Paard wil trailer niet in op de terugweg.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: Paard wil trailer niet in op de terugweg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:24

meen je dat nou KMF???

In de trailer is niks engs of moeilijks, dus gewoon instappen; duidelijkheid :j
Heenweg wou ie er toch ook in...

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:29

KMF schreef:
ESSIE70 schreef:
Sorry maar hier zou ik echt geen geduld voor hebben :o
Ik heb zo iets,als je er heen zonder problemen erin loopt en dan heb je geen trailer trauma oid.
Dan ga je terug er ook zo in.Zo niet dan gaat het niet zo erg vriendelijk meer }>

Blij dat ik jouw paard niet ben!

Blij dat ik jouw paard niet ben! Een paard heeft, net als kinderen en honden, behoefte aan discipline. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:19

In dit item is al eerder de tip geplaatst: download het [b]GRATIS[b] E-book op de website van Eddie Modde, http://www.diagonaal-paardenvervoer.com, lees het door en bekijk de reacties en de filmpjes.
En als je dan nog vragen hebt, kom naar de Masterclass Trailerladen die hij geeft op zondag 20 maart.
Meer info, mail mij even.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:35

Citaat:
Blij dat ik jouw paard niet ben! Een paard heeft, net als kinderen en honden, behoefte aan discipline. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden

Precies zo denk ik er ook over :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:03

Ben het ook wel met Nibbit eens, maar het kan ook op een beschaafde manier :), paard heeft gewoon lak aan de begeleider en heeft leiderschap nodig. Dat laatste heeft de eigenaar duidelijk niet anders zou de pony zich niet losbreken.
Ook hier de tip lees het Ebook van Eddy en kijk dan ook vooral naar het filmpje van de haflinger en hoe hij dat oplost.
Als je nog vragen hebt over die manier van laden dan kun je ze wel hier stellen, genoeg mensen met ervaring hier :o

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:14

ESSIE70 schreef:
Citaat:
Blij dat ik jouw paard niet ben! Een paard heeft, net als kinderen en honden, behoefte aan discipline. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden

ESSIE70

Ergens heb je een punt, je moet niet mutsen en zekerheid op het dier overbrengen.
Maar het dat je hier al meerdere keren heb gezegt dat je het geduldt niet hebt......
Tja, dat vindt ik nou weer geen goede combi als je het mij vraagt.
En mijn ervaring is dat je het ook bereikt met geduld, zonder bezems e.d.
Duurt wat langer, maar voor het dier velen malen prettiger.
En dat vindt ik nou weer belangrijker.

Trouwens, de trauma's met trailer laden worden over het algemeen veroorzaakt door de trailer lader.
En daar valt naar mijn mening ook ongeduldigheid onder waardoor er ongelukken gebeuren of het dier al gestrest en opgefokt in de trailer gepropt is.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:18

Citaat:
Sorry maar hier zou ik echt geen geduld voor hebben
Ik heb zo iets,als je er heen zonder problemen erin loopt en dan heb je geen trailer trauma oid.
Dan ga je terug er ook zo in.Zo niet dan gaat het niet zo erg vriendelijk meer

Imo absoluut geen oplossing, door het paard met ''geweld'' de trailer in te krijgen zal een paard alleen maar een bevestiging krijgen dat een trailer daadwerkelijk ook een onveilige plek is. touw achter de kont spannen e.d. is dwang, en daardoor zal een paard de volgende keer echt niet makkelijker de trailer opgaan.

over het laten grazen voor het de trailer ingaat, is imo ook not done. je beloond het paard al zonder dat hij de trailer is ingegaan. daarbij is het totaal tegen de natuur in om als paard een trailer in te gaan en heel begrijpelijk dat hij dat daarna dan ook niet meer doet ;)

mijn tip: oeffen veel thuis, het liefst in een open ruimte zoals een rijbak o.i.d. bouw het heel rustig op met geduld en bij elke goede stap belonen.

Verder zijn er vele cursussen te volgen op dit gebied ;)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:31

Geweld gebruiken om je paard de trailer op te krijgen werkt negen van de tien keer ook niet. En ja, tot mijn schaamte beken ik dat ik dat ook wel gedaan heb. Zonder positief effect. Je zult gewoon geduld moeten hebben en blijven oefenen. Zo ben ik er uiteindelijk ook gekomen met mijn paard. Die kan ik nu gewoon de trailer op begeleiden en dan loopt meneer zelf verder, dus in principe kan ik hem nu alleen laden.
Maar gewoon blijven herhalen, herhalen en nog eens herhalen, zodat het gewoonte wordt voor het paard, dan zal het op den duur veel beter gaan. Ohja, ik heb de dvd trailerladen van 'T Balinghehof hierbij gebruikt als leidraad, heeft voor mij prima gewerkt.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:39

Natuurlijk is het bij elk paard verschillend.
Maar bij mijn paard heeft dit zeker geholpen.
Toen ik mijn paard net had wilde hij net als t.s haar paard wel thuis erin maar als
ik naar de manege was geweest vond hij het blijkbaar erg gezellig daar en wilde daar
dus niet de trailer meer op.
Van alles geprobeerd,nl voer,lieve woordjes,trailer op een rustige plek ect.
Op en gegeven moment nam hij echt een loopje met me en daar heb ik idd geen geduld voor.
Tja jammer dan maar dan krijgt hij toch echt die bezem onder z'n hol :o
Nu weet hij dat ik geen genoegen neem met die fratsen en nu laad ik hem
al jaren alleen in en uit zonder problemen :P

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:41

ESSIE70 schreef:
Citaat:

ESSIE70

Ergens heb je een punt, je moet niet mutsen en zekerheid op het dier overbrengen.
Maar het dat je hier al meerdere keren heb gezegt dat je het geduldt niet hebt......
Tja, dat vindt ik nou weer geen goede combi als je het mij vraagt.
En mijn ervaring is dat je het ook bereikt met geduld, zonder bezems e.d.
Duurt wat langer, maar voor het dier velen malen prettiger.
En dat vindt ik nou weer belangrijker.

Trouwens, de trauma's met trailer laden worden over het algemeen veroorzaakt door de trailer lader.
En daar valt naar mijn mening ook ongeduldigheid onder waardoor er ongelukken gebeuren of het dier al gestrest en opgefokt in de trailer gepropt is.[/quote]

1 keer maar ik word steeds gequote,dus lijkt het meerde keren :Y)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:43

tessacheyenne schreef:
Dat flikte mijn jonge merrie nou ook altijd....ben een keer heerlijk een buitenrit wezen rijden met twee vriendinnen. Mevrouw wenste niet op de trailer te gaan voor de terugweg. Anderhalf uur(!) bezig geweest met laden, lief, gelokt met voer, tikje met de zweep, longeerlijn erachter enz. enz. niets hielp. Het gevolg was dat ik zo nijdig was geworden dat ik haar uit pure ellende heb vastgeknoopt aan een paal en ben weggereden met de trailer, haar daar achterlatend.....pure paniek en binnen een minuut stond mevrouw er dus wél op!!! Ze heeft nooit meer echt moeilijk gedaan met laden na dit akkefietje. Hahahaha wie niet sterk is moet dus af en toe gewoon slimmer dan het paard zijn!

Ha ha, ik vind het inderdaad wel een hele slimme! Ik heb je paard wel willen zien staan kijken! Helemaal alleen vastgebonden aan een paal.

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 18:53

Een paard heeft wel behoede aan dicipline, maar als je een heel jong paard hebt die het zo leuk vind in de bossen, op wedstrijden of op de camping kan ze er zelf ook niets aan doen!
Tuurlijk moet je streng zijn maar je wil ook niet dat je eigen paard je gaat wantrouwen door je harde maatregelen zeker niet als ze nog jong is!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:57

Niet zeuren....hengsten ketting dr op en huppekee

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 19:09

papagroom schreef:
Niet zeuren....hengsten ketting dr op en huppekee

Die heeft ze altijd al omdat ze anders iedereen omver trekt.
En als je aan een hengstenketting trekt word je paard geremd dus ook niet echt handig. :o

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:23

Regels en discipline en consequentheid zijn de basis dingen om goed met je paard om te gaan.
Dat hoeft zeker niet oneerlijk te zijn, en nooit uit boosheid, dus gewoon no nonsence, en zwart wit.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:25

je moet met een jong paard inderdaad consequent blijven en zijn, maar een paard en zeker als het nog jong is, moet nog leren!

als jij het het geduld niet hebt om een paard iets te leren dan ben je imo met het verkeerde dier bezig.
als een paard 9/10 keer perfect de trailer oploopt voor naar huis te gaan, maar die éne keer niet,
dan hebben jullie gelijk, en dan is ie gewoon aan het kloten en mag je dat bestraffen.

maar als dit elke keer zo is terwijl een paard het dus niet snapt of teveel afgeleid wordt,
dan kun je beter de rust en de tijd nemen.

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 22:01

crazyshar schreef:
je moet met een jong paard inderdaad consequent blijven en zijn, maar een paard en zeker als het nog jong is, moet nog leren!

als jij het het geduld niet hebt om een paard iets te leren dan ben je imo met het verkeerde dier bezig.
als een paard 9/10 keer perfect de trailer oploopt voor naar huis te gaan, maar die éne keer niet,
dan hebben jullie gelijk, en dan is ie gewoon aan het kloten en mag je dat bestraffen.

maar als dit elke keer zo is terwijl een paard het dus niet snapt of teveel afgeleid wordt,
dan kun je beter de rust en de tijd nemen.

Helemaal mee eens! :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:07

Trailer leren laden is gewoon een onderdeel van de basisopleiding van een (jong) paard, dat men dat vaak vergeet komt in een later stadium altijd weer terug.
Waarom wordt er voor het zadelmak maken en voor wedstrijden wel getraind maar trailerladen moet een paard maar als vanzelf kunnen? En daarom zijn er zoveel mensen met laadproblemen, maar geeft niet hoor, heb ik tenminste wat te doen :D

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 00:09

cissy schreef:
Trailer leren laden is gewoon een onderdeel van de basisopleiding van een (jong) paard, dat men dat vaak vergeet komt in een later stadium altijd weer terug.
Waarom wordt er voor het zadelmak maken en voor wedstrijden wel getraind maar trailerladen moet een paard maar als vanzelf kunnen? En daarom zijn er zoveel mensen met laadproblemen, maar geeft niet hoor, heb ik tenminste wat te doen :D

Ik denk dat er ook heel veel mensen zijn die er wel op oefenen.
Ik heb haar gekocht met het bericht dat ze vlekkeloos de trailer in en uit liep dat was ook zo maar nu gaat ze zo vaak naar leuke uitstapjes met de trailer min 1x per week dat ze daar niet weg wil denk ik :o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:16

Voer je meteen als je thuis komt? Want voer kan een grote motivator zijn om naar huis te willen!

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 00:22

Lusitana schreef:
Voer je meteen als je thuis komt? Want voer kan een grote motivator zijn om naar huis te willen!

Meestal is het etenstijd als ik thuis kom.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:26

CharlotteLSL schreef:
Ik heb haar gekocht met het bericht dat ze vlekkeloos de trailer in en uit liep dat was ook zo maar nu gaat ze zo vaak naar leuke uitstapjes met de trailer min 1x per week dat ze daar niet weg wil denk ik :o

klopt, maar er zijn er nog altijd meer die het niet oefenen, kijk maar eens hier op bokt hoeveel topics per week er komen over trailerproblemen.
In jouw geval is het waarschijnlijk ook een leiderschapsprobleem want de heenweg is geen probleem.

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 02:32

Hoe bedoel je?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:58

Zo denkt een paard niet, als hij er nu minder goed opgaat dan voorheen, dan moet je de fout zoeken in de manier waarop jij het vraagt.
De fout zit dan zeker niet bij het paard, maar bij de begeleider.
Paarden denken niet van , amai das hier supper leuk hier blijf ik wat rondhangen, nee echt niet.
Het leiderschap is net ietsje verschoven, dus aan jou om dit weer op punt te stellen.
En daar hoef je helemaal niet boos voor te worden, het is gewoon de manier waarop je die dingen vraagt.
En het is uiteraard één van de basis dingen die een paard moet leren, net zoals het zadelmak maken.

CharlotteLSL schreef:
cissy schreef:

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:42

wat Aeolus zegt, de fout zit niet bij het paard maar bij de begeleider. Er is 'iets' op de terug weg waardoor jij daar het leiderschap even niet hebt en dat moet je terug zien te krijgen zodat je paard altijd even vlug de trailer oploopt waar je ook bent. Dit is gewoon te trainen maar dan moet je wel weten hoe.
Op de terugweg vind het paard het misschien wel erg leuk waar je bent, maar daarnaast heeft ie wel gewoon te luisteren, als hij dus dan niet de trailer opgaat schort er iets aan jouw leiderschap.

Het is niet zo dat een paard altijd naar iedereen luistert, als hij bij de een wel luistert is diegene toevallig een goede leider. Hoe kan het anders dat soms mensen hun paard niet op de trailer krijgen en ik wel, kennelijk doe ik dan op dat moment iets anders dan de eigenaar. Paard ken mij helemaal niet en toch staan ze vrij snel op de trailer, ik ben dan ook een goede leider in de ogen van dat paard.
Ik ga bijvoorbeeld niet opzij voor een paard en ik blijf zoveel mogelijk op 1 plek staan en beweeg daarvandaan het paard, hoe meer mijn voeten stilstaan en die van hem bewegen hoe meer ze een leider in je zien. Hoe meer het paard voor de trailer stilstaat en hoe meer jij heen en weer loopt des te minder leiderschap heb je.