeg, maar op dat moment had je niet mogen ophouden, en het paard al helemaal niet mogen belonen. Je had weer terug gemoeten waar je weerstand kreeg, en dan weer terug naar waar je geen weerstand kreeg, en daarna weer terug tot waar je weerstand kreeg. Niet eerder stoppen voordat je haar oren aan kunt raken zonder dat ze haar hoofd in de lucht gooit. In dit geval ben je te vroeg gestopt en hebt beloond voor het verkeerde gedrag.

Bij het trainen van paarden ga je het paard gevoelig maken (namelijk dat hij sneller moet gaan lopen als je been geeft, of dat hij een kant uitmoet als jij een aanwijzing met de teugel geeft) maar ook ongevoelig maken (hij moet niet schrikken voor een fietser, of voor het zadel, het hoofdstel, een deur die dichtklapt.
Maar als je dat trainen, dat gevoelig en ongevoelig maken, niet goed doet, ga je het tegenovergestelde bereiken van wat je eigenlijk wilt bereiken. Dus been geven zonder dat het paard daarop reageert? Fout, stompt hem af. Dus een paard dat schrikt van een fietser? Grootste fout is om er in de toekomst een grote boog omheen te maken omdat het paard er bang van id. Paard wil niet dat je aan zijn oren zit? Dan moet je dat juist wel doen? En niet gaan belonen voor het ongewenste gedrag.

Paarden zijn hele goede mensentrainers.
Als zij namelijk schrikken (en soms is het niet echt schrikken maar doen alsof) en dat enge ding gaat weg, dan gaat het paard leren: ik schrik - eng ding gaat weg, dus als ik de volgende keer ga schrikken, of ga protesteren, gaat dat enge of onaangename ding weg.
En heel veel mensen luisteren daarnaar. Heb jij ook gedaan. Je hebt zelfs op het verkeerde moment beloond.

Wat je moet doen in dergelijke situaties, is doorgaan tot het paard geen krimp meer geeft. Ongevoelig maken. Niet te vroeg stoppen. Krijg je weerstand, ga je terug naar een plek waar je geen weerstand meer krijgt, maar daarna ga je weer terug naar een plek waar je de eerste keer weerstand kreeg.
En als je lang genoeg doorgaat, is ook dat oor geen probleem meer.
Stop je te vroeg, ga je het probleem alleen maar erger maken.

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:14

van alles geschreven,klik op versturen : WEG! :\

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 00:58

Woow wat een verhaal zeg
Wat stom van me heb het vandaag nog eens geprobeerd en ben doorgegaan tot ze het toeliet
Ze vond het nog niet fijn natuurlijk maar liet het toe morgen probeer ik het nog een keer en ga zo elke dag door
Samen komen we er met hulp van mensen op bokt dankjewel ik vertel morgen hoe het is gegaan
Zo versterk ik hopelijk de band met haar nog iets meer zodat ze het nog sneller toelaat maar ik doe het rustig aan ze heeft tijd nodig en dat accepteer ik ik weet niet wat er met haar is gebeurd maar dat doet er nu niet toe ik ga haar helpen samen met mensen van bokt en daar ben ik jullie erg dankbaar voor als je nog meer tips hebt hoor ik het graag die zijn altijd welkom
En ik had nog even nagedacht met het hoofdstel zou ik het bit los kunnen maken en eerst het hoofdstel om haar oren heen doen en daarna bit in en weer vast maken of kan dat niet?
Ik hoor het wel
Thanks every people!!
Morgen scrijf ik hoe het ging

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:16

@ Cassedy ... Ik heb even je link aangeklikt, en erg leerzaam, thanx

TS, Ik denk dat er vele tips zijn gegeven om een beginnetje te maken.
vertrouwen krijgen en elkaar is denk ik de beste.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:30

Heb je al gedacht aan accupunctuur? Een oud-collega van mij had daar hele goede ervaringen mee, paardje is 180 graden omgeslagen... Van een tamelijk schuchter paard naar dat ie als een veulentje door de wei huppelde (paard was toen 18 :P)

Weet niet of het zinvol zou zijn voor jouw paard, maar het is het vast waard om er wat info voor op te zoeken :)