Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
iklieftponys schreef:héél makkelijk:
de wormenkür in de tabletjes vorm,
ze vinden ze lekker en je geeft ze als een snoepje.
Het is gewoon een soort tabletje dat ze dus als snoepje eten.
ik haal ze gewoon bij de dierenarts....!
Kei handig en het werkt super.
callippo schreef:Vraagje: waarom wacht je tot het moment dat hij een kuur moet hebben om een oplossing te vinden?
Als je een paar weken dagelijks wat aandacht besteed aan de voorbereidingen voor het geven van een spuit, kun je hem er op een gegeven moment zo insteken en leegdrukken, zonder halster om.
Wat Lies21 ook zegt: wennen aan dingen aan het hoofd. Wel met de juiste techniek (zoek maar eens op 'desensitizen' of 'desensitization' in het engels)
stoer schreef:Ik heb de mijne na de eerste keer drama met de wormen spuit regelmatig een shoongemaakte spuit met appelmoes gegeven, dit vond hij heerlijk en daarna de wormenkuur en nog een appelmoes spuit er achteraan.. Is misschien handig om mee te oefenen voor de volgende keren, en inderdaad de eerste paar keer met het bit er gewoon in, en dan met je rug tegen zijn borst gaan staan en van onder de spuit in zijn mondhoek steken. Moet wel in 1 keer lukken.
Ik heb met de wormenspuit ( klinkt best stupid, maar het werkte wel want hij vond dat ding maar wat interessant op een geven moment) kleine toefjes appelmoes op zijn boxrandje gemaakt terwijl hij stond te neuzen. De stap naar het uit de spuit eten was na een aantal keer niet zo groot meer.
rapido schreef:Als je paard deze problemen met spuiten in de mond vertoond moet je serieus gaan oefenen want het kan voorkomen dat je ook medicijnen op deze manier moet gaan toedienen ooit!
Ik heb een merrie gehad die ging steigeren en ook helemaal wild werd zodra je met een spuit aan kwam zetten. Wat ik toen heb gedaan is met een lege spuit gevuld met appelmoes oefenen. Niet gelijk in de mond maar eerst op je hand en dan laten aflikken tot ze de spuit ook gaan likken. Dit deed ik een aantal dagen achter elkaar spelenderwijz dus zonder druk tot ze de spuit bijna op vrat omdat ze het zo lekker vond. Daarna zonder problemen een wormenspuit kunnen toedienen met wat appelmoes er achter aan.
Let wel dat je de spuit niet te hard leeg drukt in de mond want dat is absoluut niet fijn voor een paard! Dit is vaak ook een oorzaak dat paarden geen spuit meer velen namelijk.
annebe schreef:Je kunt ook over gaan op verm-x, dit is een zeer goed werkend wormmiddel wat via het voer gemengd kan worden.
In het begin moeten sommige paarden er aan wennen, maar daarna eten ze het met liefde op!
Wij gebruiken het voor een grote groep paarden in vloeibare vorm.
Mjay schreef:ik zou eerst een mest onderzoek laten doen of je uberhaupt wel moet ontwormen... als ie geen wormen heeft bespaart weer een hoop ellende
boefie schreef:Iemand heeft mij ooit verteld dat ze de wormkuur in de drinkbak deed, dat werkte heel goed.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd en ze drinken bij bij uit een gezamenlijke bak of uit een speciekuip dus dat werkt niet. Je moet wel zo'n klein automatisch bakje hebben.
Knert schreef:en als je het hem in de mond drukt als ie in de trailer staat? of stoot ie dan keihard zijn hoofd?
sheela schreef:Ik zou de Da bellen en vragen of hij iets tegen wormen kan komen spuiten (doen ze wel). Dan maar duurder uit zijn, maar waarschijnlijk is dat zo klaar.
En anders toch maar de tijd nemen om te oefenen met een spuit met wat lekkers. Helaas de appelmoes werkt niet. Wat dacht je van een boterham met honing en de wormspuit erbij? Misschien de DA eens om raad vragen wat die voor mogelijkheden hebben? Of dat hun nog een advies hebben hoe het aan te pakken.
ninne1 schreef:Bij mijn paard was het ook altijd een drama.
Wat bij mij werkt is zorgen dat ze de spuit niet ziet, goed achter je rug houden, afleiden en dan inneens de spuit in de mond stoppen.
Dan gaat het zonder probleem, als ik dat niet op die manier doe gaat haar hoofd omhoog en gaat ze aan het touw hangen.
Misschien heb je er iets aan.
Duhelo schreef:idd dierenarts vragen om tegen de wormen te spuiten (eventueel vragen of hij het je wil leren)
bij honden en katten werkt er ook een spulletje dat je in de nek doet tegen wormen
ik weet dat cydectin ook min of meer ontwormd, maar is ook tegen mijten, mss bestaat er wel iets dergelijks?
en anders is het gewoon kwestie van vlug zijn, spuit niet tonen, en op het moment dat hij niet oplet erin spuiten
er bestaan speciale bitten, die je gewoon aandoet als een hoofdstel, maar die aan de zijkant hol zijn, waarlangs je zo de kuur kunt binnenspuiten.
anders de ontwormingspillen in een propje brood/appel draaien?
sneetje brood, propje, sneetje, en kauwen maar?
AngelofLove schreef:er bestaat ook een pour on, dat is een middeltje dat je moet druppelen op je paard. Het helpt tegen luis en het ontwormt ook gelijk... Ben alleen de precieze naam even kwijt, zal het morgen eens vragen!
Citaat:Ga ik even google'en, dank je wel! Maar ook hierbij vrees ik dat hij het niet op gaat eten. Ik was net op stal en dan heeft hij al zijn muesli nog in de voerbak, even ter voorbeeld
NehnaDagmar schreef:ik heb ook zo'n leukerdAnnebe, ik ben ook heel blij met alle suggesties hoor, maar zoals ik al ongeveer 3 keer heb gezegd houdt Mac gewoon niet van voer/lekkers/snoepjes/appelmoes/wortelmoes en eet hij alleen graag hooi.
NehnaDagmar schreef:mijn tinker is nu niet bepaald een kieskeurige eterFojoe: Leuk he die kieskeurige etersIk denk dat ik dan echt zn hele stal leeg zou moeten halen, want hij eet nog liever stro dan iets lekkers haha!