Paard heeft kind gebeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:00

Nu draai je het weer om. Nu 'straf' je het paard door hem niet los te laten lopen. Je kunt beter je zoontje leren wat bij paarden wel en niet kan.

Kleine kinderen bij loslopende paarden is altijd een risico aangezien een kind niet kan inschatten wat een paard gaat doen en niet vlug genoeg is. Voor het zelfde geld heeft je paard een jolige bui en bokt hij ineens om zich heen, of hij schrikt en schiet weg. Dan kan je nog zo'n lief paard hebben, een ongeluk is dan snel gebeurd.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 14:00

Steph86 schreef:
wbt je pony,ook niet fair om hem te straffen,hij wist allang niet meer wat hij fout gedaan had,laat het een wijze les voor je zijn en leer je zoontje dat hij niet tussen de paarden mag lopen.

Dat weet hij wel,ik stond er zo goed als naast en reageerde dus direct op het gebeuren.

Ik heb hem later weer uit stal gehaald en de dagelijkse dingen met hem gedaan,op de normale manier.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:00

Dieren zijn nu eenmaal onvoorspelbaar. Je kunt als mens je maar op één ding tegelijkertijd concentreren. Dus als je zoontje mee is kun je je niet meer veroorloven om met iets anders bezig te zijn, ook al is het vlakbij en ook al is het maar 2 seconden. Al je focus op je kind OF op je paard (zonder kind erbij)

EDIT: die van mij is ook superbraaf, maar ik wil er geen vreemde mensen (laat stáán kinderen) bij hebben als ik even niet oplet :n Een voetje opzij is al genoeg om kinderteentjes te breken...
Laatst bijgewerkt door Rije op 05-03-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:01

Als ik met mijn babysitkindje naar mijn paardje ga, wijk ik geen moment van haar zijde, zelfs geen meter, ze zou ook niet in de wei mogen als ik bv [naam] wil gaan halenuit de wei, dan moet ze achter de omheining wachten.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 05-03-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Kolkje schreef:
Ik zal mijn paard ook niet meer los laten als mijn zoon mee is.
Maar de schrik zat er gewoon heel goed in !!!
Ik had dit niet aan zien komen en het is een goede les geweest !!

De tips van Rijerijrij neem ik al ten harte,we zijn bezig met grondwerk.

En dan krijgt nu dus de pony de schuld. Zou jou zoontje leren om niet meer in de buurt van de pony te komen als jij er niet bij bent.

Orchidee21

pffff, allemaal opvoedende tips (wel 10 x hetzlfde verhaal) maar geen tip iom het bijtgedrag te veranderen..
Ik ga met xleandrosX mee. Sommige paarden hebben het niet op dingen die kleiner dan hunzelf zjn.
mijn paard (een ruin) grijpt op zowel de hond als op kleine pony's. En ik denk dat deze ook kinderen zou bijten al is hij bij grotere mensen erg braaf. Aard van het beestje, hij is gewoon het mannetje. Wellicht als ik ooit kinderen krijg dat ik deze op de arm helemaal de ruin laat vertroetelen zodat ie er aan kan wennen, maar zodat ik zelf kan ingrijpen als het mis gaat. Misschien is dat voor jou ook een optie. Zoontje op de arm, paard vast zetten en samen borstelen. De haf kan er zo aan wennen en de kleine krijgt zijn vertrouwen weer terug in de paarden, want die zou ook wel hevig geschrokken zijn. Succes

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:02

Waarom moet je paard wijken voor je zoontje? Hij mag niet meer los als je zoontje erbij is..... erg raar....hou je zoontje gewoon weg bij de paarden. Hij weet daar duidelijk niet wat wel en niet mag. Misschien daar wat meer tijd in steken dan je paard op deze manier straffen, waar hij overigens niks van snapt.
Je zegt dat je het hebt zien gebeuren en dat je zoontje niks deed, maar in de beginpost zeg je

Citaat:
Ik ging de stal uitmesten en stond even met mijn rug naar
de paddock.Toen ik mij omdraaide zag ik mijn haflinger met de oren in de nek
happen naar mijn zoontje

Waar kun jij dan uit afleiden dat je zoontje niks gedaan heeft wat de reactie van het paard uitlokte?

Edit: Orchidee21, natuurlijk moet het bijtgedrag opgelost worden, maar het is en blijft gewoon onverstandig van de TS om haar zoontje bij een nog onbekend paard te laten. Dat is ook vragen om problemen vind ik. Grote kans dat dit paard totaal geen bijtprobleem heeft (dan lijkt me dat dit in die week al wel eerder merkbaar geweest moet zijn), maar dat het zoontje wel degelijk iets gedaan zal hebben.
Ik werk met kleine kinderen en de meeste acties merk je niet eens op omdat ze zo snel gebeuren. Maar de gevolgen lijken wel extreem.
Laatst bijgewerkt door Silence op 05-03-11 14:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:03

Orchidee21 schreef:
pffff, allemaal opvoedende tips (wel 10 x hetzlfde verhaal) maar geen tip iom het bijtgedrag te veranderen..

Hoe wil je opvoedkundige tips geven als een dier net 1 week ergens is, TS stond met haar rug naar het hele gebeuren dus heeft de signalen daarvoor niet gezien. ZIJ was fout, het paard niet.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 14:04

Ik lees steds dat mijn zoontje tussen de paarden liep,zo is het niet.
Paarden stonden op stal,alleen de haflinger niet.
Verder staat de stal in de paddock,er is geen andere ruimte waar mijn zoon dan heen kan.

En paard op stal zetten is geen straf,ze staan 24 uur per dag buiten.Ik zetten hem alleen even weg omdat mijn zoon overstuur was...met hooi overigens !

Ik krijg nu vanalles over mij heen,maar wilde alleen even mijn verhaal kwijt omdat ik zo geschrokken was !!

Nixxs

Re: Paard heeft kind gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 14:04

Pfff,er krijgt niemand de schuld !!!!!!
Laat maar !

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:05

en de haflinger is geen paard?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:05

Kolkje schreef:
Laat maar !

Je zou de schuld wel moeten nemen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:06

Tip tegen bijten? Als jij jou bijt gewoon een onmeunige tik tegen z'n harses, dat heeft ie gewoon te laten. Maar als je niet 100% zeker bent wat er gebeurd is (ook al leek het alsof je zoontje daar gewoon stond) ben je al te laat met ingrijpen. Je moet in een fractie van een seconde ingrijpen, hap = tik. Meteen. En daar zou ik je zoontje niet voor gebruiken, maar gewoon zorgen dat hij dat bij jou niet doet en evt je zoontje pas weer meenemen als je wat meer kan vertrouwen op je pony. Tuurlijk ben he geschrokken TS, da's niet meer dan logisch, maar zoals ik al zei: je kunt maar op één ding tegelijk letten. Kinderen vragen aandacht en paarden ook, dus dat zijn twee dingen > gaat dus niet...

GamblersCup

Kolkje schreef:
Verder staat de stal in de paddock,er is geen andere ruimte waar mijn zoon dan heen kan.

Thuis blijven?

Silence

Een paard op stal zetten is geen straf nee, maar een paard op stal smijten omdat het gedrag jou niet aanstaat is wel verkeerd aangezien het paard die link niet legt.

Caira

Kolkje schreef:
Laat maar !

Maarje hebt je haflinger wel op stal "gesmeten"......

Ik snap dat je schrikt, maar dat is NIET de oplossing.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:11

1 : Je kind alleen laten in de paddock bij je paard
2 : Zelf niet in de buurt zijn(binnen handbereik)
3 : Je paard straf geven voor iets wat hij niet snapt (rangorde!)

Slecht...

Maar dat weet je nu wel.
gelukkig is dit met een sisser afgelopen!

Volgende keer je zoon meenemen de stal in. Zorgen dat hij tussen de 2 handvaten van de krui staat!
Paarden er niet bij, staldeur dus dicht!

Ofterwijl : Volgende keer beter nadenken. :)

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 14:12

Caira schreef:
Kolkje schreef:
Laat maar !

Tjonge,ik reageerde zo uit schrik !!!
5 minuten later stond ik hem gewoon weer te poetsen !!

Ik weet wel dat dit de laatste keer is dat ik een verhaal doe,wat een kritiek van iedereen.
Niemand die snapt dat je als moeder gewoon ontzettend schrikt.....
ja,het is mijn schuld,nee,ik mag mijn zoon niet meer rond laten lopen,nee,het is niet de schuld van mijn paard. En ja,ik had hem niet op stal mogen zetten....
Sterker nog,ik had nooit mogen schrikken want het is mijn eigen schuld.

Nou oke,dat was het dan !!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:12

Kolkje schreef:
Ik lees steds dat mijn zoontje tussen de paarden liep,zo is het niet.
Paarden stonden op stal,alleen de haflinger niet.

Dat kind heeft helemaal niks te zoeken in een paddock waar een paard los staat! Leer 'm netjes achter de omheining te wachten, of laat je paard op stal.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:12

Caira schreef:
Kolkje schreef:
Laat maar !

Maarje hebt je haflinger wel op stal "gesmeten"......

dit was wellicht ook mijn reactie gweest.
Gewoon omdat je heel boos bent en heftig geschrokken bent.
Kom op mensen, hebben we allemaal niet 1 x ons paard bestraft op
een manier waarvan je later dacht: dat heeft niet zoveel zin gehad..
het gaat allemaal vanuit reactie. en dan vind ik op stal smijten nog
een milde variant. Want zeg nou eerlijk, hoe smijt je een 600kg zware
haflinger op stal, echt niet bovenhands hoor. Die loopt alsnog mee aan
een touwtje.... :+

TS kop op..
Laatst bijgewerkt door Orchidee21 op 05-03-11 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:13

Mijn pony krijgt ook een oplawaai van hier tot ginder als hij zou bijten...
Dan ziet hij alle hoeken van de bak.

Dat tolereer ik niet!

Reactie was niet verkeerd. :)

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:15

Vervelend dat het gebeurd is,gelukkig is het goed afgelopen.
Paardje zal idd moeten wennen aan alles,dus voorlopig in de gaten houden als jullie bij hem zijn.
Ik snap de reaktie,op stal zetten van de schrik best.....
Succes verders !!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:16

Jolliegirl schreef:
Mijn pony krijgt ook een oplawaai van hier tot ginder als hij zou bijten...
Dan ziet hij alle hoeken van de bak.

Dat tolereer ik niet!

Reactie was niet verkeerd. :)

Zo'n reactie heeft alleen zin op het moment zelf. Daarna heeft het absoluut geen zin, krijg je alleen maar zure paarden van.

TS natuurlijk schrik je, natuurlijk word je boos, dat is je natuurlijke reactie als moeder zijnde. Maar helaas is er maar 1 iemand die het had kunnen voorkomen en dat ben je zelf, hoe zuur dat ook is. Je moet dus geen rangorde probleem met je paard aanpakken, je moet de situatie veiliger maken voor je kind en voor je paard.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:17

Wel of geen toezicht,wel of niet een kind in de paddock,een pony hoort gewoon niet zó gemeen te bijten.
Zoals ik het lees was het gewoon een aanval op het kind,en dat noem ik een valse pony die gewoon niet te vertrouwen is.Wij hebben ook zo'n pony gehad,na de eerste keer bijten gebeurde het steeds vaker.En niet zomaar bijten,ook echt vals,gemeen bijten.Een pony die zó bijt kan je nooit vertrouwen.
Nu beet die haar zoontje,maar als TS zelf daar had gestaan had de pony net zo gebeten.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:19

Kolkje schreef:
[[quote="Kolkje"
Laat maar !

Ik snap dat je schrikt, maar dat is NIET de oplossing.[/quote]

Tjonge,ik reageerde zo uit schrik !!!
5 minuten later stond ik hem gewoon weer te poetsen !!

Ik weet wel dat dit de laatste keer is dat ik een verhaal doe,wat een kritiek van iedereen.
Niemand die snapt dat je als moeder gewoon ontzettend schrikt.....
ja,het is mijn schuld,nee,ik mag mijn zoon niet meer rond laten lopen,nee,het is niet de schuld van mijn paard. En ja,ik had hem niet op stal mogen zetten....
Sterker nog,ik had nooit mogen schrikken want het is mijn eigen schuld.

Nou oke,dat was het dan !![/quote]

Laat gaan joh, bokkers zijn nou eenmaal perfecte mensen die noooiiittt iets fout doen.......
Ik kan het me echt wel voorstellen hoor, gaat het een beetje met je zoontje?