Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
brandus schreef:Een hengstenhouder vertelde mij dat hij bij jonge paarden altijd de stang voorin uit de trailer haalt zodat ze daar niet overheen kunnen springen. Als je een anderhalf paards trailer hebt kan ze ook niet over het schot komen en dat is helemaal mooi. Gewoon aan twee touwtjes vastzetten en er kan niet veel gebeuren. Eventueel sedatie meenemen bij problemen onderweg.
Albert schreef:stef schreef:naar mijn weten is het officieel zelfs verplicht dat een paard vast staat
...en waar staat dat dan???
Graag wet en artikel.
DTF schreef:Wettelijk gezien dienen paarden vastgezet te worden.
Ik heb een aantal jaren minipaarden transporten gedaan en plaatste ze ook weleens los in de trailer.
Tijdens een controle werd ik gewezen op het feit dat het dus wettelijk verplicht is.
Ik zie hier ook reacties voorbij komen over sederen.
Wanneer je dit zou doen geef dan absoluut geen hooinet met hooi.
Door de sedatie word de slikreflex beinvloed waardoor het paard het hooi niet door geslikt krijgt en het vast komt te zitten achter in de keel met alle gevolgen van dien. Bij sedatie moet je wel zorgen dat er tussentijds voldoende water gegeven word.
Ik heb geen idee hoe lang de rit gaat worden die met het paard afgelegd moet worden maar mijn mening is inladen,vastleggen, afsluiten trailer en dan heel rap gaan rijden (dus niet nog even een bakkie of een uitgebreid afscheid). Zorg dat de persoon die rijd ook ervaren is met het correct rijden met paarden want dit zijn er maar weinig.
Gr Dennis