waaraan denken paarden en wat doen ze?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:37

julius_juut schreef:
Die staan de hele dag te eten en kijken wat er bij zijn weiland langs komt denk ik zo, ik denk niet dat een paard druk bezig is met allerlei diepe gedachten en problemen. :P

:P schoot wel in de lach toen dit het las

Junia

Re: waaraan denken paarden en wat doen ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:07

Leuk topic! Ik vraag het me zelf ook vaak af. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat die van mij soms 'plannen' maakt (bijv. om een sprintje te trekken, of om plotseling de andere kant op te rennen). Dan zie ik haar van tevoren met haar oortjes draaien, dus dan weet ik zeker dat er iets gebeurt in dat koppie. Maar wat?

Laatst lag ik op mijn rug in bed en vroeg ik mijn vriend of hij dacht dat mijn pony aan mij kan denken. Hij heeft helemaal geen verstand van paarden, maar vertelde me dat ze wel zgn " object permanentie" hebben. Als er snoepjes in de kast liggen en de deur is dicht, weet het paard nog wel dat er snoep in de kast ligt ook al kan hij het niet zien. Mijn vriend leidde hieruit af dat mijn paard weet dat ik besta, ook als ze mij niet kan zien. Maar klopt dit?

Ik vind het wel leuk om er op die manier bij stil te staan maar heb er verder echt geen bal verstand van... Er zitten toch vast wel mensen op bokt die hier meer over hebben geleerd?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:09

Paarden denken niet want paarden hebben geen verstand. Zonder verstand kun je je niet verplaatsen in een andere ruimte en tijd dan het hier en nu. Paarden kunnen alleen reageren op de omgeving, op wat ze ter plekke meemaken.

Als mijn paard kon denken zou ik maar tegen hem hoeven zeggen: dit is een belangrijke wedstrijd. Zo en zo moet je doen (waarbij ik mijn paard de proef uit z'n hoofd laat leren) Geheid dat ik win. Maar helaas is dat niet zo. In de proef zal ik hem de hulpen moeten geven, waarop hij dan weer reageert zodat we hopelijk een lintje krijgen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:13

Ik denk dat paarden wel kunnen denken...
niet zoals mensen...

Maar denk weldegelijk dat ze gedachten kunnen hebben. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:16

NOU....die hier op stal denken ze maar aan 1 ding...vreten, vreten vreten, dan een hele poos niets en dan weer VRETEN, VRETEN en nog eens VRETEN!!!!!!
Heel misschien...... af en toe...waar blijft die stomme trut met dat VRETEN!
Kan ook nog dat ze denken...hooi op, dus biks....VRETEN VRETEN...biks op.......Gloeiende ik wil weer HOOI, dus VRETEN!!
Gelukkig kan een paard niet denken als een mens...en nog veel fijner...ZE KUNNEN NIET PRATEN!
Jammer genoeg hebben ze wel een stem en die spreekt soms boekdelen als het niet naar de zin is!
Daar zouden ze nog iets op moeten verzinnen eigenlijk...afstandsbediening met aan en uit knopje?????

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:22

Jolliegirl schreef:
Ik denk dat paarden wel kunnen denken...
niet zoals mensen...

Maar denk weldegelijk dat ze gedachten kunnen hebben. :)

Dat denk ik ook anders kunnen ze niet associëren.
Let maar eens op als de deur van het voerhok open gaat als de paarden op stal staan. Die denken meteen aan VRETEN, VRETEN en nog eens VRETEN inderdaad.... Haaha. ;)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:27

Ik denk, zoals hestejente zegt, dat paarden vooral reageren.
Als toevoeging daarop denk ik dat ze wel heel goed kunnen onthouden en relateren. Zo leer je ze natuurlijk ook iets. Als ik de galophulpen geef, weet mijn paard wat hij moet doen. Hij reageert, en gebruikt daarbij wat hij geleerd heeft. Doet hij het fout, gaan we terug naar het punt waar het goed ging, en proberen we het opnieuw. Doet hij het goed, volgt er een beloning. Dat onthoudt hij.

Ik denk niet dat hij echt 'denkt' op de manier hoe wij dat doen. Wij denken 9 van de 10 keer in gesproken taal, of betrekken het er in ieder geval sterk bij.
Een paard kan wel, zoals alle paarden, bepaalde (menselijke) eigenschappen duidelijk kan aangeven. Zoals wanneer hij nieuwsgierig is naar iets, dan wil hij wel weten wat het is, door te kijken, proeven, ruiken en horen. Ik denk niet dat dit gedrag echt denken is, maar het komt wel sterk in de buurt.
Als wij zoiets zouden doen, noemen we het: Hey, wat is dat voor een ding, omdat wij er gesproken taal aan koppelen.

Eerder was al gezegd dat een paard IS. Ik denk dat dit heel erg klopt.
Zie het een beetje als, hij IS bang, hij IS opgewonden, hij IS vrolijk, hij IS boos ed. Maar daarbij denkt hij niet: NOU ZEG, NU ben ik me toch een partij pissed! :)

@ aerdenhout1: dan IS hij in een vreetbui... de hele dag :Y)

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:27

Goeie vraag...
Ik vraag me ook af of ze inderdaad denken aan hoe het rijden ging,
Als ik thuis ben denk ik er altijd nog uren over na, en wat er beter kan enz.
Een levend iets moet toch érgens aan denken? :)ddd

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:57

hestejente schreef:
Paarden denken niet want paarden hebben geen verstand. Zonder verstand kun je je niet verplaatsen in een andere ruimte en tijd dan het hier en nu. Paarden kunnen alleen reageren op de omgeving, op wat ze ter plekke meemaken.

Definieer verstand?? Ik heb ooit met een stel paardenhersens in mijn handen gestaan, dus ik weet zeker dat ze hersens hebben. Als je dat verstand noemt dan kunnen ze zich inderdaad niet meer verplaatsen tegen de tijd dat ik de hersens in mijn handen heb :+
Dat ze zich niet kunnen verplaatsen in een andere tijd dan het hier en nu is ook discutabel. Zoals enkele anderen al gezegd hebben ook als de brokjes niet zichtbaar zijn weten ze dat ze in de kast staan= andere plaats dan het hier en nu. Ik denk eigenlijk dat het meeste wat wij nu even voor het gemak denken noemen conditionering is. Op actie volgt reactie, niet fijn dan doen we dat niet meer, wel fijn dan blijven we dat doen.

Paarden hebben inderdaad een heel goed geheugen en orrientatievermogen. Dat hebben ze altijd al nodig gehad om in 't wild te overleven. Is dat denken.... Nee Denken is hetgeen je daarmee kan doen. Hoewel de paardenfluisteraar in zijn boek Shy Boy het had over een paard wat hij volgde wat bewust zijn route zo verlegde dat hij steeds weer water tegen kwam ookal werd hij dagenlang achtervolgt. Als dit waar is dan had hij dus te maken met een paard wat vooruit dacht en zijn acties daarop aanpaste.
Ik ga eens in "de aard van het paard" zoeken wat Steve Budowsky hierover bedacht heeft, nou wil ik het ook weten ook -:)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 01:02

daffiehaffie schreef:
maar nog een vraagje, kunnen wij 'paards' denken, kunnen wij ons totaal verplaatsen in een paard en hoe zijn wij daarvan bewust,,,?

volgens linda kohanov wel.
zij het kleine stukjes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 01:13

mrie schreef:
hestejente schreef:

Definieer verstand?? Ik heb ooit met een stel paardenhersens in mijn handen gestaan, dus ik weet zeker dat ze hersens hebben. Als je dat verstand noemt dan kunnen ze zich inderdaad niet meer verplaatsen tegen de tijd dat ik de hersens in mijn handen heb :+
Dat ze zich niet kunnen verplaatsen in een andere tijd dan het hier en nu is ook discutabel. Zoals enkele anderen al gezegd hebben ook als de brokjes niet zichtbaar zijn weten ze dat ze in de kast staan= andere plaats dan het hier en nu. Ik denk eigenlijk dat het meeste wat wij nu even voor het gemak denken noemen conditionering is. Op actie volgt reactie, niet fijn dan doen we dat niet meer, wel fijn dan blijven we dat doen.

Verstand = het vermogen om in je hoofd buiten het hier en nu te zijn. Alleen mensen kunnen dat. Daarom kunnen wij ons bijvoorbeeld ook verplaatsen in een paard. Een paard kan niet denken: als ik over je heen dender omdat ik bij de brokken wil heb je pijn. Een paard ruikt (eventueel hoort) alleen de brok. Dat een paard hersens heeft is logisch: daar worden namelijk de prikkels (bijvoorbeeld de klank van een schep brok) verwerkt. Mensen gebruiken de hersens ook om mee te denken. Andere dieren niet.

Zelfde met die kast: een paard kan zich niet een kast op zijn netvlies halen met het idee: voer. Dat een paard weet dat die brokken daar staan is niet omdat hij ze kan zien maar omdat hij ze ruikt. Zet een precies identieke kast neer die niet naar brokken ruikt of klinkt en je paard zal 'm niet meer interessant vinden.

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:34

[/quote]
Verstand = het vermogen om in je hoofd buiten het hier en nu te zijn. Alleen mensen kunnen dat. Daarom kunnen wij ons bijvoorbeeld ook verplaatsen in een paard. Een paard kan niet denken: als ik over je heen dender omdat ik bij de brokken wil heb je pijn. Een paard ruikt (eventueel hoort) alleen de brok. Dat een paard hersens heeft is logisch: daar worden namelijk de prikkels (bijvoorbeeld de klank van een schep brok) verwerkt. Mensen gebruiken de hersens ook om mee te denken. Andere dieren niet.

Zelfde met die kast: een paard kan zich niet een kast op zijn netvlies halen met het idee: voer. Dat een paard weet dat die brokken daar staan is niet omdat hij ze kan zien maar omdat hij ze ruikt. Zet een precies identieke kast neer die niet naar brokken ruikt of klinkt en je paard zal 'm niet meer interessant vinden.[/quote]

mmm ik ben het hier wel mee eens. Maar een paard weet toch dat ie in een stal staat? En dat er buiten een mooie grote wei is, waar ze op wil staan? Bijvoorbeeld als ik mijn merrie in haar stal zet met de deur open, dan kan ze kijken naar de wei, dus dan zal ze toch wel denken aan dat ze liever daar zou staan dan in de stal? En dan is dat toch ook verstand?

hihi ik vind het grappig om erover na te denken, maar volgens mij denken de meeste paarden nog altijd aan hetzelfde: ETEN!!! :D

Kimberley6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:58

Haha, best een goed topic eigenlijk :+
Geen idee wat die van mij zou denken,, denk ook aan eten,, :Y) en aan zijn merrie-vriendin :+:

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:01

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HUYPI7J8.jpg
Hee, wie loopt daar?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UUJQP7BO.jpg
samen op ontdekkingsreis

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q36NIVMV.jpg
de wacht houden..

Mijn vorige paard dacht alleen maar aan eten.. en dat hij niet zijn vriendinnetje
alleen moest laten. (hij was een soort van papa.. hij 14.. zij 2,5)

Denk dat paarden vooral met eten bezig zijn, met het zoeken naar eventuele dreiging
of juist aandacht en verder met elkaar..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KP7RNKAA.jpg
Hielden de menselijke stiefvaders maar zoveel van een ukkie die niet van hun is <3

Exact weten wat ze denken zullen we nooit weten.. maar wat ze DOEN zegt al een hoop.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:34

Interessant inderdaad, ik heb ook altijd gedacht dat paarden alleen maar in het hier en nu leven en niet "nadenken" over gisteren of morgen zoals wij dat doen, maar verbaas me bij mijn paard over het volgende;

4 dagen in de week kom ik overdag ('s ochtends of 's middags) en 3 dagen in de week kom ik 's avonds i.v.m. werk. Ik hoor van stalgenoten dat ze op de dagen dat ik 's avonds kom rond een uur of 6 begint met wachten. Ze gaat dan voor in haar stal staan (van daar uit kan ze over het erf kijken) en blijft turen. Ondertussen krijgen ze vaak hooi, maar daar doet ze nauwelijks wat mee. Ze blijft turen tot ze me hoort, op andere mensen reageert ze niet.
Ze staat dus duidelijk op me te wachten, maar het gekke is dat ze dat alleen doet als ik die dag nog niet geweest ben. De andere dagen staat ze gewoon lekker in haar stal te rommelen. Blijkbaar weet ze om 6 uur 's avonds dus of ik die dag wel of niet ben geweest (ook al is dat om 9 uur 'sochtends geweest) en of ik dus nog ga komen of niet.

Mijn pony was een echte houdini als het ging om dekens losmaken, deuren open maken, uit het weiland ontsnappen, maar dat is denk ik meer leren door trial and error.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:44

Wen_en_Jelle schreef:
Ik denk, zoals hestejente zegt, dat paarden vooral reageren.
Als toevoeging daarop denk ik dat ze wel heel goed kunnen onthouden en relateren. Zo leer je ze natuurlijk ook iets. Als ik de galophulpen geef, weet mijn paard wat hij moet doen. Hij reageert, en gebruikt daarbij wat hij geleerd heeft. Doet hij het fout, gaan we terug naar het punt waar het goed ging, en proberen we het opnieuw. Doet hij het goed, volgt er een beloning. Dat onthoudt hij.

Ik denk niet dat hij echt 'denkt' op de manier hoe wij dat doen. Wij denken 9 van de 10 keer in gesproken taal, of betrekken het er in ieder geval sterk bij.
Een paard kan wel, zoals alle paarden, bepaalde (menselijke) eigenschappen duidelijk kan aangeven. Zoals wanneer hij nieuwsgierig is naar iets, dan wil hij wel weten wat het is, door te kijken, proeven, ruiken en horen. Ik denk niet dat dit gedrag echt denken is, maar het komt wel sterk in de buurt.
Als wij zoiets zouden doen, noemen we het: Hey, wat is dat voor een ding, omdat wij er gesproken taal aan koppelen.

Eerder was al gezegd dat een paard IS. Ik denk dat dit heel erg klopt.
Zie het een beetje als, hij IS bang, hij IS opgewonden, hij IS vrolijk, hij IS boos ed. Maar daarbij denkt hij niet: NOU ZEG, NU ben ik me toch een partij pissed! :)

@ aerdenhout1: dan IS hij in een vreetbui... de hele dag :Y)

Haha om dat laatste moest ik wel lachen _O-

Wel en interessante vraag, ik denk hier ook wel eens over na.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:45

mrie schreef:
Om te kunnen denken is taal nodig...
Wel zullen er prikkels binnen komen zoals zicht, gevoel, gehoor reuk ect.
Een paard kan dus geen verhalen bedenken als hij staat te suffen zoals wij dat doen.

Een gevoel van voldaanheid kan weer wel, maar dat is een gevoel, geen gedachte.

Misschien, heel misschien, want het is nooit aangetoond is er inderdaad iets wat door kan gaan als paardentaal, even heel simpel neergezet is dat een prikkel waarop een respons volgt.
Hetzelfde effect bereik je bij het aanleren van alle knoppen op je paard.

Kort gezegd als een paard wat voor zich uit staat te staren, dan denkt hij niets.

Dit denk ik ook. :D
Volgens mij is dat met alle dieren, paarden, katten, honden... ze denken niet in verleden, heden, toekomst omdat ze daar geen besef van hebben (hoger bewustzijn), en door afwezigheid aan taal niet in verhaallijnen. Dieren hebben naar mijn idee een lager bewustzijn en reageren meer op gevoel. Ik denk dat als een paard zo staat te ' staren', hij in een vorm van onderbewustzijn (slaap, dommelen) is wat vaak voortkomt uit verveling... omdat je dit vaker ziet bij paarden die op stal staan of in een paddock (dus zonder gras). Omdat een paard een grazer is, en dus van nature bijna de hele dag ' bezig' is met eten en wanneer hij die mogelijkheid niet heeft in een staat van onderbewustzijn (dommelen) verkeert...

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:57

@ aerdenhout1: dan IS hij in een vreetbui... de hele dag

maar IS hij dan 'in een' vreetbui
of
IS hij dan een vreetbui?
haha
ik vind jullie antwoorden en gedachtes en goed! ik begin het steeds beter te snappen!
dankjewel alvast!

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:45

Je moet maar zo denken, een paard kent geen frustratie. Die zal er ook geen bal van snappen als jij gefrustreerd bent en dat afreageert op je paard.

En wat ze heel de dag in de wei doen is lopen en grazen. Gewoon kuddegedrag. En volgens mij denken ze daar niet zoveel bij. In de stal moeten ze ook heel de dag wat te knabbelen hebben, en als ze zich vervelen gaan ze onnatuurlijk gedrag vertonen (stalgebreken).

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:42

hestejente schreef:
Zelfde met die kast: een paard kan zich niet een kast op zijn netvlies halen met het idee: voer. Dat een paard weet dat die brokken daar staan is niet omdat hij ze kan zien maar omdat hij ze ruikt. Zet een precies identieke kast neer die niet naar brokken ruikt of klinkt en je paard zal 'm niet meer interessant vinden.

Ik denk dat het dan eerder de locatie is die ze onthouden, want als er geen snoepjes in de kast liggen lijkt mijn merrie eveneens geobsedeerd door de kast, dus ook als daar niets te ruiken/horen valt.

Kast = snoep is de associatie en dat krijg je er niet meer uit haha...

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:05

linneketeut schreef:
Je moet maar zo denken, een paard kent geen frustratie. Die zal er ook geen bal van snappen als jij gefrustreerd bent en dat afreageert op je paard.

En wat ze heel de dag in de wei doen is lopen en grazen. Gewoon kuddegedrag. En volgens mij denken ze daar niet zoveel bij. In de stal moeten ze ook heel de dag wat te knabbelen hebben, en als ze zich vervelen gaan ze onnatuurlijk gedrag vertonen (stalgebreken).

Volgens mij kennen ze wel iets van frustratie, je kunt ook best irritaties merken bij het paard.
Als een paard door een hele slechte ruiter wordt gereden, die bijvoorbeeld heel tegenstrijdige hulpen geeft, kan het paard volgens mij wel degelijk gefrustreerd raken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:09

Emoties als boosheid en frustratie kennen paarden niet en begrijpen ze dan ook niet van ons.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:25

_Tara_ schreef:
Emoties als boosheid en frustratie kennen paarden niet en begrijpen ze dan ook niet van ons.

Is dat op basis van een wetenschappelijk onderzoek?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:18

_Tara_ schreef:

Is er dan een andere benaming voor als een paard boos of gefrustreerd is?

Ik zie die van mij toch echt wel eens boos zijn als ze niet krijgt of mag wat ze wil.

En aan mijn vaders paard kun je aan zijn kop zien dat ie wat gaat uithalen.
Hij lijkt dan echt iets te verzinnen om maf te gaan doen.
Je kunt dan er zeker van zijn dat er wat komen gaat. Als het niet gelijk is, dan wel een kwartier later :+

Ik denk dat paarden wel kunnen denken. Sommige beter dan anderen. Maar wel anders dan ons.
En niet piekeren oid over verleden of zo, maar wel over dit wil ik en dit wil ik gaan doen.

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:20

Eigenlijk weet ik niet meer wat ik erover moet denken.. ik lees zoveel zinnige reacties en eerst dacht ik dat een paard alleen handelde uit gewoonte of klassieke conditionering, maar er zijn genoeg paarden die zo slim zijn om bv. toch maar te kunnen ontsnappen uit hun stal.
Zo ken ik een paard die goed genoeg weet wanneer zijn deur tegen staat en niet toe is (het is een schuifdeur), dan steekt hij zijn neus tussen de ijzeren staven en loopt zo mee tot de deur helemaal geopend is!
Zo'n paarden kunnen dan echt wel denken, en dan is dat niet meer van straffen of belonen want hij wordt elke keer gestraft als hij dat doet en hij blijft het doen! :o